بازدید 17117
۶
اتفاق مهم که اهالی هنر باید از آن بهره‌داری کنند؛

صدر نهاد قانون گذاری ایران یک مشاور سینماگر دارد!

سیدمحمود رضوی دارای تحصیلات کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی از دانشگاه علوم تحقیقات است و از جمله سوابق ایشان می‌توان به مواردی همچون فعال فرهنگی و تهیه کننده سینما از ۸۷ تا کنون، عضو گروه مشاوران جوان شهردار تهران سال ۸۴ تا ۸۶ و مشاور فرهنگی هنری معاون فرهنگی اجتماعی سپاه از سال ٩٠ تا ٩٣ اشاره کرد.
کد خبر: ۹۸۶۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۷ 23 June 2020

صدر نهاد قانون گذاری ایران یک مشاور سینماگر دارد!رئیس مجلس شورای اسلامی در حالی یک سینماگر را به عنوان مشاور خود برگزید که این مسئولیت پیش از این به چهره‌های دارای رگه‌های فرهنگی و فاقد رگه‌های هنری سپرده می‌شد و اکنون با این انتصاب، دریچه‌ای برای تعامل حداکثری اهالی هنر به ویژه سینماگران با این نهاد در راستای قانون گذاری در حوزه مختلف و رفع خلاهای قانونی است که سال‌ها برای اهالی فرهنگ و هنر چالش‌آفرین بوده است.

به گزارش «تابناک»، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به تازگی طی حکمی سیدمحمود رضوی را به عنوان مشاور فرهنگی و هنری رئیس مجلس منصوب کرد. رئیس مجلس در این حکم، اهمّ وظایف مشاور فرهنگی و هنری خود را تقویت تعامل مجلس با فعالان فرهنگی، هنری، ارتباط موثر با انجمن‌ها، صنوف، نهادها و سازمان‌های فرهنگی کشور به منظور بهره مندی ازظرفیت آنها درنظام تصمیم گیری و قانونگذاری کشور بیش از گذشته برشمرده است.

سیدمحمود رضوی دارای تحصیلات کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی از دانشگاه علوم تحقیقات است و از جمله سوابقش می‌توان به عضویت گروه مشاوران جوان شهردار تهران از سال 1384 تا 1386 و مشاور فرهنگی هنری معاون فرهنگی اجتماعی سپاه از سال 90 تا 93 اشاره کرد؛ اما عموم، رضوی را با عنوان دیگری می‌شناسند. او با تهیه کنندگی فیلم «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی در سال 1387 وارد سینمای حرفه‌ای شد و در این بیش از یک دهه پرکار بود.

صدر نهاد قانون گذاری ایران یک مشاور سینماگر دارد!

«خیابان‌های آرام» به کارگردانی کمال تبریزی، «دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی، «معراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی، «سیانور» به کارگردانی بهروز شعیبی، «دلبری» به کارگردانی سید جلال دهقانی، «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» به کارگردانی حمیدرضا قربانی، «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی و فیلم‌های «ماجرای نیمروز» و «ماجرای نیمروز 2: ردخون»، «لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان مجموعه آثاری است که رضوی تهیه‌کنندگی‌اش را برعهده داشت.

«معراجی‌ها»، «نفس گرم»، «پادری»، «نون و ریحون»، «پرده‌نشین»، «موج و صخره»، «عید امسال» و «فوق سری» نیز مجموعه سریال‌های تلویزیونی است که رضوی از سال 1390 به این سو تهیه‌کننده‌اش بود. او در عرصه مستند نیز تجربه تهیه‌کنندگی دارد و در فضای صنفی سینما نیز چهره‌ای فعال محسوب می‌شود. از این منظر به خوبی با چالش‌های پیش رو حوزه فرهنگ و هنر به ویژه سینما آشنایی دارد. این شناخت از نهادهای فرهنگی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان صداوسیما یک امتیاز مهم برای اهالی هنر محسوب می‌شود.

این اتفاق مهمی است که یک چهره از بدنه فعال در تولید محصولات فرهنگی و هنری به عنوان مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی انتخاب شده و در صدر قانون گذاری ایران یک مشاور سینماگر قرار دارد. البته مشخص نیست در مجلس کنونی چه میزان از امور با اراده رئیس مجلس تحقق می‌یابد و چه میزان فضا شبیه به مجالس پیشین است اما در هر صورت می‌توان از این دریچه برای ارتباط مداوم با هسته تصمیم‌گیر مجلس شورای اسلامی بهره برد و برخی خلاهای قانونی را برطرف کرد.

فرهنگ و هنر به خلاهای قانونی در حوزه رعایت حقوق مالی و معنوی هنرمندان مواجه است. فقدان شفافیت وسیع و غیرگزینی و امضاهای طلایی نیز از دیگر چالش‌های در مسیر فرهنگ است. همچنین برای سال‌های متمادی اعتبارات فرهنگی رشد اندکی حتی نسبت به عرصه‌هایی چون ورزش داشته‌اند و اکنون می‌تواند امید داشت زمینه برای جبران این عقب ماندگی و به ویژه افزودن بودجه‌های عمرانی برای توسعه سرانه فضای فرهنگی و هنری فراهم شود و این بخش کوچکی از چالش‌های این عرصه است که با قانون گذاری اصلاح می‌شود. باید دید اهالی فرهنگ و هنر تا چه میزان از این فرصت استفاده خواهند کرد؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
این هم از عجایب روزگار ماست که دانش آموختگان اهل سیاست که از واحد تحصیلات تکمیلی علوم و تحقیقات "دانشگاه آزاد اسلامی" فارغ التحصیل می شوند خیلی سیاستمدارانه اسم دانشگاه را به "دانشگاه علوم تحقیقات" تغییر میدهند
تا کی تشت ها از پشت بام بر زمین افتد؟
جناب تابناککک بزار طرف منصوب بشه بعد چرت بگو.
مجلس کمیسیون فرهنگی داره،رئیس مجلس چه نیاز به مشارو فرهنگی دارند؟!پس اون کمیسیون با اون همه نیرو و کارشناس به چه دردی میخوره؟
جاي تعهد وتخصص عوض شده است
حتي چهره اش هم منو مي ترسونه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان