دوستان همه عواملی که ذکر شد به نوبه خود موثر هستند ولی فکر کنم عامل فرهنگی (خود را در همه جا برای انجام کاری محق دانستن) بیشترین نقش را دارد.
کیان
|
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
1
1
پاسخ
باسلام.به نظرم بیشترازهمه موارد ذکرشده فرهنگ عمومی جامعه که درحال حاضر جاریست معضل اول مقوله رانندگی درکشوراست.شبها از نور بالا که شدت نور آنهم به حدیست که راننده مقابل بایدمتوقف ویامنحرف شود،انحرافهای ناگهانی به چپ وراست، عدم ازخودگذشتگی ،عدم مهارت کافی در رانندگی،عدم آشنایی با قوانین راهنمایی ورانندگی،صحبت کردن با گوشی همراه،و... اعصاب مخدوش وعدم تمرکز،ازخودراضی،مغرور، خودخواه،و.... . ببخشید قصدم توهین نیست ولی خیلی از این موارد را دیده ام یه سر به ترافیک جاده سنگر ومنجیل در هنگام تعطیلات بزنید.فرقی نمیکند مدل ماشین چی باشه.
محمد اسمرودي
|
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
1
4
پاسخ
بي فرهنگي،بي فرهنگي وباز هم بي فرهنگي ايرانيهاي به ظاهر با فرهنگ در رانندگي ،اندكي خود روهاي غير ايمن وكمي تا قسمتي هم جاده!!!
حمیدرضا
|
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
1
4
پاسخ
من خیلی از این اظهار نظرات رو خوندم، به خاطر مطالعات جامعه شناسی که دارم من خودم مدتی در خصوص رانندگی در ایران بررسی کردم، تصور می کردم آموزش رانندگی و نظارت پلیس در ایران مشکل داره، اما با راه اندازی آموزشگاه های تخصصی و افزایش اجباری ساعات آموزشی و بعد افزایش جریمه ها و نظارت پلیس، دیدم این مشکل همچنان ادامه داره، پس ریشه حل مشکل فقط این دو تا نیست؟ اما چیه؟
حتی فقر و شرایط اقتصادی هم نیست، در همین کنار ما تاجیکستان و ازبکستان که به لحاظ اقتصادی وضعیتی به مراتب بدتر از نظر اقتصادی دارند، رانندگیشان بسیار بهتر از ماست، پس این هم بهانه است.
سرعت زیاد هم دلیل نیست، در کشوری مثل آلمان، سرعت آزاد است.
حتی کیفیت خودروها هم دلیل اصلی نیست، اینها همگی تنها فاکتورهایی جزئی هستند، اما مهم ترین فاکتور:
همان چیزی است که خیلی از دوستان با آن به عنوان فرهنگ از آن یاد می کنند، اما این هم خیلی کلی است، اگه جزئی تر به این موضوع نگاه کنیم، مشکل اینه که ما از بچگی یاد نمی گیریم که نظم داشته باشیم، تفکر منظمی به زندگی نداریم، در حوزه های مختلف زندگی، چارچوب ها رو رعایت نمی کنیم.
شاید چندتا مثال بزنم بهتر درک کنیم: بچه های ما تا نیمه های شب بیدار هستند، یا در هر مهمانی بچه ها از سر و کول همه بالا می روند و والدین هیچ چیزی به آنها نمی گویند که مبادا مشکل روحی پیدا کنن، نظارت پلیس منظم نیست، این همه تعطیلات بی خودی در کشور داریم که نظم کشور را به هم می ریزه، خیلی مثال ها داریم که نشون می ده مفهوم نظم (به عنوان یکی از مقوله های اصلی فرهنگ) در ذهن ما ایرانی ها جا نیفتاده و نمود اصلی اون در رانندگی است که با آسیب های جانی و مالی خودشو نشون می ده. اما اگه در حوزه های دیگه ای که اینطور نمود نداره بررسی کنیم، قطعا آسیب های بیشتری را می توانیم آمارگیری کنیم.
عزت زیاد
کسرا
|
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
3
2
پاسخ
به نظرمن:
1-عدم آموزش درست (آآموزش توسط افراد بی حوصله- آزمون توسط افسران کم حوصله تر بازنشسته)
2- عدم زیر ساختهای جاده های کشور مطابق با استانداردهای جهانی
3- تولید خوردوهای بسیار بی کیفیت و بسیار نا ایمن
ناشناس
|
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
1
3
پاسخ
با سلام واحترام
دركنارسه عامل اصلي كه عبارتند از :
كيفيت بد خودرو - جاده غير استاندارد-و فرهنگ رانندگي نبايد نقش رواني رانندگان را كه منبعث از مسائل گوناگون است را فراموش كرد
موحدی
|
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
1
4
پاسخ
حمل و نقل (به طور عام) دارای سه رکن است:
1.خودرو
2. جاده (راه)
3. راننده
در مورد جاده و راننده خیلی بحث شده است، اما آنچه همهی ما از آن غافلیم "خودرو" است. متأسفانه به علت اینکه در تولید خودروی وطنی هیچگونه رقابتی وجود ندارد، و از طرفی در تولید هم از جانبمراجع ذیصلاح نظارت صحیح انجام نمیشود. خودروهای داخلی (که به عنوان هندوانهی در بسته) شناخته میشود اغلب دارای ایرادهای اساسی هستند که متأسفانه این ایرادها حادثه ساز میشوند. از جمله ایرادهای عمومی خودروها که حادثهساز است:
1. ایراد در گیربکس
2. ایراد در ترمز
3. عدم رعایت قوانین فنی و استانداردها در مرکز ثقل خودرو (مانند صندوق دار کردن خودروهای بدون صندوق) این ایراد فنی در سرعتهای بالا باعث عدم تعادل و واژگون شدن خودرو میشود.
4. عدم رعایت مسایل و استانداردهای ارگونومی در طراحی صندلی خودرو
البته از این قبیل ایرادها فراوان است، اما اهم ایرادهای حادثهساز همان موارد چهارگانه است.
خودرو سازان مدعی هستند که تولیدات خود را براساس استاندارد یورو 5 تولید کردهاند؟ کدام ارگانی به عنوان شخص ثالت (Third Party) و بی طرف ادعای آقایان را تأیید و گواهینامه صادر کرده است؟ اصولاً مگر ممکن است با قطعات معیوب و بی کیفیت چینی به استاندارد یورو 5 رسید؟ حتم دارم که خودروسازان داخلی با این ادعا قصد تخریب استاندارد یورو 5 را دارند، نه هدفی برای بهبود بخشیدن به تولیدات خود!
خداوند همه را به راه راست هدایت بفرماید، انشاءالله
عارف
|
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
2
4
پاسخ
با سلام
با توجه به نظرات دوستان کاملا مشخص که همه ما ریشه مشکل را می شناسیم وآگاهی کامل داریم همه می دانیم جاده ها خرابه وظرفیت این همه خودرو را ندارندوخودروههاقابل اطمینان نیست وفعلا چاره ای هم نداریم پس با کمی احتیاط وصبر در رانندگی ورعایت حقوق یکدیگر میزان تصادفات کم خواهد شد انشاءالله
محمد
|
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
1
3
پاسخ
به نظر من مهمترین مشکل در فرهنگ ایران ی این است که ما خود را در همه امور مجتهد می دانیم وبا اجتهاد خود عمل می کنیم.
در موردرانندگی هم همینطور هر طور که صلاح بدانیم همان قانون است واین به فرهنگ سیاسی واجتماعی واخلاقی ما مربوط است.
ناشناس
|
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
1
2
پاسخ
جاده های خیلی بد و و ماشین های غیر استاندارد منشا تصادفات است نمونه ان جاده اصفهان - شهرضا که جاده ارتباطی شیراز اصفهان است انقدر کوچک و باریکه که دو تا ماشین با زور ازش رد میشه
مشکل کشور ما عدم مسئولیت پذیری مسئولان و دزدیه مدیران است که این وضع جاده هاست