بازدید 11532
سفیر ایران در روسیه:

مازندران دروازه روسیه برای رسیدن به خلیج فارس است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: استان مازندران نزد مسئولان دولتی و بازرگانان روسیه به عنوان دروازه بازرگانی و تجارت این کشور با کشور‌های حاشیه خلیج فارس مطرح است.
کد خبر: ۱۰۶۲۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹ 06 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، کاظم جلالی روز سه شنبه در دیدار وبیناری با استاندار و جمعی از بازرگان و مدیران اقتصادی مازندران افزود: در سفری که به استان ولگاگراد روسیه داشتم، مازندران در آنجا به عنوان استان هاب بین استان‌های شمالی ایران و ولگاگراد روسیه مطرح بود.

وی وجود چنین نگرشی در روسیه و میان بازرگانان و مسئولان دولتی آن کشور را «فرصت بسیار مهمی برای گسترش روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بویژه مازندران با روسیه» ارزیابی کرد و تاکید کرد که ایران باید برای گسترش روابط تجاری با روسیه به صورت مستقیم از طریق دریای خزر و استان مازندران اقدام کند.

جلالی توضیح داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته از آن جایی که ایران کشوری است که مرز زمینی مستقیم با کشور روسیه ندارد، در نتیجه باید از مرز زمینی آذربایجان یا ارمنستان استفاده کند در حالی که تجربه نشان داد بازرگانان ایرانی در آذربایجان با مشکل جدی مواجه می‌شوند.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازرگانان و تجار ایرانی برای ورود به بازار روسیه از طریق آذربایجان با کارشکنی‌های آن کشور رو به رو می‌شوند، مثلا محصولات صادراتی کشاورزی را که فسادپذیری بالای دارد به بهانه‌های مختلف معطل نگه می‌دارند تا بازرگانان ایرانی دچار چالش شوند و سپس با معامله اجباری محصول را با قیمت کم خریداری و هیمن محصول را با برند کشور خودشان به روسیه صادر می‌کنند.

سفیر ایران در روسیه گفت: گذشته از این، آذربایجان رقیب جدی محصولات زراعی و باغی و شیلاتی ایران برای صادرات به بازار روسیه است و به همین دلیل همواره سعی می‌کنند با ایجاد مشکلات حضور بازرگان خودشان را بازار بزرگ روسیه حفظ کنند.

وی با اظهار این که راه زمینی دیگر تجارت با روسیه باید از ارمنستان بگذرد، توضیح داد: این مسیر نیز به دلیل مشکلاتی که گرجستان با روسیه دارد، دچار اشکالات اساسی سیاسی و اداری است و قابلیت اتکا برای گسترش روابط تجاری را ندارد.

جلالی بر ضرورت گسترش تجارت دریایی از طریق دریای خزر میان ایران و روسیه تاکید کرد و گفت:، ولی لازمه این کار گسترش بنادر استان مازندران در ایران و به موازات آن ولگاگراد در روسیه است.

تفاهم‌نامه مازندران و ولگاگراد بستر مناسب روابط با روسیه

وی امضای تفاهم نامه گسترش تجارت بین مازندران و ولگاگراد روسیه را مبنای مناسبی برای اجرای برنامه گسترش روابط تجاری با روسیه دانست و افزود: در دیدار با استاندار ولگاگراد به توسعه راه آهن، جاده و توسعه فنی و فناوری نوین بندر این استان در روسیه توجه جدی شده است و گفته شده که دولت مرکزی برای توسعه زیر ساخت‌ها ۲ میلیارد دلار اعتبار تخصیص داده است.

تفاهمنامه همکاری اقتصادی میان مازندران و ولگاگراد روسیه تابستان سال ۹۷ همزمان با سفر هیات ۴۰ نفره از ولگاگراد به ساری به امضای استانداران این دو استان رسید. بر اساس این تفاهمنامه مقرر شد تا حجم مبادلات میان دو استان بر اساس سهم تعیین شده در زمان امضای تفاهمنامه به صورت جهشی افزایش یابد تا در آینده نزدیک هدف ۲۰۰ میلیون دلاری برای مبادلات تجاری میان دو استان محقق شود.

در این تفاهم نامه مقرر شد تا معاونان استانداران مازندران و ولگا گراد ماهانه پیشرفت همکاری‌های اقتصادی را بر اساس مفاد تفاهمنامه رصد و مشکلات احتمالی را برای گفتگو و رفع آن‌ها به استانداران گزارش دهند. همچنین همزمان با سفر هیات ولگاگرادی به مازندران، تفاهمنامه‌ای هم بین اتاق‌های بازرگانی دو استان و دانشگاه کشاورزی ساری و دانشگاه ولگراد روسیه امضا شده بود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با مهم برشمردن مفاد تفاهمنامه امضا شده میان دو استان، خطاب به استاندار مازندران گفت: امیدواریم زیر ساخت‌های بندری و فرودگاهی و راه آهن مازندران هم که نقش محوری در توسعه تجارت با کشور روسیه دارد به موازات ولگاگراد گسترش یابد تا جمهوری اسلامی ایران بتواند از طریق دریا تجارت با روسیه را گسترش دهد.

وی از تاق بازرگانی استان مازندران و ولگاگراد هم خواست تا آسیب شناسی تجاری دقیقی داشته باشند و تاکید کرد: اگر دو طرف مشکلاتی پیدا کردند که نیاز بود در سطح دو دولت مطرح و حل شود، سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه پیگیری خواهد کرد.

جلالی توجه به زیر ساخت‌های کشتیرانی بویژه پهلو گیری کشتی‌های سنگین در بندر بندرامیر آباد در شرق مازندران را برای توسعه تجارت دریایی با روسیه ضروری دانست و گفت: برای توسعه روابط تجاری با روسیه حتما باید مشکلات بندر امیرآباد مازندران به موازات بندر ولگاگراد شناسایی و رفع و زیرساخت‌های موجود تقویت شود.

توسعه سرای تجاری مازندران در ولگاگراد

وی همچنین خواستار توسعه فضای سرای تجاری ایران در ولگاگراد شد و افزود: این که این سرا در حد یک اتاق کوچک باشد، اصلا در شان بازرگانان ایرانی و توسعه روابط تجاری با روسیه نیست و ضروری است این مشکل رفع شود.

سرای تجاری استان مازندران مهر ماه سال ۹۸ توسط استاندار وقت و هیات تجاری مازندران و همچنین مسئولان استان ولگاگراد ادر فضایی به مساحت یکصد متر مربع در طبقه فوقانی اتاق بازرگانی ولگاگراد افتتاح شد.

در زمان افتتاح این سرا اعلام شده بود که بر اساس تجربه تجاری چند دهه اخیر، ولگاگراد از جنبه‌های مختلف بهترین دریچه برای ورود به بازار روسیه و استان‌های برخوردار این کشور و از آنجا به شرق اروپا محسوب می‌شود، در حالی که تا پیش از آن مازندران از سال ۹۳ در بندر آستاراخان دارای سرای تجاری بود.

سفیر ایران در روسیه به اتاق بازرگانی مازندران پیشنهاد کرد تا مرکز عرضه محصولات کشاورزی این استان را به صورت عمده فروشی در ولگاگراد ایجاد کند و تاکید کرد: یکی از موضوع‌های مهمی که بازرگانان روسیه مطرح می‌کنند، تضمین رسیدن بموقع محصولات کشاورزی به کشورشان و ثبات قیمت است که اتاق بازرگانی باید روی آن‌ها کار جدی انجام دهد.

جلالی همچنین به تحصیل ۲۲ دانشجو ایرانی در دانشگاه ولگاگراد اشاره کرد و گفت: استان مازندران در همه رشته‌های دانشگاهی سرآمد است و می‌تواند زمینه مناسبی برای تبادل دانشجو، استاد و اجرای طرح‌های پژوهشی مشترک با ولگاگراد داشته باشد.

وی توجه به گردشگری بین ایران و روسیه با محوریت استان‌های مازندران و ولگاگراد را از محور‌های مهم توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور برشمرد و افزود: اگرچه به دلیل کرونا فعلا لغو گروهی گردشگری با روسیه داریم، اما باید این مهم پیگیری شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تفاهمنامه تجاری در ۱۱بند بین مازندران و استان ولگاگراد روسیه در سال ۱۳۹۷ بین استانداران این ۲ استان در ساری منعقد شد در همسو با این در مهر سال ۹۸ نیز به دعوت رسمی آندری ایوانوویچ بوچارف استاندار ولگاگراد روسیه احمد حسین زادگان استاندار مازندران در رأس یک هیئت اقتصادی و تجاری عازم ولگاگراد روسیه شد.

هرساله کیوی، پرتقال، سبزی، گوشت مرغ، گل و گیاهان زینتی از جمله محصولات کشاورزی است که مازندران مازاد تولید دارد و آن‌ها را با غلات، کلزا، سویا و روغن ولگا گراد معامله پایاپا می‌کند.
جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر با کشور روسیه تبادل محصولات کشاورزی، گل، سبزی و محصولات شیلاتی دارد و بیشترین صادرات کیوی مازندران هم به روسیه است.

استان ولگاگراد با ۱۱۳ هزار کیلومتر مربع وسعت یکی از واحد‌های فدرالی روسیه و مرکز آن شهر ولگاگراد است.
این استان در جنوب غربی روسیه واقع و جمعیت آن حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر