بنده در سال 85 یک دستگاه کشنده ثبت نام کردم اجباراً مدتی به دفاتر و بعضا داخل شرکت ایران خودرو و یکی از شرکت های زیر مجموعه( لیزینگ خودروکار) رفت و آمدی داشتم در اتاقی که به اندازه نیم نفر کار بود 8 نفر بصورت فشرده میز بغل هم چیده و اکثراً با گوشی های خود مشغول بودند و در خود شرکت برای یک شغل 8-7 نفر بودند پس از تحقیق نا محسوس متوجه شدم تماماً با شفارش نمایندگان و مسئولین به این شرکت راه یافته اند اگر به اندازه کافی کارکنان خود را تعدیل کنند و هزینه های حاشیه ای را از قیمت خودرو حذف کنند مطمئن باشید پنجاه درصد قیمت پایین می آید.
درحال حاضر بهترین راه این است که خودروسازان دندون طمع خود را بکشند. برن املاک و اموال مازاد خود را بفروشند و معوقات خود رو پرداخت کنند و مردم را راضی کنند. سپس هر گلی میخان به سر خودشون بزنن. الان یک سال و سه ماهه یه خودرو ثبت نام کردم هیچ خبری نیست.
اولا که خودرو ساز نباید خودرو پیش فروش کنه چون اگه اون می خواد سود ببره باید باید خودش سرمایه اولیه داشته باشه مثل هرکالای دیگه ثانیا اگه پیش فروش انجام میشه و مبلغی دریافت میشه باید در قیمت نهایی محاسبه خودرو درصد قیمت به قیمت روز ثبت نام محاسبه بشه یعنی اگه خودرو 20 میلون بوده و 10 میلیونشو مشتری داده حالا شده 40 میلیون باید ما به التفاوت 50 درصد قیمت یعنی 20 میلیون از مشتری دریافت بشه نه اینکه بگه من تو قرارداد نوشتم سود 18 درصد میدم! اینجوری به عدالت نزدیک تره
بیایید واقعیت خودروسازی ایران رو ببینیم.
چند تا شرکت که با رانت دولتی و نفوذ بی حد در دولت و مجلس، به اسم تولید ملی، انواع رانت از انحصار فروش گرفته تا ارز دولتی به مقدار زیاد مصرف می کنن، و در عوض چی تولید می کنن واقعا؟ تقریبا هیچی، یا کالا رو کامل وارد می کنن و میفروشن، یا نهایتا درصدی از فطعاتش رو مونتاژ می کنن، اون هم الان روشن شده که مقدار زیادیش به قطعه سازان چینی سفارش میشه.
هر جا سودشون تهدید بشه، از اشتغال جوانان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنن.
گاوشیرده دولت ها هستن، و ابزار خریدن نمایندگان مجلس.
بالاترین آمار تصادفات جاده ای در جهان مربوط به ایرانه، که یکی از متهمین اصلیش خودروسازی ها هستن.
صنعتی که بعد از بیش از 50 سال حمایت همه جانبه از جیب مردم، به جای خودکفایی هر چه میگذره وابسته تر میشه، شایسته ی حمایت نیست.
اگر بر فرض محال فردا در خودروسازی ها بسته بشه و با تعرفه ی معقولی خودرو وارد بشه، شیرینی ش به کام بیش از 80 میلیون جمعیت ایران میشینه.
بایستی مدیریت خودروسازی را به صنایع نظامی- سپاه یا ارتش واگذار کرد. تا همانطور که در کارشان موفق بودند عمل کنند.
آمریکا نیز بعدازجنگ جهانی همینکارو کرده چین هم بعد از جنگ سرد بهترین کیفیت خودروهاشو با امکانات و مدیریت صنایع نظامی تولید می کنه.