بازدید 8395

تصویب فرایند ارسال کمک به شمال غرب سوریه

شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از سه روز جدال بین روسیه و چین از یک سو و کشورهای غربی از سوی دیگر، سرانجام موافقت کرد فرایند ارسال کمک به شمال غرب سوریه از طریق باب الهوا به مدت یکسال ادامه یابد.
کد خبر: ۹۸۹۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴ 12 July 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، در نشست اضطراری که عصر شنبه به صورت مجازی با موضوع تمدید ماموریت فرایند ارسال کمک به مردم سوریه موسوم به عبور از مرز سرانجام با رای ممتنع روسیه و چین به تصویب رسید.

در این رای گیری ۱۲ عضو شورا به قطعنامه رای مثبت دادند و ۳ عضو دیگر هم رای ممتنع دادند که جمهوری دومنیکن هم جزو آنها بود.

در روزهای گذشته، قطعنامه پیشنهادی آلمان و بلژیک، ۲ بار با وتوی چین و روسیه مواجه شد و پیش‌نویس قطعنامه روسیه برای ارسال کمک به سوریه هم با مخالفت غربی‌ها نتوانست به تصویب برسد.

سرانجام این جدال شدید، عصر شنبه به یک جمع بندی رسید و روسیه و چین با رای ممتنع خود اجازه دادند فرایند ارسال کمک به شمال غرب سوریه تنها از یک مرز که در حال حاضر هم ۸۰ درصد کمک‌ها از آن می‌گذرد، برای یکسال دیگر ادامه یابد.

دیمیتری پولیانسکی معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد درباره این رای خود، اظهار کرد: این فرایند از سال ۲۰۱۴ ایجاد شده بود زمانی که کمک‌ها نمی‌توانست به بخش زیادی از سوریه ارسال شود.

وی افزود: از آن زمان، شرایط تغییر کرده و دولت سوریه کنترل خود را بر بیشتر بخش‌های سرزمینی این کشور بازگردانده است. این به معنای آن است که ارسال کمک‌های انسانی می‌تواند و باید مطابق اصول قطعنامه ۴۶/۱۸۲ و قوانین بین‌المللی انسان‌دوستانه ارسال شود.

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد با بیان اینکه فرایند عبور از مرز بیانگر نیازهای حداقلی قوانین بین‌المللی انسان‌دوستانه نیست، تاکید کرد: هنوز سازمان ملل در منطقه امن ادلب که در کنترل تروریست‌های بین‌المللی است، حضور ندارد.

پولیانسکی افزود: ممکن نیست که چگونگی ارسال کمک‌های انسانی رصد شود و اینکه در نهایت به چه کسی می‌رسد. پوشیده نیست که گروه‌های تروریستی شناخته شده در شورای امنیت، کنترل بخش‌های قابل ملاحظه‌ای از منطقه امن را در اختیار دارند و از کمک‌های انسانی سازمان ملل به عنوان ابزاری برای فشار بر جمعیت غیرنظامی استفاده می‌کنند و به روشنی از آنها سود می‌برند.

وی تاکید کرد: گواه مستقیم و غیرمستقیم این اقدامات، بیشتر و بیشتر می‌شوند.

یاس آمریکا

کلی کرافت نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد که در طول هفته گذشته راهبردهایشان با شکست مواجه شده و نتوانسته بودند قطعنامه‌ای را به تصویب برسانند که نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را قانونی جلوه دهند، گفت: امروز شورای امنیت گردهم آمد تا کاری را که باید هفته‌های پیش انجام می‌شد را انجام دهد.

وی افزود: این قطعنامه آن چیزی نیست که آمریکا و دیگران برای آن جنگیدند و بسیار کمتر از آنی است که مردم سوریه نیاز دارند. با این حال، کمک‌های انسانی برای یکسال دیگر از مرز ترکیه به سمت سوریه خواهد رفت.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد ادامه داد: از طریق ۹ دور رای‌گیری در این هفته، آمریکا و اکثریت اعضای شورای امنیت در اطمینان بخشی و امید به میلیون‌ها شهروند سوری که از سال ۲۰۱۴ به فرایند کمک‌رسانی سازمان ملل تکیه کرده‌اند، متحد باقی ماند.

کرافت اضافه کرد: نمی‌توانیم ناامیدی خود را به خاطر از دست دادن گذرگاه باب السلام و الیاروبیا کتمان کنیم که میلیون‌ها زن، مرد و کودک سوری را در معرض خطر قرار می‌دهد. به آنها می‌گویم هرگز عقب نخواهیم نشست. ما همواره به آینده شما امیدواریم و به ایستادن با شما ادامه می‌دهیم.

تحریم‌ها مهم‌ترین آسیب به مردم سوریه است

ژانگ جون نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد هم در این نشست گفت: این موضع همیشگی چین است که جامعه جهانی باید بر اساس احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، کمک‌های بشردوستانه را به مردم آن کشور ارسال کند.

وی افزود: چین طرف‌های ذیربط را ترغیب می‌کند تا ارتباط و همکاری با دولت سوریه را برای تسهیل نقش مثبت آن تقویت و به رفع موانع کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی برای تامین نیازهای مردم سوریه کمک کنند.

نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد ادامه داد: ما متوجه شده‌ایم که آخرین پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده توسط بلژیک و آلمان بار دیگر تعهد به حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی سوریه را تایید می‌کند و شامل تعدیل بیشتر ساز و کار مرزی است. این یک گام دیگر در جهت درست است.

جون با اشاره به تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه دولت سوریه اظهارکرد: لازم به ذکر است که سالها مجازات‌های غیرقانونی، بحران‌های اقتصادی و بشردوستانه در سوریه را تشدید کرده است، معیشت مردم را ویران کرده و رنج‌های ناگفته را برای غیرنظامیان بی‌گناه به همراه آورده است.

وی تاکید کرد: این تحریم‌ها همچنین توانایی سوریه در پاسخ به کووید-۱۹ را به طور جدی تضعیف کرده است. تماس‌های مکرر که توسط دبیر کل گوترش و نماینده ویژه پدرسن برای برداشته شدن اقدامات اجباری یکجانبه انجام شده است، حمایت چشمگیر کشورهای عضو سازمان ملل را دریافت کرده است. ما از اکثر اعضای شورای امنیت که از موضع چین حمایت می‌کنند تشکر می‌کنیم.

سفیر چین در سازمان ملل متحد خطاب به آمریکا گفت: ما از ایالات متحده می‌خواهیم فوری اقدامات اجباری خود را در مورد سوریه بردارد تا صدمات بیشتری به زندگی و معیشت مردم سوریه وارد نشود، از سیاسی کردن موضوع بشردوستانه و برپا کردن نمایش سیاسی منافقانه دست بردارند و نگرش مسئولانه و روحیه انسان دوستانه با اقدامات مشخص داشته باشند.

جون خاطرنشان کرد: من می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم تا بار دیگر تاکید کنم که مساله سوریه باید با رویکردی جامع و با در نظر گرفتن جنبه‌های سیاسی، ضد تروریسم، امنیت، انسان دوستانه و سایر موارد، بررسی شود.

معاون نمایندگی چین هم در پایان این نشست با انتقاد از اظهارات معاون نمایندگی انگلیس و آلمان گفت: مهم‌ترین مشکل در سوریه تحریم‌های یکجانبه است و باید آنها برداشته شوند. چین ارسال کمک به مردم سوریه را ضروری می‌داند.

وی افزود: به خوبی می‌دانید که اقدامات یکجانبه قهری شما به مردم سوریه آسیب رسانده است. چرا با اینکه دبیرکل گزارش دهد که تاثیر اقدامات یکجانبه بر مردم سوریه چه بوده است، مخالفت می‌کنید؟ برای اینکه خودتان به خوبی می‌دانید که آنها چگونه به مردم سوریه آسیب رسانده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار