واقعیت این است ما بجای راهنمائی و رانندگی
اداره محدودیتها و جرائم داریم
جاده ها از نظر علم راهسازی دارای ایرادات اساسی هستند و با ترافیک موجود همخوانی ندارند
اتومبیل ها هم دارای استاندارد مناسب نیست
فرهنگ رانندگی به دلیل عدم توجه به اصول رانندگی بخصوص از سوی متولیان این امر به گونه ای شده که شخصی که بخواهد اصول و قوانین (البته درست ،نه قوانین من در آوردی ) رعایت کند بدتر دچار مشکل میشود
در آخر هم همیشه این راننده خودرو هست که با تمامی مالیات پرداختی + جرائم و ثروت ملی که صرف ساخت جاده های غیر استاندارد میشود ،باید خود را با محدودیتها هماهنگ کند و لب به شکایت نگوشوید که مسئولین آزرده خاطر نگرددند
تاکنون شده که مسئولی عوابق عملکرد غلط خود را به گردن بگیرد و یا از سوی کسی مورد بازخواست جدی قرار گیرد؟؟؟
امیر
|
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
1
2
پاسخ
با همه توصیفات دوستان،ضعف شدید عوامل اجرایی نقش بسیارمهمی در تشدید بحران رانندگی در ایران است.بنده سال 84بایک خودروی آردی تصادف کردم که 9نفرسرنشین داشت وراننده اش هم خانمی بود که گواهینامه نداشت ،با این حال همهمسولین محترم اعم از راهنمایی و رانندگی وقاضی و... متفق القول بودند که نداشتن گواهینامه جرم نیست ودست آخر بنده محکوم شدم.حال با این مقررات وبا این عوامل میخواهیم رانندگانمان مثل اروپاییها رانندگی کنند؟
خالدی خوزستان
|
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
3
3
پاسخ
به نظرم میزان سرعت رابستگی به مدل ماشین بایدتعیین مثلاپراید85کیلومتردرساعت وسمندوپژو100کیلومتروالی آخرمشکل حل میشه
محمد
|
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
2
8
پاسخ
به نظر شما رانندگانی که با اتومبیل خیابان را خلاف طی می کنند چه باید کرد این راننده تصادف نمی کنه و دیگران رو به دردسر نمی اندازه؟ چرا پلیس تا این حد در مورد تخلف عبور ممنوع و در جاده و یا خیابان یکطرفه خلاف رفتن مراعات حال خلافکاران را می کنه؟
ناشناس
|
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
1
4
پاسخ
به نظر من دلیل اصلی تصادفات نه جاده و نه وسیله نقلیه است بلکه عدم رعایت قانون توسط رانندگان می باشد. اتوبان تهران-قزوین کاملا استاندارد است ولی همه روزه شاهد تصادفات سنگین رانندگی در آن هستیم.بهترین راه آموزش و فرهنگ سازی می باشد که در چند سال اخیر کارهای نسبتا خوبی نیز انچام شده است
ناشناس
|
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
3
6
پاسخ
بسمه تعالی
سلام
مطلب رو خوندم و خوشحالم و ممنونم که به این موضوع توجه کرده اید .
امیدوارم نتیجه این نظرات به مسئولین مربوطه و تیم های کارشناسی مربوطه ارائه بشه و با پیگیری جدی رسانه ای ، لااقل بخشی از راهکارها به نتیجه برسه .
در مورد مشکلات و تلفات رانندگی شهری یک پیشنهاد میدم .
پیشنهاد من البته داره در خیلی از کشورهای اروپایی اجرا میشه ولی من برای اجرای اون در ایران ، تفاوت هایی میبینم که ذکر میکنم .
مسلما خودروی پلیس با دو نفر افسر ، چیزی نیست که بشه در هر کوچه و خیابانی مستقر کرد . در نتیجه کاهش حضور پلیس باعث افزایش تخلفات و خطرات خواهد شد .
در کشورهای اروپایی چیزی وجود دارد تحت عنوان پلیس دوچرخه سوار .
این نیروی پلیس طبعا از گشت خودرویی بیشتر است و کوچه ها و خیابان های فرعی را پوشش میدهد . هرچند در اتوبان های شهری و بلوار های عریض هم کم و بیش حضور دارند .
این پلیس عینا یک پلیس رسمی است که حق توقیف و الصاق برگ جریمه به خودروی شما را دارد .
و شما در حین رانندگی عمدتا متوجه حضور آن نمیشوید چون در گوشه ای ایستاده یا به آرامی از کناری در حرکت است .
این پلیس قابلیت اجرا در ایران را دارد ولی مشکلاتی وجود دارد که تامین حقوق آنان و نیز اثبات ادعای آنان در مورد یک شهروند ، یک معضل جدی است .
اصل اجرای آن نیاز به توضیح ندارد ولی بنده برای اجرای آن در ایران چند نکته را عرض میکنم :
1. این پلیس در ایران باید با موتور سیکلت در معابر شهری فعال شود که دو راکب داشته باشد .
2. موتور سیکلت باید مجهز به دستگاه های موقعیت یاب ماهواره ای و سیستم فیلم برداری آنلاین باشد .
3. موتور سیکلت و راکبین آن بنا به تصمیم پلیس میتوانند دارای علائم رسمی باشند که برای شهروندان قابل شناسایی باشد و یا فاقد هرگونه علائم مشخصه باشند و صرفا کارت های شناسایی ویژه ای را به همراه داشته باشند تا در موقع لزوم ارائه شود .
4. هم محل خدمت راکبین و هم ترکیب دونفره آنان باید به طور مداوم تغییر کند تا جلوی سوء استفاده و دشمنی با یک شهروند در حد مطلوبی گرفته شود .
5. تصاویر دریافتی از دوربین های فیلم برداری آنان باید به صورت آنلاین در مرکز پلیس آرشیو شود و همچنین در خود دوربین ها نیز تا مدت مشخصی وجود داشته باشد تا اثبات تخلف شهروندان مستند باشد و امکان سوء استفاده گرفته شود .
6. راکبین لازم نیست از نیروهای رسمی پلیس باشند بلکه میتوانند کسانی باشند که در یک دوره ویژه یکساله آموزش های لازم را ببینند و برای مدت مشخصی به استخدام قراردادی پلیس درآیند . آموزش مجدد آنان و تمدید قرارداد طبعا منوط به عملکرد آنان خواهد بود ضمن آنکه امکان اخراج آنان از نیروی پلیس همواره وجود خواهد داشت .
7. تامین موتور سیکلت و دستگاه های موقعیت یاب ماهواره ای و سیستم فیلم برداری آنلاین و همه تجهیزات لازم نیست از بودجه دولت باشد بلکه خود نیروها باید آن را تامین کنند که البته هزینه سنگینی هم ندارد و با صرف مبلغی کمتر از ده میلیون تومان کل موتور سیکلت و تجهیزات آن قابل تهیه خواهد بود و مسلما افراد بسیاری وجود دارند که حاضرند با صرف این هزینه به استخدام قراردادی پلیس درآیند .
8. راکبین برگزیده این نیرو میتوانند پس از اثبات لیاقت و با گذراندن دوره های بیشتر ، به استخدام رسمی پلیس درآیند . که در این صورت ، پلیس به جای استفاده از افسران بی تجربه ای که صرفا آموزش دیده اند ، از افسرانی برخوردار خواهد شد که علاوه بر آموزش ، تجربه چندین سال کار نظارتی بر سیستم ترافیک را نیز دارند .
9. تامین حقوق این افراد مطلقا لازم نیست که از بودجه دولت باشد بلکه به راحتی میتواند از درصدی از برگه های جریمه الصاق شده تامین گردد . مثلا 70 درصد جریمه ها به مامورین و 30 درصد به خزانه پلیس واریز گردد . یا هر نسبت دیگری که جوابگو باشد .
10. این افراد مطلقا لازم نیست که با فرد متخلف درگیر شوند بلکه صرفا پس از ثبت فیلم تخلف شهروندان ، از آنان فاصله گرفته و به ادامه مسیر میپردازند چراکه متاسفانه در فرهنگ ما امکان درگیری و زد و خورد مردم با این مامورین وجود دارد ولی وقتی شهروندان متوجه نشوند که آیا تخلف آنان ثبت شده یا خیر و پلیس نیز در حال حرکت باشد طبعا درگیری وجود نخواهد داشت ضمن آنکه این افراد کلاه موتور سواری دارند و تشخیص چهره آنان برای درگیری های بعدی نیز ممکن نیست و با تغییر محل خدمت و افراد در مناطق مختلف شهر که قبلا اشاره شد ، طبعا امکان هر نوع نزاع و درگیری با این افراد منتفی خواهد بود الا موارد نادری که کم و بیش برای افسران پلیس با خودرو هم بعضا پیش میآید .
11. تیم های منتخب و چرخشی همین نیرو باید بر عملکرد همکاران خود نیز نظارت داشته باشد .
12. طبعا آغاز به کار چنین نیرویی در ابتدای امر میتواند باعث جریمه شدن تقریبا همه ملت ایران شود ! چون حتی پارک کردن ما در جلوی درب منزل نیز عمدتا به درستی انجام نمیشود و مستحق جریمه است . لذا لازم است این نیرو ها در ابتدای امر ، کار را با اخطار شروع کنند .
13. این تیم ها مطلقا نباید به سیستم رایانه ای پلیس متصل باشند چراکه اتصال آنان به شبکه رایانه ای رسمی پلیس ، خود میتواند باعث سوء استفاده های بسیاری شود از جمله یافتن محل زندگی و شماره تلفن مالکین هر خودرویی در سراسر کشور که انتشار این اطلاعات فاجعه بار خواهد بود . مثلا فرض کنید که کسی با شما دعوا کند و از رفیقش که عضو این نیروست بپرسد و بتواند به راحتی محل زندگی و یا شماره های تماس با شما را پیدا کند ! در اینصورت ناامنی فوران خواهد کرد ! هرچند پس از درگیری و معرفی طرفین به دادگاه و بازجویی از دو طرف دعوا ، به راحتی میتوان افسر خاطی که اطلاعات محرمانه شهروندان را در اختیار دوست و رفیقش گذارده پیدا کرد و با وی برخورد شدیدی اعم از اخراج از خدمت و مجازات زندان و غیره نمود ولی بهتر است این روزه شک دار را نگیریم و این نیروی ویژه ترافیکی را به شبکه پلیس متصل نکنیم ! اگر این نیرو نیاز به اطلاعات رایانه ای داشت ، میتواند شبکه مستقلی داشته باشد که مثلا صرفا شامل اطلاعات مربوط به تخلف خودرو ها باشد و لاغیر .
14. جهت جلوگیری از پرداخت رشوه به این مامورین ، باید در صورت مواجهه با شهروندان و درخواست مدارک از آنان ، این تماس حضوری و مذاکره باید در جلوی دوربین انجام شود . این کار در بسیاری از کشورهای دنیا مرسوم است که پلیس صرفا در مقابل دوربین خود با مردم گفتگو میکند .
15. فعالیت هر تیم باید در حوزه و خیابان تعریف شده خودش باشد ولی نباید امکان ثبت جرائم در سایر نقاط شهر نیز از آنان بطور مطلق گرفته شود مثلا باید بتوانند در مسیر عبور از منطقه خود تا مثلا مرکز پلیس ، چنانچه با تخلفی مواجه شدند و مامور آن منطقه نیز حضور نداشت ، جریمه مربوطه را ثبت کنند .
16. اثبات صحت ادعای این تیم ها در مورد تخلف ثبت شده برای هر شهروند ، به راحتی از روی مسیر ثبت شده آنان در سیستم های موقعیت یاب ماهواره ای ، فیلم ضبط شده آنلاین در مرکز پلیس و فیلم ضبط شده در دوربین خود آنان میسر است .
17. تخلف هر شهروند بلافاصله باید از طریق پیام کوتاه یا پست به اطلاع او برسد و به او مهلت کوتاهی مانند دو تا سه روز داده شود تا چنانچه به ثبت تخلف خود معترض است ، اعتراض خود را از طریق پیامک یا اینترنت یا وسایل دیگر ثبت نماید تا فیلم آن بررسی شود .چراکه ثبت و نگهداری همه این فیلم ها حجم بسیار زیادی از حافظه های رایانه ای را نیاز دارد که طبعا باید پس از گذشت چند روز تخلیه شوند تا فضا برای فیلم های جدید وجود داشته باشد . ضمنا اعتراض شهروندان چنانچه به وضوح بی مورد باشد و تخلف صورت گرفته کاملا محرز باشد ، باید به اخذ هزینه مربوط به نگهداری از فیلم آن در روند دادرسی کمجر شود چراکه در غیر اینصورت پلیس با انبوه اعتراضاتی مواجه خواهد شد که در پی آن ناگزیر است که بخش عمده ای از فیلم های خود را حفظ کرده یا به روی سی دی منتقل کند که این کار نیز هزینه بسیار بالایی خواهد داشت لذا باید به این وسیله ، جلوی اعتراضات بی مورد و بی معنی گرفته شود .
این چیزی بود که بنا بر مشاهداتم در برخی کشورهای دنیا و شناختی که از فرهنگ ایران دارم به عقل بنده رسید .
این کار علاوه بر آنکه میتواند به سرعت و شدت رفت و آمد مردم را نظم داده و فرهنگ ترافیک را سر و سامان بخشد ، باعث استخدام و استغال به کار افراد بسیاری خواهد شد که هزینه ای هم بر دوش دولت تحمیل نمیکند .
چنانچه به خواست خداوند متعال ! فرهنگ ترافیک بهتر شد ، پلیس میتواند از استخدام نیروهای جدید خودداری کرده و آرام آرام بخش هایی از همین نیرو را به استخدام موارد مورد نیاز خود درآورد . به امید چنین روزی !
ضمنا این طرح میتواند در یک شهر بصورت آزمایشی اجرا شود و اگر جواب داد که حتما جواب میدهد ! و با رفع نواقص آن ، آرام آرام به کل کشور تسری یابد .
البته این شهر آزمایشی نباید تهران و قم و مشهد و تبریز و اصفهان و ... باشد چون وسعت این شهرها کنترل موضوع را از دست پلیس خارج کرده و اصل کار را زیر سوال میبرد لذا بهتر است از یک شهر کوچمتر و کم جمعیت تر با وضعیت ترافیکی بهتر آغاز کرد که پیشنهاد خود بنده ، کیش است .
امیدوارم کمکی کرده باشم و این متن به دست کارشناسان پلیس برسد و با بررسی و چکش کاری آن ، به مرحله اجرا درآید .
ناشناس
|
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
1
2
پاسخ
99 درصد بی فرهنگی و خودخواهی و 1 درصد ماشین است . خداوکیلی اگر رانندگان محترم به قوانین احترام بگذارند اتفاقی خواهد افتاد من یک ماشین درب و داغون خریدم چون می ترسم با اتوبوس سفر کنم من به چشم خودم دیدم راننده اتوبوس پشت فرمون خوابه و رفتم تذکر دادم وا در مقابل چه گفت : نترس عمو من یه چشم بسته است اون یکی بازه . بیاییم فرهنگ و شعور خودمون رو با این فرهنگ رانندگی زیر سوال نبریم
دكتر علي
|
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
1
0
پاسخ
اول راهنمايي و رانندگي براي دادن گواهي نامه با مبتدي ترين روشهاي اموزشي
خودرو ساز به خاطر توليد ..... محصولات با گرانترين قيمت
جاده ساز به خاطر غير استاندارد بودن جاده
شهرداري به خاطر عدم فرهنگ سازي قانوني
چون راننده مثل يه كودك كه هرچي بش ياد بدي همونو ياد ميگيره
هركس براش مهم بود و توانايي اجرايي داشت ميتونم با يه برنامه عملياتي امار تصادف رو به كمتر از نصف كاهش بدم
وحید
|
|
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
1
1
پاسخ
به نظر من مشکل از اونجاست که ما هنوز واقعا "قانون " رو به عنوان یک عامل بازدارنده فبول نداریم و متاسفانه خود قانون اونقدر در داخل خودش راه گریز و فرار گذاشته که همه به جای رعایت آن سعی در دور زدن آن دارند
حسین
|
|
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
1
6
پاسخ
برای همه جادهای خطرناک ایران میشه یک جاده شبیه تو اروپا پیدا کرد ،بد اگر مقایسه کنید تو این جاده تردد پلیس بسیار کمتر از پلیس راه ایران هست و همجور ماشینی هم تردد میکنه ولی میبینی که امر تصادفت اصلا قابل قیاس نیست
دلیلش چیه؟ فرهنگ بسیار ضعیف رانندگی
افرادی که یه مدتی اروپا هستن و برمیگردن ایران اینو واقعا حس میکنن و غیر قابل تحمله براشون
مردم که شب و روز این وعظو میبینن عادت کردن و خودشونو انطباق دادن به همین دلیل وخامت اوضاع رو حس نمیکنن
اداره محدودیتها و جرائم داریم
جاده ها از نظر علم راهسازی دارای ایرادات اساسی هستند و با ترافیک موجود همخوانی ندارند
اتومبیل ها هم دارای استاندارد مناسب نیست
فرهنگ رانندگی به دلیل عدم توجه به اصول رانندگی بخصوص از سوی متولیان این امر به گونه ای شده که شخصی که بخواهد اصول و قوانین (البته درست ،نه قوانین من در آوردی ) رعایت کند بدتر دچار مشکل میشود
در آخر هم همیشه این راننده خودرو هست که با تمامی مالیات پرداختی + جرائم و ثروت ملی که صرف ساخت جاده های غیر استاندارد میشود ،باید خود را با محدودیتها هماهنگ کند و لب به شکایت نگوشوید که مسئولین آزرده خاطر نگرددند
تاکنون شده که مسئولی عوابق عملکرد غلط خود را به گردن بگیرد و یا از سوی کسی مورد بازخواست جدی قرار گیرد؟؟؟