با سلام، خودروسازان کشور تقریبا برای یک تا دو سال آینده تولیدشون رو پیش فروش کردن، پس بحث اینکه کارگران کارخانه بیکار میشن دیگه مطرح نیست و برای اینکه عطش بازار از بین بره و دلال بازی قطع بشه بهترین کار واردات ماشین های دست دوم با کارکرد کم با حداقل تعرفه گمرکی هستش. امیدوارم مسئولینی که واقعا دلسوز مردم هستن این کار و هر چه سریعتر انجام بدن.
بعنوان کسی که 20 سال در صنعت قطعه سازی خودرو هستم باید بگم ما خودرو ساز نیستیم ما مونتاژ کارهستیم -همه مطالبی که دوستان در کامنت ها اشاره کردند هر یک می تواند دلایل این حال روز این صنعت باشداگه از این دلایل خرد بخواهیم به دلیل اصلی و کلیدی برسیم به نظر من واقعیت در سیاست گذاریهاو خط مشی هایی است که سالهای قبل هدف گذاری شده و الان میوه ان برداشت می شود.هدف در این سالها افزایش تیراژ تولید این دو خودرو ساز با در دست داشتن انحصار بازار و پر و بال دادن به شرکتهای وارد کننده خودروهای خارجی بدون توجه به اینکه کار آنها فقط خروج ارز از کشور بوده و هیچ گونه ارزش افزوده ای برای مملکت نداشته اند .بوده است راه حل الان چیست باید بگم ترکیبی از اقدامات فوری نظیر کاهش تعرفه واردت بصورت پلکانی -ورود خودروهای دست دوم با برندهای موجود در بازار ایران -کاهش اشتهای خرید خودرو با افزایش مالیات بر دارا بودن خودرو بر اساس قیمت روز آن در صورت بیش از یک خودرو افزایش تصاعدی مالیات و پرداخت آن بصورت سالیانه و مشمول جریمه در تاخیر در پرداخت-مجوز ورود یک خودرو به هر نفر از خارج از برندهای موجود در بازارو شماره گذاری آن البته با بررسی کارشناسی دقیق این موضوع -واگذاری دو خودرو ساز فعلی به بخش خصوصی و خروج دولت از انحصار آن که شاید بتوان در کوتاه مدت تاثیراتی داشته باشد و در دراز مدت راهی که کشورهایی نظیر کره و یا چین رفته اند و در یک جمله خروج از انحصار و جوینت شدن با خودرو سازان خارجی و جلو گیری از مونتاژ کاری و ورود شرکتهای صرفا مونتاژ کار خودرو های خارجی در بازار
مگه فقط تو بازار خودرو مشکل داریم؟
کل اقتصاد افتضاحه
درآمد دولت باید صرفاً از طریق مالیات باشه و لاغیر و نقش اش تو اقتصاد از طریق اهرم های پولی مالی و به وسیله ی بانک مرکزی مستقل از قوای سه گانه اعمال بشه
در این صورت رانت ها جمع می شن.
واقعاً هیچ یک از فعالان اقتصادی در بخش خصوصی نیاز به حمایت دولت ندارن؛ کم نمی شناسیم ایرانی هایی رو که با وجود زندگی در غربت، تشکیلات اقتصاد موفقی واسه خودشون دارن. عمده ی کمک های دولت توسط شکارچیان فرصت جمع آوری می شن و می رن تو بخش های غیر مولد
اولا خودرو سازان در برنامه زنده مشخص کنند قیمت تمام شده خودرو چقدره بعد
بوسیله شورای رقابت برای خودرو قیمت گذاری انجام بشه و بعد کنترل قیمت در نمایشگاه های خودرو همین باعث پایین آمدن قیمت خودرو میشه و کمک میکنه خودورهای دپوشده در انبارها و پارکینگ ها به بازار بیاد چون مطمئن میشن بالاتر از قیمت مصوب نمی تونن بفروشن
نسخه زیادی نمیشه پیچید
تا وقتی روابط بین المللمون درست نیست نمیشه گفت که مثلا باید واردات خودرو آزاد بشه و نسخه داد که حمایت از خودروساز داخلی مشروط به ارائه کیفیت خوب باشه.
همه چی بهم گره خورده است کشور مدیر خوب میخواد که نیست. تنبلی باید کنار گذاشته بشه که سخته. این ملت رو ازدرآمد یا مفت و راحت جدا کردن سخته.
خیلی چیزهاست ولی مهم سیستمی باید نگاه کرد و در مرحله اول روابط خارجی. و گرنه با این صنعت زپرتی چطوری میخوای پیشرفت کنی نه سخت افزار هست نه نرم افزار درست و نه انسان افزاری.
سلام .مهم ترین عامل گرانفروشی خودرو توسط کارخانه ها عدم تعیین قیمت مشخص در قراردادهای فروش است . وقتی در قرارداد قید میکنند قیمت روز بازار ( حال با اندکی تخفیف ) این به تولید کننده اجازه می دهد که قیمت ها را به نفع خود بالا ببرد . در یک سال اخیر شاهد بودیم که تولیدکننده ها با دپوی خودرو ها و عدم ارائه به بازار با بهانه های واهی باعث افزایش قیمت چشم گیر شده و سپس با ورود شورای رقابت و اندکی پایین تر از قیمت بازار به گرانفروشی آنها رسمیت داده شد . اگر در هنگام فروش ، تولید کننده موظف به درج قیمت باشد آنگاه تاخیر در تحویل به ضرر آنها بوده و تلاش می کنند تا پیش فروش ها را زودتر تحویل نمایند .