بازدید 34229

پالونیا چیست؟

درخت پالونیا از درختان دارای رشد سریع بومی کشور چین هستند که چوب و تنه قابل استفاده در صنعت نجاری جهت ساختن مبلمان، تخته لایه، کبریت و کاغذ و کارتن، هواپیماو گلایدر و ادوات موسیقی تولید و استفاده کرد.
کد خبر: ۹۹۴۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸ 01 August 2020

پالونیا چیست؟

به گزارش «تابناک»، پالونیا از درختان مناسب برای جنگلکاری سریع، توسعه فضای سبز شهر و روستا و کشت توام با انواع گیاهان زراعی رایج است برگ‌ها و گل اذین پالونیا در تولید کمپوست و تغذیه دام مصرف شده انواع ترکیبات دارویی از آن استخراج می‌کنند گل‌های درشت پالونیا گرده زا و شهدزا است.

می توان به گونه‌های پالونیا Paulownia fortunei جهت تحقیق و بررسی و کشت، توسعه انتخاب و در ایستگاه تحقیقات پالونیا واقع در جنگل شصت کلاته گرگان مورد ازمایش بررسی قرار گرفت که امکان رشد وسازگاری این تحقیق در دو تیمار و با یک تکرار در ۶ پلات ازمایشی و فواصل کاشت ۴×۶ متر و ۵×۸متر و ۶×۱۰ متر انجام و در هرسال یکبار کیفیت رشد و شادابی بویژه رشد طولی و قطری تمام درختان اندازه گیری شده است.

نتایج تحقیقات نشان داده است که درختان پالونیا ۵ ساله با فاصله کاشت ۴×۶ متر تا ۱۶ متر ارتفاع و ۲۴/۲ سانتی متر قطر برابر سینه پیدا کرده اند و بطور متوسط درختان ۵ ساله پالونیا با فاصله کاشت سه گانه ارتفاعی در حدود ۱۰/۲۴ متر و قطری برابر ۲۳/۵ سانتی متر پیدا کرده اند لذا کاشت پالونیا در منطقه بسیار موفق و از دو جنبه اکولوژیکی و صرفه اقتصادی قابل توصیه است.

گونه پالونیا فورتونی گونه‌ای است چند منظوره که می‌تواند، اگه در دوران سازگاری خود را در کشور ما با اطمینان بالا پشت سر بگذارد، باعث افزایش درآمد زارعان و تولید چوب قابل ملاحظه‌ای در واحد سطح و اراضی کم بازده شود. این گونه در سال ۱۳۷۰ در جنگل تحقیقاتی شصت کلاته گرگان مورد کاشت قرار گرفته است.

به علت محدودیت در قطع درخت، تعداد هفت دیسکت به عرض پنج سانتی متر، از محل بن درختان قطع شده، که به فاصله‌های ۴ × ۶، ۵ × ۸ و ۶ × ۱۰ متر کاشته شده بودند، نمونه برداری شدند. پس از آماده سازی نمونه ها، عرض حلقه‌های رویشی درختان هفت ساله (۷ × ۷=۴۹) در چهار جهت جغرافیایی اندازه گیری شد است.

رویش شعاعی حلقه‌ها در جهت‌های مختلف جغرافیایی، ابتدا در آنالیز واریانس ساده مورد آنالیز قرار گرفت. با توجه به نوع فواصل (حد اقل دو نمونه در هر فاصله‌ی کاشت) اختلاف معنی داری بین جهت‌ها و فواصل مختلف به دست نیامد. متوسط رویش هفت ساله به عنوان متغیر وابسته و متغیر‌های اقلیمی بارندگی، متوسط درجه‌ی حرارت، شاخص حرارتی، تبخیر و تعرق واقعی و رطوبت نسبی سالانه و ماهانه در طول سال‌های متناظر، به منظور یافتن واکنش رشد این گونه نسبت به متغیر‌های مذکور در مدل‌های رگرسیون مورد ارزیابی و شناسایی قرار گرفتند.

از ۷۸ مدل رگرسیون خطی ساده، فقط نه مدل معنی دار شناسایی شد (سطح %۵ و). %۱ تمامی مدل‌های رگرسیونی معنی دار نشان دادند که دما و شاخص حرارتی چه در سال و چه در ماه‌های فصل رشد روی رویش این گونه اثر مثبت داشتند.

 

دما برای رشد پالونیا بیشتر از بارندگی اهمیت دارد

 

تنها یک متغیر رطوبت نسبی سالانه اثر منفی خود را روی رشد پالونیا آشکار ساخت. این تحقیق نشان داد که دما برای رشد پالونیا بیشتر از بارندگی اهمیت دارد و رطوبت نسبی بالا نمی‌تواند عاملی مؤثری در افزایش رشد باشد. بنا بر این با در نظر گرفتن عرض جغرافیایی محل رشد طبیعی گونه پالونیا معلوم میشود که شرایط گرم‌تر رویش گاه اصلی خود را هنوز از دست نداده و به بارندگی ترجیح می‌دهد.

منبع: پارس پالونیا 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار