وقتی برخورد سازمان هواشناسی را با خلبان بزرگی همچون کاپیتان شهبازی دیدیم معلومه که باید گزارش ارائه شده منطبق بر مقصر بودن خلبان باشد مطلبی که از قبل هم مشخص بود
همان سناریو همیشگی ! اطلاعات FDR وCPR به همین سرعت خوانده شد؟ یاللعجب ! کلا ما سازمانی مانند NTSB آمریکا ، یا BEA فرانسه جهت بررسی دقیق سوانح هوایی در ایران نداریم میشود بپرسم چگونه میشود کارکرد سیستم موتور که توربوپراپ بوده ، کارکرد Flaps ، سیستم های ناوبری و غیره به همین سرعت بررسی کرد،؟ البته اشتباه خلبان خدابیامرز اولین و راحترین دلیل
خب اگر خلبان مجاز نبوده از 17 هزار پا پایینتر پرواز کنه چرا برج مراقبت بهش اجازه کاهش ارتفاع رو داده؟ این یک موضوع و موضوع دیگه تاخیر 9 ثانیه ای از زمان دریافت هشدار EGPWS هست که 9 ثانیه بعد تازه هدایت هواپیما رو از اتوماتیک خارج میکنن. از طرفی وقتی هشدار !Terrain Ahead!, Pull Up داده شده دیگه مشخص بوده باید ارتفاع رو بالا ببرن و توی اون 9 ثانیه اگر اوج میگرفت خیلی بالاتر از کوه رد میشد. شاید هشدار EGPWS برای خلبان و کمک خلبان گیج کننده بوده و متوجه منظور از این هشدار نشدن که خیلی بعید و دور از انتظار هست. البته سرعت پایین هم میتونه دلیل بر این باشه که نتونستن سریع اوج بگیرن
همه چی رو اینطوری میخوان جمع کنن هر طوری حساب کنی در 39 ثانیه نمیشه از 15 هزار پا به 14200 رسید اگه سرعت کاهش -600 باشه. خوشم میاد میخوان یه طوری آخر بکوبنش به کوه. طبق همین اطلاعات خودتون موقعی که نوک قلعه بوده 50 متر بالاتر بوده