ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
. تحریم‌های آمریکا در مورد خودرو صدق نمی کنه بیشتر از طرف خودی‌ها این بلاها سر مردم میاد
استاد دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
به نظر شما در هفته های آتی، بازار خودرو چه واکنشی نشان خواهد داد؟
سیر تاریخی و عملکرد بازار خودرو در این بیست سال کذشته نشان می دهد که تعادل و آرامش در بازار دراختیار تولید کننده و در نهایت دلال بازا است و اینجا دست تعادلی بازار حوابگو نیست پس واکنش بازار خودرو همانیست که قبلا بوده.

آیا حباب قیمت‌ها که بسیاری از فعالان بازار به آن باور دارند، از بین خواهد رفت؟
خیر تحت هیچ شرایطی چون بستگی شدید به عرضه خودرو توسط خودروساز داره نه دامنه قیمتی.

در این حلقه کنترلی، نقش خودروساز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ نقش مافیایی! خودرو سازان ایرانی بخاطر انحصاری بودن بازار خودروی ایران و یکه تازی در این 4 دهه گذشته آنقدر سوار بر ارکان تصمیم گیری هستند که تغییری در نقششان رخ نخواهد داد.

آیا با این راهکار و محدودیت‌های مدنظر، دست دلال و واسطه گران از بازار خودرو کوتاه خواهد شد؟ فکر نکنم. متاسفانه اپلیکیشن های مجازی خرید و فروش خودرو مانند دیوار شیپور و باما ابزار دست اول دلال و سپس خودروساز برای مدیریت دلخواه بازار خودرو هستند تا زمانی که نظارت بر روند قیمت گذاری خودروهای نو و کارکرده و قدمت دار آنها صورت نگیرد شاهد نرخ های نجومی و تشدید شدن بار روانی دارندگان و عرضه کنندگان و بزرگتر شدن حباب قیمت خودرو می شود.

آیا در نهایت خودرو با قیمت منطقی به دست مصرف کننده واقعی خواهد رسید؟ فکر نکنم بازار انحصاری است قیمت منطقی را بر چه اساسی می سنجید کیفیت؟ کمیت؟ نرح برابری با خودروهای خارجی رضایت از خدمات و یاز تحویل بموقع؟ نکته خیلی بزرگی است که با این سوال ساده جواب داده نمیشود.

به نظر شما با واسطه‌ها و دلالان بازار خودرو که با قیمت‌های کاذب به دنبال برهم زدن ثبات بازار هستند، چه برخوردی شود تا این سازوکار ادامه نداشته باشد؟ نظارت شدید و استفاده از راهکارهایی که برخی از آنها طی یکی دو روز گذشته تصویب شد و البته محدودیت الزامی ثبت قیمت خودرو به نرخ و حدنصاب قانونی در مراکز خرید و فروش و دفترخانه ها . مطمئناً هیچ خریداری حاضر به پرداخت بالاتر از قیمت مصوب نیست حتی با هماهنگی پنهانی با فروشنده و اجبار.

در کنار محدودیت های خرید و فروش و ثبت نام خودرو، شما چه راهکاری برای منطقی شدن قیمت خودرو پیشنهاد می‌دهید و چرا؟ تنها و تنها و تنها آزاد سازی واردات و تعیین قیمت خودرو بر اساس تقاضای مصرف کننده و کیفیت خودرو مطمئنا و صد در صد در صورت آزاد سازی واردات هیچ فرد عاقلی حاضر به مقایسه خودروی بی کیفیت داخلی با ضعیف ترین نمونه تولیدی توسط شرکتهای خارجی و خرید نمونه داخلی نیست و نخواهد هم بود. در صورت ورود خودروساز خارجی و فروش خودروی هم قیمت دنا اما با کیفیت صد برابر بهتر از دنا کسی سمت دنا نخواهد رفت حتی مدیران شرکت خودروساز. ما باید از الآن آمادگی بستن و یا تغییر کاربری شرکتهای خودروساز مونتاژکار داخلی را داشته باشیم.
یخی
|
Turkey
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
سالهاست اخبار مربوط به خودرو رو دنبال میکنم. از هر صنعتی ده سال حمایت میشد میتونست رو پای خودش وایسته ولی صنعت خودرو سازی 60 ساله که این وضعیت رو داره.
ایران یکی از ارزانترین کشورها از نظر نیروی کار برای تولید هست. اگه اجازه بدن خودروسازان خارجی مستقیم در ایران خط تولید بزنن چندین مزیت مهم داره که تمام بهانه ی مافیایی خودرو رو ازشون میگیره:
1. مهمترین بهانه ی خودروسازان اینه که اگه جلوی واردات خودرو باز بشه کلی کارگر بیکار میشن. در جواب باید گفت جلوی واردات خودرو رو باز نمیکنن بلکه جلوی ورود خط تولید رو باز میکنن. با این کار چندین برابر نیرویی که ممکنه از ایران خودرو و سایپا بیکار بشن، کار ایجاد خواهد شد و مردم خودروی باکیفیت سوار میشن و بازار واقعا رقابتی میشه
2. بهانه ی تحریم ها برای گران کردن خودرو کارساز نخواهد بود چون این تناقض وجود داره که اگه این خودروها ایرانی هستن پس نباید ما هزینه ی اضافی به بهانه تحریم شدن از مردم بگیریم و اگه این صنعت خودش هم در واقع وارد کننده اس پس دیگه دلیلی نداره بازار انحصاری واردات دست اینها باشه هر خودروساز خارجی که خط تولید مستقل در ایران راه بندازه در واقع به تولید داخلی ایران کمک کرده.
3. تمامی حمایتی که از دو خودروساز فعلی انجام میشه و به خودروسازان جدید هم داده بشه و برعکس، تمامی مشوقهایی که به خودروسازان خارجی برای راه انداختن خط تولید خودشون در ایران داده میشه به دو خودروساز فعلی هم داده بشه که بهانه ای برای ورشکستی مدیریتیشون نداشته باشن.
4. به هیچ وجه اجازه ی واردات خودرو حتی بصورت انفرادی داده نشه و تنها شرطش ورود خط تولید باشه.
5. مالیات رو برای 5 سال اول فعالیت خط تولید صفر کنن.
6. برای زدن خط تولید لازم نیست منتظر برندهای مطرح دنیا باشیم. هر خودروسازی از هرجای دنیا اگه استانداردهاش در حد سایپا یا ایران خودرو بود بهش مجوز داده بشه. کلی خودروساز روس و چینی و هندی و ترک هستن که میتونن مستقیم وارد تولید خودرو در ایران بشن. مخصوصا در شرایط فعلی که اقتصاد دنیا احتیاج به درآمد و بازار جدید داره.
7. ممکنه گفته بشه که بخاطر تحریم ها کسی نخواهد اومد. خب شما لطفا مشوقها و مجوزهای لازم رو تسهیل کنید بعد اگه نیومدن میشینیم فکر جدیدی میکنیم.
مطمئن باشین بازار ایران جذابترین بازار برای خودروسازان دنیاست و اگه بفهمن قوانین اونها رو از شر دو خودروساز انحصاری ایران که مافیا بازار رو ایجاد کردن حفظ میکنه برای ایجاد خط تولید پیش قدم خواهند شد.
خدا از باعث و بانی ایجاد کنندگاه و حامیان این بازار انحصاری نگذره که مردم رو مجبور میکنن بجز این خودروها نتونن خودروی دیگه ای بخرن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
به دست مصرف کننده برسه یا نرسه مهم نیست مهم گران شدن خودرو بود که شد
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
هر وقت مردم توانستند هر زمان که دوست داشتن و پول داشتن در عرض نیم ساعت ماشین از نمایندگی خریداری کردند و همان لحضه خودرو را تحویل گرفتن مثل تمام دنیا تازه با پرداخت اندکی از مبلغ کل خودرو و قسطی و التماس نمایندگیها اون روز قیمت خودرو در بازار آزاد درست می شود
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
سلام و احترام،بر همگان مشخص است که تمام این نابسامانیها زیر سر خود خودرو سازها میباشد و هر ازچند گاهی این روشها را دنبال و متاسفانه نه تنها محاکمه نمی شوند بلکه این کار ناپسند و زشت خود را باز ادامه میدهند و اکثریت مردم از بدقولی های پی در پی و تولید خودروهای بی کیفیت و آن هم با قیمت های نجومی به ستوه آمده اند و متاسفانه مورد حمایت خاص هم قرار میگیرند.
بازار راببینید عمدا فروش فوری ندارند و یا طولانی مدت خودرو را عرضه مینمایند و تولید خود را به عمد پایین آورده اند تا بازار خودرو را بیش از پیش ملتهب نمایند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
موقعی که ارزش پول ملی روز به روز بسرعت در حال سقوط است مشخص است که مردم پول خود را به طلا و مسکن و خودرو و.‌‌..تبدیل می کنند و روز به روز بر شدت تورم در همه بخش های اقتصادی افزوده می شود مسئولین باید فکری اساسی کنند و تحریم ها را هر طور شده برچینند تا آرامش به اقتصاد مملکت برگردد و دست دلالان از حوزه مسکن و خودرو و دلار و طلا و...کوتاه شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
موقعی که ارزش پول ملی روز به روز بسرعت در حال سقوط است مشخص است که مردم پول خود را به طلا و مسکن و خودرو و.‌‌..تبدیل می کنند و روز به روز بر شدت تورم در همه بخش های اقتصادی افزوده می شود مسئولین باید فکری اساسی کنند و تحریم ها را هر طور شده برچینند تا آرامش به اقتصاد مملکت برگردد و دست دلالان از حوزه مسکن و خودرو و دلار و طلا و...کوتاه شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
به نظر من بخشی از طرح جدید برای کنترل قیمت خودرو در سال‌های دیش امتحان شده اند و نتیجه مطلوب هم نداشه اند. مشکل اصلی از سال‌های خیلی دور ایجاد شده و آنهم حمایت بی چون و چرای مسولین از کل صنعت خودروسازی ( که حالا نماد اصلی آنها ایران خودرو و سایپا هستند ) طی سالیان متمادی بوده است که همچنان نیز ادامه دارد. به دفعات متعدد طرح و یا ایده رقابتی کردن بازار خودرو با کم کردن حمایت‌های غیر اصولی تز این صنعت مطرح شده که هیچگاه به عمل و اجرا نرسید. تا انجاکه حافظه یاری میکند همواره در کشور شرایط خاص اقتصادی که متأثر از شرایط خاص سیاسی بوده وجود داشته که مصلحت کشور اجازه به اجرا‌ در آمدن طرح اصولی سیاست گذاری در این صنعت را نداده است. هدف از این سخنان این است که مسئولین تصمیم گیر توجه داشته باشند که جل موضوع قیمت خودرو ریشه در گذشته ای‌ دارد که برای ساماندهی آن باید از آن نقطه شروع کرد. موانع سال‌های دور همچنان پابرجاست و مشکلات و موانع سال‌های بعدی نیز به آن اضافه شده تا در یکی دو سال اخیر و اکنون به مرحله ای رسیده که احتیاج به جراحی بزرگ وجود دارد. آیا مانع اصلی “ مصلحت “ اکنون مرتفع شده است یا خیر ؟ اگر قرار است موضوعی کاملاً اقتصادی را با متر “ مصلحت “ غیر اقتصادی سنجید و راه حل ارائه کرد نه تنها مشکل حل نخواهد شد بلکه مسکن هم نخواهد بود. در اینصورت بعد از سالی چند این تصمیمات مصلحتی امروز خود مشکلی بر مشکلات تلمبار شده گذشته خواهد افزود. به باور من بزرگ‌ترین مشکل در ساماندهی صنعت خودرو که قیمت نیز بخشی از آن است موضوع عرضه و تقاضاست که تقریباً در هر بازاری تأثیر و سنگینی خود را بخوبی نشان می‌دهد. چند سال گذشته تولید خودرو در کشور نه تنها همسنگ افزایش جمعیت و متقاضی نبوده است بلکه افت نیز داشته پس در بخش عرضه دچار کمبود هستیم. ساده ترین راه افزایش عرضه است که چون با تولید داخل امکان پذیر نیست لاجرم مجوز ورود خودروهای در کلاس تولیدات داخلی و شاید دست دوم ( با شرایطی ) صادر شود. در این رهگذر همه تولیدات داخلی فروخته خواهند شد و کمبود نیز جبران می‌شود. قطعاً برای انجام این کار به ارز احتیاج است .برای تأمین ارز مورد نیاز باید شرایط تأمین ارز فراهم و موانع آن بر طرف شود. در شرایط سیاسی فعلی نمیتوان شرایط اقتصادی سهولت دسترسی به ارز را فراهم کرد مگر آنکه “ مصلحت “ دوباره تعریف شود تا این کلیدی ترین حلقه زنجیره به شرح فوق نیز بر مدار اقتصادی بچرخد. در صورت فراهم آمدن این شرایط و فقط پس از آن میتوان جراحی بزرگ حمایت از صنعت خودرو سازی را انجام داد تا در بر پاشنه صحیح بچرخد . این چنین است نسخه این صنعت و سایر صنایع . اگر مسئولین و آنانی که تعریف “ مصلحت “ در یدشان هست ، با مردم و بیش از همه با خودشان صادق هستند ، بسم الله.
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
همین فردا اعلام کنین واردات با همون تعرفه آزاد شد کلی قیمت ماشین میاد پایین ، بعدش اعلام کنین تعرفه صفر ماشین داخلی کلی زیر قیمت کارخانه میشه ( البته این بیشتر شبیه شوخیه ) نگران ارز بری هستین مردم خودشون مستقیم تهیه کنن ارزو ندین دست رانت خواران ماشین بیارن سیستم هک شه شش هزار ماشین اشتباهی ثبت سفارش شه
نظرات بیشتر