عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با بورس تابناک

چرا همچنان شاهد ورود نقدینگی به بورس هستیم؟ / سرمایه گذاران جدید ممکن است ضرر کنند؟

عضو شورای عالی بورس گفت: سیاست‌گذار باید با عرضه‌های بموقع و افزایش سهام شناور از گران شدن بی رویه قیمت سهام جلوگیری کرده و به نهاد‌های تخصصی برای توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم با افزایش سقف صندوق‌ها و ارائه تسهیلات و البته کاهش کارمزد صندوق‌ها و کارگزاری‌ها کمک کند.
کد خبر: ۹۸۶۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶ 26 June 2020

چرا همچنان شاهد ورود نقدینگی به بورس هستیم؟/ سرمایه گذاران جدید ممکن است ضرر کنند؟

عضو شورای عالی بورس گفت: سیاست‌گذار باید با عرضه های بموقع و افزایش سهام شناور از گران شدن بی رویه قیمت سهام جلوگیری کرده و به نهادهای تخصصی برای توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم با افزایش سقف صندوق ها و ارائه تسهیلات و البته کاهش کارمزد صندوق‌ها و کارگزاری‌ها کمک کند.

سعید اسلامی بیدگلی در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک با بیان اینکه نقل این چند ماه اخیر به طور مکرر ورود جدی نقدینگی به بازار سرمایه بوده، اظهار کرد: بیش از یک سال است، این روند در اقتصاد ایران شکل گرفته و به گونه‌ای شده که همه اخبار سیگنال مثبت برای بازار سرمایه محسوب می شود و به نظر می‌رسد اقبال عمومی برای ورود به بازار سرمایه وجود دارد.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ادامه داد: حتی در برخی موارد شاهد آن هستیم که اخبار سیاسی و اقتصاد کلان که اثرات خود را در روزهای آینده با شوک‌های قیمتی در دلار و سایر ارزها و بازار طلا بر جای خواهند گذاشت، نیز باعث ورود نقدینگی به بازار می‌شوند و به نظر می‌رسد، انتظارات تورمی که در مردم شکل گرفته، آنها را از حفظ ارزش پول خود کامل در سایر بازارها و فرصت های سرمایه‌گذاری‌ ناامید کرده است.

وی افزود: ضمن اینکه ورود به بازار مسکن، ارز و طلا نیز نقدینگی بیشتری را می طلبد و همچنین مخاطرات و ریسک های اقتصادی دارد، علاوه بر این، سایر بازارها همچون مسکن نقدشوندگی بسیار پایین تری دارند.

اسلامی خاطرنشان کرد: به همین دلیل، مردم و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را تنها ملجأ حفظ ارزش دارایی خود می‌دانند و به همین دلیل شاهد آن هستیم که اطلاعات آماری سه ماهه سال ۹۹ حتی از کل سال ۹۸ به عنوان یک سال بسیار استثنایی در بازار سرمایه، پیشی گرفته است.

این عضو شورای عالی بورس با اشاره به اطلاعات آماری سه ماهه نخست امسال گفت: تعداد کدهای معاملاتی افزایش یافته، ارزش معاملات در بسیاری از روزها از سقف ۱۵ هزار میلیارد تومان عبور کرده، نقدینگی وارد شده طی این مدت حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بوده در برخی روزها بیش از ۱۰۰ هزار کد معاملاتی جدید صادر شده و این اطلاعات آماری با هیچ مقطعی در بازار سرمایه قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه البته این وضعیت نگرانی های را نیز در پی دارد که از دو بعد قابل بررسی است، تصریح کرد: این وضعیت از یک بعد هشدار به سیاست گذاران است که تا چه اندازه چشم اندازها برای سرمایه گذاری نامطلوب و انتظارات تورمی در مردم رشد کرده که اینچنین ارزش‌گذاری تورمی و مفروضات بسیار بالایی دارند و اگر سیاست‌گذار نتواند این تورم را مهار کند، نتایج بدی برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه نگرانی‌هایی نیز در داخل بازار سرمایه وجود دارد، تاکید کرد: سرمایه گذاران جدید که با قیمت های بسیار گران‌تر از یک سال گذشته برخی نمادها را خریداری می‌کنند، چنانچه پس از مدتی محرز شود که این قیمت‌ها با واقعیت‌های اقتصادی آن بنگاه‌ها انطباق ندارد و دولت نیز بتواند بر انتظارات تورمی فائق بیاید، ممکن است این افراد و بسیاری از سرمایه‌گذارانی که دیر وارد بازار شده اند، دچار خسران و زیان شوند.

وی ادامه داد: در این میانه، متاسفانه نتوانستیم روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را توسعه بدهیم و به نظر می رسد بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران جدید همچنان با روش‌های مستقیم وارد بازار سرمایه می شوند و طبیعتا جو روانی بازار منجر به افزایش تنش ها خواهد شد.

اسلامی خاطرنشان کرد: سیاست‌گذار باید با عرضه های بموقع و افزایش سهام شناور از گران شدن بی رویه قیمت سهام جلوگیری کرده و به نهادهای تخصصی برای توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم با افزایش سقف صندوق ها و ارائه تسهیلات و البته کاهش کارمزد صندوق‌ها و کارگزاری‌ها کمک کند.

وی در پایان تاکید کرد: باید سرمایه‌گذاران را به سمت روش غیرمستقیم هدایت کنیم و البته نظارت بر کیفیت گزارش‌دهی شرکت‌ها نیز افزایش یابد و سازمان بورس و اوراق بهادار این مسائل  را پیگیری می کند لیکن باید عملیاتی شدن این اقدامات باید  متناسب با سرعت رشد بازار سرمایه باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
بانک جهانی اعلام کرده رشد اقتصادی ایران منفی ۶ است ولی بورس داره می تازه
خدا بخیر بگذرونه
من سرمایه ای ندارم ولی اگر داشتم تبدیل به طلا خواهم میکردم
از این بورس و آمارهای مشکوکش باید ترسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
اقتصاد ما به دلیل اینکه در تحریم آمریکا هستیم با اقتصاد بقیه دنیا متفاوت است و رشد آن تابع مستقیمی از رشد اقتصاد جهانی نیست و وابستگی به پارامتر های داخلی هم دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
داداش احتمالا مبلغ زیادی روی طلا سرمایه گذاری کردی میترسی بیاد پایین
درسته جیگر
بورس شروع خوبی داره ولی پایان گریه آوری دارد!!!
نقدینگی تو جیب شرکت های کارگزاری که تصنعی قیمت سهام را بالا می برند و در نتبجه شاهد زیان افرادیکه که اقدام به پس انداز سهام می کنند در آینده ای نزدیک خواهیم بود
ببینید در چند سال اخیر کارخانه ایی به کشور اضافه نشده است ویا کم اضافه شده .
پس نتیجه میگیریم که با روند رشد دلار ابتدا سهام شرکت ها انطور که باید وشاید رشد نداشت هرچند که دلار را ازاد می فروختند .
ولی بعد از واگذاری شستا که عمده سهام ان درربورس است و دولت هم صاحب ان است و حالا اقدام به فروش ان کرده و بعضی ازشرکتها هم سهام انرا دارند برای کنار زدن ان نسبت به خرید سهم لن اقدام میکنند تا گروه ناخواسته ایی به سبد انها وارد نشود . پس دولت خیلی راحت نسبت به فروش سهم خود اقدام میکند و رشد قیمت هم به ان واسطه است و کمی هم وجود تورم.
ولی بعد از خالی شدن سهم فروش دولت سیر نزولی زیادی را شاهد خواهیم بود .
هرهفته میگن شاخص اصلاح میکنه باز شاخص میره بالا
سلام
نقدینگی واقعی که وارد بورس می شود حداکثر به اندازه عرضه اولیه هایی است که انجام می شود. سوال اساسی اینستکه کل این نقدینگی چقدر است؟ چرا شرکتها در عرضه اولیه درصد کمی از سهام خود را وارد بورس می کنند؟ مثلا شستا تقریبا ده درصد، اگر این همه نقدینگی سرگردان وجود دارد چرا اینقدر عرضه اولیه محدود انجام میشود؟ ایا فساد سیستمی و ساختار یافته ای در کار نیست؟!
تابناک امروز شنبه ۷ تیر باز هم نمیتونیم وارد حساب کارگزاری آگاهمون بشیم...
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
نترس وقتی با هزاران میلیارد فلنگو بست اونموقع میتونی وارد حسابت بشی
مهدی -
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
به جای نک و ناله عوضش کن و اعصاب ما رو خط خطی نکن !!!
قيمت مسكن اينقدر بي حساب وكتاب بالا رفته كه از حباب هم بالاتره هيچكسي هم پاسخگونيست.
بچه ۵ ساله هم میتونه بفهمه که بین بازارهای سرمایه گذاری ارتباط مستقیم وجودداره و نمیشه بورس نورچشمی تنهادریک سال ۱۴ برابر رشد کنه اما بازهارهای رقیب مثل مسکن و ارز و طلا اجازه رشد نداشته باشند و دایما توسرشون زده بشه !!!!
شنبه ۷ تیر ساعت ۱۱:۱۰
قیمت های واقعی دلار و سکه :
دلار( اسکناس) ۱۹۵۰۰
دلار(حواله) ۲۰۱۰۰
سکه ۸۴۵۰۰۰۰
بچه ۵ ساله هم میتونه بفهمه که بین بازارهای سرمایه گذاری ارتباط مستقیم وجودداره و نمیشه بورس نورچشمی تنهادریک سال ۱۴ برابر رشد کنه اما بازهارهای رقیب مثل مسکن و ارز و طلا اجازه رشد نداشته باشند و دایما توسرشون زده بشه !!!!
رشد بورس طبیعی نیست همانطور که وزیر اقتصاد گفت شخص اول اجرایی کشور پشت این کار است
ولی هر چیز غیر طبیعی نمتواند دوام بیاورد و تردیدی در سقوط بورس نیست
بورس هر چه بالاتر برود نگه داشتن آن دشوارتر میشود خوده سهامداران هم بخوبی میدانند قیمتها واقعی نیست کمترین لغزش بورس باعث هجوم سهامداران برای فروش میشود
عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه نگرانی‌هایی نیز در داخل بازار سرمایه وجود دارد، تاکید کرد: سرمایه گذاران جدید که با قیمت های بسیار گران‌تر از یک سال گذشته برخی نمادها را خریداری می‌کنند، چنانچه پس از مدتی محرز شود که این «قیمت‌ها با واقعیت‌های اقتصادی آن بنگاه‌ها انطباق ندارد»
شنبه ۷ تیر ساعت ۱۳:۱۰
قیمت های واقعی دلار و سکه :
دلار( اسکناس) ۱۹۶۰۰
دلار(حواله) ۲۰۲۰۰
سکه ۸۴۵۰۰۰۰
رشد قیمت های بیش از ده برابری در طی چند ماه ... آیا نوعی تورم اقتصادی به دنبال نخواهد داشت؟ چند درصد از مردم با افزایش قیمت سهام منفعت می برند، عموم مردم باید منتظر موج جدیدی از بی نظمی اقتصادی و تورم حاصل از افزایش غیر طبیعی شاخص بورس باشند.
فعلا حرکت اقتصادی گله ای مردم بازار سرمایه را نشانه گرفته است!
بعضی سهامها بعلت مطرح شدن شایعات افزایش قیمت محصولات تولیدی قیمت سهم افزایش پیدا میکند این ممکن است تبعات بعدی را به ارمغان بیاورد
فعلا که خیلی ها پول دار شدند از بورس.. در آخر این مردم عادی میمانند و سهام به درد نخور شرکت‌های ورشکسته..
از زمانی که آگاه قطع شده ارامشی بی بدیل در بازار مشاده میشود و روند صعودی خوبی در پیش گرفته رنج کشی هم کم شده
امروز ساعت 13:05:01 خرید سهام وپویا که نمادش باز شده بود را زدم خطا داد دوباره زدم خطا داد ساعت 13:28 زدم در صف خرید 20000 امی قرارگرفتم واخر هم هیچ
--با کارگزاری مفید تماس گرفتم گفت اصلا امروز عرضه سهم وپویا نداشته ایم عجب کارشناسانی که خبر از هیچی ندارند
رشد سهام منطبق بر تورم و یا رشد اقتصادی (افزایش تولید و سوددهی واقعی شرکتها) ، طبیعی است اما این رشد امروزه بورس ناشی از تورم عمومی قیمت ها و یا رشد اقتصادی نیست بلکه ناشی از ورود هیجانی پولهای سرگردان به بورس است که قطعا منجر به ضرر و زیان برای سرمایه گذاران بخصوص تازه واردها خواهد شد .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر