بازدید 9067

عراقچی: ایران به طالبان تجهیزات نظامی نمی‌دهد

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرد: ایران با گروه طالبان رابطۀ سیستماتیکی ندارد.
کد خبر: ۹۹۱۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۹ 19 July 2020

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، سید عباس عراقچی در گفتگو با شبکه طلوع نیوز افغانستان در مورد روابط ایران و طالبان گفت: چند سالی است همان‌طوری که با دیگر گروه‌های افغانستانی تماس داشتیم با آن‌ها (طالبان) هم تماس‌هایی داشتیم؛ نظرات‌شان را شنیدیم، نظرات خودمان را هم گفتیم، در یک مقطعی هم نمایندۀ آن‌ها به ایران سفر کرد، با من گفتگو کرد. یک‌بار دیگر هم نمایندۀ دیگر طالبان به ایران آمد که با وزیر خارجه ما ملاقات کرد.

عباس عراقچی با تأکید بر اینکه طالبان در ایران دفتری ندارد، برخی ادعا‌ها مبنی بر اینکه ایران به طالبان تجهیزات داده و آن‌ها را آموزش می‌دهد، رد کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: سیاست ما نسبت به طالبان روشن است و همه ماهیت طالبان را می‌شناسند و می‌دانند چه کشور‌های آن‌ها را ایجاد کردند، اکنون در کجا مستقر هستند و با چه کشور‌های مذاکره می‌کنند.

معاون وزیر خارجه کشورمان گفت: ما معتقد به حفظ قانون اساسی و ساختار‌های سیاسی افغانستان هستیم و معتقدیم که طالبان اگر می‌خواهد در قدرت مشارکت کند باید وارد گفتگو با دولت قانونی افغانستان و دیگر گروه‌ها در این کشور شود.

عراقچی با اشاره به مذاکرات دولت آمریکا با طالبان و انعقاد تفاهم‌نامه با آن‌ها تاکید کرد: ما به طالبان پول و تسلیحات ندادیم و در غیاب دولت افغانستان با طالبان مذاکره نکرده‌ایم و یا پیمانی نبسته‌ایم.

عراقچی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این مصاحبه گفت: هیچ عمد و یا سیاستی برای برخورد با اتباع افغانستانی در ایران وجود ندارد.
 


فاطمیون به اجبار به سوریه برای جنگ به داعش اعزام نشدند


عباس عراقچی در ادامه گفت‌وگوی خود با شبکه طلوع نیوز افغانستان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از مردم در افغانستان معتقد هستند که تهران در قالب گروه «فاطمیون» مهاجران افغانی در ایران را به اجبار برای جنگ به سوریه اعزام کرده است، اظهار کرد: در مورد جنگ سوریه بهتر است بگوییم جنگ با گروه تروریستی داعش.

وی با بیان اینکه یک مبارزه بین‌المللی علیه داعش شکل گرفت که ایران نیز در آن نقش مهمی داشت، تصریح کرد: ما اعتقاد داریم که اگر با داعش در عراق و سوریه مقابله نمی‌کردیم باید در خیابان‌های تهران، کابل، پاریس و لندن با آن‌ها مبارزه می‌کردیم و خود اروپایی‌ها نیز به این نتیجه رسیده‌اند.

وی با بیان این که در جنگ علیه داعش نیرو‌های مختلفی حضور داشتند و گروه فاطمیون نیز متشکل از نیرو‌های مجاهدی است که به صورت داوطلبانه و به اختیار خودشان در جنگ علیه داعش شرکت کرده‌اند و در شکست داعش نقش داشتند در پاسخ به برخی از ادعا‌ها مبنی بر اینکه اجباری برای شرکت آن‌ها در این جنگ وجود داشته است، خاطرنشان کرد: شما حتی یک نفر را نیز نمی‌توانید پیدا کنید که به اجبار رفته باشد.

عراقچی ادامه داد: در جنگ با داعش و دفاع از حرمین در سوریه، داوطلبان شیعه زیادی بودند که به صحنه آمدند و گروه فاطمیون نیز نیرو‌های داوطلبی بودند که خالصانه و به درخواست خودشان در این عرصه حضور پیدا کردند.

عراقچی ادامه داد: به نظر من آن‌ها از امنیت افغانستان دفاع کردند و اگر ما با داعش در سوریه نمیجنگیدیم باید در کابل با آن‌ها می‌جنگیدیم، چنان که اکنون نیز می‌بینیم برخی از کشور‌ها تعدادی از نیرو‌های داعش را به افغانستان منتقل کرده‌اند.

عراقچی تاکید کرد: نیرو‌های فاطمیون نیرو‌های ایثارگری هستند که جان خود را برای دفاع از امنیت افغانستان و منطقه ایثار کردند و هیچ اجباری در اعزام آن‌ها برای جنگ داعش وجود نداشته است.

عراقچی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه ما آرزوی تحقق صلح در افغانستان داریم، در پاسخ به این سوال که آیا ایران حاضر است که میزبان مذاکرات صلح افغانستان باشد، گفت: اگر چنین درخواستی را دولت افغانستان ارائه کند بله.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا به نظر وی طالبان امروز با طالبانی که ۸ دیپلمات ایران را در مزارشریف به شهادت رساند، تفاوت دارد، اظهار کرد: دیدگاه‌های مختلفی در این زمینه مطرح است، برخی معتقدند که هیچ تفاوتی ندارد، برخی نیز معتقدند که طالبان درس‌هایی را از گذشته گرفته و تغییر کرده است و برخی نیز می‌گویند ما با یک طالبان مواجه نیستیم بلکه با گروه‌های مختلفی در داخل طالبان مواجه هستیم، بنابراین قبول دارم که دیدگاه‌های مختلفی در مورد طالبان وجود دارد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که نظر ایران چیست که دولتی شبیه دهه ۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ بار دیگر در افغانستان ایجاد شود، گفت: ما معتقدیم قانون اساسی و نظام سیاسی کنونی افغانستان محصول مجاهدت‌ها و خون هزاران قربانی است و باید این نظام سیاسی را حفظ کنیم، باید واقعیت‌ها در افغانستان را ببینیم.

وی با بیان این که طالبان نیز بخشی از واقعیت در افغانستان است، گفت: ما باید طالبان را وادار کنیم که اگر می‌خواهد وارد عرصه قدرت شود در قالب این ساختار و سیستم وارد عرصه شود و در مذاکرات بین‌الافغانی شرکت کند.

عراقچی همچنین با بیان اینکه گفتگو‌های ایران با طالبان با اطلاع دولت افغانستان صورت گرفته است و ایران نتایج گفتگو‌های خود را به دولت افغانستان اعلام کرده است، گفت: حوادث و تحولات منطقه نشان داده راهی که ایران رفته است راه صحیحی بوده است.

عراقچی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات صلحی که آمریکایی‌ها در افغانستان آغاز کرده‌اند از جمله توافق آن‌ها با طالبان منجر به تحقق صلح در افغانستان می‌شود، افزود: این سوال مهمی است. ما به نیت دولت آمریکا شک داریم، آمریکا به دنبال خیر افغانستان و منطقه نیست، ما معتقدیم که هر حرکتی که صورت می‌گیرد باید برای تحقق صلح در افغانستان باشد و باید ساختار سیاسی و قانون اساسی افغانستان حفظ شود و باید زمینه‌ای فراهم شود تا گروه‌های مختلف افغانستانی در قالب این سیستم بتوانند در قدرت مشارکت کنند.

این دیپلمات کشورمان، در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به سوال‌های مکرر مجری این برنامه در ارتباط با نوع رابطه ایران با طالبان گفت: ما با طالبان تماس داریم، ولی رابطه سیستماتیکی با آن‌ها نداریم، ما با آن‌ها مذاکره نمی‌کنیم و یا نماینده ویژه‌ای را برای مذاکره با آن‌ها تعیین نکرده‌ایم، این در حالی است که آمریکا با طالبان مذاکره می‌کند، با آن‌ها معامله کرده است و نماینده ویژه‌ای را برای مذاکره با آن‌ها مشخص کرده است.

عراقچی با بیان اینکه ما خود در مقطعی قربانی جنایت طالبان شدیم و دیپلمات‌های ما توسط اعضای این گروه به شهادت رسیدند، در پاسخ به سئوالی در ارتباط با رفت و آمد برخی از مقامات طالبان در سال‌های گذشته به ایران گفت: ممکن است افرادی از طالبان بدون اطلاع ما رفت و آمد کنند؛ چنان که ما در طی این سال‌ها به خاطر عدم نظارت از سوی طرف افغانستانی در آن طرف مرز، شاهد رفت و آمد غیر قانونی برخی از اتباع افغانستان به ایران بوده‌ایم.

وی تاکید کرد: مهم این است که ما به قانون اساسی و ساختار سیاسی افغانستان اعتقاد داریم، جمهوری اسلامی افغانستان مورد حمایت ماست و ما بار‌ها تاکید کرده‌ایم اگر طالبان می‌خواهد در قدرت مشارکت کند باید وارد گفتگو با دولت و دیگر گروه‌های سیاسی در افغانستان شود.



منافقین یک گروهک شکست خورده و فسیل است


عراقچی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر دولت افغانستان با سازمان مجاهدین خلق مذاکره کند نظر ایران در مورد این موضوع چیست، گفت: به نظر ما منافقین یک گروهک شکست خورده و فسیل است و اگر دولت افغانستان می‌خواهد با آن‌ها مذاکره کند، انتخاب خودش است، ولی از نظر ما ارزشی ندارد.



حضور غیرقانونی برخی از اتباع افغانستان در ایران بعضا باعث ایجاد مشکلاتی شده است

عراقچی با اشاره به حضور چند میلیون شهروند افغانستانی در ایران گفت: حضور غیرقانونی برخی از اتباع افغانستان در ایران، بعضا باعث ایجاد مشکلاتی شده است و ما در برخی موارد شاهد نزاع و درگیری اتباع افغانستانی با خودشان یا با اتباع ایرانی بودیم که بعضا منجر به قتل و یا کشته شدن اتباع ایرانی شده است که البته ما آن‌ها را در قالب حادثه می‌دانیم و باید تلاش‌کنیم که این مسائل به حداقل برسد.

وی اشاره به اهمیت حضور قانونی اتباع افغانستان در ایران تصریح کرد: اتباع افغانستانی که در ایران بوده‌اند در عرصه‌های اقتصادی به خصوص بعد از جنگ به ما کمک کرده‌اند و در این زمینه مشارکت داشته‌اند.

عراقچی تاکید کرد: ما باید تلاش کنیم که این حضور قانونی باشد تا مشکلات در این زمینه به حداقل برسد.
 


در حادثه یزد، پلیس تلاش کرد که به وظیفه خود عمل کند



این دیپلمات کشورمان در این مصاحبه همچنین با ارائه توضیحاتی در ارتباط با حادثه یزد که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان افغانستانی که توسط قاچاقچیان به صورت غیر قانونی به ایران منتقل شده بودند، گفت: این موضوع همچنان در حال بررسی است و در این موضوع پلیس سعی کرده که به وظیفه خود عمل کند و برخورد سیستماتیکی وجود نداشته است.

وی همچنین در مورد اتفاق رخ داده برای تعداد دیگر از شهروندان افغانستانی در رودخانه هریرود خاطرنشان‌کرد: اتفاق رخ داده تاسف انگیز است و اینکه دو حادثه به فاصله دو ماه در مورد اتباع افغانستان پیش آمده است، باعث تاسف است.
 


تحقیقات در مورد بررسی حادثه هریرود ادامه دارد

وی در بحث حادثه هریرود خاطرنشان کرد: تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد و نیروی مرزی ما تلاش کرده است که این افراد به سلامت به افغانستان باز گردنند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: در بررسی این حوادث باید به این موضوع توجه داشت که پاسگاه‌های مرزی در سمت افغانستان وجود ندارد و کنترل مرزی انجام نمی‌شود و در همین چارچوب ما شاهد تردد غیر قانونی اتباع افغانستانی هستیم.

وی با بیان اینکه در بررسی این مسئله باید به نقش «قاچاقچی‌های انسان بر» نیز توجه شود، گفت: در بررسی‌های ما، نیروی مرزبانی ایران از ورود غیرقانونی اتباع افغانستانی جلوگیری و تاکید می‌کند که آن‌ها محل را ترک کنند و این قاچاقچیان انسان بوده‌اند که برای این که پول این افراد را به آن‌ها بازنگردانند آن‌ها را وادار می‌کنند که وارد آب شوند و به آن‌ها می‌گویند که آب در این منطقه کم عمق است، در حالیکه عمیق بوده است.

عراقچی بیان اینکه من در اینجا روایت نیرو‌های مرزبانی ایران را تعریف کردم، البته روایت دیگری نیز از طرف افغانستانی‌ها گفته می‌شود، خاطرنشان کرد: همانطور که اشاره کردم تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و اگر مشخص شود نیروی مرزبانی ما در این زمینه مقصر بوده است برخورد‌های قانونی در این زمینه صورت خواهد گرفت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان