بازدید 18507
با تحولات منطقه و جهان

واکنش آمریکا به توافق ایران و هند درباره چابهار/ درگیری شدید نیرو‌های مرزی پاکستان و طالبان/ واکنش آمریکا به احتمال تغییر دکترین هسته‌ای ایران/ آغاز رزمایش نظامی مشترک هند و فرانسه

واکنش آمریکا به توافق ایران و هند درباره چابهار، درگیری شدید نیرو‌های مرزی پاکستان و طالبان، واکنش آمریکا به احتمال تغییر دکترین هسته‌ای ایران، آغاز رزمایش نظامی مشترک هند و فرانسه و اعلام کاهش حملات در دریای سرخ توسط سازمان ملل از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۲۳۷۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵ 14 May 2024

واکنش آمریکا به توافق ایران و هند درباره چابهار/ درگیری شدید نیروهای مرزی پاکستان و طالبان/ واکنش آمریکا به احتمال تغییر دکترین هسته ای ایران/ آغاز رزمایش نظامی مشترک هند و فرانسه

بین الملل تابناک: واکنش آمریکا به توافق ایران و هند درباره چابهار، درگیری شدید نیرو‌های مرزی پاکستان و طالبان، واکنش آمریکا به احتمال تغییر دکترین هسته‌ای ایران، آغاز رزمایش نظامی مشترک هند و فرانسه و اعلام کاهش حملات در دریای سرخ توسط سازمان ملل از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

واکنش آمریکا به توافق ایران و هند درباره چابهار

پس از امضای توافقنامه بین هند و ایران در مورد بندر چابهار، ایالات متحده تهدید کرد هر که با ایران تجارت کند، در معرض تحریم‌های احتمالی است.

ایالات متحده تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران اعمال کرده است و کشورهای متحد ایران را هم به اقدامات تلافی‌جویانه تهدید می‌کند. با این وجود، هند با نگاهی به تجارت با منطقه آسیای میانه، روز دوشنبه قراردادی با ایران امضا کرد؛ آیین امضای قرارداد مشارکت شرکت IPGL هند در تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار، ۲۴ اردیبهشت ماه با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان و وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های هند برگزار شد.

در همین رابطه «ودانت پاتل» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: هیچ معافیتی برای هند وجود ندارد و تحریم‌ها، بالقوه برای همه کشورهایی که با ایران معامله می‌کنند، قابل اعمال است.

او در مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران پس از توافق چابهار گفت: «ما به اجرای آنها ادامه خواهیم داد.»

پاتل در پاسخ به سوالی درباره توافقنامه چابهار که روز دوشنبه امضا شد، گفت: دولت هند باید در این مورد صحبت کند، نه دولت بایدن. به دولت هند اجازه می‌دهیم در مورد اهداف سیاست خارجی خودش در قبال بندر چابهار و همچنین روابط دوجانبه خود با ایران صحبت کند. من فقط می‌گویم، از آنجایی که به ایالات متحده مربوط می‌شود، تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران همچنان پای برجاست و ما به اجرای آنها ادامه خواهیم داد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت همه نهادهایی که قراردادهای تجاری با ایران را در نظر می‌گیرند «باید از خطر بالقوه‌ای که خود را در برابر آن قرار می‌دهند و خطر بالقوه تحریم‌ها آگاه باشند.»

این واکنش آمریکا در حالی مطرح شده که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه در پاسخ به سوالی در ارتباط با اینکه چقدر تضمین وجود دارد در قرارداد جدید بین ایران و هند ـ با توجه به تحریم‌های آمریکا ـ هندی‌ها به مفاد این توافق پایبند باشند و در واقع تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا مانع اجرای این توافق از سوی هند نشود، گفت: «تجربه نشان داده، کشورهایی مایل هستند که با نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای مستقل در چارچوب منافع مشترک همکاری خود را با این کشورها از جمله ایران در ابعاد تجاری، اقتصادی و غیره گسترش دهند. توافق ایران و هند در توسعه بندر چابهار نیز با درک کشور هند از ماهیت تحریم‌های غیرقانونی آمریکا انجام شده است و این موضوع محدود به هند نیست.»

درگیری شدید نیروهای مرزی پاکستان و طالبان

برخی منابع نزدیک به تشکیلات نظامی در پاکستان از درگیری شدید نیروهای این کشور با مرزبانی طالبان افغانستان خبر داده و مدعی شدند که نیروهای طالبان متحمل تلفات جانی شده‌اند.

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در پاکستان درخصوص تبادل سنگین آتش در نقطه مرزی این کشور با افغانستان افزایش یافته و منابع آگاه، طالبان را به آغاز این درگیری و اقدامات تحریک آمیز متهم می‌کنند.

برخی از منابع نزدیک به تشکیلات نظامی پاکستان در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشتند که درگیری با نیروهای طالبان در نقطه مرزی «کُرم» واقع در ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب پاکستان رخ داده است؛ جایی که طالبان با شلیک خمپاره و حملات سنگین، باعث زخمی شدن ۴ نظامی پاکستان شدند.

برخی از این منابع مدعی شدند که پاسخ مقابله جویانه نیروهای پاکستانی تلفات جانی را در طرف افغانستان بر جای گذاشته و شنیده‌ها حکایت از واکنش بدون وقفه مرزبانی پاکستان به تحرکات نیروهای طالبان دارد.

تاکنون منابع رسمی در پاکستان درخصوص هرگونه درگیری مرزی با طرف افغانستانی اظهار نظری نکرده‌اند؛ این حادثه یک روز پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر لغو سفر برنامه ریزی شده هیات نظامی پاکستان به قندهار از سوی طالبان افغانستان در واکنش این کشور به حمله هوایی ادعایی پاکستان به خاک افغانستان اتفاق افتاده است.

در عین حال برخی منابع محلی می‌گویند که سفر هیات پاکستانی با هماهنگی طالبان افغانستان به تعویق افتاده، چون افغانستان درگیر حوادث سیل است و در مقطع کنونی تمام تمرکز حکومت طالبان بر مدیریت اوضاع است.

واکنش آمریکا به احتمال تغییر دکترین هسته ای ایران

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اظهارات «کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی درباره احتمال تغییر دکترین هسته ای ایران در صورت تهدید موجودیت ایران واکنش نشان داد.

خبرنگاری در نشست خبری روز دوشنبه به وقت محلی «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه، از او درباره اظهارات کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی  پرسید و گفت که خرازی اخیرا اعلام کرده در مواجهه با دشمن، ایران چاره ای جز تغییر دکترین هسته ای خود ندارد. نظر شما در خصوص این اظهارات چیست و آیا شما نگران تغییر این دکترین ایران هستید؟

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: اجازه دهید آنچه پیشتر گفته ام، تکرار کنم که رئیس جمهور بایدن و بلینکن، وزیر امور خارجه اجازه نخواهند داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

ودانت پاتل تصریح کرد: «ما همچنان به ارزیابی خود ادامه می دهیم؛ هرچند ایران در حال حاضر فعالیت های کلیدی لازم برای تولید یک سلاح هسته ای قابل آزمایش را انجام نمی دهد.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما معتقد نیستیم که رهبر عالی ایران هنوز تصمیمی برای ازسرگیری برنامه تسلیحاتی که از نظر ما در پایان سال ۲۰۰۳ تعلیق یا متوقف شده است، گرفته باشد. اما باز هم اجازه نخواهیم داد ایران سلاح هسته ای داشته باشد.»

پاتل همچنین در پاسخ به سوال دیگری اضافه کرد: «ما راه‌هایی برای برقراری ارتباط با ایران در زمانی که به نفع ما باشد، داریم. من در مورد آنها اظهار نظر نمی‌کنم، ولی فقط تکرار می‌کنم که اجازه نمی‌دهیم ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد.»

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با شبکه الجزیره قطر گفته است: در صورتی که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تاسیسات هسته ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد و اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم.

آغاز رزمایش نظامی مشترک هند و فرانسه

 ارتش هند در بیانیه‌ای با اعلام خبر آغاز رزمایش مشترک نظامیان این کشور و فرانسه موسوم به «شاکتی»، گفت: این رزمایش که امسال برای هفتمین بار برگزار می‌شود، دو هفته به طول خواهد انجامید.

به گزارش تارنمای خبری ناگالند پست، بر اساس این بیانیه این رزمایش که در ایالت مگالایا هند برگزار می‌شود، تا ۲۶ می (۶ خرداد) ادامه خواهد داشت.

در بیانیه ارتش هند با بیان اینکه این رزمایش که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود، آخرین بار در سال ۲۰۲۱ در فرانسه برگزار شده بود، آمده است: این رزمایش مشترک به منظور توسعه همکاری‌ها و ارتقای روابط دوستانه بین نیروهای مسلح هند و فرانسه برگزار می‌شود.

اعلام کاهش حملات در دریای سرخ توسط سازمان ملل

 هانس گراندبرگ، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن گفت: ما شاهد کاهش حملات به کشتی های تجاری و نظامی در دریای سرخ، خلیج فارس، عدن و اقیانوس هند، و همچنین کاهش تعداد حملات هوایی آمریکا و انگلیس علیه اهداف مستقر در یمن بوده ایم‌  اما خصومت ها ادامه دارد. 

 هانس گراندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، روز دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت در عین حال گفت: اعلامیه های انصارالله برای گسترش دامنه حملات یک تحریک نگران کننده است. در شرایط منطقه ای که همچنان توانایی ما برای دستیابی به پیشرفت در یمن را پیچیده می کند، من درخواست دبیر کل سازمان ملل متحد برای آتش بس در غزه را تکرار می کنم و از همه می خواهم تنش در دریای سرخ و مجاورت آن را کاهش دهند.

گراندبرگ ادامه داد: در داخل یمن، وضعیت امنیتی در خط مقدم در ماه گذشته مهار شده است؛ با این حال، من نگران ادامه فعالیت نظامی در قالب گلوله باران، شلیک تک تیرانداز، درگیری متناوب، حملات پهپادی و حرکت نیروها در الضاله، حدیده، لحج، مأرب، سعده، شبوه و تعز هستم.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن اضافه کرد: در ۲۷ آوریل دو زن و سه دختر به طرز غم انگیزی در استان تعز بر اثر حمله پهپاد هنگام جمع آوری آب در نزدیکی خانه خود کشته شدند. این نشان دهنده خطرات جدی برای غیرنظامیان در وضعیت حل نشده فعلی است.

این مقام سازمان ملل گفت: من نگران تهدیدات طرفین برای بازگشت به جنگ، از جمله سخنان انصارالله و اقدامات در رابطه با مأرب هستم. خشونت بیشتر این درگیری را حل نخواهد کرد برعکس، تنها رنج کنونی را تشدید می کند و خطر نابودی فرصتها برای حل و فصل سیاسی را افزایش می دهد.

فرستاده ویژه سازمان ملل تاکید کرد: مجددا از طرفین می‌خواهم که حداکثر خویشتنداری را دو طرف اعمال کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۹
قرارداد ایران و هند که قار بود در منطقه مکران با 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری از طرف هند صورت بگیرد به 250 میلیون دلار در قبال اجاره ده ساله قسمتی یا که کل بندر انجامیده است. البته قضاوت در مورد این مسله سخت است چرا که از مفاد توافق اطلاع رسانی نشده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
چه شد قرارداد 25 ساله با چین؟!!

چه شد قرار داد 20 ساله با روسیه؟!!
ناشناس
| Germany |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
همه محرم هستند و ملت نامحرم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
الان یک عده عوام باورشان می شود شروع می کنند به اعتراض
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
همین هم عملی نخواهد شد
بایدن و بلینکن وزیر امور خارجه اجازه نخواهند داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.
شما غلط میکنی اگر جمهوری اسلامی ایران در معرض خطر باشد به هر سلاحی که نیاز دارد دست خواهد یافت حتی سلاح فوق اتم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
این نوع ادبیاتی که تو در بیان افکارت از آن استفاده می کنی، تنها باعث می شود که منفی هایت زیاد شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
عمرا بزارن مخصوصا روسیه که دشمن قسم خورده و تاریخی ایرانه عمرا بزاره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
آمریکا ایران اتمی را پذیرفته فقط داره کمی قر و قمبیل قبل از اعلام را ، می آید و اونقت غربزده از خود آمریکا ، آمریکایی تره .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
ایران باید پرونده ساخت سلاح هسته ای را بایگانی کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
امید جان، با این حرفهایت ما را ناامید نکن ! اگر ایران به بمب هسته ای دست پیدا کند، آمریکا و اسراییل همه ما را پودر خواهند کرد
مرگ بر روسیه
مرگ بر چین
مرگ بر کره شمالی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
این سه کشور شرور، دنیا را به گند کشیده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
اولی رو باید با تفکر و مطالعه بسیار گفت چرا که دشمن قسم خورده و تاریخی ایران و ایرانیه .
ارزو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
دنیای بدون امریکا میشود بهشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
مرتب این شعارهای بی محتوا را تکرار میکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
در تاریخ معاصر آمریکا عملا دشمن مردم ایرانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
اگر چین نبود این چند ساله تحریم و نفت ما را با تخفیف نمی خرید و تحریمهای آمریکا را دور نمی زد که جنابعالی باید ساقه گیاه تناول می فرمودی
اجازه نخواهیم داد چه قلدرانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
اجازه ما هم دست شماست!!!!!
نه تغییر دکترین هسته ای ایران ربطی به آمریکا دارد و نه امضای توافق نامه بین ایران و هند، ایران امروز به دلیل پیشرفت های ۵ دهه ای اش که در سایه استقلال سیاسی بدست آورده حرف زیادی برای گفتن در منطقه و جهان دارد و همچون هند و چین از قدرت های برتر و نوظهور آسیا و خاورمیانه است، دولت آمریکا هم به جای این اقدامات غیر قانونی از رژیم آپارتاید اسرائیل که انواع و اقسام جنایات و بی قانونی ها را انجام داده حمایت مالی - نظامی نکند چون دولتمردان آمریکایی به خوبی می بینند که نه تنها مردم دنیا بلکه مردم کشورشان از سیاست های تبعیض گونه آنها حداقل در مورد قضیه اوکراین و فلسطین ناراحت هستند و این سونامی سیاسی سبب انزوای هر چه بیشتر آنها در منطقه و جهان خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
!قدرت نوظهور ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
باز صد رحمت به تو که اگرچه ساندیسی هستی، اما محترمانه مینویسی و در نگارش، از عبارات سخیف شرقگراها استفاده نمیکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
خود گویی و خود خندی
عجب مرد هنرمندی
آمریکا داره مردم ایران را تحریم می کنه و اجازه تجارت با جهان را نمیده و هر که با ایران داد و ستد کنه تحریم می کنه اما یک عده غربگرا یا غربچرا یا هر چه اسمشون هست مثل یک نوار ضبط شده میان مرگ بر روسیه و چین می نویسند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
چیه ناراحت شدی شرق گدا ؟
حقیقت تلخه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
از این حرفهای کلیشه ای صدا و سیما هم زیاد می زند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
چرا نمیگی که مرگ بر آمریکا هم میگن؟ حالا دیدی خودت از وفاداران به عمو پوتین هستی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
آمریکا با قلدری میخواهد سیادت متزلزل خود را حفظ کند
درگیری شدید طالبان و پاکستان
کی بود که مبگفت طالبان دست پرورده پاکستان است؟! همون احمق ها هم میگن داعش رو آمریکا بوجود آورده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
نه داعش را عمه بنده به وجود آورد
آمریکا در واقع با هر تحریم کشوری خودش هم متقابلا تخریم میشه
10000 کیلو اورانیوم 100درصد هم داشته باشین نمیتونین و نمیزارن بمب اتم بسازید . این حرف ها هم فقط مصرف داخلی داره .
حالا خوش خیال های ارزشی بیاین منفی بدین ، تو اصل ماجرا فرقی نمی کنه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
این که نمیزارن رو موافقم اما این که نمیتونیم دلیلش چیه ؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
اسراییل بمب اتم دارد اما هیچوقت اعتراف نکرده است ما از تکنولوژی ساخت بمب اتم
عبور کرده ایم اما نداریم نخواهیم ساخت . خود اسراییل انچه باید بداند میداند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
چطور حمله موشکی کردن به اسراییل کی نمیذاره؟ حمله کردیم جواب ندادن وای به روزی بمب اتم داشته باشیم
حسود ترین دولتمردان جهان دولتمردان امریکایی هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
نه بابا
۝۝۝۝۝۝۝
﴿الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم﴾
۝۝۝
﴿اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج﴾
۝۝۝
یا الله به حق محمد و آل محمد
از اختلاس و تورم نجاتمون بده
۝۝۝
و
از دست جنایتکارای جنگی غاصب قصاب صهیونست، مردم مظلوم فلسطین رو نجات بده.
۝۝۝
﴿الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم﴾
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # حج
وب گردی