خسارت جدید فیلترینگ به کاربران ایرانی

به گزارش «تابناک» به نقل از زومیت، گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) ابزار مدیریت تگ است که به وب‌سایت‌ها و برنامه‌های تحت وب این امکان را می‌دهد تا بتوانند تگ‌ها، کد‌ها و اسکریپت‌ها را به صورت مدیریت شده و بدون نیاز به دخالت توسعه‌دهندگان به وب‌سایت خود اضافه کنند.

تگ‌ها، قطعه‌های کدی هستند که به تحلیل و پیگیری رفتار کاربران و اطلاعات مربوط به وب‌سایت کمک می‌کنند. این ممکن است شامل کد‌های آنالیتیک، تبلیغات دیجیتال و ... شوند.

استفاده از گوگل تگ‌منیجر به مدیران وب‌سایت و توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به تغییر کد‌های اصلی وب‌سایت، تگ‌ها را اضافه، ویرایش یا حذف کنند.

ظاهرا براساس تغییراتی که از روز جمعه روی ساختار فیلترینگ کشور اعمال شده دسترسی به فایل gtm.js در بسیاری از اپراتور‌های کشور مسدود شده است و این عامل باعث شده است تا تگ منیجر اجرا نشده و ابزار‌های مانند گوگل آنالیتیکس که از طریق تگ‌منیجر در اکثر وب‌سایت‌ها اجرا می‌شوند درست کار نکند.

ظاهرا برخی از روش‌های دور زدن فیلترینگ در کشور از طریق پروتکل ریلیتی و به واسطه‌ی تگ‌منیجر، کار می‌کنند و احتمالا به همین دلیل محدودیت روی تگ‌منیجر اعمال شده است.

هنوز مشخص نیست که محدودیت روی تگ‌منیجر با علم بر تاثیرات منفی آن روی کسب و کار‌های آنلاین انجام شده است یا خیر، اما این محدودیت باعث می‌شود دسترسی سرویس‌های ایرانی به یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین ابزار‌های آنلاین دنیا محدود شود.