بازدید 2406
۳

فوم آکوستیک: راز داشتن آکوستیک عالی با قیمت مناسب!

کد خبر: ۱۲۳۸۱۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰ 20 May 2024

فوم آکوستیک این روزها معمولا در هر فضایی که با صوت و تصویر سرکار دارد دیده می شود. از ویدیو های موجود در شبکه های اجتماعی و مطالب مربوط به تولید محتوا گرفته تا ضبط پادکست و حتی برنامه های تلویزیونی و دوبلاژ ٬ از فوم آکوستیک به منظور افزایش کیفیت صدا و شفافیت آکوستیکی در محیط بهره برده می شود. علت گستره بالای استفاده از فوم آکوستیک درچنین فضاهایی کارایی بالا٬ قیمت مناسب ٬ نصب آسان و ظاهر خاص این پنل ها می باشد .

فوم آکوستیک: راز داشتن آکوستیک عالی با قیمت مناسب!

فوم آکوستیک چیست؟

اما سوالی که مطرح می شود این است که فوم آکوستیک دقیقا چیست ؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت به طور کلی فوم آکوستیک یا ابر آکوستیک ٬ نوعی پنل آکوستیک است که از فوم پلی یورتان سلول باز تولید می شود. بسیاری از این نوع فوم ها توسط مجموعه پارت فوم آکوستیک  طراحی و به بازار عرضه می شود. این فوم ها به اشکال مختلفی طراحی و برش دهی می شوند به عنوان مثال برخی به شکل فوم شانه تخم مرغی و برخی دیگر به صورت فوم هرمی و.... که همین اشکال موجب تفاوت ظاهری و کارایی متفاوت در انواع  این پنل ها می گردد.

انواع فوم آکوستیک کدامند؟  

به طور کلی این نوع فوم ها وظایف مختلفی را بسته به مدل و طرح خود انجام می دهند. ولی اگر بخواهیم این محصول را براساس کارایی آکوستیکی دسته بندی کنیم می توانیم آنها را به سه دسته تقسیم نمایم:

  • جاذب ها که نقش کاهش ریورب و جذب فرکانس بالا را به عهده دارند
  • بیس ترپ ها : که نقش جذب فرکانس پایین و کاهش بیس و هوم را به عهده دارند
  • فوم های آکوستیک که درزیر پنل های آکوستیک دکوراتیو نصب می شوند و موجب ایجاد یک پنل ترکیبی جاذب پخشایشگر می گردند.

 برترین مدل های فوم آکوستیک کدامند؟

همانطور که در بالا نیز گفتیم فوم های آکوستیک در طرح ها و مدل های مختلفی تولید می شوند. ولی برخی از این نوع فوم ها پرطرفدارتر می باشند. در ادامه به معرفی برخی از برترین آن ها می پردازیم.

فوم آکوستیک: راز داشتن آکوستیک عالی با قیمت مناسب!

1.    فوم آکوستیک شانه تخم مرغی

فوم شانه تخم مرغی یکی از پرکاربردترین انواع فوم آکوستیک می باشد. ظاهرخاص و کارایی آکوستیکی ایده آل و قیمت مناسب این محصول موجب شده است که فوم شانه تخم مرغی بسیار پرطرفدار باشد. فوم شانه تخم مرغی بیشتر وظیفه جذب فرکانس ها بالا را عهده دار است و معمولا در فضاهایی کاربرد دارد که مشکل پیچش صدا و ریورب دارند.

 این روزها بسیاری از تولید کنندگان محتوا و اینفلوئنسرها از این پنل استفاده می کنند. همچنین این پنل در آموزشگاه های موسیقی ٬ استودیوها و بسیاری از فضاهای دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. فوم شانه تخم مرغی پارت فوم با ابعاد دو در یک تولید می شود و دارای ضخامت های ۲.۵ ٬ ۳.۵ و ۵ سانتی می باشد.

2.    فوم آکوستیک هرمی

فوم هرمی یکی دیگر از انواع پنل آکوستیک است که کارایی تقریبا مشابهی با فوم شانه تخم مرغی دارد. البته ظاهر جذاب تر آن موجب شده که بسیاری از افراد که به دنبال یک نمای  زیبا به ویژه برای تولید محتوای ویدیویی هستند از این  پنل استفاده کنند.

ساختار سلول باز و شکستگی های مثلثی روی سطح پنل هرمی موجب قدرت جذب مناسب این پنل به ویژه در فرکانس های بالا و کاهش ریورب در محیط می گردد. این پنل یک پنل آکوستیک مناسب برای مواردی نظیر استودیو ها ٬ ضبط پادکست و تولید محتوا می باشد.  فوم هرمی پارت فوم با ابعاد ۲ در ۱ متر و ضخامت ۶ سانتی متر به بازار عرضه می شود.

3.     فوم آکوستیک فلکسی پارت

یکی از زیباترین انواع فوم آکوستیک٬ پنل فلکسی پارت می باشد. فلکسی پارت دارای سطح صاف ولی با شیارهایی است که به عمق پنل نفوذ کرده اند. این امر موجب می شود این پنل جذب متعادلتری نسبت به پنل هایی نظیر هرمی و تخم مرغی داشته باشد و در نتیجه در محیط هایی که پیچش صدا کمتری دارند معمولا استفاده می شود.

ظاهر خاص پنل فلکسی پارت موجب شده است  این پنل طرفداران زیادی داشته باشد  وبه عنوان یک نمای خاص و متفاوت برای تولید محتواهای ویدیویی مورد استفاده قرار گیرد. پنل فلکسی ٬ پارت فوم دارای ضخامت ۷ سانتی متر می باشد و در ابعاد ۱۰۰ در۱۰۰ سانتی متر عرضه می شود.

4.    بیست ترپ طرحدار

پنل هایی که تا کنون اشاره نمودیم همه نوع جاذبی بودند که به منظور کنترل فرکانس های بالا و ریورب در محیط مورد استفاده قرار می گیرند. ولی اگر قصد کنترل فرکانس ها پایین ٬ بیس و هوم را در محیط داشته باشیم  باید از بیس ترپ ها استفاده کنیم.

یکی از پر طرفدارترین انواع این پنل ها ٬ بیس ترپ طرحدار می باشد. بیس ترپ طرحدار پارت فوم در دو نوع بیس طرحدار بلند و مینی تولید می شود. این نوع پنل آکوستیک معمولا در سه کنج دیوار قرار می گیرد و در کاهش تشدید فرکانس های پایین و هوم تا حدی  موثر است.

5.    پنل های دکوراتیو آکوستیک

فوم آکوستیک: راز داشتن آکوستیک عالی با قیمت مناسب!

پنل های دکوراتیو آکوستیک یکی از انواع دیگراین نوع پنل ها هستند که در استودیوها و محیط های تولید محتوا قابل استفاده می باشند. این پنل ها معمولا در فضاهایی استفاده می شوند که می خواهند حرفه ای تر بنظر برسند و علاوه بر ظاهر دکوراتیو قصد دارند٬ کیفیت آکوستیکی صوت نیز در محیط به بهترین نحو باشد.

پنل های چوبی دکوراتیو ٬ از دو قسمت چوبی ( معمولا ام دی اف ) و ابری ( فوم آکوستیک ) تولید می گردند. در اکثر این نوع پنل ها قسمت چوبی دارای طرح های خاص و جذابی است که این طرح ها به صورت شیارهای سی ان سی شده بر سطح پنل می باشند. این شیارها علاوه بر زیبایی٬ موجب انتقال فرکانس های صوت به قسمت زیرین پنل می گردند. این امر موجب می گردد بخشی از فرکانس ها توسط قسمت چوبی برگشت داده شود  و بخشی از فرکانس ها توسط قسمت ابری جذب شود  و در نهایت پنل مانند یک دیفیوزر ابزوربر  ( جاذب پخشایشگر ) عمل نماید. پنل های دکوراتیو آکوستیک ٬ پارت فوم در طرح های مختلف و در ابعاد ۶۰ در ۶۰ و ضخامت ۴.۸ میلی متر تولید و عرضه می شوند.

فوم آکوستیک از کجا بخریم؟

فوم های آکوستیک متعددی در بازار وجود دارند  که انتخاب بین آن ها می تواند دشوار باشد. مجموعه پارت فوم ٬ مجموعه ای تخصصی است که از سال ۱۳۸۵ بر روی انواع فوم و عایق تمرکز داشته و سعی نموده با کیفیت ترین محصولات را عرضه نماید.

این مجموعه علاوه بر وب سایت خود ٬ دارای فروشگاه حضوری در خیابان شریعتی تهران می باشد و  شما می توانید به صورت حضوری یا غیر حضوری ٬ انواع فوم آکوستیک را به صورت مستقیم از مجموعه پارت فوم آکوستیک تهیه نمایید.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۳
این فوم ها آکوستیک برای حذف پیچش صدا عالی هستند ولی اگر بخوایم عایق صوتی بشه باید زیرش چند لایه دیگم فوم زد
من قبلا از این ها گرفتم برای آکوستیک درب که صدا نره بیرون ٬ تا حدی هم صدا را کم میکنه و بدک نیست ولی من نمیدونم چرا فقط طوسی تولید میشه این فوم آکوستیک ها تخم مرغی و چرا سفید یا رنگ های یکم روشن تر تولید نمیشه؟
مقاله خوبی بود هرچند تبلیغاتی بود
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی