شرایط سیاسی وتحریمی ایران اگر درست بود سهام مدیریتی ایران خودرو وسایپا رو میشد به دو تا خودروساز مطرح دنیا مثل تویوتا وکیا موتورز داد تا اونها بازار ایران رو با نوساز ی خودروهای جدید دگرگون می کردند .دقت کنید الان یک خودروی استاندارد تویوتا 15000هزار دلار هست خودرویی که تا 400 هزار کیلومتر تعمیر موتور وگیربکس وخرج اضافی نداره .الان ایران خودرو داره دنا پلاس اتومات رو میده حدود 12000 دلار یک خودوی غیر استاندارد با یک گیربکس چینی که قطعا تو کیلومتر کمتر از صد هزارتا نیاز به تعمیر اساسی خواهد داشت .ایمنی ومصرف سوخت هم پیشکش .نرخ دستمزد تو ایران نرخ برق وگاز هم تو ایران حداقل یک دهم خارجیها هست مشکل ما مدیریتی هست متاسفانه.
شما یه عکس از مدیران عامل تویوتا، فولکسواگن، فورد یا جنرال موتورز در یک جلسه پیداکن که جلوشون یه بشقاب حاوی سیب، پرتقال و موز و یک لیوان خالی شده شربت باشه، اونوقت توقع تبدیل خودروسازی ما به خودروساز خصوصی در سطح جهانی داشته باش.
تا وقتی ایرانخودرو و سایپا از ۴ عامل نگهدارنده خلاص نشود درست نمی شود
اول داستان اشتغال که دولت را وادار به تساهل و سازش در مقابل آنها کرده است و ممکن است به بیکاری دامن بزند
دوم داستان قطعه سازان که وابسته به افراد خاص و فرزندان و خود مقامات دولتی هستند
سوم انحصار و حمایت بیش از حد و غیر منطقی و بی ضابطه که بر آن حاکم است
چهارم نفوذ مقامات و وابستگان مقامات در بخش مدیریت آنها که متاسفانه با سفارش مدیریت آنها را بدست گرفته و فاقد یک سیستم مدیریت مدرن و علمی و سیستماتیک است و باعث بی انگیزگی و ناکارآمدی شده است و با وجود نیروی بسیار زیاد اما در بدترین حالت استفاده از منابع انسانی است
معاونت و مدیران کیفیت ایران خودرو چندین سال است که هیچ تغییری نکردند
پس برای کیفیت هم هیچ اتفاقی نمی افتد
اگر اینها کیفیت ساز بودند که تا حالا انجام شده بود.
بنظرم دولت و حاکمیت در راس نظام یا تجربه تقریبا پنجاه ساله باید تا حالا متوجه شده باشند که این دو خودروساز فقط بدنبال سودجویی و کسب مال حرام از مردم هستند وگرنه حمایت از تولید داخلی، شعاری بیش نیست!!! شما توجه کنید این دو شرکت علاوه بر تولید خودروی بی کیفیت و نایمن و غیر استاندارد و مطابق با تکنولوژی چهل سال پیش، از طرفی اعمال فشار به تعرفه های سنگین برای خودروهای وارداتی، اجازه رقابت رو در بازار خودرو به هیچ شرکت خارجی نمی دهند و بازار کاملا در انحصار انهاست!!! از طرفی امتیار واردات خودرو رو هم به دیگر رقبا نمی دهند تا هم خودروهای کیفیت پایین خارجیرا را وارد کنند و هم به قیمت نجومی به معرض فروش می گذارند تا قشر متوسط به همون تیبا و پراید خطرناک داخلی بسنده کنند!!!
شیخ زاده و تیمش در پی دو دوره مدیریت ایرانخودرو رو نابود کردن شروع افت ایران خودرو از زمان شیخ زاده شروع شده که با کارشناسان و مهندسان زبده ایران خودرو سر لجاجت گذاشت و همه رو گوشه نشین کرد .اون فرد از اول با کار علمی و فارغالتحصیلان دانشگاههای برتر مشکل داشت