بازدید 9899
۱

هیات‌های آنلاین محرم را پیش می‌برند؟

این انتظار وجود دارد که چنین ظرفیتی به شکل وسیع حتی از سوی آن گروه هیات‌ها که امسال تصمیم گرفته‌اند برپا نشوند نیز فراهم شود تا گروه‌هایی که امسال از خانه عزاداری می کنند، به ویژه گروه‌هایی که در معرض خطر بیشتری هستند، بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند و حال و هوای ایران و فراتر از مرز‌های ایران با تکیه بر ابزار‌های تازه، عاشورایی باشد.
کد خبر: ۹۹۶۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱ 15 August 2020

هیات‌های آنلاین محرم را پیش می‌برند؟پس از تجربه موفق هیات‌های آنلاین به ویژه در جشن مهدویت و عید غدیر و با توجه به محدودیت‌های اجتناب پذیر برپایی هیات متاثر از شرایط حاصل از شیوع کرونا، انتظار می رود چنین ظرفیتی به شکل وسیع حتی از سوی آن گروه هیات‌ها که امسال تصمیم گرفته‌اند برپا نشوند نیز فراهم شود تا گروه‌هایی که امسال از خانه عزاداری می کنند، به ویژه گروه‌هایی که در معرض خطر بیشتری هستند، بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند و حال و هوای ایران و فراتر از مرز‌های ایران با تکیه بر ابزار‌های تازه، عاشورایی باشد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از شیوع کرونا، هیات‌های مذهبی نیز برای حفظ سلامت هیاتی‌ها، این برنامه‌ها را تعطیل کردند و برای دوره‌ای از رویدادهای مذهبی شاهد برگزاری مراسم‌ مذهبی با حضور گسترده مومنین نبودیم. پس از آن، ابتکارعمل برگزاری رویدادها از جمله رویدادهای فرهنگی به صورت آنلاین مورد توجه هیاتی‌ها نیز قرار گرفت و همزمان با فرارسیدن نیمه شعبان سالروز میلاد منجی عالم بشریت امام زمان (عج)، جشن مهدویت در قالب حسینیه‌های مجازی برپا شد و سپس دیگر مراسم‌ مشابه از جمله عید غدیر به این شکل برگزار شد.

هیات‌های آنلاین محرم را پیش می‌برند؟

همچنین گروه‌های خیابانی شب و روز اعیادی که در چند ماه اخیر پشت سر گذاشته شد، شادی را به خیابان‌ها و کوچه‌های شهرهای ایران آوردند؛ تمهیداتی که هرچند محصول شیوع بیماری کروناست، حتی پس از گذار از این دوران نیز می‌تواند در کنار شکل گیری دوباره جمع‌های مرسوم، حفظ و یک ارزش افزوده تلقی شود. اکنون در آستانه محرم بزرگ‌ترین عزاداری جهان تشیع و با توجه به توصیه‌های بهداشتی برای برگزاری مراسم در دوران شیوع کرونا، می‌بایست از این ظرفیت بار دیگر بهره برداری حداکثری شود و شور حسینی را فراتر از دیوارهای هیات برد و به خانه‌های محبین اهل بیت آورد.

از قضا علاوه بر امکان استفاده از پخش آنلاین در رسانه‌های رسمی آنلاین، امکان استفاده مفید از پخش آنلاین روزها از بسترهایی چون اینستاگرام نیز فراهم است و باید از این ظرفیت به شکل حداکثری بهره برداری نمود. قاعدتاً این اتفاق به نوعی تبدیل تهدید به فرصت نیز محسوب می‌شود و یک موقعیت تازه را برای گسترش دامنه مخاطب پذیری و اثرگذاری شعائر مذهبی فراهم می‌آورد که نباید به سادگی از آن گذر کرد. نباید فراموش کرد برخی گروه‌های با ریسک بالا امسال از حضور در مجالس عزاداری محروم هستند و این ظرفیت ارتباط آنها و حضورشان در محافل عزاداری سرور و سالار شهیدان است.

طبیعتاً پخش هیات به صورت آنلاین که گستره مخاطبان را از چندصد یا چندهزار عزادار، به چند ده هزار تا چندصدهزار مستمع افزایش می‌دهد، ملاحظات خاص خود را می‌طلبد و انتظار می‌رود این ملاحظات از سوی سخنرانان و مداحان رعایت شود و برای گستره وسیع‌تر مستمعین آورده معنوی بیشتری نیز در پی داشته باشد. این اقدام هوشمندانه نشان خواهد داد در هر شرایطی می‌توان با نگرشی باز و به دور از هرگونه اقدام احساسی، مقید به باورهای مذهبی نیز بود و سلامت شیعیان را نیز حفظ کرد و از این منظر باید قدردان مبتکرین چنین اقداماتی بود. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
چه عيبي دارد اگر مصلحت مردم اينگونه است كه سالم بمانند مدتي هم اينجوري عمل بكنيم خود اقا امام حسين هم راضي نيستند كه مردم مريض شوند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار