بازدید 24989
پیمانه اقتصادی

قیمت دلار به قله ۲۳ نزدیک شد/ خریداران سکه از بازار خارج شدند؛ حباب کاهش یافت/ واکسن کرونا، ناجی طلای سیاه می شود

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس تهران قرمزپوش شد، عرضه اولیه «غزر» به روز دیگری موکول شد، مشارکت ۴.۴ میلیون نفر در عرضه اولیه یک شرکت فرابورسی، پیشنهاد انتشار اوراق ودیعه ۲ ساله بانک مرکزی، بانک مرکزی انگلیس هم به سمت ارز دیجیتال رفت، کرونا همچنان حفظ کننده روند مثبت طلا و بازگشت قیمت نفت به مدار صعود را در بر دارد.
کد خبر: ۹۹۰۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰ 15 July 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس تهران قرمزپوش شد، عرضه اولیه «غزر» به روز دیگری موکول شد، مشارکت ۴.۴ میلیون نفر در عرضه اولیه یک شرکت فرابورسی، پیشنهاد انتشار اوراق ودیعه ۲ ساله بانک مرکزی، بانک مرکزی انگلیس هم به سمت ارز دیجیتال رفت، کرونا همچنان حفظ کننده روند مثبت طلا و بازگشت قیمت نفت به مدار صعود را در بر دارد.

بورس تهران قرمزپوش شد

معاملات امروز بازار سرمایه درحالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با 3211 واحد کاهش رقم یک میلیون و 841 هزار واحد را ثبت کرد. این درحالی است که شاخص کل با معیار هم وزن با 337 واحد رشد، به رقم 486 هزار و 211 واحد رسید.

اُفت شاخص کل در نیمه اول بازار/ کدام نمادها بیشترین افزایش قیمت را داشتند؟

عرضه اولیه «غزر» به روز دیگری موکول شد

امروز ۲۵ تیرماه قرار بود عرضه اولیه سهام زرماکارون در نماد غزر۱ انجام شود که به روز دیگری موکول شد. در این راستا اطلاعیه ای در سایت بورس تهران منتشر شد که در آن آمده است: پیرو اطلاعیه شماره ۷۶۸۶۹/ ۱۸۱ مورخ ۱۳۹۹/۰۴/۲۲ به اطلاع می‌رساند باتوجه به استعلام جدید واصله و ضرورت بررسی آخرین وضعیت ترهین دارایی‌های شرکت زر ماکارون، عرضه اولیه شرکت مذکور در تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۲۵ انجام نخواهد شد.

پیرو این اطلاعیه محمود گودرزی، معاون شرکت بورس تهران در گفت و گو با سنا گفت: تاخیر مجدد عرضه اولیه زر ماکارون ارتباطی با موضوع قیمت‌گذاری «غزر» نداشته است و این لغو عرضه به بررسی آخرین وضعیت ترهین دارایی‌های این شرکت مرتبط است. وی تصریح کرد: در خصوص آخرین وضعیت ترهین دارایی های شرکت، استعلاماتی دریافت شده است که باید در خصوص آن شفاف سازی های مورد نیاز انجام شود. همچنین، این موضوع طی اطلاعیه ای به کارگزاری ها اعلام شده بود. این اطلاعیه به شرح زیر است: «کاربر گرامی، عرضه اولیه نماد "غزر" امروز ۲۵ تیر ۱۳۹۹ انجام نمی‌پذیرد و به روز دیگری موکول شده است. اطلاعات تکمیلی توسط ناظر بازار اعلام خواهد شد.»

مشارکت ۴.۴ میلیون نفر در عرضه اولیه یک شرکت فرابورسی

امروز فرابورس ایران میزبان هفتمین عرضه اولیه خود در سال ۹۹ بود که طی آن ۱۵ درصد از سهام شرکت رایان هم‌افزا در بازار دوم معاملات به روش ثبت سفارش عرضه و هر سهم آن در نماد «رافزا» رقم ۲۵ هزار ریال کشف قیمت شد. به گزارش فرابورس ایران، تعداد کل سهام شرکت رایان هم افزا ۲۰۰ میلیون سهم است که از این میزان، ۳۰ میلیون سهم معادل ۱۵ درصد از کل سهام شرکت در معرض فروش قرار گرفت. امروز چهارشنبه ۲۵ تیرماه تعداد ۲۶ میلیون سهم به عموم خریداران اعم از حقیقی و حقوقی عرضه شد و تعداد ۴ میلیون سهم نیز میزان سهام قابل عرضه به صندوق‌ها است که شنبه بیست‌وهشتم تیرماه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با قیمت ۲۵ هزار ریال تخصیص می‌یابد. در جریان عرضه اولیه امروز در فرابورس تعداد ۴ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۷۸۵ کد معاملاتی مشارکت کردند که حداکثر ۶ سهم به ۴ میلیون و ۴۵۴ هزار و ۱۶۱ کد معاملاتی تخصیص می‌یابد.

قیمت دلار به قله ۲۳ نزدیک شد

در معاملات امروز بازار ارز، قیمت دلار و یورو به یک رکورد جدید رسیدند. بر این اساس، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ 22250 تومان از مردم خریداری و در مقاب به قیمت 22950 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، 200 تومان گران تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت 24550 تومان از مردم خریداری شد و در مقابل با رشد 200 تومانی نسبت به روز سه شنبه، به قیمت 25250 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

پیشنهاد انتشار اوراق ودیعه 2 ساله بانک مرکزی

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: این بانک در راستای مدیریت رشد نقدینگی و کنترل تورم در نظر دارد اوراق ودیعه با سررسید 2 ساله منتشر کند و براین اساس پیشنهاد یاد شده در شورای پول و اعتبار برای بررسی و اخذ مصوبه لازم طرح خواهد شد. پیمان قربانی در توضیح این خبر اعلام کرد، هر 100 هزار میلیارد ریال انتشار اوراق ودیعه، رشد پایه پولی و نقدینگی را به میزان 2.8 واحد درصد کاهش خواهد داد. وی یادآور شد: ابعاد فقهی انتشار اوراق یاد شده، قبلاً در شورای فقهی بانک مرکزی به تصویب رسیده و در مهر ماه سال 1397 نیز مجوز قانونی لازم از شورای عالی هماهنگی اقتصادی اخذ شده است.

خریداران سکه از بازار خارج شدند؛ حباب کاهش یافت

بازار طلا و سکه امروز با وجود رشد نرخ ارز، با افت نسبی قیمت سکه امامی مواجه شد. به گفته محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پایان معاملات امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با افت 120 هزار تومانی نسبت به روز قبل به رقم 10 میلیون و 760 هزار تومان رسید. دلیل کاهش نرخ در بازار امروز، کاهش تقاضا می باشد. در پی کاهش تقاضا و افت بهای سکه امامی، حباب سکه نیز با کاهش نسبت به روز قبل، به رقم 850 هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز با افزایش به رقم 10 میلیون و 20 هزار تومان رسیده است. هر نیم سکه بهار آزادی به قیمت 5 میلیون و 450 هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی نیز به قیمت 3 میلیون و 230 هزار تومان معامله شد. هر سکه یک گرمی نیز به رقم یک میلیون و 740 هزار تومان رسید. هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، 4 میلیون و 430 هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 80 هزار تومان گران تر شده است. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار در پایان فعالیت بازار امروز، به رقم یک میلیون و 20 هزار تومان معامله شد.

کرونا همچنان حفظ کننده روند مثبت طلا

با توجه به نگرانی‌ها در مورد افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا و به جوش آمدن تنش‌های آمریکا و چین که تقاضا برای طلا را افزایش داده، قیمت طلا اندکی کاهش یافت، اما سطح روانی بالای 1800 دلار را حفظ کرده است. هر اونس طلا 4.26 دلار کاهش یافت و 1805.10 دلار فروخته شد. /فارس

بانک مرکزی انگلیس هم به سمت ارز دیجیتال رفت

رئیس کل بانک مرکزی انگلیس، اعلام کرد که این بانک در حال توسعه یک ارز مجازی با پشتوانه منابع مالی خود است. بانک مرکزی انگلیس در ماه ژانویه گفته بود که در حال کمک به گروهی از بانک‌های مرکزی کشورهای جهان است تا آنها بتوانند ارز دیجیتال عرضه کنند. بیلی گفت: ما در حال حاضر در این فکر هستیم که آیا بانک مرکزی انگلیس باید ارز مجازی عرضه کند یا خیر. ما به این روند ادامه خواهیم داد. این مسئله می‌تواند تاثیراتی بر طبیعت پرداخت‌ها و تعاملات اجتماعی داشته باشد. دیلی با رد هر گونه تعیین زمانبندی برای به نتیجه رساندن عرضه ارز مجازی در انگلیس گفت طی چند سال آینده بانک مرکزی این کشور به سمت عرضه نوعی ارز دیجیتال خواهد رفت.

واکسن کرونا، ناجی طلای سیاه می شود

محمد دیالمی، کارشناس حوزه بین الملل نفت با اشاره اینکه قیمت‌های نفت طی یک ماه گذشته به یک ثبات نسبی رسیده است، اظهار داشت: هرچند اخباری درباره شیوع موج دوم کرونا به گوش می‌رسد اما تسهیل محدودیت‌های تردد خوشبینی به افزایش مصرف نفت را افزایش داده است. همین امر شدت اخبار موج دوم شیوع کرونا را کاهش داده است. این کارشناس حوزه بین الملل نفت با بیان اینکه رقم حدودی ۴۰ دلار برای هر بشکه چندان مورد تأیید اوپک پلاس نیست، گفت: اگر اوپک پلاس تمدید کاهش ۹.۷ میلیون بشکه‌ای در روز را انجام دهد، بازار این میزان را نیز می‌تواند هضم کند. اما اگر موج دوم شیوع کرونا فراگیر شده تا جایی که بازگشت به قرنطینه داشته باشیم انتظار کاهش قیمت را خواهیم داشت. طبق گفته دیالمی خبر مثبت پیدا شدن واکسن کرونا می‌تواند تأثیر مثبت قابل توجهی بر بازار نفت داشته و تقاضا را افزایش می‌دهد. /مهر

بازگشت قیمت نفت به مدار صعود

قیمت نفت امروز با توجه به اخباری مبنی بر کاهش ذخیره‌سازی نفت در آمریکا با صعود همراه شد. این در حالی است که همچنان گسترش دوباره کرونا در جهان باعث شده تا نگرانی‌ها نسبت به بهبود تقاضا برای نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ بیشتر شود. از سوی دیگر امروز کشورهای عضو توافق کاهش تولید نفت، تصمیم خود را مبنی بر تسهیل این توافق و افزایش دو میلیون بشکه‌ای تولید نسبت به سه ماه گذشته اعلام می‌کنند. با این حال، گزارش اوپک که نشان می‌داد توافق کاهش تولید از سوی اعضای این سازمان با تعهد بیشتری انجام شده، باعث تقویت قیمت نفت در بازار شد. با توجه به این عوامل، نفت برنت ۰.۴۷ درصد بالا رفت و ۴۳ دلار و ۱۰ سنت قیمت خورد. نفت شاخص آمریکا نیز با رشدی ۰.۴۷ سنتی، ۴۰ دلار و ۴۸ سنت در هر بشکه معامله شد. 

 

 

 

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
یغنی ما گرفتار ابر تورم نشذیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
نه .
تحریم آمریکا باعث اختلال در تراز مالی ایران شده است و تنها راه حفظ ارزش پول و جلوگیری ار ابرتورم کاهش چشمگیر هزینه های دولت و ایجاد تراز مالی بین مردم و دولت است نه اینکه یک طرف برای خود پول چاپ کند و طرف دیگر حق آن را نداشته باشد چون اکنون مردم این را قبول نمی کنند.
اسفند ۱۳۸۸ قیمت ربع سکه چیزی حدود ۷۰۰۰۰ تومن بود. به یمن و برکت ندانم کاری مسئولین قیمت سکه ۴۷ برابر شده. دست و پنجه همه مسئولین درد نکنه بخصوص انها که بی خیال علم اقتصاد شدند. افرین
باید اجازه داد بازارها خودشان به تعادل برسند نگه داشتن یک بازار و فشار روی بازار دیگر یعنی هرینه کردن و این هزینه از مردم گرفته میشود و در درازمدت هم قابل ادامه دادن نیست
واکسن کرنا ناجی کشورهایی میشود که تولید نفت خود بخاطر کرنا را کاهش دادن و میتوانند به سهمیه های قبلی خود برگردند
نگران نباشيد ماه هم تجربه ونزوئلا را تكرار خواهيم كرد
یا اصلا تو بازار نیستید یا
دلار 24000
سکه10850
طلا گزمی 1100
دغدغه مسوولین چرا وانتی سر خیابون میوه میفروشه
چرا دور گرد بساط کرده
چرا کرایه تاکسی و اسنپ زیاده
قیمت مسکن و ماشین و هزاران چیز همه حبابه
خنده داره
به همان دلیلی که ایران گرفتار ابر تورم شده
دانشمتد اقتصادی که مثال قطار را آورده است ظاهرا از تولید ،واردات و صادرات، و عرضه و تقاضا و تقسیم در آمد و تعادل بین آنها اطلاعی ندارد که هر فرد معمولی با کمی فکر کردن به چگونگی بوجود آمدن مشکل می رسد!
مسئولین کجا تشریف دارند؟چرا بفکر مردم نیستند؟
تورم تا چند؟ نرخ ارز که گرانی بی امان در پی دارد چگونه باید کنترل شود؟
اینهمه تحصیل کرده اقتصاد کجا رفتند؟
بخدا ملت مظلوم واقع شده
لطفا چاره اندیشی کنید
این سکه و دلار و مسکن و بورس و.... بالاخره تا کجا میخواد بره.اکثر مردم تو خرید نون و پنیر هم موندن.
"قیمت دلار به قله 23 هخزار تومان رسید" واقعاً دارید از هنرنمایی خودتان تعریف و تمجید می کنید؟ یه وقتی به خودتان چشم نزنید.
ونزوئلا نفتش سنگین هست و حاشیه ی سود کمتری داره در بهترین حالت درآمد ارزی این کشور ۵ ملیارد دلار هست.
به علاوه خیلی دیر در جهت استقلال همه جانبه ی کشورش اقدام کرده و هنوز وابسته است.
سکه آرام آرام تا آخر سال ۲۰ تومن خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
اگر اینجوری پیش بریم اونس جهانی هم کم لطفی نکنه تا شهریور به 20 میرسیم.
همین راهی که ما الان داریم میریم ونزوئلا زودتر رفته به اینجا رسیده ماهم با سرعت داریم تعقیبش می کنیم
تحریم ها که کاغذ پاره بود ! چی شد؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل