بازدید 2961
مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد؛

بهره‌برداری از ٢ کلان پروژه کنسانتره مس تا اوایل پاییز 1403/ملی مس در مسیر توسعه

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: ٢ کلان پروژه تولید کنسانتره در درآلو و دره‌زار با ظرفیت 240 هزار تن اوایل پاییز سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۱۲۳۷۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۹ 16 May 2024

بهره‌برداری از ٢ کلان پروژه کنسانتره مس تا اوایل پاییز 1403/ملی مس در مسیر توسعه

به گزارش تابناک به نقل از مس پرس، دکتر حسین مدرس خیابانی در پنل تخصصی «زنجیره مس» همایش سرمایه‌گذاری و توسعه استان کرمان که در محل دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته برگزار شد، با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی مس اظهار کرد: امروز واژه سرمایه‌گذاری پرتکرارترین واژه در ادبیات توسعه دنیا است چرا که موضوع سرمایه‌گذاری یک اصل به شمار می‌رود؛ همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند توسعه با قید عدالت مفهوم پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه برای قدم گذاشتن در مسیر پیشرفت باید برای موضوع سرمایه‌گذاری اهمیت بسیاری قائل شد، تصریح کرد: رشد تولید با ارتقاء بهره‌وری بر اساس ظرفیت‌های موجود همراه با کارآمدی و بهره‌گیری از روش‌های نوآورانه حاصل می‌شود.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران سرمایه‌گذاری را لازمه رشد تولید و حلقه مفقوده اشتغال برشمرد و گفت:‌ به منظور تسهیل در امر سرمایه‌گذاری و رفع موانع موجود در این مسیر، ایجاد شورای عالی سرمایه‌گذاری به ریاست مسئولان عالی رتبه کشوری باید به عنوان یک اولویت در دستورکار قرار گیرد.

*غفلت از منابع خدادی؛ علت عدم توجه به اهمیت سرمایه گذاری

وی علت عدم توجه به اهمیت سرمایه‌گذاری را غفلت از منابع سرشار خدادی کشورمان دانست و بیان کرد: با استفاده درست از منابع طبیعی که موهبت الهی است، می‌توان ثروت آفرینی و اشتغال‌زایی کرد و از این طریق رفاه مردم را به ارمغان آورد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به سرمایه‌گذاری انجام شده در صنعت مس افزود: دو کلان پروژه تولید کنسانتره در درآلو و دره‌زار با ظرفیت 240 هزار تن اوایل پاییز سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد، علاوه بر این طبق برنامه‌ریزی انجام گرفته، کارخانه تولید 130 هزار تنی مفتول نیز به زودی وارد چرخه تولید خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز در زمینه امکان تولید یک میلیون کاتد مس تردیدی وجود ندارد، عنوان کرد: برای تحقق این مهم، طبق برآوردهای انجام گرفته، باید 700 تا یک میلیارد تن ماده معدنی از معادن مس استخراج شود و علاوه بر این به 4 تا 4.5 میلیون تن کنسانتره نیاز داریم.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد: به منظور ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تولید یک میلیون تن کاتد مس، به ١٢٢٠ مگاوات برق نیاز داریم. همچنین میزان آب مورد نیاز برای تحقق این امر 192 میلیون متر مکعب برآورد شده که این موضوع هم در طرح جامع آب در نظر گرفته شده است.

وی حجم ذخایر کشف شده معادن مس را بیش از 20 میلیارد تن اعلام کرد و افزود: ذخایر قابل دسترسی مس کشور حدود 6 میلیارد تن است که بر اساس نرخ عیار موجود در معادن مس، به طور متوسط امکان تولید 30 میلیون تن کاتد وجود دارد و تا 30 آینده را تضمین می‌کند. 

مدرس خیابانی با اشاره به تلاش مجموعه شرکت ملی صنایع مس ایران برای شناسایی پهنه‌های جدید معدنی مس اظهار کرد:‌ در همین راستا 63 هزار متر حفاری انجام شده است و در تلاش هستیم با انجام حفاری بیشتر، در سال جاری اکتشافات جدیدی انجام گیرد.

وی در رابطه با اهمیت صادرات محصولات صنعت مس و تاثیر بسزای آن در ارزآور برای کشور گفت: در سال 1400، میزان صادرات شرکت ملی صنایع مس ایران یک میلیارد و ششصد میلیون دلار بوده است اما درحال حاضر این میزن به 400 میلیون دلار رسیده است.

*اجرای طرح های توسعه، نیازمند تامین منابع ارزی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه امروز در جنگ اقتصادی قرار داریم، تصریح کرد: در جنگ اقتصادی ارز به مثابه فشنگ است لذا به نظر می‌رسد صادرات محصولات صنعت مس به دلیل ارزآوری خوب، بهترین استراتژی در جنگ اقتصادی است.

وی در ادامه، از تکمیل طرح‌های توسعه‌ای به عنوان یکی از مهمترین راهبردهای شرکت ملی صنایع مس ایران یاد کرد و گفت: برای اجرای طرح های توسعه‌ ١5 میلیارد دلار منابع ارزی نیاز است که از این میزان، 5.6 میلیارد دلار مربوط به پروژه‌های درحال اجراست.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه تا اوایل پاییز، 2 کلان دو پروژه تولید کنسانتره در درآلو و دره‌زار با ظرفیت 240 هزار تن به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: پروژه تولید 130 هزار تن مفتول مس نیز به زودی به بهره‌برداری می‌رسد؛ این در حالیست که بالاترین میزان تولید شرکت ملی مس در سال 1402، ٣5 هزار تن مفتول مس 8 میلیمتری بوده است لذا این امر نشان می‌دهد ما می‌توانیم در صنایع پایین دستی نیز تحولی عظیم ایجاد کنیم.

*سرمایه‌گذاری ١.٨ میلیارد دلاری شرکت مس در پروژه انتقال آب خلیج فارس

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به نیاز آبی طرح‌های توسعه‌ای پس از رسیدن به بهره‌برداری گفت: برای تامین آب مورد نیاز صنعت مس، اجرای خط 2 انتقال آب از خلیج فارس به صورت اختصاصی توسط شرکت ملی مس درحال اجراست و علاوه بر این، استفاده از پساب بازچرخانی شده شهری به عنوان یک راهبرد مدنظر قرار دارد.

وی همچنین در خصوص اقدامات شرکت ملی صنایع مس ایران در حوزه تامین برق مورد نیاز مجتمع‌ها اظهار کرد: حدود 700 تا 800 مگاوات نیروگاه گازی در دست ساخت است و سه نیروگاه خورشیدی 100 مگاواتی هم در سه موقعیت جغرافیایی مص سرچشمه، شهربابک و سنگون در قالب قرارداد ای‌پی‌سی به زودی به فراخوان گذاسته خواهد شد.

وی در بخش پایانی سخنان خود در خصوص حمایت شرکت ملی مس از شرکت‌های دانش بنیان و طرح‌های نوآورانه و خلاقانه بیان کرد: از طریق مرکز نوآوری شهید ستاری و قرارگاه دانش بنیان ستاد شرکت ملی صنایع مس ایران برای حمایت از طرح‌های نوآورانه آماده هستیم؛ در زمینه ساخت داخل تجهیزات مورد نیاز در صنعت مس هم برای همکاری با شرکت های دانش بنیان آمادگی داریم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج