بازدید 25644
در روزهای نمایش سریال‌های کم‌رمق بیشتر احساس می‌شود

جای خالی کمدی‌های نود شبی تلویزیون که خیابان‌ها را خلوت می‌کرد

رضا عطاران در سینما به مراتب موفق‌تر از تلویزیون بود و مهران مدیری نیز با قهوه تلخ شروع خوبی داشت؛ اما پایان تلخی را تجربه کرد و در نهایت جزو معدود چهره‌هایی از این جمع بود که فرصت بازگشت به تلویزیون را با «در حاشیه» یافت؛ اما چنان فشاری به مدیران تلویزیون وارد شد که مدیری قید ساخت کمدی مشابه را بزند و...
کد خبر: ۹۸۹۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۷ 11 July 2020

جای خالی کمدی‌های نود شبی تلویزیون که خیابان‌ها را خلوت می‌کردتلویزیون ایران در گذشته با کمدی‌های نود قسمتی، مخاطب گسترده‌ای برای خود می‌آورد و این کمدی‌ها که برای دوره‌ای طولانی توسط مهران مدیری ساخته می‌شد، خیابان‌ها را خلوت می‌کرد. اکنون شاید در فشار روانی اقتصادی که همراه کرونا به مردم تحمیل شده، وقت خوبی برای احیای این مجموعه‌های طنز نود شبی باشد تا جای سریال‌های ضعیفی که این روزها از شبکه‌های مختلف پخش می‌شود را بگیرند.

به گزارش «تابناک»؛ «نوروز ۷۲»، «پرواز ۵۷»، «ساعت خوش»، «سال خوش»، «نوروز ۷۶»، «جنگ ۷۷»، «ببخشید شما»، «پلاک ۱۴»، «نود شب»، «طنز ۸۰»، «پاورچین»، «نقطه‌چین»، «جایزه بزرگ»، «شب‌های برره»، «باغ مظفر»، «گنج مظفر»، «مرد هزار چهره»، «مرد دو هزار چهره»، «قطار ابدی»، «این چند نفر»، «زیر آسمان شهر»، «حرف تو حرف» و... مجموعه کمدی‌های درخشانی بودند که با محوریت چهره‌هایی، چون مهران مدیری، رضا عطاران، مهران غفوریان و جواد رضویان طیف وسیعی از مردم را برای سال‌های متمادی مخاطب تلویزیون نگه داشتند.

جای خالی کمدی‌های نود شبی تلویزیون که خیابان‌ها را خلوت می‌کرد

این گروه به مرور به دلایل مختلف برای صداوسیما تولید نکردند که غالباً متاثر از بی‌مهری‌ها به این چهره‌ها بود. برخی از آنها نظیر رضا عطاران به سینما کوچ کردند و برخی دیگر نظیر مهران مدیران سراغ شبکه نمایش خانگی آمدند و کوشیدند در این بستر شانس خود را امتحان کنند. رضا عطاران در سینما به مراتب موفق‌تر از تلویزیون بود و مهران مدیری نیز با قهوه تلخ شروع خوبی داشت اما پایان تلخی را تجربه کرد و در نهایت جزو معدود چهره‌هایی از این جمع بود که فرصت بازگشت به تلویزیون را با «در حاشیه» یافت اما چنان فشاری به مدیران تلویزیون وارد شد که مدیری قید ساخت کمدی مشابه را بزند و سراغ ایده تکراری «تاک شو» با عنوان «دورهمی» برود.

 

مهران مدیری را به کاری بگماریم که بلد است

تلویزیون در چند سال اخیر و هم‌اکنون مجموعه سریال‌هایی را تولید می‌کند و روی آنتن می‌فرستد که اگرچه آمارهای اعجاب برانگیزی از شمار مخاطبان‌شان منتشر می‌شود، اگر واقع‌گرانه بررسی کرد، ارزیابی فضای عمومی و شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد، موجی در فضای عمومی ایجاد نکرده است، حال آنکه اغلب این سریال‌ها نیز با برآوردهای ارزان ساخته نمی‌شوند و با منابعی که صرف ساخت این مجموعه‌ها می‌شود، می‌توان برخی چهره‌های صاحب‌نام را به خدمت گرفت و سریال‌های پرمخاطبی خلق کرد.

آنچه.، در روزهای نمایش سریال‌های کم‌رمق بیشتر احساس می‌شود، جای خالی کمدی‌هایی است که از طنزهای آیتمی شروع شد و به طنزهای نود شبی تلویزیون رسید و آنچنان جذابیتی برای عموم مخاطبان داشت که خیابان‌ها را خلوت می‌کرد. مهران مدیری به جای نطق‌های اخلاقی در «دورهمی» می‌تواند در جای درستش مورد بهره برداری قرار گیرد و کاری که بلد است برای تلویزیون انجام دهد و آن ساخت مجموعه کمدی‌هایی است که پیش از این ثابت کرده در ساختش برای مدیوم تلویزیون استاد است؛ البته مشروط بر آنکه با تیم نویسنده و بازیگر قدرتمندی همراه شود.

 

از رضا عطاران و مهران غفوریان تا داریوش کاردان و ارژنگ امیرفضلی

رضا عطاران که به واسطه فروش بالای فیلم‌هایش در سینما به کارگردان و بازیگر گرانقیمتی تبدیل شده را نیز می‌توان با پرداخت دستمزد مناسب به تلویزیون بازگرداند. آوردن مهران غفوریان شاید از دیگران سهل الوصول‌تر باشد و دیگران نیز وضعیت مشابهی دارند. ارژنگ امیرفضلی که روزگاری نویسنده این مجموعه‌های طنز تلویزیون بود، اکنون به صورت عمده در اینستاگرام مشغول است و اینکه امروز مخاطبی میلیونی گرد خود جمع کرده، نشان می‌دهد کارش را بلد است. داریوش کاردان دیگر نویسنده و کارگردانی این مجموعه‌های کمدی نیز به صورت موردی به عنوان مجری استفاده می‌شود و اساساً کسی یادش نمی‌آید او چه قدرتی در بخش داشت.

این ظرفیت فوق العاده می‌تواند بار دیگر خیابان‌ها را خلوت کند؛ مشروط بر آنکه به جای هدر دادن بودجه محدود تلویزیون با سریال‌هایی که این روزها از شبکه‌های مختلف پخش می‌شود، حفظ مخاطب را برای تلویزیون ایران در رقابت‌های با شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی جدی‌تر گرفت و فراموش نکرد یکی از کارکردهای اساسی تلویزیون «سرگرمی» است که تلویزیون ایران تا حدود زیادی از آن غافل شده و میدان را به رقبایش واگذار کرده است.  

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۰
همین تیتر تابناک برای اثبات ریزش عظیم بینندگان صداوسیما کافیست
جز عده ای قلیل تقریبا بیشتر از نصف مردم ایران با این رسانه قهر کرده اند و قصد آشتی هم ندارند
همان سریال های نود شبی محصول سال های ناپرهیزی صدا و سیما بودند و امروزه چنان مجموعه هایی کفر تلقی می شوند و کسی به خواب هم نمی بیند که چیزی مانند برره ساخته شود، ضمن اینکه همان زمان هم خیلی ها بودند که چشمشان را به روی همه مصیبت های جامعه بسته بودند و به همان سریال ها گیر می دادند، همانطور که امروزه و در اوج کرونا و گرانی ها و پشت بام خوابی ها بزرگان ناگهان به سبب یک صحنه از پایتخت گریبان دریدند و فریادها سر دادند و نماز وحشت خواندند تا مبادا زمین ما را ببلعد و ناگهان یک صحنه موتور سواری و قایق سواری مهمترین خبر روز کشور فاجعه زده ای شد که بسیاری از مردم آن برای نان شب خود سخت محتاج بودند و حتی افغانی ها هم دیگر کشور جنگ زده خود را به آن ترجیح می دادند.!!!! بهتر است بگوییم جای دور اندیشی، دلسوزی برای ملت، عدالت خواهی، شادی، سرزندگی و هر چیز خوبی خالی!!!!!
کمدی رو من با مهران مدیری نمیشناسم، اتفاقا در کمدی استعداد نداره، و همه حرکاتش قابل پیش بینیه. کمدی فقط مرحوم گرجستانی، جناب حمید لولایی، و چند بازیگر همطراز ایشان که لبخند رو برای ما هدیه می آوردن و خیلی وقته خبری از آنها در تلویزیون نیست.
و فراموش کردم عرض کنم، استاد فتحعلی اویسی که بی گمان بهترین بازگیر کمدی ایران است.
در ایران، و بصورت اخص در صدا و سیما، دو گروه جائی ندارند و محکوم به فنا هستند: متخصص و محبوب. اینهائی که اسم بردید تازه در هر دو دسته هستند! اتفاقا متخصصین و محبوبین اگر در جای خوذشان نباشند "ممکن" است یک حرکت های کوچک و محدودی بکنند. متخصص و محبوب جریان ساز است و اگر جریانی راه بیفتد ...
تلویزیون را باید سپرد دست یک شخص خلاق با ذوق
خخخخ مهران مدیری تمام شد. دیگه ایده نداره. همش اداهای تکراری
دوران گذشته دیگه برنمیگرده،
واقعا حیف.
این همه سریال مزخرف ساخته میشه،بجاش روی این افرادی که نام برده شد حساب بشه بهتره.
این روزا سریال آخر خط رو که میبینم با دیدن آقای صبوری خیلی یاد عطاران میوفتم.عطاران واقعا درجه یک بود...
اگه خیلی احساس میکنین لازمه ملتو با لودگی سرکارگذاشت و الان بدجوری کم اوردین، میشه سفارش داد چند تا لوده حرفه ای از خارج وارد کنن...خارج نشینا در زمینه سرکارگذاشتن کمتر از داخلی ها رو دربایستی دارن و دستشون هم باز تره...یه "رنگارنگ" یا "مراد برقی" درست میکنن شما هم به مقصودتون میرسین اونا هم به نون ونوایی!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
طنز فاخر مدنظر جنابعالی چیه؟
یعنی فکر میکنید این برای مدیران صدا سیمای میلی مهمه که خیابان ها خلوت بشه!
این صدا و سیمای یک جماعته خود خواه است.
صدا و سیما هر روز منفورتر میشه برای مردم و هر روز سیاسی تر میشه
کاملا درسته
فعلاً که تمام ظرفیت‌ها در اختبار سوگلی‌ها مثل میثم مطیعی و همقطارانش قرار گرفته و رقابت سر بیشتر درآوردن اشک مردمه، نه شاد کردن مردم.
در ایران تند رو ها چنان قافیه را بر اصحاب فیلم و سریال تنگ کرده اند که جای تولیداتشان در صدا و سیما نیست
ساختن کارهای تکراری با سوژه های تکراری مطابق میل حضرات هم فقط چهره های بزرگ را در ذهن مردم خراب می کند
با این فضا امکان ندارد مهران مدیری و رضا عطاران به صدا و سیما برگردند
مابقی را شاید با پول بتوانند راضی کنند
پیمان قاسم خانی و مهراب قاسم خانی نویسنده ای طنز پاورچین و چندین طنز دیگه مهران مدیری از قلم افتاده،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
قاسم خانی ها فعلا مشغول طلاق و تجدید فراش و داماد شدن مجدد هستند !
كيفيت تصاوير عصر حجري هنوز از دوبينها وسيستمهاي عهد بوق استفاده ميكنند كشورهمسايه تركيه بيش از110 كانال اچ دي دارد وحتي 4كي محتواي برنامه ها همه سياسي ويك سويه نگري چه انتظار از اين تيويزيون مخاطب گريز داريد
واقعا دلم کمدی ۹۰ قسمت میخواد طنز و جذاب که هر قسمتش یک داستان خنده دار برای کارکتر ها اتفاق بیفته.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان