بازدید 9796
اقتصاد در گذر زمان

از «اخراج آلمانی های شاغل در ایران» تا «مجوز اقامت 5 ساله به سرمایه گذاران خارجی در ایران»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۸۷۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 30 June 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

10 تیر 1320، وزير مختار انگليس در تهران در ديدار با علي منصور نخست‌ وزير از او خواست تا فوراً اقدام به اخراج چهار پنجم آلماني‌ هاي شاغل در ايران نمايد.

10 تیر 1330، دكتر مصدق در ديدار با سفير آمريكا در تهران، پيشنهاد وي مبني بر به رسميت شناختن شركت نفت انگلیس و آسيب نرساندن به درآمد آن را رد كرد. سفير آمريكا در اين ملاقات ادامه روش ايران را موجبي براي تعطيل پالايشگاه آبادان ذكر كرد. مصدق نيز گفت: اگر پالايشگاه تعطيل شود هم اهميتي ندارد.

10 تیر 1332، طرح عمليات براندازي دولت دكتر محمد مصدق با نام عمليات « آژاكس » به تصويب نهايي وزارتخانه هاي امور خارجه آمريكا و انگليس رسيد .

10 تیر 1338، مدیرعامل بانک عمران روز دهم تیر سال 1338 به خبرنگاران گفت که سه مالک بزرگ زنجانی، آذربایجانی و اراکی آماده تقسیم املاک خود بین کشاورزان هستند.

10 تیر 1347، ايران معاهده عدم تكثير تسليحات هسته اي (ان پي تي) رادر اولين روز امضا كرد.

10 تیر 1353، ايران و امريكا قرار داد اتمي امضا كردند. به موجب اين پيمان، امريكا متعهد شد تا مدت 10 سال وسايل لازم براي غني ‌سازي اورانيوم را در اختيار ايران قرار دهد.

10 تیر 1355، سازمان انرژی اتمی ایران، در این روز قراردادی به مبلغ ۸/۷ میلیارد دلار با شرکت کرافت ‌ورک یونیون آلمان برای ساخت نیروگاه بوشهر امضا کرد. این قرارداد شامل ساخت دو واحد آب سبک بود. همچنین در این راستا قراردادهایی برای تحویل ۲۰۰ هزار متر مکعب آب خالص و سوخت مورد نیاز برای نیروگاه امضا شد.

10 تیر 1359، تغییر علامت جمعیت شیر و خورشید ایران به هلال‌ احمر در روز ۱۰ تیر ۱۳۵۹ اتفاق افتاد. این جمعیت در سال ۱۳۰۱ شمسی با کوشش و پیگیری دکتر امیراعلم تنظیم و تاسیس شد.

10 تیر 1376، گودرز افتخارجهرمي سرپرست دفتر خدمات حقوقي بين المللي رياست جمهوري گفت تاكنون 34 ميليون و 500 هزار دلار به بازماندگان حادثه سقوط هواپيماي ايرباس بر فراز خليج فارس - 12 تير 1367 - پرداخت شده است. اما هنوز 32 نفر براي دريافت غرامت مراجعه نكرده اند.

10 تیر 1389، اوباما مصوبه تحریم علیه ایران را با حضور مقامات اقتصادی، سیاست خارجی و کنگره امضا کرد.

10 تیر 1391، "ساماندهی حق‌کمیسیون مشاوران‌ املاک" و "مالیات بر خانه‌های خالی" عناوین دو طرح مدنظر کمیسیون اقتصادی مجلس بود که با استناد به دو گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس قرار شد پروسه تصویب قانون برای این طرح‌ها به جریان بیفتد.

10 تیر 1392، همزمان با روز صنعت و معدن، تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه صنعت خودرو ایران آغاز شد. این اولین بار بود که صنعت خودرو ایران به طور مستقیم هدف تحریم‌های بین‌المللی قرار می‌گرفت.

10 تیر 1393، نیکولا سارکوزی رئیس‌جمهوری سابق فرانسه به اتهام فساد مالی دستگیر شد.

10 تیر 1394، پس از تمدید یک هفته ‌ای مذاکرات هسته ‌ای، ناظران اقتصادی بین ‌المللی و بالاخص شرکت‌ های چند ملیتی از نزدیک چشم‌ انداز پیش ‌روی اقتصاد ایران را تعقیب می ‌کنند. آخرین نظرسنجی روزنامه «وال‌استریت ژورنال» حکایت از انتظار بی ‌صبرانه شرکت ‌های چندملیتی برای بهره ‌برداری از منافع اقتصادی پس از توافق هسته ‌ای دارد. این نظرسنجی که ۲۸ شرکت چند ملیتی، از جمله ۱۴ شرکت آمریکایی را شامل می‌ شود، نشان می ‌دهد که ۸۰ درصد شرکت ‌های چندملیتی در حال تغییر استراتژی خود در مورد ایران هستند. این نظرسنجی همچنین حکایت از آن دارد که ۵۷ درصد از این شرکت ‌ها ایران را به‌ عنوان اولویت خود انتخاب کرده‌ اند و مایل هستند پس از لغو تحریم‌ ها، فعالیت ‌های اقتصادی خود را در ایران توسعه دهند.

10 تیر 1396، قلی ‌الله قلی ‌زاده، نایب‌ رئیس کمیسیون عمران مجلس از عبور هواپیماهای قطری از آسمان ایران با مجوز شورای ‌عالی امنیت‌ ملی خبر داد.

10 تیر 1397، اولین فهرست ارزبگیران دولتی منتشر شد. در این فهرست که تنها بخشی از اسامی ارزبگیران را نشان می داد میزان ارز دریافتی هر شرکت به تفکیک برای واردات هر کالا ارائه شده بود. بررسی ‌ها نشان می‌داد بیشترین ارز تخصیصی برای واردات کالاهای استراتژیک چون «ذرت برای خوراک دام» و «دانه سویا» صرف شده است. این فهرست بیانگر انحرافاتی بود. از جمله اینکه شرکت واردکننده خودرو با ارز دولتی اقدام به واردات چای ساز نموده بود یا موسسه فرهنگی ورزشی با ارزهای دولتی اقدام به واردات لاستیک نموده بود.

10 تیر 1398، سخنگوی دولت گفت: هیات وزیران موافقت کرد برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به سرمایه‌گذارانی که قصد دارند در کشور معادل ۲۵۰ هزار یورو سرمایه‌گذاری کنند اجازه اقامت در ایران را بدهد. علی ربیعی پس از پایان جلسه هیات وزیران افزود: این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند در قالب سپرده‌گذاری در بانک، اوراق مشارکت در بخش تولید و مسکن و این چارچوب‌ها صورت بگیرد. سخنگوی دولت ادامه داد: در شرایط فعلی بر سهولت جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز در این جلسه تاکید شد که مجوزهای لازم به سرمایه‌گذاران در چند روز داده شود.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل