بازدید 9969
۵
افزایش گرایش برای جذب سرمایه گذار خارجی از سرزمین اژدها

سینمای ایران به دنبال سهم در بازار میلیارد دلاری مشرق زمین

شرکت‌های فیلم‌سازی چینی در پی تنوع به بازار محصولات خود هم در پرده سینما و در وی‌او دی‌های چینی هستند و محصولات ایرانی که هزینه تولیدشان با احتساب قیمت دلار رقم سنگینی نمی‌شود، از قیمت مناسبی برای خریداری و عرضه در بازار چین برخوردارند.
کد خبر: ۹۹۶۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰ 13 August 2020

نگاه سینمای ایران به مشرق زمین و کسب سهم از یک بازار میلیاردیبا بزرگ شدن سریع ابعاد سینمای چین و همچنین افزایش گردش مالی سینمای این کشور به عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی جهان ـ که متاثر از افزایش قدرت خرید طبقه متوسط در این کشور است ـ گرایش برای جذب سرمایه گذاری خارجی از چین در بدنه سینمای ایران افزایش یافته و گروهی از سینماگران ایران در پی تولید مشترک و فروش کپی رایت آثارشان به کمپانی‌های چینی هستند؛ رویکردی که با توجه به معادل اندک دلاری تولید یک فیلم در ایران و حقوق مالکانه‌اش، دور از دسترس نیست.

به گزارش «تابناک»؛ همزمان با افزایش قدرت خرید مردم چین، بخش‌های فرهنگی و تفریحی این کشور نیز به سرعت در حال توسعه است، به گونه‌ای که اکنون در چین بیش از شصت و نه هزار پرده سینما وجود دارد که بیش از نه هزار پرده سینما در سال ۲۰۱۸ و نه هزار و هشتصد پرده در سال ۲۰۱۹ احداث شده است. این تعداد معادل بیش از یک سوم کل سالن‌های سینمای دنیاست! کمپانی‌های میجر آمریکا به سرعت پی بردند که این بازار بزرگ ۱.۴ میلیارد نفری چه ظرفیت عظیمی دارد و آمار ۱.۷ میلیارد بلیت سینمای فروخته شده در چین نیز شکی باقی نمی‌گذارد که دریچه تازه‌ای روی اقتصاد سینمای جهان باز شده است.

آنچه اشتیاق نسبت به این بازار را افزایش می‌دهد، رشد چشمگیر سال به سال این بازار است، به گونه‌ای که تعداد بلیت فروخته شده در سال ۲۰۱۷، ۱.۴ میلیارد قطعه بلیت بود و در نهایت این رقم در سال ۲۰۱۹ از مرز ۱.۷۲ میلیارد قطعه بلیت عبور کرد. این تعداد تماشاگر با گردش مالی بسیار بزرگی همراه شده که از گردش مالی سینما در اتحادیه اروپا بزرگ‌تر و در حال نزدیک شدن به گردش مالی سینمای آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا) است که در سال ۲۰۱۸، ۱۱.۹ میلیارد دلار بود.

نگاه سینمای ایران به مشرق زمین و کسب سهم از یک بازار میلیاردی

میزان فروش فیلم‌های سینمایی در چین در سال ۲۰۱۶ به ۶.۵۸ میلیارد دلار رسید و در سال ۲۰۱۷ به ۸.۶ میلیارد دلار افزایش یافت. این رشد فروش در سال ۲۰۱۸ نیز تداوم یافت و رقم ۸.۸۶ میلیارد دلار فروش برای این سال در سینمای چین ثبت شد. سینمای چین در سال ۲۰۱۹ نیز رشد داشت و در سال میلادی پیشین ۹.۴۵ میلیارد دلار فروش داشته که تا پیش از شیوع کرونا تصور می‌شد این رقم در سال ۲۰۲۰ نیز روند صعودی داشته باشد، اما اکنون درآمد صنعت سینما در کل دنیا بیش از ۹۲ درصد کاهش یافته که چین را نیز شامل می‌شود. بخش قابل ملاحظه‌ای از این فروش متعلق به فیلم‌های خارجی است که البته در سال ۲۰۱۹ این سهم تا حدودی کاهش یافت.

«تابناک» در شهریور سال ۹۸ در گزارشی با اشاره به این آمار‌ها که اکنون بروزرسانی شده، پیش بینی کرد در آینده نزدیک، بسیاری از فیلمسازان بزرگ، مقصد اصلی‌شان چین باشد و نخستین نمایش آثارشان و آغاز اکران عمومی فیلمشان از دل اژد‌های سرخ آغاز شود. آنچه به توسعه سینما و تولید فیلم‌های کیفیت‌تر منجر می‌شود، افزایش سرمایه گذاری بیشتر در تولید است و این اتفاق رخ نمی‌دهد، مگر آنکه این سرمایه گذاری با فروش بیشتر به سوددهی منتهی شود و بازار چین فرصتی بزرگ برای دستیابی به این فرصت است.

اکنون و در این شرایط، گرایش فیلمسازان به جذب سرمایه‌گذار خارجی افزایش یافته و با توجه به افزایش شدید قیمت ارز، این موضوع برای سرمایه‌گذار خارجی جذاب و کم‌هزینه است. تلاش‌هایی برای جذب سرمایه از کشور‌های شرق آسیا به ویژه از چین در جریان است که باید دید در نهایت به فرجامی می‌رسد. همچنین تلاش‌ها برای فروش رایت آثاری از ایران به شرکت‌های چینی و نگاه به شرق از سوی فیلمسازان به عنوان یک بازار رو به رشد شدت گرفته است.

پیش بینی می‌شود، این کوشش‌ها مثمر ثمر باشد، چون شرکت‌های فیلمسازی چینی در پی تنوع به بازار محصولات خود هم در پرده سینما و در وی‌او دی‌های چینی هستند و محصولات ایرانی که هزینه تولیدشان با احتساب قیمت دلار رقم سنگینی نمی‌شود، از قیمت مناسبی برای خریداری و عرضه در بازار چین برخوردارند. همچنین با توجه به رویکرد‌های فرهنگی و اخلاقی که در فیلم‌های ایران متبلور است، ممیز‌های مرسوم در چین مشمول آثار ایرانی نمی‌شود و این آثار به راحتی می‌توانند سهم قابل توجهی در بازار چین داشته باشند؛ بنابراین، در آینده خبر‌های بیشتری درباره همکاری مشترک یا دست‌کم فروش رایت فیلم‌های ایرانی به کمپانی‌های چینی شنیده خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۵
بابا فهمیدیم چین همچیزش خوبه ولمون کنید دیگه
اگر سینمایی در کشور خودش نتواند مخاطبی داشته باشد، هیچ کجای دیگر نخواهد داشت، و این سینما، با وجود همه آه و ناله هایش درباره سانسور و سخت گیری و ...، هنوز هم نتوانسته است صحنه چپ شدن یک ماشین را درست در بیاورد، یا حتی یک دعوای ساده را به گونه ای نمایش دهد که با دعواهای بچگانه اشتباه گرفته نشود. همه هنر این سینما فیلم های عاشقانه پر سوز و گداز، نمایش های نامفهوم جانگداز، و لودگی های حال به هم زن است. اگر سالی یکی دو فیلم با ارزش هم ساخته شود، که باز هم مصداق "با یک گل بهار نمی شود" است. تازه همین معدود فیلم های با ارزش هم چنان بار فرهنگی ریشه داری دارند که درک معنای آن برای بیگانه ها سخت می شود.
اول مجوز پخش در چین بگیرید بعد حرف بزنید
پول در بازار چین حتی باعث شده زاکربرگ چینی یادبگیرد مردم به هوش باشید انقد دنبال صحبت تلگرامی نباشید
اين سينماي تركيه است كه اكثر كشورها سريالهاي ان را ميخرند فيلمهاي حاجي وسيد به درد خودمان ميخورند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها