بازدید 74711
از یک سوراخ چندبار گزیده خواهیم شد؟

بندی که ویلموتس با آن فدراسیون ایران را محکوم کرد

کد خبر: ۹۹۷۷۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵ 20 August 2020

فارغ از اینکه رقم قرارداد و حکم فیفا برای مارک ویلموتس چقدر است و این پول چگونه پرداخت خواهد شد، یک مسئله باید به صورت شفاف بررسی شود. اینکه این مربی بلژیکی چگونه توانسته فدراسیون فوتبال ایران را به این شکل محکوم کند.

به گزارش تابناک ورزشی، محکومیت فدراسیون فوتبال در قرارداد مارک ویلموتس یا محکومیت‌هایی مشابه آن برای اولین بار نیست که رقم می‌خورد. نمونه‌های قدیمی و جدید زیادی دارد که می‌توان به قراردادهای آنتونی گولچ با پرسپولیس، کوین کنستات با تراکتور، آندره‌آ استراماچونی با استقلال، گابریل کالدرون با پرسپولیس، کوین فورچونه با تراکتور و پرونده‌هایی از این دست اشاره کرد.

بندی که ویلموتس با آن فدراسیون ایران را محکوم کرد

طبق قوانین فیفا، هر شخصی از قبیل مربی، بازیکن یا اعضای کادر در کشوری خارجی مشغول به فعالیت شود و پرداخت دستمزد آنها دو ماه به تعویق بیافتد، می‌تواند به صورت یک طرفه قراردادش را فسخ کرده و دستمزدش را تا پایان قرارداد دریافت کند. یعنی فارغ از اینکه این قرارداد در چه مرحله‌ای فسخ شده باشد، محکوم شونده از جمله فدراسیون یا باشگاه موظف به پرداخت تمام مبلغ قرارداد خواهد بود. مقررات فیفا در مورد تعلیق دو ماهه (عدم پرداخت دستمزد به مدت دو ماه) یکی از اصول اساسی حاکم بر قراردادهای بین‌المللی بین فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها با مربیان، کادر فنی و بازیکنان غیربومی است و این قانون فیفا هیچ تبصره و ماده‌ای هم ندارد.

قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران به مدت چهار سال بود. او پس از اینکه پول خود را در موعد مقرر دریافت نکرد، دو ماه به فدراسیون فوتبال زمان داد و سه نامه نیز برای دریافت دستمزدش به فدراسیون ارسال کرد. پس از پایان این مهلت، این مربی به صورت قانونی حق فسخ یکطرفه قرارداد و درخواست تمام قرارداد را داشت که با استفاده از همین قانون توانسته فدراسیون فوتبال ایران را محکوم به پرداخت شش میلیون و 137 هزار و 500 یورو  کند. این مبلغ جدا از دو میلیون یورویی است که در ترکیه به این مربی پرداخت شده و در صورت عدم پرداخت این مبلغ، محکومیت فدراسیون فوتبال وارد کانال هشت میلیون یورو می‌شد.

در بند هفت قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال که مربوط به قوانین و قضاوت حاکم است، آمده که تفسیر این قرارداد طبق مقررات فیفا خواهد بود. همچنین اشاره شده است که در صورت اختلاف، قرارداد برای قضاوت به فیفا ارسال می‌شود و در صورت تجدیدنظر بودن رأی، دادگاه عالی ورزش (CAS) صلاحیت رسیدگی به پرونده را خواهد داشت. حتی بازهم اشاره شده در شرایطی که فیفا صلاحیت رسیدگی به اختلاف را نداشته باشد، دادگاه عالی ورزش طبق کد داوری مربوط به ورزش موضوع را رسیدگی می‌کند.

نکته دیگر اضافه شدن بندی در داخل پرانتز با عنوان «یا مبلغی مشخص» از سوی ویلموتس مقابل بند فسخ قرارداد از سوی ایران بود. بند مدنظر فدراسیون هم این بود که در صورت فسخ قرارداد از هر سمتی، فدراسیون فوتبال موظف به پرداخت سه ماه به‌عنوان غرامت است. جالب اینکه این بند زمانی می‌توانست مثمرثمر باشد که به تمام تعهدات فدراسیون فوتبال در قرارداد با ویلموتس عمل می‌شد، پرداخت دستمزد این مربی به تعویق نمی‌افتاد و این مربی به دلایل دیگری خارج از تعهدات قرارداد اقدام به فسخ می‌کرد. حتی در این شرایط هم با بند داخل پرانتر یا همان «یا مبلغی مشخص» بند سه ماهه فسخ فدراسیون فوتبال هم کارایی خود را از دست می‌داد و در این صورت فدراسیون فوتبال باید با ویلموتس برای فسخ قرارداد و پرداخت رقمی مشخص به توافق می‌رسید. حالا هم که اصلاً کار به اینجا نرسیده و فیفا با قوانین شفاف و بدون تبصره خودش رأی را به سود ویلموتس داده است.

حالا ممکن است فدراسیون فوتبال و متولیان وقت اجرای قرارداد مارک ویلموتس، تحریم‌ها را بهانه‌ای برای فرار از واقعیت بدانند. ماجرا اینجاست که آیا مهدی تاج به‌عنوان رئیس وقت فدراسیون فوتبال هنگام امضای قرارداد، از وجود تحریم‌ها خبر نداشته است؟ تاج پیش از این به اضافه شدن تحریم‌های آمریکا اشاره کرده بود، اما این بازهم از جمله کوتاهی‌های فدراسیون فوتبال برای امضای قرارداد است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۷
یه متن کوچولوی اینجوری هم تو برجام هست !!! ظاهرا
ظریف و دوستان بعدا میگن ما ندیدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
اگر قرار باشد کسی از ظریف حرف بکشد مردم هستند نه شما که مردم را در این چاه انداختید.
سعيد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
جالبه، يك بار جايي نوشته بود كه چون افغانستان از قدرت مذاكره كنندگان ايراني مي ترسه حاضر نيست سر بحث حقابه هيرمند با ايران مذاكره كنه!!! چقدر ما ايراني ها خودمون را تحويل مي گيريم. اصلا در 40 سال گذشته در چه مذاكره اي تونستيم برنده باشيم؟!!!
کوتاهی‌های فدراسیون فوتبال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بفرمایید جهل ، بی لیاقتی ، سواستفاده ....
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
ازین مدیران زیاد داریم، یک نمونش مدیران فدراسیون
دست گلی دیگر از مسئولان بیتدبیر و حیف و میل کننده ثروت این کشور مفلوک...
آفرین به شما مدیران که پازل ناکارامدی این کشور رو بیش از پیش با ادعاهای پوچتون بر همگان عیان کردید
تا زمانی که درآمد ها برای فدراسیونی هاست و هزینه ها از جیب مردم، همین روند ادامه دار خواهد بود.
چرا سریعا تاج را ممنوع الخروج و اموالش را مصادره نمیکنید؟شاید منتظر هستیدکه اموالش را به خارج منتقل کنه و خودشم از کشور فرار کنه بعد اقدام کنید؟!بخدا اگر کره ای ها و ژاپنی ها بودن از شرمندگی تا بحال ده بار خودکشی کرده بودند.اما مسئولین مومن و متعهد ما افتخار هم میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
ok
ازاین بندهاوسوتی هادربرجام هم هست
چرا برجام را به شکل معاهده تنظیم نکردند که باتغییر دولت قابل لغوکردن باشد؟
این تاج و کفاشیان واقعا به منافع ملی و فوتبال کشور در بیش از یک دهه خیانت کردند و باید دادگاهی شوند
چرا دوماه پرداخت نکردند؟؟
معلومه که از تحریم خبر داشته و تعمدا اینطور نوشته در ضمن اون دو میلیون رو هم چند روز بعد پایان مهلت پرداخت پرداخت کرده در حالی که میتونست چند روز قبل پایان مهلت پرداخت کنه. تعمدی بودن این قصیه مشخصه
بامیدروزیکه تخصص برپاچه خواری غلبه یابد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
دوزار بده آش بهمین خیال باش!۱
مگه چی شده صدها برابر این باید خسارت هواپیمای اوکراینی را بدیم چیزی نیست حالا نه کسی کشته شده و نه نظام متهم شده به سقوط هواپیما .
خوب گه میخوری آقای تاج با مربی قرارداد میبندی پولش رو نمیدی میزاید دو ماه عقب بیفتد حالا هم بکشید
یعنی شرم بر مسئولین این کار که این همه پول زبون بسته رو بدن به این بی مصرف چندتا خونه میشه برای بی خونه ها خرید من مستاجرم وامثال من خیلی خدا بگم چی کارتون کنه که پول بیت المال رو میریزین جلو این خارجیا خدا تا کی ظلم ببینیم
پول ما رو بدید به خارجی ها لبنانیا و... کم بودند...!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
مشکل همین جاست!پول ما نیست که ارث پدری مسئولان محترمه
چرا قرارداد شش ماهه یا نهایت یکساله با این مربی بسته نشده ؟!!! خیلی آش دهن سوزی بوده که باهاش چهار ساله قرارداد بستن ، همین موضوع هرگونه شک و شبهه در مورد زد و بند امضا کنندگان قرارداد را از بین می برد . بدون شک زد و بند و اختلاس و رانت در کار بوده است .
جالبه قرارداد دیاباته برا استقلال هم همینه۲میلیارددادن به دیاباته فقط برا۱۵دقیقه بازی بیشتربشه چندهزاردلاربایدبدن گل بزنه مبلغش جداست.پاس گل بده جداست.یعنی شورشودراوردن این پولا روچرامیدید غیرازاینه که این قراردادا بین رییس فدراسیون ومدیران و وزیر تقسیم میشه الان تاج بیاد پول کارگران رو که قرض کرده بود بده این جریمه روهم بده. پشتش اینقدرگرمه که اینکارو کرده.
حقمون هس
این پولها ازبیت المال وحق مردم فقیر این کشوراست که اینطور بی خیال میدهندبه خارجیها ومیگویند بخورید و کیف کنید
مسئولین عزیز گمان کرده اند ویلموتس هم مانند کارگران کارخانه قند هفت تپه است که هر وقت اراده کردن و دلشون خواست حقوقش را پرداخت کنند.
درس گرفتن در بعضی مواقع بهای سنگینی دارد که باید پرداخت
آقایانی که این قرارداد ننگین رو با این آقا بستن باید خودشون هم هزینشو بدن تا حالشون سر جا بیاد،خدا ازشون نگذره
چاپید رفت ، تموم
اونای که از کنار قرارداد این اقا هم یه زبونی به کف بشقاب رسوندن هم رو بگید کیا هستن
من موندم چرا ما با وجود این همه مفاخر فوتبالی باید کسی رو رئیس فدراسیون قبول کنیم که اصلا ربطی به فوتبال نداره یا به قول نقی یه عکسم با دوبند نداره؟؟؟
کلا ایران اینطوریه نه فقط فوتبال تو هر ضمینه ای که فکر میکنید اونی که تخصص نداره رو میزارن ریاست
مطلب روی گوشی جابجاست قابل خواندن نیست
همون خورده پولش میتونم زندگیم عوض کنم. تاکی ببدبختی
کلا ماتو قراردادها مشکل داریم حالا ویلموتس به کنار توبرجام هم یه سری نکات کلیدی گذاشتن که تا الان هم دارن بهمون فشار میارن.یعنی تو این مملکت کارشناس حقوقی برای قراردادها نداریم .یا اینهم یه جور فساد سازمان یافته هست.
سلام.حیف ان پولهای میلیاردی بیت المال مردم که در فوتبال به هدر رفت،همیشه مربیان خارجی میلیاردها پول ملت را خورده،شکایت کرده و رفته اند و کوچکترین پیشرفتی برای فوتبال مملکت نداشته است،ان پولها حق مردم ایران است که به باد فنا میدهند.با تشکر
اخه چرررررررراااااااا؟
این همه مشکل تو مملکت داریم چرا تاج و بقیه عناصر فوتبال اینگونه به مملکت اسیب میزنند؟
چرا یکی نیست جلو این ادمای مفسد رو بگیره که این بلاها سرمون نیاد؟
چرا هر کی از خارج میارن باید برای ما شاخ بشه؟
اینا همه جیره خوار این مملکت بودن حالا میان برای ایران خط و نشون میکشن یادمون باشه ما نوادگان کورش کبیر هستیم اگه بخایم میتونیم دنیا رو به زانو در بیاریم البته اگه اقایانی نظیر تاج و طبری زنجانی روحانی احمدی نژادو..... بذارند
پول این کشور چه اجنبی های میخورن وبعید نیست بعضی آقایان بند واب میدن،،ی زمانی کسی مثل مایلی کهن سر مربی ملی بود یک صدم این پول نگرفت و افتخار زیادی نصیب فوتبال کرد،،الان هم قطع رجال نیست ،خیلی مربی داریم بخدا بهتر از این اجنبی که دنبال مفت خوری هستن،..مشکل از راس فوتبال هست..بریزید دور این اجنبی پرست های بی ارزش را...وسلام
این آقای تاج از همون روز اول فقط قمپز و لاف کاربلدی میومد‌ و کاملاً مشخص بود که صلاحیت ریاست فدراسیون فوتبال را نداشت!! هنوز صد رحمت به مستر کفاشیان.!!!!!
خوب با این توضیح ، این همه سر وصدا برای این بند ویا پاراگراف داخل پرانتز برای چیست ؟پول یارو را نداده اند او هم طبق قوانین فیفا شکایت کرده و براساس همان قوانین رای به نفع ویلموتس صادر شده .دادگاه عالی ویا هر جای دیگر هم رای را تاییدمی کند . پس بیخود خرج روی دست مردم نگزارید و وقتی عرضه ندارید از خیر مربی خارجی بگذرید.
این مرتیکه انگار از خودش زرنگتر را ندیده، ادبش کنید ..... نمی بینه اربابهای نامردش همه راههای مبادلات مالی را بروی ایران بسته اند .اون خنگ هایی را هم که از پیش بینی این وضعیت غفلت کردن را بزاریدشون چمن استادیوم را آب بدهند، البته مواظب باشید به چمن هم خسارت نزنند
آقای تاج تاحالا پاهایش به توپ نخورده و انتظار چی داریم ازش،کارلوس کیروش که آنقدر زحمت کشید آنقدر اذیتش کردند،واقعا اینها امثالی مثل ویلموس خوبه براشون،تیغ بزنند ایران رو فلنگ رو ببند، بماند از این سرمربی جدید ایران..‌‌‌‌....
تاج غرامت ویلتموس را باید از جیب خودش دهد
تعحب میکنم. مگر ما مربی نداریم. تو این مملکت
جای تاسف بسیاردارد .پیشرفت فوتبال به چه قیمتی؟ فوتبال ایران آنقدرزیبا هست که نیاز به مربی خارجی نداشته باشد ! برخی به دنبال نان خود هستند! مارادونا را رهاکنید یار خودی را کنترل کنید ! تا کی گل به خودی!!!
تاآن زمان که پرده برافتد چهاکنند
پس با این حساب اصلا نباید مربی خارجی گرفت چون تحریم ها باعث میشه نتونن به موقع مبلغ رو بدن و داستان همیشه همینه.


من واقعا نمی فهمم مربی خارجی برای چی مونه؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
برای مشغول نگه داشتن جوانان بی کار و بی پول و بی همسر و بی خانه و بیچاره مونه.
جداي از مسائل پشت پرده و زد وبندهاي احتمالي، يك علت اساسي اين گونه قراردادهاي مشكل ساز، خوش بيني بيجا و عدم آينده نگري است.
یه برنامه طنز بود به آقای تاج می گفت آقای کاج!
الحق الان می فهمیم درست بوده
فرض کنیم فسادی در کار نبوده. با این حال اگر مسئولان فدراسیون قوانین فیفا رو نمیدونستن پس صلاحیت نداشتن مسئولیت فدراسیون فوتبال رو برعهده بگیرن و باید خسارت بدن. اگر هم میدانستند که به خاطر بستن چنین قراردادی که از اول هم ریسک بالایی داشته، بازهم باید خسارت بدن. البته میزان خسارت باید بسته به میزان تقصیر باشه که ممکنه کل خسارت قرارداد باشه یا بخشی از اون
پول که رفته اما کاش یه اصل 90 هم درست میشد به داد من بدبخت برسه که بادوتا بچه کوچیک و چند بیماری دوساله بیکارم و زندگیم داره ازهم میپاشه و حتی پول شارژ کپسول اکسیژنم و ندارم دیگه .حتی سهام عدالتم ندارم هرجا حرف میزنم میگن یا بررسی میکنیم یا میگن سیاسی حرف زدی .یکی پیدا بشه شیش میلیون یورو نوش جون اقایان من بادویست تومن دیکه نیاز به چیزی یاکسی ندارم .نه صدقه میخوام نه سهام حقمم نمیدن دوساله امروز فردام میکنن.تمام مدارک و هم دارم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل