بازدید 7643
۲

سید محجوب

ابوالفضل احمدزاده
کد خبر: ۹۹۵۸۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰ 10 August 2020
حکایت ایام کرونایی جزو بدیع ترین شنیده های آیندگان خواهد بود و این، خود قابل تأمّل هست و عجیب تر از خزان حاصل و ناشی از این ایام، جان دادن جانانی است که ماحصل مراجع ومآخذ علمی و حوزوی اين سرزمين كهن اند. در این جرگه،گاه و بیگاه خبری در شبکه های اجتماعی و اذهانِ آگاهان به دانش فقه می پیچد که غیر از صدق و کذبش به لحاظ ماهيتِ إخباري اش، فقط سویه صدقش، شنونده یا مخاطب را مؤثر نموده و حیران می سازد.

آشنایان به فقه اسلامی، آگاه و بصیر به این موضوع وگزاره مهم اند که ترسيم و تکمیل نظام اندیشه ای در بستر دانش فقه و اصول، سالیانی بس دراز می طلبد که آن خواهان، طی طریق نموده و معارف اصیل آن علم را از سرچشمه های نابش اخذ تلمذّي مداوم کند و لذا، این نظام اندیشه ای را به هر فردی یا محققی نمی توان بار نمود؛ چرا که تحمیل لوازم این صفت، در نوع خودش قواعد و ضوابطی را لازم دارد که یکی از آنها، داشتن توان اجتهادی و به کاربستن آن توان در استخراج و استنباط احکام شرعی با رعایت اصول مسلم فقاهت و شریعت اسلامی است و غیر از این توان که به مسامحه از آن، می توان به ملکه اجتهادی یاد کرد،داشتن قلم و بیان وافی به مقصود مخاطبین و جامعه هدف، ضرورتی دیگر است.

ناگفته پيداست كه دارندگان آن ملکه و صاحبان قلم و بیان مزبور، در مجامع دانشگاهی و حوزوی حضور داشته و خواهند داشت. اما در این دایره دوار برخی از این افراد آنچنان بروز و نفوذ می یابند که محاسن اخلاقی و معارف عرفی جامعه معاصر شان را، نیک دریافته و نیک به آن پای بند بوده و عامل به آن می شوند! اینان در این چرخه دوار، نمی چرخند، بلکه آن چرخه را به دور خود می چرخانند تا از زاویه دیگر مراجعت به علم و اخلاق محقق گردد. حال، اگر مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسويان را در عداد این اشخاص اخیرالوصف قرار دهیم، بیراهه نرفته ایم و گزاف نگفته ایم!

ایشان، واجد نظام اندیشه ای خاصی بودند که غالبا آثارش به زیور طبع، آراسته گردیده و آنچنان، مسایل غامض و مستحدث را به بیانی روشن، تبیین می نمودند که نه تنها مخاطب، به مسیری معلوم رهنمون می شد، بلکه حاصل نظام اندیشه ای وی را در می یافت و به این گفته نزدیک می شد که دارنده این نظام اندیشه ای، فقیهی نظریه پردازو آشنا به دستگاه استنباطی و مستظهر به تراث جامع و ناطق شیعه و نیز واجد ادبیات رسا با الگوی نگارشی و ترتیبی منحصر به فرداست.

در حیطه فقه بانکی و الگوی بانکداری اسلامی، اسم ورسمشان زبانزد بود و مطالعه آثارش خواننده را مجذوب ادبیاتی می کند که سیر تکوینی و در مواردی تاسیس الگوی مذکور، مشهود است و در کنار این توان اجتهادی و بنان اندیشه نگارش، حجب و حیایی داشت ستودنی و به غایت، دخور تأمل.

هیچ وقت از خاطرم نمی رود روزی که با ایشان تماس تلفنی برقرار کرد چنان جواب سلامم را داد و آنچنان خواسته ام را شنید و اجابت کرد که بی درنگ بر خود لرزیدم که مگر می شود از فردی، آخرین نسخه کتاب نزدیک به انتشار را خواست و آن فرد به تمام و کمال برایت ارسال نماید. آیا جز این است که این فرد را غیر از مجتهد صاحب سبک و نظریه پرداز فقه مستحدثات، سیدی محجوب بنامیم که این وصف را از برادرم جناب دکتر سید احمد حبیب نژاد به عاریه گرفتم که زیبا و متین، در محلش به کار رفت.

*دکتر ابوالفضل احمدزاده پژوهشگر فقه اسلامی
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
خدا رحمتش کنه روحش شاد
با انبیاء محشور باشند انشاء الله.
در عجم با وجود فقهای آگاهی چون ایشان، چرا بعد از 41 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، باید نظام بانکداری ما هنوز ربوی باشد؟. آیا این بزرگان کم کاری کرده اند یا موانع بزرگتری در سطوح بالاتر وجود دارد که حتی امثال ایشان هم نمی توانند آن را از سر راه بردارند.
مشکل اصلی کجاست؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر