بازدید 7005

گوشت از سبد مصرفی خانوار می‌رود

کد خبر: ۱۱۶۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۲ 25 August 2010
چهارده روز از ماه مبارک رمضان گذشت و در حالی مسئولان ذیربط از کنترل و کاهش قیمت برخی کالاهای اساسی سخن می‌گویند که مردم هنوز این موضوع را لمس نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ماه مبارک رمضان فردا پنجشنبه به نیمه خود می‌رسد و هنوز هم قیمت گوشت قرمز در سبد هزینه‌ای خانوارهای ایرانی حرف اول را می‌زند و سهم خواهی بیشتری می‌کند، این در حالی است که به گفته مسئولان ذیربط، تداوم افزایش قیمت این محصولات مصرفی، کنترل شده است.

مروری بر قیمت اقلام پروتئینی در سالهای اخیر نشان می‌دهد که قیمت گوشت گوسفندی که در سال 87 به 9 هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده بود، در سال 88 تا 13 هزار تومان هم افزایش یافت، اما متاسفانه عدم برنامه ریزی از سوی دستگاههای ذی ربط، قیمت را تا 21 هزار تومان در سال 89 نیز افزایش داد؛ هر چند واردات گوشت تا حدودی روند افزایشی قیمتها را متوقف کرد.

در این میان، آمارهای منتشر شده از سوی مرکز ملی آمار در سالنامه آماری نشان می‌دهد که در سال 1380، متوسط مصرف گوشت قرمز از سوی یک خانوار شهری 47 کیلوگرم بوده است در حالی که این خانوار در سال 1387 معادل 40 کیلوگرم گوشت مصرف کرده است؛ (سالنامه آماری 88 هنوز منتشر نشده است) بنابراین در فاصله 7 سال، مصرف 7 کیلوگرم کاهش یافته و این موضوع مهمی است که در بحث گوشت قرمز و تامین آن باید مدنظر قرار داد. البته در این سالنامه یک خانوار معادل 3.5 نفر دیده می‌شود.

هم اکنون اگرچه به گفته مسئولان ذیربط، قیمت انواع گوشت در بازار کنترل شده، اما گزارش میدانی مهر نشان می‌دهد این کنترل قیمت به جلوگیری از تداوم افزایش قیمت برخی کالاهای مصرفی منجر شده، ضمن اینکه واردات به صورت لاشه گرم و دام زنده و نیز گوشت منجمد به کشور انجام می‌شود اما اقبال عمومی نسبت به گوشتهای وارداتی بسیار کم است.

گزارش میدانی مهر حاکی از آن است که در حال حاضر هر کیلوگرم گوشت گوسفند مخلوط در سطح بازار 14 هزار و 700 تومان، گوسفندی شقه بی‌دنبه در واحدهای صنفی سطح بازار 15 هزار و 500 تومان، ران گوسفندی 18 هزار تومان، ران و قلوه گاه گوسفندی 17 هزار تومان، ران گوسفندی با راسته 17 هزارو 500  تومان، سردست گوسفندی 15 هزار و 500 تومان، کف دست گوسفندی 16 هزار و 500  تومان، راسته گوسفندی 15 هزار تومان و گوسفندی آبگوشتی 4 هزار تومان به فروش می‌رسد.

لازم به ذکر است ارقام مذکور مربوط به کشتار دام داخلی است و قیمتها در سطح بازار برای گوشتهای وارداتی کمتر از ارقام مذکور است. هر کیلوگرم گوشت ران گوساله بل قیمت 11 هزار و 500  تومان، گوساله سردست 11 هزار تومان و  گوساله مخلوط 10 هزار و 100 تومان در سطح واحدهای صنفی نقاط مختلف تهران عرضه می‌شود.

به گزارش مهر، در نمایشگاههای طرح ضیافت، گوشت گرم ران گوسفندی به قیمت 15 هزار و 500 تومان، کف دست گوسفندی به قیمت 14 هزار و 200 تومان، راسته گوسفندی به قیمت 12 هزار تومان، آبگوشتی به قیمت 10 هزار و 500 تومان، قلوه گاه بی استخوان 8 هزار و 900 تومان و گوشت مخلوط 12 هزار و 600 تومان و گوشت منجمد نیز به قیمت هر کیلوگرم 5 هزار و 950 تومان عرضه می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد سالانه حدود 120 تا 130 هزارتن کسری گوشت قرمز برای تامین نیاز مصرف کنندگان در کشور وجود دارد که به صورت معمول، از طریق واردات جبران می‌شود.

البته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به تازگی اعلام کرده‌اند که نیازی به واردات گوشت و مرغ در کشور نیست. معاون امور دامی وزیر جهادکشاورزی می‌گوید: وزارت جهاد کشاورزی با واردات گوشت و مرغ مخالف است و برنامه ریزی برای افزایش تولید در کشور را ضروری می‌داند که البته این امر نیاز به حمایتهای دولت دارد. در این میان، بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس، وزارت بازرگانی را مقصر اصلی عدم تنظیم بازار گوشت قرمز می‌دانند، این درحالی است که وزارت بازرگانی این موضوع را رد می‌کند.

ضوابط 15 بندی برای واردات گوشت

به گزارش خبرنگار مهر، واردات گوشت به کشور باید تحت ضوابط و شرایطی خاص صورت گیرد. بر این اساس، سازمان دامپزشکی در پاسخ به درخواست یک واردکننده برای واردات گوشت قرمز، از او می‌خواهد که پانزده الزام را رعایت کند.

در بند اول، سازمان دامپزشکی از یک واردکننده می‌خواهد که دامهای کشتاری دارای هویت رسمی از مرجع صلاحیتدار کشور مبدا و حداکثر سن آنها در زمان کشتار، 30 ماه باشد. در بند دوم ذکر شده است که اگر مبدا واردات یک کالا کشور خاصی تعیین شده باشد، اجازه ورود دام از کشورهای همسایه مورد قبول نیست.

در سایر بندها، سازمان دامپزشکی واردکننده را ملزم می‌کند که دامها ومحل‌های پرورش آنها را براساس دستورالعملها و توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت دام تحت نظارت سیستماتیک برای پیشگیری، کنترل و ریشه کنی بیماریهای دامی و مشترک بین انسان و دام انتخاب کند.

همچنین تاسیسات محل تولید محموله شامل کشتارگاهها، سردخانه‌ها، سالنهای قطعه بندی، بسته بندی، تونل انجماد و محل ذخیره گوشتها و نیز سایر وسایل حمل و نقل باید مورد تایید و تحت نظارت دائمی AQIS  باشد و تمامی بخشهای مذکور پیش از آغاز تولید، بر اساس فرم مربوطه توسط نمایندگان سازمان دامپزشکی، مورد بازدید قرار گرفته و تایید شده باشند.

از سوی دیگر، کلیه مراحل انتخاب دام، کشتار، قطعه بندی، بسته بندی، انجماد، نگهداری در سردخانه، بارگیری و حمل گوشتها به استناد بند (ث) ماده 1 و ماده 12 آیین نامه اجرایی ماده 18 قانون سازمان دامپزشکی کشور، می‌بایستی براساس ضوابط بهداشتی این سازمان و تحت نظارت مستقیم دامپزشکان اعزامی از طرف این سازمان باشد و به تایید دامپزشک دولتی کشور مبدا برسد.

هرگونه تغییر در متن قرارداد و مجوز صادره باید با اطلاع این سازمان انجام شود و برای اطمینان بیشتر، محموله‌ها باید در مبادی ورودی و در تمامی  مراحل توزیع توسط سازمان دامپزشکی کشور کنترل وچنانچه دارای مشکل بهداشتی باشند، از مصرف آنها جلوگیری خواهد شد.

در بند هشتم ضوابط واردات گوشت آمده است که چنانچه در حین اجرای قرارداد، به دلیل بروز بیماری یا سایر مسائل بهداشتی در کشور مبدا، سازمان دامپزشکی ایران واردات فوق را ممنوع اعلام کند، واردکننده ملزم و موظف به رعایت مقررات و ضوابط بهداشتی- قرنطینه‌ای این سازمان است، ضمنا مقامات دولتی کشور مبدا نیز موظفند در هنگام اطلاع از بروز بیماریها یا سایر مسائل بهداشتی که از نظر مقررات و قوانین بین المللی و یا سایر دستورالعملهای این سازمان ممنوعیت صادرات را سبب می‌شود، موضوع را سریعا به سازمان و نماینده اعزامی آن به طور کتبی اعلام و نسبت به ممنوعیت صادرات اقدام کنند.

به هر حال، از مسئولان وزارتخانه‌های مختلف انتظار می‌رود به جای پرتاب توپ به زمین یکدیگر، با اقدامات هماهنگ و منسجم، از افزایش غیرمنطقی قیمتها جلوگیری نمایند تا مردم هم این موضوع را لمس کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی