بازدید 34831
۳

عسل طبیعی شکرک می‌زند یا تقلبی؟ + فیلم

عسل از قندهای مختلفی مثل فروکتوز، گلوکوز و ساکاروز تشکیل شده است که بعد از مدتی بسته به عوامل مختلف، قندهای گلوکوز به یکدیگر می‌چسبند و تشکیل کریستال می‌دهند. این کریستال‌ها به دلیل سنگین بودن کم کم به پایین ظرف می‌روند.
کد خبر: ۱۰۷۶۳۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶ 15 September 2021

ویدیو زیر که توسط تیم درکام ساخته شده است صفر تا صد شکرک عسل را بر اساس به روزترین تحقیقات علمی توضیح می‌دهد. درکام برندی شناخته شده در حوزه محصولات طبیعی از جمله عسل طبیعی است که از سال ۹۷ در زمینه تولید و انتشار مطالب به روز و علمی نیز فعالیت می‌کند. در ویدیو زیر به تمام سوالاتی که ممکن است درباره شکرک عسل داشته باشید، پاسخ داده شده است. این فیلم زیرنویس فارسی هم دارد تا اگر امکان دیدن فیلم با صدا را ندارید بتوانید با زیرنویس ببینید.

برای دیدن ویدیوهای آموزشی بیشتر می‌توانید از اینجا به وبسایت فروشگاه محصولات سالم و طبیعی درکام مراجعه کنید.

در ادامه می‌توانید خلاصه مطالب ویدیو را بخوانید.

شکرک عسل چیست؟

عسل از قندهای مختلفی مثل فروکتوز، گلوکوز و ساکاروز تشکیل شده است که بعد از مدتی بسته به عوامل مختلف، قندهای گلوکوز به یکدیگر می‌چسبند و تشکیل کریستال می‌دهند. این کریستال‌ها به دلیل سنگین بودن کم کم به پایین ظرف می‌روند.

پس می‌توان گفت عامل شکرک زدن یا رس بستن عسل قند گلوکوز موجود در آن است. عسل چه طبیعی باشد، چه تغذیه‌ای و چه تقلبی ممکن است شکرک بزند.

چرا گلوکزهای موجود در عسل تشکیل کریستال می‌دهند؟

عسل از نظر علم شیمی یک محلول قندی فوق اشباع است که در حدود ۸۰ درصد آن قند و بین ۱۵ تا ۱۷ درصد آن از آب تشکیل شده است. قندهای مختلف موجود در عسل ناپایدار هستند و در شرایط خاص از حالت محلول خارج می‌شوند و شروع به رس بستن و تشکیل کریستال می‌کنند.

آیا نوع عسل ربطی به شکرک زدن آن دارد؟

۳ نوع عسل وجود دارد. عسل طبیعی که زنبور از گل و گیاهان تغذیه می‌کند و آن را تولید می‌کند. عسل تغذیه‌ای که به زنبور آب و شکر داده شده است و عسل تقلبی که اصلا زنبور آن را درست نکرده و از ترکیب یک سری مواد مختلف تولید می‌شود.

اما باید بدانید که در هر ۳ نوع عسلی که نام بردیم گلوکوز وجود دارد. عسل طبیعی به میزان ۳۵ تا ۴۰ درصد گلوکوز دارد. در عسل تغذیه‌ای و تقلبی نیز گلوکوز وجود دارد. از آن جایی که علت شکرک زدن عسل گلوکوز است، می‌توان نتیجه گرفت که شکرک زدن عسل ربطی به طبیعی یا تقلبی بودن آن ندارد. هم عسل طبیعی، هم عسل تغذیه‌ای و هم عسل تقلبی ممکن است شکرک بزنند.

باورهای غلط دیگر...

عده‌ای معتقد هستند که عسل تقلبی از بالا شکرک می‌زند در حالی که عسل طبیعی از پایین شکرک می‌زند. همانطور که پیش از این اشاره کردیم کریستال‌های گلوکوز به خاطر سنگینی به پایین ظرف می‌روند و فرقی نمی‌کند که عسل طبیعی باشد یا تقلبی.

عده‌ای نیز باور دارند که اگر شکرک عسل زبر و درشت باشد یعنی عسل تغذیه‌ای است و اگر نرم باشد عسل طبیعی است. این باور کاملا غلط است. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که ظاهر شکرک عسل بستگی به عواملی مانند شرایط محیطی و گل و گیاهانی که زنبور از آن‌ها تغذیه کرده است دارد.

چرا بعضی از عسل‌ها زودتر شکرک می‌زنند و بعضی دیرتر؟

۴ عامل بر روی سرعت شکرک زدن عسل تاثیر گذار هستند.

  1. مقدار گلوکوز موجود در عسل: هر چه قدر میزان گلوکوز عسل بیشتر باشد زودتر رس می‌بندد. بعضی از عسل‌ها بسته به گل و گیاهانی که زنبور از آن‌ها تغذیه کرده است مقدار گلوکوز بیشتری دارند.
  2. میزان رطوبت عسل: هر چه میزان آب موجود در عسل و رطوبتش بیشتر باشد و در واقع عسل رقیق‌تر باشد، زودتر رس می‌بندد. به همین علت عسل‌های شمال کشور مثل بهارنارنج زودتر رس می‌بندد.
  3. دمای محیط: تحقیقات علمی نشان می‌دهد که عسل در دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه سریعتر رس می‌بندد.
  4. ناخالصی‌های موجود در عسل: ناخالصی‌های موجود در عسل مثل ذرات موم و یا گرده گل به عنوان کانون‌های کریستاله شدن عمل می‌کنند. در این حالت گلوکوزها سریعتر دور این ناخالصی‌ها تشکیل کریستال می‌دهند.

به طور کلی باید بدانید که همه عسل ها در صورتی که حرارت ندیده باشند دیر یا زود شکرک می زنند. عسلی مثل عسل یونجه ممکن است بعد از ۶ ماه شکرک بزند و عسلی مثل کنار ممکن است بعد از ۲ سال شکرک بزند.

علت حرارت دادن عسل چیست؟

بعضی از زنبوردارها و فروشنده‌ها برای اینکه عسل مشتری پسندتر شود و شکرک نزند عسل را حرارت می‌دهند. حرارت دادن عسل باعث می‌شود که کریستال‌های گلوکوز از بین بروند و عسل دیرتر شکرک بزند. اما متاسفانه حرارت دادن عسل باعث می‌شود که بسته به میزان حرارت، عسل همه یا بخشی از خواص خودش را از دست بدهد و فرقی با آب و شکر نداشته باشد. بنابراین اگر خواص عسل برای شما مهم است حتما عسل حرارت ندیده (خام) تهیه کنید.

اگر این مقاله برای شما مفید بوده است آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

عسل طبیعی شکرک می‌زند یا تقلبی؟

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳
مقدار گلوکز عسل طبیعی را نوشتید اما مقدار گلوکز عسلهای تقلبی یا تغذیه با شکر را ننوشتید
اصلا جالب نبود و بدون کارشناسی بود یعنی چیزی نگفته که خاص باشه فقط خلط موضوع کرده.
عطر عسل واقعی به تندی میزنه و رطوبت زیاد هم نداره و از همه مهمتر اینه که اگر زمانی سردرد داشتید، یک قاشق غذا خوری از عسل بخوردید و ظرف حداکثر یک ساعت سردرد خوب شد. عسل واقعیست در غیراینصورت شکر است و تقلبی. وسلام.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل