بازدید 26827
۱

سرمایه‌گذاری با سودی بیشتر از سپرده‌های بانکی

هرچقدر هم که اوضاع بازار بورس خوب باشد و همه‌ی سهم‌های پرتفوی ما سبز باشد، باز هم احتمالا درست نیست که تمام سرمایه‌ی خودمان را در سهام سرمایه‌گذاری کنیم و برای تنوع بخشی به سبدمان و کاهش ریسک باید گزینه‌های سرمایه‌گذاری دیگر را هم مدنظر قرار دهیم
کد خبر: ۹۹۳۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ 29 July 2020

هرچقدر هم که اوضاع بازار بورس خوب باشد و همه‌ی سهم‌های پرتفوی ما سبز باشد، باز هم احتمالا درست نیست که تمام سرمایه‌ی خودمان را در سهام سرمایه‌گذاری کنیم و برای تنوع بخشی به سبدمان و کاهش ریسک باید گزینه‌های سرمایه‌گذاری دیگر را هم مدنظر قرار دهیم. همچنین ممکن است بخواهیم بخشی از پولمان را برای مواقع ضروری در دسترس نگه داریم چون فروش سهم و دریافت وجه آن حداقل دو روز زمان می‌برد، اما در عین حال این پول نمی‌تواند راکد باشد.

هرکدام از ما بسته به سطح ریسک پذیری ممکن است مایل باشیم که روی تمام یا بخشی از پولمان ریسک نکنیم و ضمن حفظ اصل پول، سودی معقول بدست آوریم. حال برای مثال شخصی که ریسک پذیری کمتری دارد ممکن است 90 درصد پول خود را  به صورت بدون ریسک و با سود ثابت سرمایه‌گذاری کند و 10 درصد باقیمانده را در سهام و شخصی دیگر با سطح ریسک پذیری بالاتر عمده‌ی پول را در سهام سرمایه‌گذاری کند و بخشی کمی را به سرمایه‌گذاری بدون ریسک اختصاص دهد، اما بهرحال همه‌ی ما برای تشکیل سبدمان به این نوع سرمایه‌گذاری نیاز پیدا می‌کنیم.

برای سرمایه‌گذاری بدون ریسک معمولا اولین گزینه سپرده‌ی بانکی است، اما آیا راه دیگری هست که بتوان بدون ریسک سود بالاتری را نسبت به بانک به دست آورد؟

بله، صندوق‌های درآمد ثابت که با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند به طور معمول سودشان بیشتر از سپرده‌های بانکی است. این صندوق‌ها حداقل 70 درصد از دارایی تحت مدیریتشان را در اوراق درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت و سپرده بانکی و مابقی را در سهام بورس و فرابورس سرمایه‌گذاری می‌کنند. با توجه به نوع سرمایه‌گذاری حدود سود آن‌ها ثابت بوده و اصل پول سرمایه‌گذاران در معرض ریسک قرار نمی‌گیرد. صندوق‌های درآمد ثابت در پایان هر دوره‌ی ماهانه سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های خود را به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کنند که البته سرمایه‌گذاران می‌توانند درخواست سرمایه‌گذاری مجدد سود خود را به صندوق ارائه داده و سودشان را مرکب کنند.

یکی دیگر از مزیت‌های مهم صندوق‌های درآمد ثابت پرداخت سود به صورت روزشمار می‌باشد، بدین معنی که شما حتی اگر ده روز از ماه را در صندوق باشید سود آن را دریافت می‌کنید، در صورتی که سپرده‌های بانکی ماه شمار بوده و درصورت برداشت پول قبل از پایان دوره سودی به شما تعلق نمی‌گیرد.

صندوق‌های گنجینه زرین شهر با ضمانت نقدشوندگی بانک شهر و اندوخته توسعه صادرات آرمانی با ضمانت نقدشوندگی بانک توسعه صادرات دو مورد از صندوق‌های درآمد ثابت با مدیریت شرکت تامین سرمایه تمدن می‌باشند که مجموع دارایی تحت مدیریت آن‌ها حدود 32،000 میلیارد تومان بوده و بیش از 450،000 سرمایه‌گذار حقیقی دارند. سود پرداختی این دو صندوق در ماه‌های اخیر حدودا 22 درصد (معادل سالیانه) بوده است، که مشخصا از نرخ سود جدید 10 درصدی بانک‌ها برای سپرده‌های کوتاه مدت و 16 درصدی برای سپرده‌های یک ساله بیشتر است.

از دیگر مزیت‌های این دو صندوق این است که در صورتی که قصد برداشت پول خود را داشته باشید همان روز به حسابتان واریز می‌گردد، در نتیجه برای کسانی که ممکن است نیاز فوری به پول پیدا کنند و در عین حال نمی‌خواهند سرمایه‌ی خود را راکد و بدون سود نگه دارند، گزینه‌ی مناسبی خواهد بود.

امکان سرمایه‌گذاری به صورت آنلاین در این صندوق‌ها از طریق سایت آی بی شاپ به آدرس  www.iBshop.ir برای شما فراهم شده است. شما می‌توانید با ثبت نام در این سایت و انجام احراز هویت، تمام فرایندهای واریز و برداشت وجه را به صورت آنلاین انجام دهید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
با سلام
اشتباه بزرگی که پول رو تو این صندوق ها بزاری ماهی 22 درصد سود بده تو بورس یک سهم خوب بخر روزی 5 درصد سود میده روزی 5 درصد
موفق باشید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان