بازدید 13199
۵

پیشنهاد ایران به سازمان شانگهای برای ایجاد پول واحد

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه از ارسال نامه رسمی کشورمان به سازمان همکاری‌های شانگ‌های و پیشنهاد ایجاد پول واحد به منظور تبادلات مالی - تجاری میان اعضای این سازمان با این پول واحد خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۲۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰ 02 June 2022

به گزارش «تابناک»، مهدی صفری در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: این نامه را حدود یک ماه و نیم قبل ارسال کردیم و در حال پیگیری آن هستیم که امیدواریم به نتیجه برسید.

وی افزود: جلسه آینده سازمان همکاری‌های شانگ‌های، شهریور در ازبکستان برگزار و این پیشنهاد بررسی می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان، ایجاد پول واحد میان اعضای سازمان همکاری‌های شانگ‌های را سبب تسهیل در تبادل مالی میان کشور‌های عضو این سازمان به ویژه کشور‌های قدرتمند اقتصادی مانند چین، هند و روسیه دانست.

صفری همچنین درباره روند بهره مندی ایران از عضویت اجرایی در سازمان همکاری‌های شانگ‌های گفت: در حال تنظیم فرم‌های مربوط و امضای ۴۵۰ سند مرتبط هستیم و در تلاشیم که این روند را کوتاه کنیم تا بتوانیم به طور کامل از تعامل با اعضای این سازمان در زمینه‌های مختلف به ویژه عرصه اقتصادی بهره‌مند شویم.

وی افزود: روند تشریفات اجرایی عضویت در شانگ‌های مانند پیوستن ما به مجمع اقتصادی اوراسیاست که در حال تکمیل این روند و ارائه مدارک هستیم که بتوانیم تا پایان همین سال میلادی با پنج عضو این مجمع، وارد تجارت آزاد شویم که روس‌ها و دیگر اعضای این مجمع مانند ارمنی‌ها با ما همکاری می‌کنند.

صفری همچنین درباره زمینه‌های تقویت همکاری کشورمان با اعضای سازمان همکاری‌های اقتصادی دریای سیاه تاکید کرد: باید بتوانیم مسیر‌های ارتباط با کشور‌های عضو این سازمان را متنوع کنیم و از مسیر‌های مختلف مانند شمال اروپا، آسیای مرکزی و قفقاز، کالا‌ها را منتقل کنیم.

معاون وزیر امور خارجه افزود: یکی از مسیر‌هایی که از طریق آن می‌توانیم به شمال اروپا برسیم دریای سیاه است که این همکاری از طریق چین، بندرعباس، جمهوری آذربایجان، گرجستان و دریای سیاه و از آن سو از طریق رومانی و صربستان به دیگر کشور‌های اروپایی است.

وی گفت: مهمتر این که، تعامل سازمان همکاری‌های اقتصادی دریای سیاه با اعضای سازمان اکو که از ده کشور تشکیل می‌شوند و دو عضو آن در هر دو سازمان مشترک اند، می‌توانند ابتدا در زمینه حمل و نقل و سپس در عرصه‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک؛ فعالیت کنند.

صفری افزود: ما تمرکزمان را بر مسیر‌های حمل و نقل گذاشتیم که اگر در این زمینه بتوانیم تسهیلات لازم را ایجاد و ارائه کنیم در صادرات و واردات کالا بسیار موثر است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه، برگزاری همایش ایران و سی سال سازمان همکاری‌های اقتصادی دریای سیاه را رویداد بسیار خوبی دانست.

وی با اشاره به نهایی شدن سند موافقت نامه دالان شمال - جنوب و اتصال دریای سیاه به خلیج فارس گفت: ما ظرفیت خاصی در کشورمان داریم به ویژه در حوزه حمل و نقل که پارسال نخستین بار توانستیم در بخش ریلی این دالان تا ۱۵ میلیون تن کالا انتقال دهیم.

صفری با تاکید بر افزایش ظرفیت انتقال کالا از طریق این دالان افزود: حجم انتقال کالا در این مسیر در سه بخش دریایی، ریلی و جاده‌ای به ۳۰ میلیون تن می‌رسد که برای تحقق این رقم باید زیرساخت‌های ریلی در این مسیر تکمیل شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۵
پیشنهادات و کاراتون خنده داره
انگار یه ادم معمولی به ایلان ماسک بگه بیا با هم یه کار مشترک کنیم
مگه دیوانه هستن بیان با ایران با این اقتصاد متزلزل پول مشترک درست کنند که بعدا هم ارزش این پول مشترک مدام نزول پیدا کنه
اقتصاد چین بازه به سمت دنیا مثل ما گوشه رینگ نیست دلیلی نداره با ما شراکت کنه در چند کاری
بچه بودم به بقیه بچه ها میگفتم بیایید اجیلامونو بریزیم رو هم شریک بشیم زیاد میشه بعد با هم میخوریم
البته خودم قبلا اجیلارو نود درصدشو خورده بودم
و چنین شد که پیشنهاد ایجاد پول مشترک با شانگهای رو دادم اما متاسفانه اونها توجهی نکردند
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
عزیزم قبلا تو اروپا یونانی ها و قبرسی ها با المان و فرانسه اجیل هاشون رو هم ریختن در این ریزش هر کس به اندازه حجمش بر خوردار میشه نه به سهم مساوی میشه حتی کاری کرد که همه دنیا یک پول داشته باشند ارزهای دیجیتال اینگونه اند سود و زیانشان هم برای همه است
تاسیس چنین واحد پولی پایان سلطه دلار خواهد بود
شما خیلی بلدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی