بازدید 52329

راه‌هاي ارزان جلوگيري از هدر رفتن آب؛ از وبلاگستان

کد خبر: ۱۱۰۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۹ 20 May 2008
«ستاره» در وبلاگ خود نوشته است: آب از هر چيزي گرانبهاتر است، بدون موبايل مي‌توان زندگي کرد، بدون ماشين مي‌توان زندگي کرد، بدون طلا مي‌توان زندگي کرد...، اما بدون آب، بيش از چند روز نمي‌توان زنده ماند و حيات نابود خواهد شد.

پس آب از هر چيزي ارزشمندتر و گرانبهاتر از هر گنجي است که روي زمين داريم.
فرايند تصفيه آب، بسيار هزينه بر و مشکل است. وقتي يک ليوان آب را روي زمين مي‌ريزيم، بايد فکر کنيم که در همين بندر لنگه خودمان، افراد بسياري هستند که آب‌هاي کرم زده آب انبارها را مي‌نوشند و شايد در آينده‌اي نه خيلي دور، مجبور باشيم آب را به صورت بطري يا گالن‌هاي بزرگ خريداري کنيم و حتما هم چنين خواهد شد، چون کمبود آب يک شوخي نيست.
واقعا کساني که آب آشاميدني به اين ارزشمندي را باز مي‌کنند و ساعت‌ها با فشار زياد مشغول شستن حياط و ماشين و... مي‌شوند، چگونه پاسخ از بين بردن حق ديگران براي استفاده از آب را به خود و خداوند خواهند داد؟

مهمترين منبع تأمين آب باران است که هم در امور نظافت و شخصي و هم درصنايع بسيار مهم است. مصرف آب تنها به امور شخصي و مصارف خانگي محدود نمي‌شود، بلکه در صنايع براي خنک نگه داشتن دستگاه‌ها و موتورها به آب نياز داريم.
همان گونه که مي‌دانيم، دماي کره زمين رو به افزايش است. اين مسئله توازن ميان آب مصرفي و آب مورد نياز را بر هم مي‌زند. بدين ترتيب، آب مصرفي بيشتر از ذخاير آبي موجود مي‌شود. اين نبود توازن علاوه بر صنايع کشاورزي را هم تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد و انسان را از نعمت داشتن آب تصفيه شده و تغذيه مناسب محروم مي‌سازد.

اگر شما در منطقه‌اي زندگي مي‌کنيد که کمبود آب ندارد، خوش شانس هستيد. تقريبا ششصد ميليون انسان در 35 کشور با کمبود شديد آب روبه‌رو هستند و پيش‌بيني مي‌شود که در پنج سال آينده، دست‌كم 36 ايالت در آمريکا به دليل مسائل مربوط به دما و رشد جمعيت و مشکل مواد زايد با کمبود آب روبه‌رو شوند.

دکتر پرويز کردواني متخصص مسائل آب مي‌گويد:
يکي از تحفه‌هايي که به خيال عوام از نشانه‌هاي تمدن و فرهنگ به شمار مي‌رود، مصرف کردن است تا آنجا که مردم ما خانواده‌هاي پر مصرف و پرخرج را خانواده‌هايي با سطح بالا مي‌دانند؛ بنابراين کسي که بداند تنها ماده‌اي که نمي‌توان از خارج وارد کرد، آب است، مي‌داند که بايد آن را درست مصرف کند.

ايران هميشه با کمبود آب روبه‌رو بوده، هست و خواهد بود. ما بايد خومان را آماده کنيم که با شرايط سخت‌تر از اين هم مدارا کنيم، چرا كه ميزان بارندگي منطقه ما، يک سوم ميزان بارندگي دنياست و کشاورزي مهمترين فعاليت ماست. به همين دليل، به آب بيشتري نياز داريم، چرا که 90% آب کشور صرف کشاورزي مي‌شود.
دکتر کردواني گفت: جامعه‌اي که آب زياد مصرف مي‌کند، آب بيشتري هم آلوده مي‌کند. ما بهترين و گواراترين آب دنيا را داريم و با ندانم‌کاري و نداشتن برنامه درست، آن را به بدترين شكل تبديل مي‌کنيم.

وي افزود: صرفه جويي خساست نيست، بلکه استفاده بهينه و به اندازه نياز است.
مورد ديگر صرفه‌جويي در ادارات است. در بسياري از ادارات و سازمان‌ها به دليل داشتن فضاي سبز مصرف آب بي‌رويه است و هيچ تعهدي در قبال صرفه جويي آب ندارند. دکتر کردواني درباره اين‌که به چه وسيله مي‌توان مصرف آب را کاهش داد، مي‌گويد: فرهنگ مهمتر از خود صرفه‌جويي است. ما فرهنگ صرفه‌جويي نداريم، صرفه‌جويي نکردن تجدد و تمدن نيست، عين بي فرهنگي است.

وي در ادامه وضعيت آب کشور را بسيار نگران کننده بيان کرد و افزود: هر روز با برداشت بي رويه از منابع زيرزميني، آب شيرين در حال اتمام و از سوي ديگر، در حال شور شدن است و تنها با احداث آبخيزداري و ايجاد سد، مي‌توان بر مشکلات پيروز شد، زير با اين برداشت بي‌رويه منابع زيرزميني در مدت ده تا پانزده سال آينده، سفره‌هاي آب زيرزميني به پايان مي‌رسد. وي در پايان، راه‌هاي استفاده از آب را اسراف در مصرف آب ـ امساک در مصرف ـ صرفه‌جويي (درست و بهينه مصرف کردن) – را هدر دادن خواند.
برخي از بخش‌هاي زير نقل شده از سخنان دکتر کردواني است:
مطلب براي گفتن بسيار است، اما من بقيه آن را به وجدان انساني شما و Humanity شما واگذار مي‌کنم و در اينجا راه‌هايي براي کاهش هدرروي آب و صرفه جويي در مصرف آن برايتان خواهم گفت.

راه‌هايي ارزان قيمت براي جلوگيري از هدرروي آب و صرفه جويي در مهمترين ماده براي حيات بشر:

1- هرچند توالت و حمام کوچکترين اتاق در منزل است، اما حدود 75 درصد آب منزل در اين مکان مصرف مي‌شود. در يک دوش گرفتن به طور متوسط به مدت شش دقيقه حدود شصت ليتر آب مصرف مي‌شود. مدت دوش گرفتن خود را به پنج دقيقه يا کمتر کاهش دهيد، از دوش با جريان کم آب استفاده کنيد.
2- به جاي حمام رفتن‌هاي طولاني مدت دوش بگيريد. با دوش گرفتن دو يا سه برابر کمتر از حمام رفتن آب مصرف مي‌شود. در مدت حمام حتما در هنگام شامپو زدن به سر و يا شستن بدن با ليف آب را ببنديد.

3- شير‌هاي آبي که چکه مي‌کنند را تعمير و نشتي‌ها لوله‌ها را برطرف کنيد.
شير آبي که در هر ثانيه يک بار چکه مي‌کند، سالانه شش هزار ليتر آب هدر مي‌دهد که همين ميزان آب مي‌تواند آب مصرفي روزانه چهل نفر را تأمين کند.
4- از دريچه قطع و وصل آب براي شيرهاي آب خود استفاده کنيد (سنسورهاي الکترونيکي براي قطع و وصل خودکار شيرهاي آب).

5- توالت دشمن آب است. در آمريکا، هجده ميليارد ليتر آب تازه براي فلاشينگ (سيفون) توالت مصرف مي‌شود!
6- از سيفون‌هاي دوکاره استفاده کنيد (برحسب نوع استفاده شما از توالت کار مي‌کنند). در تکنولوژي جديد تا 67 درصد نسبت به توالت‌هاي قديمي در مصرف آب صرفه جويي مي‌شود و يا از سيفون‌هاي با حجم تانک کوچکتر استفاده کنيد.

7- اگر در تابستان مي‌خواهيد آب سرد ميل کنيد، اينقدر آب را باز نگذاريد تا سرد شود، بلکه هميشه يک بطري آب در يخچال داشته باشيد.
8- در هنگام مسواک زدن آب را بيهوده باز نگذاريد. در هر دقيقه ده ليتر آب به همين دليل به هدر مي‌رود. پيش از مسواک زدن، يک ليوان آب با خود ببريد و با آن دهان خود را بشوييد.

9- در زمان شستن ميوه‌ها آب را باز نگذاريد. ظرفي را پر از آب کنيد و ميوه را در آن بشوييد و سپس آبکشي کنيد.
10- کتري را به اندازه مورد نياز آب کنيد.
11- هنگام شستن ظرف‌ها، آب را بيهوده و با فشار زياد باز نگذاريد، پس از شستن ظرف‌ها با اسکاچ، آب را با فشار کم باز کنيد و به سرعت ظرف‌ها را بشوييد. متأسفانه وسواس بسياري از خانم‌ها در شستن ظرف و شستن لباس‌ها و کلا شستشوي زياد در منزل، باعث هدر روي بسيار زيادي از آب است.

12- براي شستن ظروف با مايع ظرفشويي غليظ بايد آب زيادي مصرف کرد. از مايع رقيق شده ظرفشويي استفاده کنيم.
13- آب‌هايي که از شستشوي ميوه‌ها و سبزيها به جاي مي‌ماند دور نريزيد، آنها را به گلدانها بدهيد. باغچه‌ها و گلدان‌هايمان را با آب درون لوله آبياري نکنيم، بلکه آب اضافي شست وشوي سبزي و کاهو را پاي درخت و گلدان‌ها بريزيم.

14- باغچه خانه را در روز آب پاشي نکنيد و اين کار را به عصر بيندازيد تا آب بخار نشود. ميزان آبي که هر شخص در موقع آبياري يک ساعته باغچه هدر مي‌دهد، مي‌تواند مصرف روزانه يک خانواده چهار نفري را تأمين کند.
15- ابتکار ديگري که در منزل مي‌توان به خرج داد، کم کردن فشار آب بوده که با اين کار هم خطر ترکيدگي لوله کم مي‌شود و هم اينکه آب کمتري در خانه جريان دارد. براي اين کار، شير فلکه اصلي آب را کمي ببنديد تا فشار کم شود.

16- تا زماني به اندازه کل گنجايش ماشين لباسشويي لباس کثيف نداريد، از ماشين لباسشويي استفاده نکنيد. يک بار استفاده از ماشين لباسشويي با کل ظرفيت کمتر از دو بار با نصف ظرفيت آب مصرف مي‌کند.
17- در هنگام شستشوي اتومبيل به جاي استفاده از شيلنگ آب از سطل آب استفاده کنيد.

18- به جاي کاشت چمن در محيط‌هاي غير ضروري که زياد آب مي‌خواهد، از برگ‌هاي سبز (پاپيتال) که آب نمي‌خواهند استفاده كنيم و پاي درختان خانه گوني بيندازيم و پاي درختان جلوي خانه در خيابان پوشال بريزيم که مانع تبخير آب نشوند.

بقيه راهکارهاي مناسب را هم بقيه دوستان بنويسند و اضافه کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۰
ظرفي ( به عنوان مثال يك و نيم ليتري )سر بسته حاوي مواد سنگين تر از آب را درون مخزن سيفون قرار دهيد به نحوي كه قسمتي از حجم سيفون را اشغال كند . اين كار باعث مي گردد هربار استفاده از سيفون به مقدار حجم ظرف مورد استفاده آب كمتر ي مصرف گردد.
در پارکهای محله ماهمیشه شیلنگ های آب با فشار زیاد باز ودر روی چمن ها ویا زیر درختان ساعتها رها شده وهیچکس نیست بگوید در این سال کم آبی چرا نظارتی ب رنحوه آبیاری درختان وجود ندارد.میدانید که آبی که از این طریق هدر میرود چندین هزار برابر آب در خیلی از موارد مطروحه بالاست؟!!!
حتی اکثرا شبها تا صبح هم آب باز وبعضا به داخل جوی مجاور راه یافته وآبی که هر قطره آن ارزش دارد اینگونه حیف ومیل میشود!!واقعا که اگر قحطی هم بیاید با این اسرافها حقمان است!
چرا دولت هیچ اقدام پیشگیرانه انجام نمیدهد بیشتر ادارات دولتی - بانکها مانند همیشه برای نظافت پله های ورودی و محوطه بجای جارو کردن و تی کشیدن با باز کردن شلنگهای آب به مدت طولانی اینکار را انجام میدهند .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار