بازدید 7945

راهکار رفع بوی بد دهان در هنگام روزه‌داری

دهان، پرميکروب ترين محيط بدن از لحاظ تنوع ميکروبي مي باشد و با فعاليت همين ميکروب ها در اثر باقي ماندن غذا در دهان و دندان، گازهاي مختلفي را در دهان توليد مي کنند و ترشحات داخل دهان بر روي اين گازها اثر مي گذارد و بوي بد را در دهان به وجود مي آورد.
کد خبر: ۱۱۴۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۰ 18 August 2010
ایرنا: يکي از مشکلاتي که اکثر روزه داران در ماه مبارک رمضان با آن مواجه مي شوند، بوي ناخوشايند دهان است که گاهي علاوه بر خود فرد ممکن است اطرافيان او را نيز آزار دهد.
   
دکتر فريدون نعمتي، دندانپزشک، گفت: يکي از عوامل مهمي که باعث ايجاد بوي بد دهان در افراد روزه دار مي شود اين است که به علت نخوردن و نياشاميدن کافي، محيط شست و شوي طبيعي در دهان به وجود نمي آيد و همين خود عاملي مي شود که بوي بد دهان در افراد احساس شود.

وي مشکلات بهداشتي دهان را يکي ديگر از علل بوي نامطبوع دهان دانست و گفت: پوسيدگي هاي دندان، جرم دندان و خونريزي هاي لثه از عوامل ايجاد کننده بوي بد دهان در افراد مي باشد که بايستي حتما مورد توجه ويژه قرار بگيرد.

وي اضافه کرد: اگر شما دنداني پوسيده در دهانتان داشته باشيد، ميکروب‌ها در اين محل تجمع پيدا مي‌کنند. در عين حال باقيمانده مواد غذايي نيز ممکن است در اين حفره پوسيدگي جمع شوند بنابراين تخمير قندها در محل پوسيدگي يا لابه‌لاي دندان‌ها، سبب بد بوي دهان مي‌شود.

نعمتي به روزه داران توصيه کرد: بهترين روش براي رفع اين مشکل اين است که پيش از ماه رمضان يا پس از افطار، ‌به کلينيک دندانپزشکي مراجعه کنيد و هرچه زودتر پوسيدگي دندان‌هايتان را ترميم کنيد، پس از صرف سحري دندان‌هايتان را مسواک بزنيد تا در طول روز باقيمانده لابه‌لاي دندان‌هايتان مشکل‌ساز نشوند.

وي باقي ماندن غذا لابه لاي دندانها را از ديگر علل ايجاد بوي بد در دهان ذکر کرد و گفت: دهان، پرميکروب ترين محيط بدن از لحاظ تنوع ميکروبي مي باشد و با فعاليت همين ميکروب ها در اثر باقي ماندن غذا در دهان و دندان، گازهاي مختلفي را در دهان توليد مي کنند و ترشحات داخل دهان بر روي اين گازها اثر مي گذارد و بوي بد را در دهان به وجود مي آورد.

نعمتي در ادامه بيماريهاي ريوي و مشکلات دستگاه گوارش مانند نارسايي معده را از ديگر عوامل به وجود آورنده بوي بد دهان ذکر کرد و گفت: افرادي که مشکل رفلکس معده به مري را دارند نيز در اين دسته قرار مي گيرند.

اين دندانپزشک، رعايت بهداشت دهان و دندان، درمان بيماريهاي دندان و استفاده از نخ دندان و مسواک در هنگام سحر را از مواردي برشمرد که مي تواند براي پيشگيري از ايجاد بوي بد دهان در هنگام روزه داري موثر واقع شود.

وي در ادامه گفت: چنانچه فردي حتي با رعايت اين موارد، همچنان از مشکل بوي بد دهان در طول روزه داري رنج مي برد، مي تواند با شستن دهان با آب و يا مسواک زدن ، از بروز بيشتر اين مشکل جلوگيري کند.

نعمتي در پايان گفت: استفاده از دهان شويه ها هفته اي يکي دو بار نيز مي تواند گزينه مناسبي براي جلوگيري از ايجاد بوي بد دهان باشد اما بايد توجه داشت که هر روز اين ماده استفاده نشود چرا که ممکن است با ايجاد اختلال در روند طبيعي دهان ، مشکلاتي را ايجاد کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم