بازدید 28455
از انهدام سکوهای نفتی تا شهادت سردار سلیمانی

جنایات آمریکا در خلیج فارس علیه ایران

امنیت جهانی و حفظ کرامت انسان‌ها از اساسی‌ترین بحث در حقوق بین‌الملل است اما آمریکا سال‌های متمادی به ‌بهانه‌ حفظ امنیت و مبارزه با تروریسم وارد منطقه خلیج‌فارس شده و از انهدام سکوهای نفتی ایران رشادت و سلمان گرفته تا انهدام هواپیماهای غیرنظامی و کشتن زن و کودک و ترور فرماندهان عالی رتبه نظامی ایران دریغ نمی‌کند.
کد خبر: ۹۸۷۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲ 02 July 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، خلیج‌فارس همیشه دریایی امن برای مردمان کشورهای این منطقه بوده است به ویژه مردمانی که هم نان خود را از دل دریا گرفته‌اند و هم جانشان را برای امنیت این خلیج و دریا داده‌اند اما کشورهای بیگانه‌ای چون آمریکا سال‌ها به بهانه‌های واهی با همراهی برخی سران خود فروخته منطقه در راس برهم زدن این امنیت و آرامش هستند؛ درواقع حضور نیروهای آمریکایی در آب‌های خلیج فارس عامل اصلی تشدید بحران در منطقه و از علل تداوم جنگ به ویژه در دهه ۶۰هجری شمسی بوده است.

آسمان، زمین و دریا؛ برای مردم ایران یادآور خاطرات تلخ و شیرین بسیاری است چراکه سال‌های ۶۰ تا ۶۷ به ویژه در هفته دوم تیرماه سال ۶۷ از ۶ تا ۱۲ در تقویم جمهوری اسلامی‌ایران، هفته‌ای پرحادثه است که استکبار جهانی و در راس آن آمریکای جنایتکار با انواع ترورها نقش اصلی را دراین حوادث و تراژدی‌های تلخ ایفا کرده است.

در کنار ترور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در ششم تیر سال ۱۳۶۰ در مسجد ابوذر تهران توسط عوامل منافقین، انفجار تروریستی هفت تیرماه ۱۳۶۰ و شهادت آیت‌الله بهشتی و ۷۲ نفر از مسوولان نظام، بمباران شیمیایی سردشت در سال ۶۶، حمله به سکوهای نفتی ایران در خلیج‌فارس در سال‌های ۱۳۶۶ و ۱۳۶۷ نمونه‌ای آشکار از جنایت‌ها و نقض حقوق بشری آمریکا به منظور اجرای سیاست‌های خود در منطقه برضد جمهوری اسلامی ایران است.

نقض حقوق ایران با انهدام سکوهای نفتی

ایالات متحده آمریکا حدود ۳۱ سال پیش با حمله به ۲ حوزه نفتی در آب‌های سرزمینی کشورمان در خلیج‌فارس در سال‌های ۱۳۶۶ و ۱۳۶۷، در مجموع ۴ سکوی نفتی «رشادت»، «رسالت»، «نصر» و «سلمان» متعلق به ایران را منهدم و خسارات سنگین اقتصادی به کشور وارد کرد.

به دنبال این حمله نظامی، علاوه بر از بین رفتن تاسیسات دریایی گران‌قیمت استخراج و جمع‌آوری نفت، افزون بر ۵۲۰ هزار بشکه از سقف ظرفیت تولید و صادرات نفت ایران کاهش یافت.

۲۷ مهر سال ۱۳۶۶ آمریکا ۲ سکوی نفتی ایران نفتی "رشادت" و "رسالت" در ۱۰۸ کیلومتری جنوب غربی جزیره لاوان و در میان آب‌های خلیج‌فارس را منهدم و خسارات سنگینی به آن‌ها وارد کرد که در این حمله چند نفر از خدمه غیرنظامی این سکوها مجروح شدند که البته حمله نیروی دریایی آمریکا به میدان نفتی رشادت بخشی از اقدامات آمریکا در حمایت از حکومت صدام در جنگ برضد ایران بود.

بنابر گزارش ‌های رسمی، در این روز چهار ناوشکن امریکایی «کید»، «هل»، «یانگ» و «لفت ویچ» به همراه ناوچه «ناچ» و رزم‌ناو «استندلی» به جزیره «رستم» که پایانه نفتی «رشادت» در آن قرار داشت حمله کردند و با توپ‏های سنگین طی ۸۵ دقیقه، یک‌هزار گلوله به آن شلیک کردند و چون هنوز بخشی از تاسیسات نفتی پابرجا بود گروه ویژه تخریب "seal" را به جزیره اعزام داشتند و بقایای سکوی «رشادت» را با دینامیت منهدم کردند، در این حمله، تنها ۲۰ دقیقه مهلت داده شد که کارکنان آنجا را تخلیه کنند.

سپس یک گروه از کماندوهای امریکایی به میدان نفتی «رسالت» در شمال جزیره رستم که مدعی بودند در آن میدان نفتی، تاسیسات رادار و مخابرات وجود دارد حمله کرده، تاسیسات مستقر در جزیره را نابود کردند، این در حالی است که هیچ گونه تاسیسات نظامی و راداری روی سکوهای نفتی یاد شده وجود نداشت.

اما آنچه جالب است اینکه؛ بلافاصله پس از این حمله، ریگان، رییس جمهوری وقت آمریکا، در قالب یک بیانیه، حملات ناوهای امریکایی به سکوهای نفتی ایران را تایید و آن را دفاع مشروع، قانونی و موجه دانست.

او در این بیانیه خباثت خود را این چنین بیان کرده است:«کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده، به نیابت از اقتدار من در ساعت هفت صبح به وقت شرق آمریکا، سکوی نظامی (سکوی نفتی رشادت) در آب‌های بین‌المللی بخش مرکزی خلیج فارس را هدف حمله قرار دادند... اقدام علیه سکوی نظامی ایران، بعد از مشورت با رهبران کنگره و حکومت‌های دوست انجام شده است، این عملیات قاطعانه، اما محدود، در پاسخ به توسل به زور غیرقانونی ایران علیه ایالات متحده و نقض مکرر حقوق دیگر متخاصمان است و حرکتی قانونی در اعمال حق دفاع مشروع مندرج در ماده ۵۱ منشور ملل متحد به شمار می‌رود و به اطلاع رییس شورای امنیت ملل متحد نیز رسیده است...»

جنایت‌ها و نقض حقوق ایران از سوی آمریکا تنها محدود به این ۲ سکوی نفتی نیست بلکه؛ نظامیان آمریکایی حدود شش‌ماه بعد ۲۹ فروردین‌ماه ۱۳۶۷ با استفاده از ۲ فروند ناوشکن،‌ یک فروند کشتی عملیات آبی‌خاکی و به‌همراه چند فروند بالگرد تهاجمی کبرا با شلیک ده‌ها توپ و موشک و کار گذاشتن مواد منفجره، ۲ سکوی نفتی "نصر" و "سلمان"را مورد هدف قراردادند.

بهانه آمریکایی‌ها برای این حمله نیز برخورد ناوچه موشک‌انداز آمریکایی با یک مین دریایی بوده که منجر به ایجاد حفره‌ای به‌طول بیش از ۴٫۵ متر در آن شد و این ناوچه را تقریبا غرق کرده است.

جدا از رد ادعای آمریکا از سوی دیوان دادگستری بین‌المللی اما آنچه مهم است این‌که آمریکا با این جنایت در حوزه نفتی و انهدام تاسیسات «نصر» و «سلمان» و سکوهای مستقر در آن‌ها که شامل ۳۸ حلقه چاه برای تولید روزانه حدود ۳۲۰ هزار بشکه نفت بود، در طول جنگ تحمیلی بارها خسارات زیادی را بر کشور و ملت ایران تحمیل و سران جنایتکار آمریکایی نه تنها از این کار خود اظهار پشیمانی نکرده بلکه جنایت‌های ننگین خود را بارها توجیه و قانونی اعلام کرده است.

با نگاهی ساده به اصول حقوق بین‌الملل می‌توان دریافت که جنایات آمریکا به ویژه در این سال‌ها از پیروزی انقلاب اسلامی(دهه ۶۰) نه در چارچوب دفاع مشروع و نه در چارچوب اقدام متقابل برای ملت ایران قابل پذیرش نیست؛ چون آمریکا زیرپوشش ادعاهای دروغین خود مانند دفاع از حقوق بشر و یا مبارزه با تروریسم پنهان شده است.

انهدام پرواز ۶۵۵ ایران؛ جنایتی از روی آب‌های خلیج فارس

جنایت‌های ایالات متحده آمریکا تنها به‌ انهدام سکوهای نفتی ایران «رشادت»، «رسالت»، «نصر» و «سلمان» خلاصه نمی‌شود این کشور جنایتکار در تیرماه سال ۶۷ (سوم ژوئیه ۱۹۸۸میلادی) در صبح‌گاه ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷، از عرشه ناو خود بر روی آب‌های خلیج فارس ۲ فروند موشک به سمت هواپیمای مسافربری ایرباس ایرانی پرتاب کرد که منجر به سقوط هواپیما و شهادت ۲۹۸ نفر مسافرعادی و خدمه هواپیما شد.

صبح‌گاه ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷؛ روزی که ولیام راجرز، ناخدای ناو وینسنس با شلیک دو موشک، هواپیمای مسافربری ایران را در آب‌های خلیج‌فارس سرنگون کرد و باعث کشته شدن ۲۹۸ مسافر آن اعم از مرد و زن، کودک و نوجوان و کهنسال به شهادت رسیدند، در میان سرنشینان این هواپیما، ۶۶ کودک زیر ۱۳ سال، ۵۳ زن و ۴۶ تن تبعه کشورهای خارجی نیز بودند که همگی کشته شدند.

هنوز برای ملت ایران دو سوال مهم همچنان باقی است که بعد از سال‌ها و بدون هیچ عذرخواهی از سوی آمریکا اینکه؛ اولا قلمروی حاکمیت دولت‌ها بر فضای هوایی خود تا کجاست؟ و دوم حقوق بین‌الملل تا کجا به دولت‌ها اجازه داده تا برضدهواپیماهای غیرنظامی کشوری حمله نظامی کنند؟ درحالی که ناو وینسنس آمریکایی در آب‌های سرزمینی ایران قرار داشته است.

امروز بر جهانیان و گوش‌های بینا و شنوا پوشیده نیست که حمله موشکی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران در تیر ۱۳۶۷ خورشیدی، جنایتی ضدبشری و نمایی از حقوق بشر آمریکایی است که در آن انسان‌های بی‌گناه، قربانی زیاده‌خواهی‌های سران آمریکا شدند تا بار دیگر کشوری که خود را بزرگ‌ترین مدعی حقوق بشر برای ملت‌های جهان می‌داند این‌گونه فجایع غیرانسانی را رقم زند.

پرواز ۶۵۵ ایران‌ایر یک پرواز غیرنظامی بود که پرواز خود را از فرودگاه بین‌المللی بندرعباس شروع کرد و به پرواز خود در مسیری عادی ادامه داد تا اینکه هفت دقیقه بعد از پرواز توسط یک موشک پرتاب شده از سوی ناو وینسس آمریکا در آب‌های خلیج فارس که آمریکا سال‌های سال به ‌بهانه‌های واهی وارد این منطقه است، مورد اصابت قرار گرفت؛ جنایتی که از نظر میزان تلفات انسانی، هشتمین جنایت مرگبار هوایی تاریخ است.

و درحالی که ویلیام راجرز فرمانده ناو جنگی آمریکا و دستوردهنده شلیک به هواپیمای مسافربری می‌بایست در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه می‌شد اما سران جنایتکار آمریکا در پایان خدمت او به وی مدال شجاعت دادند و این یعنی ارزش‌گذاری به جنایتکاری آمریکایی‌ها در هر نقطه‌ای از جهان.

جنایت در عراق علیه یک فرمانده شجاع ایرانی؛ جهان شوکه شد

آمریکایی‌ها هر ساله با گزارش‌های واهی خود علیه کشورهای جهان از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس از نقض حقوق بشر دم می‌زنند اما به راحتی نه تنها هواپیمای ایرباس ایران با ۲۹۰ مسافران غیرنظامی را در دل آُسمان منهدم کردند که نزدیک به ۳۲ سال بعد جنایتی نزدیک به آن را در دل خاک عراق علیه فرمانده سپاه قدس ایران در فرودگاه بغداد انجام دادند؛ خبر این بود "سردار سپهبد قاسم سلیمانی در عراق ترور شد!"

۱۳ دی ۱۳۹۸خبر یک جنایت دیگر از سوی سران آمریکا، جهان را شوکه کرد؛ جنایتی که نه تنها داغ مردم ایران که دل هزاران دلداده سردار خوبی‌ها را از آمریکای جنایتکار تازه کرد؛ بلکه بوی قلدری و تروریست‌ بودن دولت آمریکا نمایان تر شد و بیش از هر چیز طرفداران مقاومت و جهاد را به خشم آورد، خشمی که امروز با کشتن یک سپاه‌پوست آمریکایی شعله‌های آن وارد خاک آمریکا شده است.

روزی ریگان رییس جمهور آمریکا بود و به فرمانده ناو وینسنس که در آب‌های سرزمینی ایران قرار داشت، دستور داد یک هواپیما از داخل خاک این سرزمین را منهدم کند که تمامی سرنشینان آن انسان‌های بی‌گناه و غیرنظامی بودند؛ اما به فرمانده این ناو مدال شجاعت داده شد و روزی دیگر نزدیک به ۳۲ سال بعد دونالد ترامپ رییس جمهور قماربازی که با دوشیدن پول‌های نفتی عربستان علیه بشریت جنایت‌های مختلفی را در کشورهای منطقه رقم زده است، دستور داد «سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» فرمانده شجاع سپاه اسلام را با کمک جاسوسان خود در یک عملیات تروریستی در نزدیکی فرودگاه بغداد ترور کردند.

بامداد جمعه ۱۳ دی سال ۹۸ درحالی که بسیاری از مردم ایران و عراق در خواب بودند، سردار سرافراز اسلام "حاج قاسم سلیمانی" به همراه "ابومهدی المهندس" از فرماندهان ارشد حشد الشعبی عراق و دلاورمردانی چون شهیدان "سردار سرتیپ پاسدار حسین جعفری‌نیا، سرهنگ پاسدار شهرود مظفری‌نیا، سرگرد پاسدارهادی طارمی و سروان پاسدار وحید زمانیان و در مجموع ۱۰نفر در حمله پهپادهای آمریکایی در اطراف فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند و برگ سیاه دیگری از جنایت‌هایش به سایر پرونده جنایت‌های سران جنایتکار آمریکایی در نقض حقوق بشر افزوده شد و با شهادت سردار دل‌ها یک جهان تکان خورد.

این ترور به نام عملیات «آذرخش کبود» و به دستور دونالد ترامپ، رییس‌جمهور قمارباز آمریکا انجام شد، مخالفت‌هایی را در خود آمریکا درپی داشت و مردم و فعالان ضد جنگ و نژادپرستی در ۴۰ نقطه از آمریکا در اعتراض به ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی دست به تظاهرات زدند.

سرلشکرسپهبد قاسم سلیمانی که حتی نام و شهادتش هنوز نیز خار چشم دشمنان است نه تنها مردم ایران که بسیاری از آزادیخواهان دنیا به ویژه مردم لبنان، سوریه و عراق وی را سردار شجاع ایرانی و حامی مظلومان جهان می‌شناختند، او سرشناس‌ترین نظامی ایرانی دنیاست که نام وی تا ابد در دل مردم دنیا زنده خواهد ماند.

او که به تعبیر رهبر معظم انقلاب «شهید زنده» بود و در بهمن ماه ۱۳۸۹ درجهٔ سرلشگری و اسفندماه ۱۳۹۷ نشان ذوالفقار(پرافتخارترین نشان نظامی ایران)گرفت، افتخار سال‌ها مجاهدت در جبهه‌های جنگ علیه ظلم و ستم در دوران دفاع مقدس(فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله)، مبارزه با باندهای قاچاق مواد مخدر در مرزهای ایران و افغانستان، مبارزه با تروریست‌ها و داعش درسوریه و عراق را در کارنامه فرماندهی سپاه قدس(سال ۱۳۷۶ از سوی رهبرانقلاب مسوولیت سپاه قدس به او سپرده شد) را در کارنامه درخشان خود ثبت کرد.

آمریکای هتاک با ترور سردار بااخلاق انقلاب اسلامی ایران که نماد عزت، امنیت، آرامش و اقتدار ایرانیان بود بار دیگر خون ملت‌های آزادیخواهان و ستمدیدگان دنیا را به جوش آورد اما این دشمن جنایتکار نمی‌داند اگرچه سرداری برومند از ملت بزرگ ایران و جبهه مقاومت را گرفت، اما بدون شک پرچمی که حاج قاسم و همرزمان شهیدش در حمایت از مظلومان و مبارزه با صهیونیسم در دفاع از امنیت ایران اسلامی برافراشتند، با قدرت بیشتری ادامه می‌یابد، زیرا شهادت، مرز زمین و آسمان است و شهدا، مرزبانان همیشه بیدارهستند که خونشان می‌جوشد و ریشه ظلم را می‌سوزاند.

حفظ صلح و امنیت جهانی و حفظ کرامت انسان‌ها از اساسی‌ترین بحث در حقوق بین الملل است درحالی که بارها در طول انقلاب اسلامی ملت ایران به دلایل مختلف و واهی از سوی آمریکا و اسراییل تهدید و یا نقض شده است.

انهدام هواپیمای ایرباس بر روی آب‌های خلیج فارس و کشته شدن ۲۹۸ مسافر آن در ۱۲ تیرماه سال ۶۷ و هم‌چنین ترور فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس از فرماندهان ارشد حشد الشعبی عراق و چند همرزم دیگر این دو فرماندهان مبارزه علیه ظلم و تروریست‌های جهانی در حمله پهپادهای آمریکایی ۱۳ دی‌ماه سال ۹۸ در اطراف فرودگاه بغداد، نمونه‌هایی از یک تراژدی بزرگ انسانی و یک اقدام تروریستی و نمونه‌ای از نقض حقوق بشر دولت آمریکا ضد ایران است که باید در دادگاه‌های بین‌المللی با جدیت پیگیری شوند.

آمریکا به همراه سران کشورهای اروپایی حقوق بشر را دستمایه سلطه غیرقانونی خود بر سرنوشت ملت‌های دنیا قرارداده و با سواستفاده از عنوان حقوق بشر و دموکراسی‌های فرمایشی برای رسیدن به خواسته‌های غیرقانونی و فریبکارانه هرجنایتی را مرتکب می‌شوند.

ایالات متحده که از هیچ دشمنی آشکاری علیه مسلمانان و ملت‌های آزادی‌خواه دنیا و ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، فرماندهان نظامی ایران و حزب‌الله و عراق فروگذار نیست، امروز همین جنایت‌ها را در کشور خود علیه سیاه پوستان شروع کرده اما به یقین این جنایت‌ها نیز به نفع ترامپ و سیاستمدارانی چون او در آمریکا تمام نخواهد شد، زیرا این‌ها رفتارهای غیرانسانی سران دولت و ارتش آمریکا که امنیت جهانی و حفظ کرامت انسان‌ها را به خطرانداخته، نشانه‌ اضمحلال نظام دموکراسی آمریکا و غرب است.

اعلام صدور دستور جلب و اعلام قرمز از طریق پلیس بین‌الملل برای۳۶ مسوول سیاسی نظامی آمریکا از جمله دونالد ترامپ و نیز دیگر کشورها که در ترور شهید سردار قاسم سلیمانی مباشرت، مبادرت و آمریت داشتند، نهم تیر از سوی دادستان تهران درنشست شورای عالی قضایی به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه خبری است که می‌توان به پیگیری مجدانه آن هم به منظور نشان دادن چهره خبیث سران آمریکا و هم محاکمه این جنایتکاران کمی بیشتر امیدوار بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان