لطمه ای که این دو خودرو ساز در این مدت به اقتصاد، امنیت و رفاه جامعه زدند ، دشمن نتوانسته بزند. واقعا باید درب این دو کارخانه را گل گرفت . حتی اگر دولت حقوق تمامی کارگران آن را برای دو سه سال بدهد و درب شان را ببندد ، به نفع امنیت و رفاه و اقتصاد خواهد بود. بعد از چهل سال هنوز توان رقابت با خودروسازی هند را هم ندارند.
الان بیشتر از بیست ملیون خودرو در کشور در حال ترددند و کافیه . در خودروسازها رو ببندید و کارمندانش رو بازنشسته و جلوی واردات با تعرفه پایین رو باز کنید وقتی هیچ پیشرفت و کار جدیدی جز تبانی ورانت در صنعت خودرو نداریم چرا بیخودی پول هزینه بشه .
مابه التفاوت استفاده از خودروهای خارجی و داخلی رو در مصرف سوخت، مصرف قطعات یدکی بی کیفیت و معیوب، تصادفات مرگبار و سرمایه انسانی که بر اثر تصادفات از بین می روند و ... رو حساب کنید. متوجه آمار وحشتناکی می شوید. یعنی این مابه التفاوت رو اگر بخواهی نقدی حساب کنی نه تنها حقوق تمامی مهندسان و کارگران و ... رو می پوشونه که هیچ، می شه با پولش 100 تا پارک علم و فن آوری و ... تاسیس کرد که در زمینه هایی که امکان تولید داریم کار کنند و اختراعات خوبی رو ثبت کنند. متاسفانه نه شما، نه وزیر هیچکدامتون تصمیم گیرنده نیستید. وزیر حمایت می کنه از خودروسازها که برکنار نکنند و شما هم نظر سنجی می کنید که مردم فکر کنند به حرفشون گوش داده می شه و ...
کجای دنیا چیزی رو که نمی تونند تولیدش کنند بیش از 50 سال الکی روش وقت می گذارند و سرمایه می گذارند جز ایران؟ البته حق هم دارند که اصرار کنند. خودروی 10 میلیونی رو 100 میلیون می فروشند و پیش فروش و ... تازه موقع حساب و کتاب هم می گن که سود نداشته ایم و زیان انباشته داریم و ...... مردم هم که ....
با سلام
البته هر کار بخواهید میکنید و نظر ما که هیچ نظر هیچ کارشناس خبره ای هم که مخالف روند جاری باشه قبول نمیکنید.
1-خودرو یه بازار پر منفعت در دنیا است(که در ایران این منفعت قابل ملاحظه است)
2-این صنعت های تک نیست پس بسیاری از شرکتهای تولید کننده خودرو در دنیا حاضر هستند در این خصوص سرمایه گذاری کنند.
3-از محل بهینه سازی صنعت خودرو ،صرفه جوئی قابل ملاحظه ای در هزینه های سبد حمل و نقل خانوار اتفاق میافته که میتواند در کاهش قیمت خودرو موثر باشه.
4-خودرو از ماهیت یک کالای سرمایه ای خارج و مشاغل کاذبی که در حاشیه پر رنگ تر از متن وجود داره از بین میره.
5-موقعی که خودرو از این حالت خارج شد تعویض بموقع خودرو انجام میشه و مشکلات زیست محیطی از این محل برطرف خواهد شد.
6-و مهمتر از همه جان مردم در لابلای این پاره آهن هایی که به اسم خودرو تحویل مردم میدید از دست نمیره
صنعت خودرو و به طور مشخص ایران خودرو و سایپا بچه های لوس و بی ادبی هستند که باید در جهت حفظ منافع ملی و سرمایه گذاری های بی حد و حصر چند دهه اخیر به هر ضرب و زوری هست رفتارشان اصلاح شود. حذف کامل آنها که اصلا به صلاح نیست. از طرفی کیفیت خودروها و قیمت آنها اصلا عادلانه و منصفانه نیست. بالا بردن کیفیت و پایین آوردن قیمت در همه بازارها راهکار های مشخصی دارد. شاید بهترباشد شیوه های مدیریتی و استانداردهای فنی مورد بازنگری اساسی قرار گیرد. به هر حال مسیری که باید طی شود و نقاطی که باید اصلاح شود و اشکالاتی که وجود دارد کاملا عیان هستند