بازدید 12979

مالیات بر خانه‌های‌خالی، افزایش قیمت رامتوقف می‌کند؟

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی، گفت: در حال حاضر تعداد خانه های کشور از تعداد خانوار بیشتر است یا در برخی از آمار این تعداد برابر است به همین جهت نباید شاهد نوسانات قیمت مسکن در کشور باشیم.
کد خبر: ۹۹۰۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸ 13 July 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، سید احسان خاندوزی، نماینده مردم تهران گفت: با توجه به اینکه مجلس یازدهم بنا دارد در کنار اقدامات بلند مدت درباره ساماندهی بازار مسکن، واکنش کوتاه مدتی نیز به افزایش قیمت در این بازار و نوسانات بی ضابطه و افسارگسیخته نشان دهد، یکی از بهترین ابزارها برای این واکنش‌های کوتاه مدت استفاده از ظرفیت خانه‌هایی است که در کشور وجود دارد اما عرضه نمی‌شود و تحت عنوان خانه‌های خالی معروف است.

وی ادامه داد: بر اساس استانداردهای بین المللی اگر ۴ الی ۵ درصد خانه‌های هر کشوری در یک بازه زمانی کوتاه مدت، خالی باشند به جهت جا به جایی خانوار متعارف است اما این نرخ در کشور ما بیش از ۹ درصد و در شهرهایی مثل تهران بیش از ۱۸ درصد است بنابراین در کل کشور بیش از دو برابر عرف دنیا و در شهرهایی مثل تهران بیش از ۴ برابر عرف دنیا خانه‌های خالی داریم.

تعداد خانه‌ها از جمعیت کشور بیشتر است!

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تعداد زیاد خانه در کشور، گفت: در حال حاضر تعداد خانه‌های کشور از تعداد خانوار کشور بیشتر است یا در برخی از آمار این تعداد برابر است به همین جهت نباید شاهد این نوسانات قیمت مسکن در کشور باشیم.

نرخ مالیات قانون قبلی کافی نبود

وی با اشاره به تصویب دو فوریت طرح مالیات بر خانه‌های خالی ادامه داد: طرحی که دو فوریت آن دیروز به تصویب رسید، نقطه ثقل خود را بر کارآمد سازی ابزارهای قانونی پیشین قرار داده است به این صورت که گرچه مالیات بر خانه‌های خالی در سال ۹۴ ذیل ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم به تصویب رسیده بود اما به جهت نرخ غیر مؤثر آن، موجب انگیزه کافی برای عرضه آن مسکن‌ها نمی‌شد همچنین تکمیل نبودن سامانه املاک و اسکان هم بهانه‌ای شده است که در پنج سال گذشته، امکان اعمال این پایه‌های مالیاتی برای تغییر رفتار محتکران بازار مسکن ایجاد نشود.

خانه‌های خالی شهر تهران بیش از کل ساخت و ساز مسکن کشور در یک سال

خاندوزی درباره کارکرد این مالیات در کوتاه مدت گفت: اگر همین اتفاق در ماه‌های پیش رو رخ دهد می‌توانیم شاهد توقفی در افزایش قیمت مسکن طی ماه‌های پس از تصویب این قانون باشیم. ما سالانه نزدیک به ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ساخت بخش خصوصی در کشور داریم و وزارت راه و شهرسازی هم هدفگذاری هایی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در یک سال برای کل کشور دارد.

وی افزود: اگر به تعداد بیش از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی خالی فقط در شهر تهران توجه کنیم، متوجه می‌شویم که عرضه این مسکن‌ها به معنای این است که کل هدف یکساله وزارت راه و شهرسازی پوشش داده شده است و می‌تواند معادل سرمایه گذاری یک سال برای ساخت مسکن باشد.

خاندوزی خاطر نشان کرد: با تصویب نهایی این طرح در مجلس انتظار می‌رود پیام مؤثری در زمینه ساماندهی کردن اطلاعات بازار مسکن به جامعه مخابره شده و امید برای توقف روند افزایش قیمت مسکن افزایش یابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
مردم از دادن هر گونه اطلاعات به دولت خودداری خواهند کرد تا مجلس با سنگ بزرگ مواجه شود .مجلسی که بخواهد هارت و پورت کند قطعا با مشکل مواجه میشود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
باهوش مالک در سیستم ها مشخص است و اگر هم خواهند دور بزنند به راحتی می فهمند
با اعمال من خانه ام را گرونتر میفروشم برا ارزان کردن خانه قیمت میلگرد مصالح سیمان فلزات دلار را پایین میارین جلوی کارهای ت.لیدی را با اعمال مالیات نگیرین ضمنا کلمه ارسال پایین دقیقا روی کد امنیتی میفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
وقتی این طرح اجرا شد و یا طرح عدم معامله بیش از یکبار درسال برای هرنفر ان وقت به شما می گویم قیمت خانه نصف خواهد شد و ربطی هم به مصالح ساختمانی ندارد
رضا
| Switzerland |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
برادر ناشناس ارزو بر شما عیب نیست باش تا صبح دولتت بدمد دلار ۴۰۰۰ تومانی بشه ۲۳۰۰۰ تومان ولی خونه ارزان بشه
وقتی شخصی در شهر ری ۷۰۰ واحد اپارتمان دارد یا کسی در تهران ۲۵۰۰ واحد دارد اوست که قیمت ها را تعیین میکند وشما هم هرچی میخواهید برنامه بدهید
پاسخ ها
مه صفا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
الان میخوان سلطان آپارتمان هم بسازند؟ همونطور که سکه و دلار و قیر و ....با گرفتار
،!!! شدن سلاطین شون ، کنترل شد
قطعا اعمال مالیات و سایر قوانین سخت بر خانه های خالی که نمونه این قوانین را در کشور انگلستان چند روزیست صدا و سیما پخش می کند قطعا اثر گذار است اگر منفعت طلبان مانع کار نشوند و در سایه مانع قوانین شوند.
پاسخ ها
مه صفا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
کدوم قانون؟ تا حالا در این مورد قانونی نبوده ....میخواستند از اول قانون بذارند و سلطان سازی نکنند
همه این ها برای اینکه دولت جیبش را پر کند ولاغیر
مسکن جزو نیازهای اولیه هر بشری است و دست دولتها می باشد. آپارتمان خالی باید ثبت تلفن همراه بخورد و حق فروش و تغییر تلفن مثل کد پستی را نداشته باشد.
سرمایه گذار را از ملک خارج کنید نتیجه آن خیلی اثر
گذار خواهد بود سقوط ۲۰۰ صنف مرتبط به ساخت مسکن.
سرمایه گذار وقتی به نگاه کالا آپارتمان را خریداری می کند
سازنده به ارائه بیشتر به خاطر سود بیشتر تشویق می شود.
پاسخ ها
مه صفا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
اونایی که باید جیبشون رو پر میکردند تا حالا کردند ..الان هم تشخیص دادند این برنامه رو پیاده سازی کنند هر کسی هم متضرر شد براشون مهم نیست
مالیات رو موجر از مستاجر میگیره برادر.................افزایش اجاره رو کلید میزنید.....
....گفت: در حال حاضر تعداد خانه‌های کشور از تعداد خانوار کشور بیشتر است یا در برخی از آمار این تعداد برابر است....
.....خانه‌های خالی شهر تهران بیش از کل ساخت و ساز مسکن کشور در یک سال.......

یکی بگه که تو این کشور چه خبره؟! توی این چندین سال همه ارکان دولت و حکومت تو خواب بوده؟ یا اینکه اصلا همه این ها خودشون بوده اند؟!
سلام
باور کنید این حرکت ها بسیار بچه گانه و زشته!!
متاسفانه هر چه نگاه می کنی در تصمیم گیریهایی که میشه ردی از عقل دیده نمیشه!
مالیات بر خانه خالی یعنی چه!! این اصطلاح از کجا پیدا شده!!
تعریف مالیات چیه؟ هر شخصی درصدی از درآمدش را به منظور اداره کشور باید به اداره مالیات تحویل بده
خانه خالی چه درآمدی داره؟
خانه ای که اجاره داده شده درآمد داره یا خانه خالی؟
اگر خالی نگه داشتن خانه جرمه صاحبان این خانه ها را جریمه کنید. مطمئن باشید بعد از اینکه مزه این پول باد آورده به دهان اداره مالیات شیرین اومد چند روز دیگه به خانه های اجاره ای هم مالیات خواهد بست. در همین حالت عادی اجاره ها دو برابر شده فردا مالیات هم به دوش مستاجر بیچاره است. مگه الان ارزش افزوده را کی پرداخت می کنه؟ خریدار!! حتی مغازه هایی که اصلا ارزش افزوده پرداخت نمی کنند توی فاکتورهاشون بندی به اسم ارزش افزوده دارند.
تمام طرحهای دولتی محکوم به شکسته و نتیجه عکس داره...تجربه اینو ثابت کرده
فرض کنیم که خانه ها برای فروش گذاشته شوند با این گندی که کل مسئولین به پول ملی زده اند مگر کسی قدرت خرید دارد؟
باید عمل کرد
وقتي طرحها با شعارهاي عوامفريبانه مخلوط ميشود و اصل كار كه توليد مسكن و حفظ قدرت پول ملي ناديده گرفته ميشود مشكل مسكن حل نخواهد شد و ارزاني هم كه پيشكش ،ماليات در جاي خود بحثي ندارد ولي وقتي طرح مسكن مهر با دشمني عجيب دولت روحاني روبرو شد و با رفع عيوبش ادامه نيافت و اقاي روحاني و تيم اقتصاديش با دميدن بر گراني دلار اقتصاد را متلاشي كردند اين طرحها با شكست قطعي مواجه خواهند شد دولت روحاني فقط حواسش به بورس شده والسلام و از گرانيهايي كه خود مسببش ميباشد و مردم. ا بيچاره كرده و بعنوان ماليات اجباري ناميده ميشود باز هم ميخواهد ماليات اندر ماليات بگيرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس