بازدید 21705
پیمانه اقتصادی

بازارساز به دلار استراحت داد/ جزئیات مالیات خریداران سکه در سال ۹۸/ انتقاد عضو شورای عالی بورس از برخی کارگزاران بورس/ بورسی‌ها فردا در انتظار بازار سبز باشند یا قرمز؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس قرمز ماند، پیش بینی تحلیلگران جهانی از قیمت طلا، افت طرح‌های مصوب در هیأت سرمایه گذاری خارجی، مازاد تجاری منطقه یورو افزایش یافت، اوپک برآورد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۰ را کاهش داد، چین پیشران توسعه اقتصاد جهانی در پساکرونا و انتقاد یک نماینده از افزایش قیمت مرغ در بازار را در بر دارد.
کد خبر: ۹۹۶۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۹ 15 August 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس قرمز ماند، پیش بینی تحلیلگران جهانی از قیمت طلا، افت طرح‌های مصوب در هیأت سرمایه گذاری خارجی، مازاد تجاری منطقه یورو افزایش یافت، اوپک برآورد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۰ را کاهش داد، چین پیشران توسعه اقتصاد جهانی در پساکرونا و انتقاد یک نماینده از افزایش قیمت مرغ در بازار را در بر دارد.

بورس قرمز ماند

شاخص کل بورس در معاملات امروز بازار سرمایه با ۷۲ هزار و ۴۵۳ واحد کاهش، به رقم یک میلیون و ۹۰۲هزار واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۱۱ هزار و ۱۱۶ واحد کاهش یافت و رقم ۵۰۰ هزار و ۸۹۳ واحد را ثبت کرد. معامله گران این بازار ۹۳۱ هزار معامله انجام دادند که ۹۱ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال ارزش داشت. صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سرمایه گذاری غدیر نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذشاتند و فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه گذاری غدیر، بانک صادرات ایران، بانک تجارت، پالایش نفت بندرعباس و بانک پارسیان نمادهای پربیننده این بازار بودند.

انتقاد عضو شورای عالی بورس از برخی کارگزاران بورس

حسین سلاح ورزی در توئیتی نوشت: "بخشی از اختلالات امروز معاملات بورس ناشی از ضعف زیرساختهای نرم افزاری برخی کارگزاران بوده. در واقع بهای کم توجهی کارگزاری ها به تجهیز زیرساختهای مناسب، از محل هزینه فرصت دارایی سهامداران پرداخت شده! حتما باید مدیران کارگزاری ها و نهاد ناظر به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند."

بورسی‌ها فردا در انتظار بازار سبز باشند یا قرمز؟

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با پیش‌بینی بورس فردا (۹۹/۵/۲۶) گفت: احتمالا فردا حقوقی‌ها برای جمع کردن بازار دست به خرید می‌زنند اما چون ما در بعضی از نمادها اصلاح کافی را نداشتیم شاید اصلاح بازار تا روز دوشنبه ادامه پیدا کند. وی افزود: در بحث نرم افزاری معاملات، امروز در سامانه کارگزاری مفید مشکلاتی پیش آمد که تعدادی از سهامداران نمی‌توانستند خرید انجام دهند و مانده حساب خود را نمی‌دیدند، همچنین فروش سهام عدالت از سوی کارگزاری‌ها و نقد کردن آن عواملی هستند که بر نوسان بورس تاثیر گذارند. او گفت: در سال‌های اخیر در مواقعی که بازار سیر نزولی پیدا می‌کرد صندوق‌ها به کمک بازار می‌آمدند ولی الان صندوق‌ها به خاطر محدودیت‌های قانونی نمی‌توانند این کار را انجام دهند. وی افزود: احتمالا بازار سهام فردا را هم با سیر نزولی پشت سر خواهد گذاشت و شاید از روز دوشنبه کمی از سیر نزولی آن کاسته و آرام شود، اما اگر این روند بخواهد ادامه‌دار شود قطعا کار سخت خواهد شد. خبری‌زاد در پایان یادآور شد: وقتی بازار چند روز پشت سر هم منفی باشد ابطالی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیاد می‌شود و این صندوق‌ها برای اینکه بتوانند وجه ابطالی را پرداخت کنند مجبورند سهم بفروشند و این مساله خودش دلیلی برای افزایش فشار است، یعنی وقتی اوضاع اینگونه می‌شود از سمت صندوق‌ها فشار مضاعفی هم روی بازار تحمیل می‌شود.

بازارساز به دلار استراحت داد

در معاملات امروز (شنبه بیست و پنجم مردادماه 99) بازار ارز، شاهد ثبات شاخص ارزی بودیم. به گونه ای که هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 21950 تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت 22050 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد که نسبت به روز پنج شنبه، تغییری ندارد. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ 25900 تومان از مردم خریداری شد و در مقابل به قیمت 26000 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که همانند دلار نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، بدون تغییر می باشد.

جزئیات مالیات خریداران سکه در سال ۹۸

محمد مسیحی معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در مورد دستورالعمل مالیات سکه از خریداران برای سال ۹۸ اظهار داشت: مالیات مقطوع برای دریافت کنندگان سکه در سال ۹۸ همچون دستورالعمل تهیه شده برای سال ۹۷ درنظر گرفته شده است. در حال حاضر برای سال ۹۸ نیز در راستای اجرای ماده تبصره ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم پرداخت مالیات مقطوع پیش‌بینی شده و دریافت کنندگان سکه در سال ۹۸ به سامانه ای که به همین منظور طراحی شده می‌توانند مراجعه کنند. مسیحی با تاکید بر اینکه اطلاعات دریافت کنندگان سکه را گرفتیم، بیان داشت: نکته ای وجود دارد که مالیات مقطوع مربوط به اشخاصی است که تا سقف ۱۸۵ سکه دریافت کردند. برای سایرین که بیش از ۱۸۵ سکه است باید اظهارنامه مالیاتی به این سازمان تسلیم کنند. با اختیاری که در راستای قانون ارائه شده تا ۱۰ سکه معاف از مالیات، ۱۰ تا ۳۰ سکه به ازای هر سکه ۴۰۰ هزار تومان مالیات، ۳۰ تا ۵۰ سکه به ازای هر سکه ۵۲۰ هزار تومان مالیات و از ۵۰ تا ۱۸۵ سکه به ازای هر سکه ۶۵۰ هزار تومان مالیات اخذ خواهد شد.

پیش بینی تحلیلگران جهانی از قیمت طلا

نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران معتقدند پس از اصلاح قیمتی که طلا طی هفته گذشته داشت، اکنون آماده افزایش مجدد قیمت است. اصلاح قیمت طلا در هفته گذشته به ریزش حدود ۲۰۰ دلاری قیمت و سقوط آن از رکورد ۲۰۶۰ دلار به سطح ۱۸۸۰ دلار منتهی شد و طلا در محدوده ۱۹۵۰ دلار ثبات یافت. تقاضای بالا و موقعیت فنی نشان می دهد که خوش بینی نسبت به صعود قیمت طلا تغییری نکرده و طلا در هفته جاری عبور از مرز ۲۰۰۰ دلار را هدف گرفته است.

افشین نوابی، نایب رییس شرکت بازرگانی ام کی اس در این باره به کیتکونیوز گفت: آنچه که مشاهده کردیم یک اصلاح قیمت بسیار خوب بود. نگاهی به فضایی که در حال حاضر در آن بسر می بریم نشان می دهد که روند صعودی طلا به پایان نرسیده است و این فلز ارزشمند باید دوباره به بالای مرز ۲۰۰۰ دلار برگردد. تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این روند ادامه خواهد داشت. به نقل از ایسنا؛ در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز برای هفته جاری تحلیلگران وال استریت به شکل روشنی نسبت به افزایش قیمت طلا خوش بین بودند. در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۳ نفر شرکت کردند که از میان آنها هشت نفر معادل ۶۱.۵ درصد به افزایش و دو نفر معادل ۱۵.۴درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که سه نفر معادل ۲۳.۱ درصد نظر خنثی داشتند. وضعیت مشابه در میان سرمایه گذاران وجود داشت. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران، ۲۴۰۷ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۴۳۹ نفر معادل ۵۹.۸ درصد به افزایش و ۵۲۷ نفر معادل ۲۱.۹ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و ۴۴۱ نفر معادل ۱۸.۳ درصد نظری نداشتند.

افت طرح های مصوب در هیأت سرمایه گذاری خارجی

طی 3 ماهه اول امسال 18 طرح صنعتی، معدنی و تجاری در هیأت سرمایه گذاری خارجی مصوب شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 21.7 درصد افت داشته است. حجم سرمایه گذاری خارجی مصوب در 3 ماهه اول امسال 417 میلیون دلار بوده که در مقایسه با 3 ماهه اول 98 کاهش 24.5 درصدی را تجربه کرده است. /فارس

مازاد تجاری منطقه یورو افزایش یافت

به دنبال سبقت کاهش واردات منطقه یورو از افت صادرات این منطقه در بحبوحه پاندمی کرونا، مازاد تجاری این بلوک با سایر کشورهای جهان در ماه ژوئن به ۲۱.۲ میلیارد یورو (۲۵ میلیارد دلار) افزایش پیدا کرد.

اوپک برآورد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۰ را کاهش داد

برآورد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در روز چهارشنبه (۲۲ مردادماه) نشان داد افت تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۰ به مراتب شدیدتر از پیش‌بینی پیشین این سازمان خواهد بود. این تغییر برآورد به دلیل آثار ویروس کرونا و شک و تردیدهای موجود درباره بهبود تقاضا در سال آینده میلادی رخ داد که حمایت این سازمان از بازار را به‌طور بالقوه‌ای دشوارتر می‌کند.

اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد تقاضای جهانی نفت ۹ میلیون و ۶۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد. این رقم در گزارش پیشین این سازمان ۸ میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده بود. براساس این گزارش، تحولات قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ همچنان تحت تأثیر نگرانی از موج دوم ویروس کرونا و سطح بالای ذخیره‌سازی جهانی خواهد بود. برآورد اوپک در تازه‌ترین گزارش این سازمان درباره بهبود تقاضا تغییری نکرد و در عین حال پیش‌بینی کرد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۱، ۷ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد. این در حالی است که این نهاد اعلام کرد این چشم‌انداز تحت تأثیر عدم اطمینان بسیاری قرار دارد که ممکن است بر مصرف نفت اثر منفی بگذارد. تقاضای سفر هوایی، اتومبیل‌های کم‌مصرف‌تر و رقابت بیشتر بر سر دیگر سوخت‌ها نمونه‌هایی از این عوامل تأثیرگذار هستند.

چین پیشران توسعه اقتصاد جهانی در پساکرونا

رادولف مینسش، کارشناس ارشد فدراسیون ملی تجارت اکونومی سوئیس، معتقد است با توجه به حجم بازار چین، این کشور به پیشران بزرگ توسعه اقتصاد جهانی بدل شده است. وی گفت: انتظار می‌رود چین در دوران پس از کرونا نقش پیشران و لوکوموتیو را برای بهبود اوضاع اقتصاد جهانی ایفا کند. مینسش ادامه داد که پکن در تلاش است تا شرایط تجارت بازارمحور، قانون‌مند و بین‌المللی را فراهم کند. 

بر اساس گفته این کارشناس اقتصادی مهم‌ترین بخش سیاست اقتصادی چین در شرایط کنونی تعهد دولت این کشور در باز کردن بیشتر درهای اقتصاد آن به روی دیگر کشورها است و این در حالی است که شاهد ایجاد موانعی در این مسیر در پی شیوع ویروس کرونا در جهان هستیم. این کارشناس سوئیسی می‌گوید: بازارهای باز کلید رشد اقتصادی برای چین و دیگر کشورها در بلندمدت است.  وی در باره همکاری چین با سوئیس گفت:‌ از سال 2010 چین بزرگ‌ترین شریک تجاری سوئیس در آسیا و سومین شریک بزرگ تجاری این کشور پس از اتحادیه اروپا و آمریکا در جهان به شمار می‌رود. دو کشور از سال 2013 توافق تجاری دوجانبه امضا کرده و از نیمه دوم سال 2014 این توافق اجرایی شده است.

انتقاد یک نماینده از افزایش قیمت مرغ در بازار

مجتبی یوسفی در واکنش به افزایش قیمت مرغ در بازار گفت: شرایط حاکم در بازارعرضه مرغ به دلیل بی برنامگی وعدم نظارت وزارت جهاد کشاورزی در تخصیص نهاده های دامی است که باعث به وجود آمدن چنین وضعیتی در قیمت مرغ شده است. نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه قیمت مرغ به دو دلیل، افزایش پیدا کرده که مهم ترین عامل و دلیل، عدم برنامه ریزی، عدم نظارت صحیح و نبود چتر حمایت از تولیدکنندگان داخلی است؛ چراکه مرغداری ها طی ماه های گذشته از کمبود نهاده های دامی به دلیل سیاست گذاری های غلط سخن گفته اند؛ در حالیکه می توان با برنامه ریزی صحیح در تولید نهاده های دامی خودکفا شد، اما دست هایی وجود دارد که از آن جلوگیری می کند.

وی افزود: متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزان را ترغیب به تولید محصولات و نهاده های دامی نکرده و این ظرفیت بالقوه داخلی را کنار گذاشته است، درحالیکه می توان با تولید داخل به خودکفا رسیده و ازبرون رفت ارز از کشور جلوگیری کرد، اما مافیا و سلطان های واردات  به دلیل عدم نظارت وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، از خودکفا شدن کشور در تولید نهاده های دامی جلوگیری می کنند. در ماه های گذشته چندین هزار تن از نهاده های دامی به دلیل تعلل وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت،معدن و تجارت در گمرکات و بنادر مانده و فاسد شدند که این عامل در تولید مرغ و مواد پروتئینی تاثیر مخربی ایجاد کرده و باعث افزایش قیمت شده ومرغداری ها را دچار مشکل کرد و به تبع آن مردم را برای تهیه مرغ و مواد پروتئینی به دردسر انداخت. /خانه ملت

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
ایران علم اقتصاد ندارد
کشوری که علم اقتصاد ندارد همیشه چشمش به کشورهای دیگر است
منتظر کمک های دیگران است
و همیشه در پایین ترین سطح جهان خواهد ماند
دو روز سبزه از روای بعدش باید ترسید
بدبخت شدم دوماه پیش به توصیه یه شیرپاک نخورده خونموفروختم رفتم سهام بورس خریدم گفت بورس اخرتابستان به ۳ مزلیون واحدمیرسه الان همون خونه ۲۰ درصد رفته روش سهام من ۲۰ درصد زیان داده الان پول ندارم اجاره خونه بدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
الآنم خودتو از مرداب بورس نجات بدی دست بردی . شاخص این بورس مدام با عددسازی و مصنوعی بالا و بالاتر رفت و کاگزارها تو این بلبشو تریلیاردی خوردن . حالا رسیده اون زمانی که این بورس داره با سر و کله سقوط میکنه و بعید نیست تا 200 یا 250
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
خودکرده را تدبیر نیست
محسن
| Belgium |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
ندانم کاری خودت را گردن کسی نینداز،در تمام دنیا شاخص بورس پایین امده بود ولی مال ایران بالا رفت ایا این منطقی بود نه فکر سود زیاد مشکلات خودش را دارد
چطور اگر قطعنامه آمریکا موفق می شد دلار به 30 هزار تومان هم می رسید اما با عدم موفقیت آمریکا دلار تنها 30 تومان ارزان شد. در این مملکت چه خبر است؟
همه فهمید چین ابر قدرت شده جز مردم و اپوزیسون براندز
اقای یوسفی نماینده محترم اهواز فرمودید: متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزان را ترغیب به تولید محصولات و نهاده های دامی نکرده و این ظرفیت بالقوه داخلی را کنار گذاشته است، ظاهرا شما بباد ندارید که با توصیه و نصیحت و ترغیب هیچ کار پیش نمیرود و حتما میدانید که فرزند هم از نصیحت های پدرانه منزجر است چه برسد به ترغیب های وزارت جهاد .
مالیات سکه !!! قانون دنده عقب ! روز نخست وزمان فروش هیچ نامی از مالیات نبوده است و گفته اند قانون نمیتواند عطف به ماسبق بشود واگر این رویه باب شد و قوانین نسبت به گذشته هم موثر گردید سنگ روی سنگ بند نمیشود
"بازارساز به دلار استراحت داد"! خسته نباشی دلاور! دلار هفت تومنی رو رسوندی به بیست و چند هزار تومن! چه راه پر مشقتی رو طی کردی! منظور از بازار ساز همون دارو دسته بانک مرکزی نیست؟! علی برکت الله!
روزی که سکه ثبت نام شد سکه یک‌ملیون هفتصد بود ما یکساله یک ملیون دویست پنجاه خریدیم یعنی گفتیم بجای بیست و پنج درصد بانک سی درصد سود دارد آن هم ذکر شده بود فاقد مالیات اگر بدلیل ناتوانی دولت این وضع بوجود آمده حداقل از مردم درخواست کمک میکردید ....
چرا در زمان پیش فروش اعلام شد معاف از مالیات ؟ بانک مرکزی به نرخ روز سکه پیش فروش کرده پس چرا کسی که از این بانک خریده باید مالیات بپردازد و کسی که همان زمان از بازار خرید کرده مالیاتی نمی پردازد ؟
بطور قطع قرمز و ورود به کانال ۱۸۰۰
اخیراً برخی از افراد ناآگاه که از قضا دستی در رسانه ها دارند بورس را با قمار و کازینو مقایسه می کنند که کاملا غلط و اشتباه است در کازینو و قمار یک طرف بازنده و در همان حالت طرف دیگر برنده است که از لحاظ شرعی کاملا حرام و مستوجب گناه است اما در بورس ممکن است هر دو طرف برنده و یا هر دو طرف بازنده باشند و با احتمالات و تحقیق و تفحص سر و کار دارد نه باشانس و اقبال. به عنوان مثال در بدترین شرایط که کسی برود و سهام یک شرکت مشگل دار را بخرد که الا ما شاء الله در کشور کم نیست و اگر حقوقی و بازیگر آن بتواند مقداری از سهام آن شرکت را بفروشد و تبدیل به نقدینگی کند بوسیله همین نقدینگی می تواند بدهی های خود را پرداخت و خط تولید خود را بازیابی و یا راه اندازی مجدد و به سود منطقی برساند و هم سهامداران را منتفع و هم شرکت را از ورشکستگی نجات و هم کارگران بی کار و از حقوق بازمانده را خوشحال نماید و البته نا گفته نماند که برای چنین وضعیتی همت و تدبیر بالایی نیاز است و تحقیق و تفحص در این است که آیا مدیران آن شرکت توانایی بازیابی شرکت را دارند یا خیر و احتمال و ریسک آنرا محاسبه می کنند.
من محاسبه کردم اگر بورس همینطور به ریزش ادامه بده ( روزی ۳-۴ درصد) انشالله تااخرتابستان بطورکامل نابودخواهدشد (:
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
الهی آمین
جانمی جان سرمایه سهامداران بورس هرروز۴ درصد داره دود میشه و میره هوا
چه لذتی داره دیدن تابودی سرمایه این ادمهای طماع ! (:
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
تو کز محنت دیگران بی غمی.......
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار