بازدید 18782
پیمانه اقتصادی

قیمت جهانی طلا رکورد جدید زد/ کاهش قیمت مرغ از نیمه مرداد/ واردات نفت چین از سه کشور رکورد زد/ مردم می توانند به کاهش قیمت ارز امید داشته باشند؟ / بورس چگونه آغاز شد؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سهام آسیا اقیانوسیه تحت تاثیر تنش‌های چین و آمریکا در نوسان هستند، خروج فولاد از بورس کالا بعید است، افزایش قیمت خوراک دام در بازار‌های جهانی، دلار امروز گران شد و روسیه در صادرات ال‌ان‌جی به چین از آمریکا پیشی گرفت را در بر دارد.
کد خبر: ۹۹۳۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵ 27 July 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سهام آسیا اقیانوسیه تحت تاثیر تنش‌های چین و آمریکا در نوسان هستند، خروج فولاد از بورس کالا بعید است، افزایش قیمت خوراک دام در بازار‌های جهانی، دلار امروز گران شد و روسیه در صادرات ال‌ان‌جی به چین از آمریکا پیشی گرفت را در بر دارد.


بورس چگونه آغاز شد؟

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (دوشنبه ششم مردادماه ۹۹)، با کاهش ۱۳۵۵۰ واحدی معادل ۰.۷۲ درصد در ارتفاع یک میلیون و ۹۳۲ هزار و ۵۳۵ واحدی قرار گرفت. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۳۶۶۴ واحدی معادل ۰.۷۲ درصد به کانال ۵۰۸ هزار و ۲۹۵ واحدی برگشت. شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۴۰۵۸ واحدی معادل ۰.۸۰ درصد، رقم ۵۰۲ هزار و ۹۸۹ واحد را به نمایش گذاشت، شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افت ۲۶۶۴ واحدی معادل ۰.۸۰ درصد به کانال ۳۳۰ هزار و ۲۸۴ واحدی عقب نشینی کرد. شاخص آزاد شناور با افت ۲۰۳۵۸ واحدی معادل ۰.۸۳ درصد به سطح دو میلیون و ۵۰۴ هزار و ۵۹۰ واحدی رسید. شاخص بازار اول با ۱۴۰۶۹ واحدی کاهش معادل ۱.۰۰ درصد در کانال یک میلیون و ۴۳۹ هزار و ۷۰۰ واحدی ایستاد و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۰۴۱۲ واحد کاهش معادل ۰.۲۷ درصد همراه بود و رقم ۳ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۸۷۷ واحدی را به نمایش گذاشت.

سهام آسیا اقیانوسیه تحت تاثیر تنش‌های چین و آمریکا در نوسان هستند

روز دوشنبه، تنش‌های سیاسی بین آمریکا و چین و اخباری از تشدید پاندمی کروناT سهام آسیا اقیانوسیه را دچار نوسان کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن d; درصد بالا آمد، در حالی که نیکی ژاپن ۰.۴۷ درصد افت کرد. در بازار چین، کامپوزیت شانگ‌های با افت اندک ۰.۰۶ درصدی روبi رو شد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ به رشد ناچیز ۰.۰۱ درصدی دست یافت. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۰۱ درصد پایین آمد، اما کوسپی کره‌جنوبی ۱.۰۵ درصد جهش کرد. در بازار ارز، دلار در برابر رقبای آسیایی خود رنگ باخت. در مقابل یوآن، دلار ۰.۲۲ درصد تضعیف شد و به نرخ برابری ۶.۹۹۸۷ واحد بازگشت. در مقابل ین ژاپن، دلار ۰.۵۵ تضعیف شد و به نرخ برابری ۱۰۵.۵۴ واحد رسید. اخبار حاکی از آن است که جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا بسته پیشنهادی کمک مالی جدید ۱ تریلیون دلاری خود را نهایی کرده‌اند.

خروج فولاد از بورس کالا بعید است

رئیس انجمن فولادسازان با بحث خروج محصولات فولادی از بورس کالا مخالفت کرد. بهرام سبحانی در گفت‌وگو با فارس، افزود: شایعه‌ای مبنی بر خروج فولاد از بورس کالا مطرح شد. خبر خام به نظر می‌رسد و معتقدم یک جای کار ایراد دارد. ضمن اینکه روز گذشته رییس جمهور بر تقویت بورس کالا و افزایش عرضه محصولات فولادی و پتروشیمی در بورس کالا تاکید کردند و طرح خروج فولاد از بورس معنای خاصی دارد که بعید است، چنین اتفاقی رخ دهد. ایراد کار در این است که چنین طرحی از پایه مشکل دارد، زیرا اگر قرار باشد خروج فولاد از بورس برای آزاد شدن قیمت‌ها اتفاق بیفتد، لازم نیست آن را از بورس خارج کنند، زیرا معاملات در بورس کاملا شفاف در حال انجام است و همه خریداران و فروشندگان در این بازار کاملا مشخص هستند. اگر هم قرار باشد این محصولات از بورس خارج شده و به صورت تعزیراتی به فروش برسند که این امر نیز خلاف سیاست‌های کلی اقتصاد و اصول اصلی آن بوده و به کلیات اقتصاد و صنعت فولاد ضربه می‌زند.

رئیس انجمن فولادسازان با بیان اینکه طی روز جاری، جلسه‌ای با حضور نماینده وزارت صمت و اعضای انجمن فولادسازان برگزار می‌شود، گفت: در حال بررسی موضوع هستیم؛ اما این خبر، خبری خام بوده و احتمالا برداشت خاصی از موضوع بوده است، زیرا این اتفاق تبعات و مشکلات متعددی برای بازار فولاد و بازار سرمایه به همراه داشته و می‌تواند عاملی در بروز رانت شود.

سبحانی با ابراز مخالفت با خروج محصولات فولادی از بورس کالا گفت: در بورس همه اطلاعات معاملاتی اعم از اسامی خریداران و فروشندگان و قیمت‌ها شفاف است و امکان رصد بیشتری در آن وجود دارد. این در حالی است که در بازار خارج از بورس شفافیتی حاکم نیست. هرچند در حال حاضر ایراداتی در مورد قیمت‌گذاری دستوری و فرمول قیمت‌های پایه وجود دارد، خروج از بورس اصلا به صلاح صنعت و اقتصاد کشور نیست.

افزایش قیمت خوراک دام در بازار‌های جهانی

امروز قیمت ذرت در بازار‌های جهانی ۱.۲۵ دلار در هر بوشل افزایش یافت و به قیمت ۳۳۶.۲۵ دلار معامله شد. اما امروز قیمت گندم به عنوان استراتژیک‌ترین محصول جهان با کاهش ارزش مواجه شد و هر بوشل از این محصول با ۶ دلار کاهش به قیمت ۵۳۳.۵ دلار معامله شد. براساس این گزارش، قیمت محصولات دیگری مانند قهوه، پنبه و دام زنده هم با افزایش هایی به ترتیب ۲۳ دلار، ۳۵ سنت و ۵۰ سنت مواجه شدند. به گزارش فارس، ایران یکی از بزرگترین واردکنندگان خوراک دام و طیور در جهان محسوب می‌شود و ۷۵ درصد نیاز خود را وارد می‌کند. هرگونه نوسان قیمت در بازار‌های جهانی می‌تواند در قیمت داخل هم مؤثر باشد. ۷۵ درصد قیمت محصولات پروتئینی وابسته به خوراک دام و طیور است. سال گذشته ایران بیش از ۴ میلیارد دلار انواع خوراک دام و طیور وارد کشور کرد. همچنین ایران سالانه ۱۵۰ هزار تن گوشت وارد کشور می‌کند و نوسان قیمت در بازار‌های جهانی می‌تواند در قیمت داخل تأثیرگذار باشد. اگرچه دولت با پرداخت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تلاش می‌کند قیمت داخل را بی‌تأثیر نگه دارد، به هر حال باعث خروج ارز بیشتری از کشور می‌شود.

قیمت جهانی طلا رکورد جدید زد

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر تشدید تنش‌ها میان آمریکا و چین و تقویت انتظارات برای ادامه ارایه تدابیر محرک مالی از سوی بانک‌های مرکزی، به رکورد بالای جدیدی صعود کرد. به گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۱.۵ درصد افزایش یافت و به ۱۹۲۸ دلار و ۸۳ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۱.۴ درصد افزایش، به ۱۹۲۴ دلار و ۲۰ سنت رسید. نقره هم به این روند صعودی ملحق شد و بهای هر اونس این فلز ۴.۵ درصد صعود کرد و به ۲۳ دلار و ۸۶ سنت رسید که بالاترین قیمت از سپتامبر سال ۲۰۱۳ بود. به گفته ادوارد مایر، تحلیلگر شرکت ED&F من کپیتال مارکتس، با توجه به این که ارزش دلار افت کرده است، سرمایه‌های زیادی به سمت طلا می‌رود. تا زمانی که وضعیت شیوع ویروس کرونا وخیمتر می‌شود، بازار روی تدابیر محرک مالی برای مدت طولانی تر و به مقادیر عظیم حساب می‌کند و این عوامل به نفع طلاست.

دلار امروز گران شد

در معاملات امروز (دوشنبه ششم مردادماه ۹۹) بازار ارز، شاهد افزایش نرخ دلار و یورو هستیم، به گونه‌ای که قیمت دلار در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۱۹۵۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ ۲۰۵۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۲۰۰ تومان گران‌تر شده است. افزایش نرخ دلار در بازار امروز به نوعی نشان از کاهش ارزش پولی ملی در برابر این ارز دارد و نیازمند تدبیر از سوی مدیران اقتصادی دولت و بانک مرکزی است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی‌ها به نرخ ۲۲۵۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۳۵۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به یکشنبه، همانند دلار، ۲۰۰ تومان گران‌تر شده است.

کاهش قیمت مرغ از نیمه مرداد

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی گفت: در حال حاضر قیمت مرغ برای مصرف کننده در خرده فروشی‌ها ۱۹هزارو۲۰۰تومان و قیمت هر شانه تخم مرغ ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان است. مهدی یوسف خانی در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه قیمت مرغ نسبت به هفته‌های گذشته با افزایش حدود ۱۰۰۰تومانی مواجه شده است، گفت: در حال حاضر قیمت مرغ در کشتارگاه ۱۸ هزارتومان، قیمت پخش عمده آن ۱۸هزارو۲۰۰تومان و قیمت آن برای مصرف کننده ۱۹هزارو۲۰۰تومان است. وی ادامه داد: علت افزایش قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته، عرضه کم آن به دلیل فاصله تا جوجه ریزی است، ولی از ۱۵ مرداد به بعد عرضه بیشتر و قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

واردات نفت چین از سه کشور رکورد زد

واردات نفت چین از سه کشور عربستان سعودی، روسیه و برزیل در ژوئن به رکورد بالای جدیدی صعود کرد و مجموع واردات نفت این کشور را به سطح بالای جدیدی رساند. به گزارش ایسنا، آمار اداره کل گمرک چین نشان داد که واردات نفت چین در ژوئن برای نخستین بار به مرز ۱۳ میلیون بشکه در روز رسید. عربستان سعودی در ژوئن ۲.۱۷ میلیون بشکه در روز نفت به چین صادر کرد که ۰.۲ درصد از رکورد بالای قبلی ثبت شده در ماه مه افزایش داشت. واردات چین از روسیه به ۱.۹۵ میلیون بشکه در روز رسید و به مرز دو میلیون بشکه در روز نزدیک شد و از رکورد قبلی ۱.۸۲ میلیون بشکه در روز در ماه مه بالاتر رفت. برزیل که چهارمین صادرکننده بزرگ بود، در ژوئن ۱.۲۲ میلیون بشکه در روز نفت به چین صادر کرد که ۲۰.۹ درصد در مقایسه با رکورد قبلی ۱.۰۱ میلیون بشکه در روز در نوامبر رشد نشان داد. واردات نفت چین از آمریکا در ژوئن به ۱۴۳ هزار و ۴۵۲ بشکه در روز رسید که بالاترین میزان در هشت ماه گذشته بود، اما ۲۳.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت. چین در ژوئن از ایران واردات نفت نداشت.

مردم می توانند به کاهش قیمت ارز امید داشته باشند؟

علیرضا سلیمی به نوسانات قیمت دلار در کشور اشاره کرد و گفت: وضعیت اقتصادی کنونی ناشی از سوءمدیریت است. نوسانات شدید قیمت ارز منطق اقتصادی ندارد. نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر بانک مرکزی و دولت وظایف خود را به درستی اجرا کند، مردم می توانند به کاهش قیمت ارز امید داشته باشند، افزود: عدم مدیریت نقدینگی‌های سرگردان در جامعه سبب شده این نقدینگی از بازار‌های دلالی و واسطه‌ای سر در بیاورند به همین دلیل درصورت مدیریت بازار قیمت دلار باز هم کاهش پیدا خواهد کرد.

وی اظهار کرد: اقدام بانک مرکزی و همراهی قوه قضاییه در راستای شناسایی بازرگانانی که از عرضه ارز‌های صادراتی خودداری کرده و الزام آن‌ها به بازگشت این ارز‌ها منجر به کاهش نرخ دلار می‌شود. سلیمی با اشاره به لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور برای کاهش نرخ ارز گفت: در دو سال گذشته، حدود ۸۰ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم که هنوز ۲۰ میلیارد دلار حاصل از آن بازنگشته و این موضوع مشکلات متعدد اقتصادی را به ‌وجود آورده است. عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به مشکلات در حوزه فروش نفت و عدم بازگشت ارز صادراتی معضلی را در کشور ایجاد کرده که دولت باید تدابیر ویژه‌ای برای حل این موضوع بیندیشد. /خانه ملت

روسیه در صادرات ال‌ان‌جی به چین از آمریکا پیشی گرفت

اداره گمرک چین اعلام کرد، روسیه در ماه ژوئن ۳۹۶ هزار تن گاز طبیعی مایع (ال ان جی) به چین صادر کرده است درحالی که میزان صادرات آمریکا برابر با ۳۴۰ هزار تن در همین مدت است. به نوشته بلومبرگ، این آمار نشان داد صادرات ال‌ان‌جی روسیه به چین در مقایسه با ارقام ماه می ۲۰.۷ درصد افزایش یافته است. در حالی که صادرات آمریکا ۲.۴ درصد بیشتر از ماه می ‌بوده است. در ژوئن ۲۰۱۹ روسیه ۶۷ هزار تن ال‌ان‌جی به چین صادر کرده است. امریکا سال گذشته ال ان جی به چین صادر نکرده بود. در مجموع، چین ۵.۷۹ میلیون تن ال‌ان‌جی در ژوئن وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۹ درصد بیشتر است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
اینم از چین !!!!!!

این همه دل به چین خوش کردید ، ولی در عوض داره بشکه بشکه نفت (آنهم میلیونی) از عربستان نفت میخره .
دولت فقط شعار میدهد.ولی عمل نمی کند.باید صادرکنندگان که دلار مفت و بی ارزش دریافت می کنند.موظف به بازگشت باشند.
رفتم عوارض خودرو پرداخت کنم
یه پلاستیک ضخیم کشیدند جلوی پیشخوان طوری که خروجی های باد کولر مونده داخل !
یعنی کولر فقط محوطه ی کارمندان را خنک می کنه و مراجعین بیچاره در جلوی پیشخوان در حال آب پز شدن هستند!
همه جا هم زدن ماسک اجباری که با آن گرمای کشنده زدن ماسک دلاوری خاصی می خواد
اینکه کاری کنند که اقلا یک خروجی باد کولر برای مراجعین کار کنه نبوغ خاصی نمی خواد ولی چیزی که مهم نیست مردم هستند
هر کس فقط به فکر راحتی خودشه
تاریخ چند ده ساله اخیر کشور نشان داده است که هرگز کاهشی در نرخ ارز و قیمت کالاها روی نداده است. پس دادن وعده های ناشدنی کاهش بیشتر اعتماد عمومی را به همراه وارد.
یعنی هنوز کسی هست که با حرف و قول مسئولین امید داشته باشد دلار کاهش پیدا کند؟ . من که خیلی وقته حتی یه نیش خند هم نمیزنم ...
تا چاپ پول ادامه دارد انهم با این حجم اعظیم مردم به هیچ چیز امید نداشته باشند
قیمت ارز ممکن است در کوتا مدت با حرکتهایی کاهش یابد ولی سیر صعودی ان اجتناب ناپذیر است
گذشت انزمانی که دلار به ۱۹۰۰۰ تومان رسید وبعد ۵۰ درصد پایین امد ومدتها در کانال ۱۰-۱۱ هزارتومان ثابت ماند !!!
این توبمیری مثل توبمیری های قبل نیست وهرقدرهم ارزپاشی انجام بشه جزحراج کردن ارز کشور نتیجه دیگری نداره ودلار پایین نخواهدامد چون علت افزایش قیمت دلار کمبودعرضه نیست وناشی از رسد شدید تورم ونقدینگی هست وتازمانیکه بورس نورچشمی بی دلیل بالا بره بازارهای دیگه هم به تبع ان رشدمیکنند
تا زمانی که ما با آمریکا مذاکره نکنیم اوضاع همین است به خاطر مردم هم که شده دست از این تقابل با دنیا و آمریکا بردارید هوز هم دیر نشده فقط انصافا دیگر ادامه ندهید که به مشکل برخواهیم خورد عجیب!!
گرانی بی دلیل در بورس به سهام محدود نماند حالا گریبان کالاهای بورسی را گرفته و اثار دسته گل دولت درحال اشکار شدن است
این چه وضعیه.طلای جهانی همه جای دنیا پایین میاد.اینجا میره بالا.بعد میگن اینجا فرق میکنه.بعد هم طلا رو میبرن بالا اونوقت میگن جهانیه...
اگه مردم ایران یکسال اشکنه بخورند قیمت ارز میاد پایین.
قابل توجه دولتمردان چین از ایران صفر لیتر نفت خرید و از سه کشور چند میلیون یعنی پایبندی چین به تحریمهای امریکا حال مسولین چه توجیهی دارند شفاف بفرمایند
دکتر حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا : ۷۰ درصد بنگاه‌های حاضر در بورس، یا سود نمی‌دهند یا زیانده هستند، در حالیکه قیمت سهامشان روزانه در حال افزایش است.
رشد شاخص بورس، هیچ کمکی به تولید نکرده و این مارا نگران میکند
بهتر. دست از صادرات ارزان نفت بردارید و ازش برای رشد اقتصادی و تولید در داخل کشور خودمان استفاده کنید. هرچی تولیدات بیشتر و باکیفیت میتونیم انجام بدیم تا قیمت دلار بیاد پایین. واردات رو به شدت کاهش بدید تا وابستگی کم بشه و ارزش پول ملی بره بالا و کشور باز قدرت بگیره.
اگر قرار ارز حاصل از صادرت بر نگرده چرا بازار داخل را خالی می کنید صادر نکنید تا حداقل قیمت های داخل شکسته شود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل