بازدید 12681
پیمانه اقتصادی

آزادسازی کامل سهام عدالت تا دهه فجر / جهش ۴۰ دلاری طلا با کاهش ارزش دلار / جزییات تازه از ورود استارتاپ‌ها به بورس / متوسط قیمت هر متر مسکن در تهران به چند میلیون تومان رسید؟ / نگاه سرمایه‌گذاران به سوی واکسن کرونا

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص بورس تهران سبزپوش شد، جزییات عرضه سهام یک بلوک ۳۶ درصدی، دلار بدون تغییر در این صرافی‌ها قیمت گذاری شد، نگاه ویژه سکه به اونس، قیمت گوشت گاو ۶ درصد کاهش داشت / افزایش ۸۵ درصدی نرخ برنج خارجی، بانک مرکزی چین ۱۱.۴۵ میلیارد دلار نقدینگی به بازار تزریق کرد و علت موج تورمی اخیر به روایت سازمان برنامه و بودجه را در بر دارد.
کد خبر: ۹۹۳۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵ 28 July 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص بورس تهران سبزپوش شد، جزییات عرضه سهام یک بلوک ۳۶ درصدی، دلار بدون تغییر در این صرافی‌ها قیمت گذاری شد، نگاه ویژه سکه به اونس، قیمت گوشت گاو ۶ درصد کاهش داشت/ افزایش ۸۵ درصدی نرخ برنج خارجی، بانک مرکزی چین ۱۱.۴۵ میلیارد دلار نقدینگی به بازار تزریق کرد و علت موج تورمی اخیر به روایت سازمان برنامه و بودجه را در بر دارد.

شاخص بورس تهران سبزپوش شد

در نیمه دوم بازار در روز جاری بیشتر شاخص‌های بورس با افزایش مواجه بودند. شاخص کل با ۷۲۲۱ واحد افزایش معادل ۰.۳۷ درصد به یک میلیون و ۹۴۱ هزار و ۱۵۷ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۱۸۹۹ واحد افزایش معادل ۰.۳۷ درصد به ۵۱۰ هزار و ۵۵۶ واحد، شاخص کل هم وزن با ۳۸۵۸ واحد افزایش معادل ۰.۷۷ درصد به ۵۰۶ هزار و ۹۸۱ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۲۶۲۲ واحد افزایش معادل ۰.۷۹ درصد به ۳۳۲ هزار و ۹۸۱ واحد، شاخص آزاد شناور با ۱۱۶۰۸ واحد افزایش معادل ۰.۴۶ درصد به دو میلیون و ۵۱۸ هزار و ۳۷۳ واحد، شاخص بازار اول با ۴۶۰۳ واحد افزایش معادل ۰.۳۲ درصد به یک میلیون و ۴۴۵ هزار و ۹۹۴ واحد و شاخص بازار دوم با ۳۷۹۳۵ واحد افزایش معادل ۱.۰۰ درصد به ۳ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۹۲۸ واحد رسید.

جزییات عرضه سهام یک بلوک ۳۶ درصدی

بلوک ۳۶ درصدی شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس شامل ۱۱۷ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۴۰۰ سهم توسط سازمان خصوصی سازی به صورت ۴۰ درصد نقد و بقیه اقساط در بورس عرضه می شود. این میزان سهام به قیمت تابلوی بورس در روز عرضه (معادل بسته شدن روز قبل از عرضه) به علاوه ۲۰ درصد به شرط آن که هر سهم از مبلغ ۱۷۰ هزار و ۱۸۴ ریال کمتر نباشد و ارزش کل پایه ۱۹ هزار و ۹۳۲ میلیارد و ۳۵۸ میلیون و ۵۲۱ هزار و ۶۰۰ ریال واگذار خواهد شد. شرکت شهرک های کشاورزی با ۳۸.۲۷ درصد، شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی با ۳۳.۸۷ درصد، شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا با ۱۴.۳۷ درصد و سایرین با ۱۳.۴۹ درصد سهامداران این شرکت هستند. /سنا

جزییات تازه از ورود استارتاپ‌ها به بورس

معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس در مورد وضعیت ورود استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه گفت: شرکت‌های تپسی، دیجی‌کالا، کافه‌بازار و شیپور برای ورود به فرابورس درخواست داده‌اند و صورت‌های مالی سالانه آن‌ها آماده شده است اما در مورد اینکه کدام‌ یک از این‌ها شرایط ورود در فرابورس را دارند در حال بررسی هستیم و تصمیم نهایی در هیات پذیرش گرفته می‌شود.

آزادسازی کامل سهام عدالت تا دهه فجر

افرادی که سهامداری به روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند از ۱۹ مردادماه می‌توانند نسبت به فروش ۶۰ درصد از سهام خود اقدام کنند و ۴۰ درصد باقی‌مانده در دهه فجر آزادسازی خواهد شد. محمدرضا معتمد عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیر نظارت بر نهادهای مالی در این خصوص اظهار داشت: ثبت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت امروز نزد اداره ثبت، به پایان خواهد رسید و حداکثر تا ۱۴ مرداد ماه، صورت‌های مالی حسابرسی نشده آن‌ها منتشر می‌شود. وی ادامه داد: به این ترتیب یک روز پس از عید سعید غدیر خم (۱۹ مرداد ماه)، امکان معاملاتی شدن سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی وجود عملیاتی خواهد شد.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار کشور در ادامه بیان داشت: با توجه به اینکه در مرحله قبل افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند اجازه فروش ۳۰ درصد سهام به آنان داده شده بود اما از ۱۹ مرداد به مناسبت عیدغدیر خم افرادی که سهامداری به روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند می‌توانند تا ۶۰ درصد از تعداد سهام خود را به فروش برسانند و مرحله بعد یعنی در دهه فجر این سهام آزادسازی خواهد شد. وی در ادامه با اشاره به تصویب آیین نامه آزاد سازی سهام عدالت در شورای عالی بورس در قالب ۲۲ ماده تصریح کرد: در این آیین‌نامه ساز و کار و نحوه آزادسازی، افزایش سرمایه، پذیرش شرکت‌ها در بورس و همینطور چگونگی معاملاتی شدن و همچنین میزان آزادسازی سهام عدالت در هر مرحله، پیش‌بینی شده است.

دلار بدون تغییر در این صرافی ها قیمت گذاری شد

امروز هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، به نرخ ۱۹۵۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ ۲۰۵۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، تغییری نداشته است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۲۲۵۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ ۲۳۵۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز دوشنبه، بدون تغییر می‌باشد.


جهش ۴۰ دلاری طلا با کاهش ارزش دلار

قیمت طلا پیش از اینکه به علت برداشت سود و فروش، کاهش قیمت را ثبت کند، در ابتدای معاملات امروز رکود جدید ثبت کرده بود. قیمت طلا در ابتدا ۴۰ دلار افزایش یافت و به ۱۹۸۰ دلار رسید، اما اکنون با ۸.۸۰ دلار کاهش نسبت به دیروز ۱۹۳۳.۴۴ دلار در هر اونس فروخته شده است. طلا طی کمی بیش از یک هفته گذشته، بیش از ۱۲۵ دلار افزایش قیمت داشته، زیرا سرمایه‌گذاران معتقدند که فدرال رزرو بر سیاست‌های پولی انبساطی خود را در نشست این هفته تاکید می‌کند. به نوشته این گزارش، تنها کاری که نشست فدرال رزرو در این هفته انجام خواهد داد، می‌تواند تعسین نرخ تورم و رساندن آن به بالای ۲ درصد باشد. این امید وجود دارد که بسته محرک‌های اقتصادی در آمریکا تصویب شود. جمهوری خواهان سنا در تلاشند تا جزئیات یک بسته یک تا ۱.۵ تریلیون دلاری کرونایی را پیش از زمان منقضی شدن مزیت‌های بیکاری در روز جمعه تکمیل کنند. این طرح می‌تواند مزیت‌های بیکاری را ۲۰۰ تا ۶۰۰ دلار کاهش دهد که خود فشاری بر درآمد‌های خانوار‌هایی خواهد بود که شغل خود را از دست داده اند. بیش از ۳۰ میلیون امریکایی بیکار شده اند و ایالت‌ها در حال تشدید دوباره محدودیت‌ها هستند؛ روندی که از ارزش دلار کم کرده است.

نگاه ویژه سکه به اونس

بازار طلا و سکه امروز همچنان تحت تاثیر قرار گرفتن نرخ اونس جهانی در قله تاریخی خود است. به گزارش ایرنا، در بازار داخلی سکه بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در ساعت ۱۵ امروز به قیمت ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام طرح قدیم نیز با قیمت ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد. نیم سکه پنج میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۳۳۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. همچنین یک گرم طلای خام ۱۸ عیار نیز به ارزش یک میلیون و ۵۸ هزار تومان فروخته شد و  هر مثقال طلا نیز با بهای چهار میلیون و ۵۸۷ هزار تومان به فروش رسید.

قیمت گوشت گاو ۶ درصد کاهش داشت/ افزایش ۸۵ درصدی نرخ برنج خارجی

متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری – تیر ۱۳۹۹ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

در تیر ماه، اقلام «موز» (٢٥.٨ درصد)، «پیاز» (٦.٤ درصد) و «گوجه فرنگی» (٥.١ درصد) نسبت به ماه گذشته، کاهش قیمت داشته‌اند. بر اساس نتایج به دست آمده در تیر ماه ١٣٩٩، اقلام «تخم مرغ ماشینی» (٤١.٨ درصد)، «مرغ ماشینی» (٣٩.٢ درصد) و «پرتقال محصول داخل» (١٩.٤ درصد) نسبت به ماه قبل افزایش قیمت داشته‌اند. در این ماه اقلام «موز» (٢٥.٨ درصد)، «پیاز» (٦.٤ درصد) و «گوجه فرنگی» (٥.١ درصد) نسبت به ماه گذشته، کاهش قیمت داشته‌اند. همچنین «برنج خارجی درجه یک» نسبت به تیر پارسال ۸۵.۱ درصد، «تخم مرغ ماشینی» ۶۵.۷ درصد، «چای خارجی بسته ای» ۶۵.۷ درصد و «لوبیا چیتی» ۶۴.۹ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. «گوشت گاو یا گوساله» نیز نسبت به تیر پارسال، ۶ درصد، «گوجه فرنگی» ۸.۲ درصد، «سیب زمینی» ۲۷.۳ درصد و «پیاز» ۸.۷ درصد و «رب گوجه فرنگی» ۲۱.۲ درصد کاهش قیمت داشته‌اند.

شرح کامل تغییر نرخ اقلام خوراکی در جدول زیر آمده است.

نرخ تورم ,

علت موج تورمی اخیر به روایت سازمان برنامه و بودجه

سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: خالص بدهی دولت به بانک مرکزی در خرداد سال جاری از ماه مشابه در سال گذشته کمتر بوده است. کاهش خالص بدهی دولت به بانک مرکزی به این معناست که نقش بدهی دولت در رشد پایه پولی منفی بوده است. بنابراین این ادعا که بدهی دولت موجب ایجاد پایه پولی و تورم شده است، درست نیست. حتی اگر قرار بود نگرانی از کسری بودجه علت تورم باشد، باید اثر این عامل تا انتهای بهار نمایان می‌گشت. لذا به نظر می‌رسد علت موج تورمی اخیر و مخصوصا افزایش ۶.۵ درصدی تورم تیر نسبت به خرداد جهش ناگهانی نرخ ارز نیمایی به عنوان لنگر اسمی تورم است.

بانک مرکزی چین ۱۱.۴۵ میلیارد دلار نقدینگی به بازار تزریق کرد

بانک مرکزی چین امروز (سه شنبه) از طریق توافقنامه‌های بازخرید رپو ۱۱.۴۵ میلیارد دلار نقدینگی به سیستم بانکی این کشور تزریق کرد. به گزارش ایبِنا از بیگ نیوزنتورک، بانک مرکزی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: به منظور نگه داشتن نقدینگی در سیستم بانکی در سطحی معقول، بانک مرکزی چین از طریق عملیات بازخرید رپو ۱۱.۴۵ میلیارد دلار به بازار تزریق کرد. نرخ بهره تعیین شده برای این برگه‌های رپو ۲.۲۰ و سررسید آن هفت روز اعلام شده است.

متوسط قیمت هر متر مسکن در تهران به چند میلیون تومان رسید؟ / گران قیمت ترین منطقه تهران

دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گزارش بازار مسکن در تیرماه امسال تهران را اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تیرماه در پایتخت ۲۰ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۱۰۰ تومان بود که نسبت به ماه گذشته (خرداد ۹۹) رشد ۱۰ درصدی و نسبت به ماه مشابه سال گذشته (تیرماه ۹۸) رشد ۵۴.۱ درصد داشته است. همچنین تعداد مبایعه نامه‌ها در تیرماه امسال در تهران ۱۴ هزار و ۳۳۰ فقره بوده که نسبت به خرداد امسال ۲۹.۷ درصد و نسبت به تیرماه سال گذشته ۱۹۲.۶ درصد رشد داشته است.

گران قیمت ترین منطقه تهران، منطقه یک با متوسط قیمت هر متر ۴۵ میلیون و ۳۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود. این در حالی است که ماه گذشته متوسط هر متر مسکن در این منطقه ۴۲ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده بود. منطقه سه نیز در تیرماه امسال با متوسط هر متر ۳۸ میلیون و ۴۲۴ هزار تومان معادل ۵ میلیون تومان نسبت به ماه گذشته رشد قیمت داشته است. ارزان‌ترین منطقه پایتخت، منطقه ۱۸ با متوسط متری ۹ میلیون و ۶۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان و پس از آن منطقه ۲۰ با متوسط قیمت ۹ میلیون و ۷۹۸ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است. بیشترین تعداد معاملات در منطقه ۵ با هزار و ۹۳۸ فقره و پس از آن مناطق ۴ و ۲ به ترتیب هزار و ۱۱۹ و هزار و ۷۹ فقره معامله مسکن قرار داشته است. کمترین تعداد معاملات مسکن به منطقه ۱۹ با ۷۳ فقره بود. این در حالی است که میانگین قیمت در این منطقه (۱۹) ۱۱ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان برآورد شده است. ارزش ریالی معاملات مسکن در تیرماه امسال ۲۵ هزار میلیارد تومان بود. این در حالی است که این شاخص در تیرماه سال گذشته ۵ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان تعیین شده است که رشد ۳۵۸ درصدی ارزش معاملات در تیرماه رقم خورده است. ضمن اینکه در ۴ ماه ابتدایی سال جاری ۶۰ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان ارزش ریالی کل معاملات مسکن برآورد شده است.

نگاه سرمایه‌گذاران به سوی واکسن کرونا

روز سه‌شنبه، سهام آسیا اقیانوسیه در حالی رشد کرد که سرمایه‌گذاران ناظر تحولات مربوط به بحران کرونا هستند.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۱.۴۲ درصد جهش کرد. رهبر جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا اعلام کرد بسته پیشنهادی جدید مقابله با کرونا را تصویب کرده است و برای بررسی به مجلس نمایندگان ارسال خواهد کرد. چندین شرکت دارویی هم اعلام کرده‌اند که از امروز آزمایش های انسانی واکسن کرونای خود را آغاز خواهند کرد تا رقابت برای ساخت واکسن وارد مرحله تازه‌ای شود.

نیکی ژاپن ۰.۳۴ درصد رشد کرد. در بازار چین کامپوزیت شانگهای ۱.۱۲ درصد جهش کرد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۹۶ درصد بالا آمد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۴۹ درصد رشد کرد و کوسپی کره‌جنوبی که پرچمدار رشد سهام معاملات امروز آسیا بود با جهش ۱.۸۶ درصدی روبرو شد. در بازار ارز، نرخ برابری دلار با ین ژاپن ۰.۰۷ درصد دیگر تضعیف شد و به ۱۰۵.۴۴ واحد رسید. دلار در برابر یوآن چین تقریباً بدون تغییر باقی ماند و نرخ برابری آنها ۶.۹۹۲۵ واحد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
اخر ما نفهمیدیم سهام های عدالت چگونه عمل می کند و چند درصد ثروت ملی است و سودش را کی می برد ،مردم؟ بانک های ورشکسته؟ ویا کارخانه های ورشکسته!؟
خودتون بهتر از همه میدونید اگر اکثر خریداران خودشون هم بخواهند خونه بخرند با قیمتهای های فضائی تا بیش از 200 سال دیگه هم نمی تونن بخرند و اونهایی هم که هم پول دارن بازهم با این قیمتها خونه نمی خرن!
خودتونو با آمار جعلی کاذب خسته می کنید و فکر می کنید الان همه می ریزن و با قیمتهای فضائی خونه می خرن!
اگر توان فروش 12 هزار خانه در ماه را در تهران داشتید که در عرض چند ماه نبایدخانه خالی پیدامیشد! ولی همچنان خانه های خالی نوساز از سالها قبل خالی مانده اند! این چطور فروشی است که خونه های خالی همینطور خالی می مانند؟!
مردم که با این آمارهای کاذب گول نمی خورند بهتر نیست خودتونو گول نزنید؟!
قیمتهای فضائی جز ضررهای هنگفت چیزی بای مالکان و فروندگان ندارد!
از آذر سال 96 هر چه تلاش کردید تا قیمتها رو چند برابر و در آخر فضائی کنید بهره ای جز ضرر بردید؟!
حتی با یکصدم این قیمتها کسی مسکن نخواهد خرید خیالتون راحت باشه بهتره خودتونو گول نزنید!!!!
املاکی ها از همه بهتر می دونن که با قیمتهای قبل از آذر 96 کسی قدرت خرید ملک رو نداشت حالا چطور میشه با قیمتهای فضائی کسی خونه بخره؟!!!!
این آمار کاذب و قیمتهای رؤیائی فقط باعث میشه بازار مسکن بخوابه و در کما باشه و هیچ سودی جز ضررهای بسیار زیاد برای فروشندگانش نداره!!!!!!!!
اگر از قیمت ارز و قیمت طلا و اجناس را می خواهید بدانید مستقیم تشریف ببرید چون خبرهای قیمت انلاین هیچ ارزشی ندارد هر که هر چقدر دوست دارد مینویسد،بزودی قیمتها سر به فلک خواهد کشید
بدون شک سودهای باداورده روزانه ۴-۵ درصدی بورس نورچشمی عامل اصلی رشدشدیدنقدینگی وافزایش تورم و متلاطم شدن بازارهای رقیب مثل ارز وطلا وخودروومسکن است تازمانیکه رشدبی دلیل وغیرمنطقی بورس ادامه داشته باشد رشد نقدینگی وتورم وحشتناک ادامه خواهدداشت
دنياي سرمايه داري براي واكسن دست خودشان هم برنامه دارند
یارانه ها چرا گران نشدند !؟!؟؟؟؟!؟!!
حاصل سالها وعده وعید به مردم بدبخت شد خونه ی متری ۲۱ میلیون
دلار گرون می شه طلا بی دلیل تو ایران گرون می شه دلار قیمتش کمتر می شه این بار طلا به بهانه افزایش قیمت جهانی گرون می شه اقتصاد دلالی اینجوریه
اقتصادی باقی نمونده که پیمانه داشته باشه !! اقتصاد مملکت از ریشه خشکید ! ریشه خشکیده هم دیگه مرده و جوانه نخواهد زد !
پس چرا این همه حونه می فروشید باز همش خالیه؟! بهتره به قیمت کمتر از متری یک میلیون بفروشید شاید خریدن و آمارتون درست از آب در اومد. خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
با آمار کاذب با تعداد کم فروش رونق در مسکن حاصل نمیشه الان مسکن در کماست و از کما هم چیزی برای سودجویان در نمیاد!!!!!!!!
بهتره با قیمت واقعی بفروشید شاید کسب و کارها رونق بگیره و شماها بیشتر از این ضرر نکنید
مثلاً متری کمتر از 100 هزار تومان اگه بفروشید بازهم منفعته و جلوی ضرر رو گرفتید!!!!
بدون شک سودهای باداورده روزانه ۴-۵ درصدی بورس نورچشمی عامل اصلی رشدشدیدنقدینگی وافزایش تورم و متلاطم شدن بازارهای رقیب مثل ارز وطلا وخودروومسکن است
والبته این وسط تنهاجاییکه ازابن رشد غیرعادی منتفع نمیشه تولید هست یک عده طمعکار که عمدتا ازرانت برخوردارهستند بخاطرهمین سوداوری بی منطق وبرای پرکردم جیبهایشان دربورس سرمایه گذاری میکنند ودولت هم چشمانش رابرتبعات مخرب این رشد نامعقول وغیرطبیعی بسته وفقط دنبال منافع خودشه
تازمانیکه رشدبی دلیل وغیرمنطقی بورس ادامه داشته باشد رشد نقدینگی وتورم وحشتناک ادامه خواهدداشت
اگه مسکنو به قیمت متری کمتر از 100 هزار تومان بدید شاید این آمارتون درست از آب دربیاد و کمی از ضررهاتون جلوگیری بشه خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار