ضمن طلب آمرزش روح عزیزان از دست رفته در این سانحه لازم میدانم مطالب زیر را به عنوان یک خلبان هلیکوپتر اذعان کنم.
1. برای انجام پرواز شب نخست هلیکوپتر باید به تجهیزات مورد لزوم پرواز شب مجهز باشد .
2. خلبان و کمک خلبان باید هر دو آموزش پرواز کور و اصطلاحا Instrument rated باشند .
3. هلیکوپتر بایستی در پرواز شب از کریدورهای هوایی استفاده نماید . که با توجه به حداقل ارتفاع در مسیر خنج به شیراز بایستی 14000 پا ارتفاع بگیرد که رسیدن به چنین ارتفاعی با توجه به مشکل کمبود اکسیژن توسط هلیکوپتر غیر مجاز است .همچنین محلی که هلیکوپتر با دکل برخورد کرده مسیر تقرب پروازی نبوده است .
4. هلیکوپتر ها در صورت تجهیز بودن به مقدورات پرواز شب میتوانند در ارتفاعات پایین نظیر خلیج فارس پرواز شب انجام دهند که بارها نیز انجام شده است .
5.متاسفانه در ایران عزیز ما هلیکوپتر مخصوص آمبولانس هوایی وجود نداشته و از هلیکوپترهای معمولی برای این کار استفاده میشود .
6. هلیکوپترهای نظامی تابع قوانین سازمان هواپیمایی کشوری نیستند . بنابراین حمل افراد غیر نظامی با این نوع هلیکوپتر وجاهت قانونی ندارد .
اولا خدا همه درگذشتگان حادثه را بیامرزد و به خانواده هایشان صبر دهد که برای کمک به مردم جان خود را به خطر انداختند ثانیا بالگردها واقعا در وضعیت مناسبی نیستند
ظاهرا گفته شده هليكوپتر به دكل صدا و سيما برخورد كرده بازهم هر چه ميخوريم از اين صدا و سيما مگر دكل علامت چراغ خطر شب براي محافظت در مقابل هواپيما و هليكوپتر نداشته . آنوقت چرا 5 نفر خدمه پروازي داشته . خداوند همه رفتگان بيامرزه .واقعا ناراحت شدم
اين واقعه نشان ميدهد كه پرواز در شب چند برابر روز خطرناكتره. به نظر ميرسه يا خستگي خلبان يا عدم تجربه خلبان يا مشكل علايم دكل صدا و سيما هريك به تنهائي يا هر سه عامل در اين فاجعه دخيل بوده اند
با عرض تسلیت خدمت تمامی مردم ایران علی الخصوص خانواده قربانیان این حادثه اسف بار
می خواستم به اونهایی که می گن (دلواپسان نظام) اکه دولت جناب روحانی با خرید هواپیما و تجهیزات صنعت هوایی از اروپا اقتصاد مقاومتی را نقض می کنه در مورد این اتفاق ها که هر ساله با آن روبرو هستیم و دلیل آن فقط و فقط از رده خارج شدن بالگردها و هواپيماها هستند چه توضیحی برای ملت شریف ایران دارند چرا ما باید خلبانان خوب و قوی خود را به این سادگی از دست بدهیم چرا ؟
براي بررسي دقيق تر فاجعه و ريشه يابي علت سقوط محل دقيق سقوط و مانع مورد اشاره با هليكوپتر بايد بصورت فيلم و عكس در جرايد نشان داده شود تا هركدام از سازمانها و يا صدا و سيما به موارد ايمني وسايلي كه در هوا يا برفراز ساختماني نصب ميكنند با دقت بيشتري باشد و علايم هشدار خطر بصورت آشكار و نمايان براي چنين مواقعي در نطر بگيرند
ولکل امته اجل فاذا جاء اجلهم لایستقدمون ساعه ولایستأخرون(قرآن کریم) برای هرکسی اجلی تعیین شده وقتی اجل بیاید نه یک ساعت جلو می افتد ونه یک عقب.اینها همه بهانه اند وعمرشون تموم شده بوده .خدا رحمتشون کند.
1. برای انجام پرواز شب نخست هلیکوپتر باید به تجهیزات مورد لزوم پرواز شب مجهز باشد .
2. خلبان و کمک خلبان باید هر دو آموزش پرواز کور و اصطلاحا Instrument rated باشند .
3. هلیکوپتر بایستی در پرواز شب از کریدورهای هوایی استفاده نماید . که با توجه به حداقل ارتفاع در مسیر خنج به شیراز بایستی 14000 پا ارتفاع بگیرد که رسیدن به چنین ارتفاعی با توجه به مشکل کمبود اکسیژن توسط هلیکوپتر غیر مجاز است .همچنین محلی که هلیکوپتر با دکل برخورد کرده مسیر تقرب پروازی نبوده است .
4. هلیکوپتر ها در صورت تجهیز بودن به مقدورات پرواز شب میتوانند در ارتفاعات پایین نظیر خلیج فارس پرواز شب انجام دهند که بارها نیز انجام شده است .
5.متاسفانه در ایران عزیز ما هلیکوپتر مخصوص آمبولانس هوایی وجود نداشته و از هلیکوپترهای معمولی برای این کار استفاده میشود .
6. هلیکوپترهای نظامی تابع قوانین سازمان هواپیمایی کشوری نیستند . بنابراین حمل افراد غیر نظامی با این نوع هلیکوپتر وجاهت قانونی ندارد .