مديريت فرودگاه امام خميني همانند فرودگاه قلعه مرغي؟
با گشايش فرودگاه بين‌المللي امام خميني از دو سال پيش و انتقال پروازهاي خارجي از فرودگاه مهرآباد به اين فرودگاه و با وجود امکانات سخت‌افزاري و فضاي موجود در فرودگاه که به راحتي قابليت جابجايي ميليون‌ها مسافر را در سال دارد، متأسفانه اکنون شاهد يكي از بدترين سرويس‌ها و خدمات فرودگاهي در سطح خاورميانه ‌هستيم.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، بي‌نظمي، بي‌برنامگي و نبود مديريت نرم‌افزاري مناسب بهره‌برداري از اين همه امکانات سخت‌افزاري که از بيت‌المال در اين فرودگاه هزينه شده، آشكار است.

بنا بر اين گزارش، از لحظه ورود مسافر به ترمينال فرودگاه، شاهد بي‌برنامگي و هدايت نشدن‌ درست مسافر به سوي مراحل سوار شدن به هواپيما، هستيم و هر روز و شب، صف‌هاي طويلي براي چند پرواز مختصر (در مقايسه با حجم عظيم پروازها در فرودگاه‌هايي با تأسيسات و امکانات سخت‌افزاري مشابه) تشکيل مي‌شود که هدايت نشدن صحيح مسافران و همچنين نبود نظارت بر اداره امور ايشان، عامل اصلي اين مشکل است که استفاده از فرودگاه امام و پرواز از آنجا را به کابوسي وحشتناک تبديل كرده است.

عدم استفاده مناسب از فضاي بزرگ اين فرودگاه براي جابجايي مسافران همچنان يکي از مشکلات عجيب و پيچيده براي مديريت ناکارآمد اين ترمينال شده است؛ در حالي که به راحتي مي‌توان با تقسيم‌بندي و به‌‌کارگيري فضاي مناسب، اين معضل مهم را برطرف كرد. ترمينالي که مي‌توانستيم از آن به بهترين نحو ممکن استفاده کرده و يکي از باشکوه‌ترين ترمينال‌هاي هوايي منطقه را در آن ايجاد كنيم.

اکنون مشکل کمبود بودجه و يا تحريم بين‌المللي و يا نداشتن دانش و تکنولوژي روز براي استفاده بهينه از اين ترمينال اساسا وجود خارجي ندارد، ولي آنچه هست و به روشني مي‌توان آن را ديد، نارضايتي بيشتر مسافران از سرگرداني، نبود نظم و انضباط فرودگاهي و بلاتکليفي است.

حال پرسش اين است كه چگونه مي‌توان اين نقيصه اساسي را رفع كرد تا هموطنانان ايراني‌مان و حتي توريست‌هايي که به کشور مي‌آيند و منبع مناسبي براي کمک به اقتصاد کشورند، اينچنين دچار بي‌برنامگي و عدم مديريت درست نباشند؟

اين در حالي است كه در هشت ماه گذشته، اين کمبودها و نقصان‌هاي مديريتي، به گونه‌اي به عمليات شروع و راه‌اندازي اين فرودگاه نسبت داده مي‌شد و براي مثال، مي‌توان به گشايش ترمينال پنج فرودگاه «هيترو» لندن اشاره نمود که در يک هفته اول، هزاران مسافر در اين فرودگاه براي چمدانهاي خود سرگردان شده بودند، اما اين بحران يک هفته تا ده روزه، در فرودگاه امام به طول انجاميد و اکنون يک سال است اين مشکل که نارضايتي شديدي در مسافران ايجاد كرده، وجود دارد و متأسفانه، روز به روز بدتر از گذشته مي‌شود و بر نارضايتي‌ها مي‌افزايد.

گزارش‌هاي رسيده به خبرنگار «تابناک»، حاکي از اين است که دکتر احمدي‌نژاد هم در اين باره خواهان انديشيدن تدابير اساسي و نيز پيگيري جدي اين موضوع شده است.