بازدید 61457
۶

نحوه محاسبه نمره کتبی امتحانات پایان‌ترم دانشجویان

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی با تاکید بر اینکه وزارت علوم برای نحوه و شیوه‌های محاسبه نمره دانشجویان حداقل یا حداکثر نمره تعیین نکرده است، گفت: برخی از دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند از ۲۰ نمره ۱۵ نمره را بر اساس ارزشیابی مستمر دانشجویان در نظر خواهند گرفت و صرفا ۵ نمره را به صورت کتبی در نظر می‌گیرند. بنابراین مجددا تاکید می‌شود که این شیوه هرگز به عنوان قانون یا مصوبه جدید وزارت علوم برای نحوه محاسبه امتحانات پایان ترم اعلام نشده است.
کد خبر: ۹۸۵۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹ 21 June 2020

به گزارش «تابناک»، دکتر محمدرضا آهنچیان در گفت و گو با ایسنا به توضیح نحوه محاسبه نمره پایان ترم دانشجویان در نیم سال تحصیلی جاری پرداخت و اظهار کرد: یکی از روش های ارزیابی نمره پایان ترم دانشجویان، ارزیابی است که توسط استادان در طول نیمسال انجام می‌شود. در این خصوص وزارت علوم از فرودین ماه سال جاری به دانشگاه ها و اعضای هیئت علمی اعلام کرد که از دانشجویان ارزیابی مستمر داشته باشند به نحوی که عملکرد دانشجو در یادگیری فقط از طریق یک آزمون الکترونیکی در پایان نیمسال تعیین نشود.

وی در ادامه تصریح کرد: در یکی از مصاحبه ها عنوان شد که برخی از دانشگاه ها، به صورت قانونی و پس از تصویب شورای آموزشی ۱۵ نمره از ۲۰ نمره آزمون پایان نیمسال را به ارزشیابی مستمر و بر اساس تشخیص استاد درس اختصاص داده است، به این ترتیب موضوع نگرانی از اعتبار نتایج ارزیابی الکترونیکی برای یک درس منتفی است زیرا استاد در طول نیمسال عملکرد یادگیری دانشجویان را بررسی کرده و زیر نظر داشته است. بنابراین موضوع تقسیم نمره کل پایان نیمسال دانشجویان در نیمسال جاری به عهده هر دانشگاه و بر اساس تشخیص استاد است و در این زمینه هیچ نامه یا ابلاغیه ای به عنوان قانون یا مصوبه جدید از سوی وزارت علوم مبنی بر نحوه محاسبه امتحانات پایان نیمسال، اعلام نشده است و نخواهد شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی تاکید کرد: دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به صورت مستقل در زمینه نحوه محاسبه پایان ترم دانشجویان تصمیم خواهند گرفت و طبیعا اساتید در این خصوص نقش تعیین کننده دارند، چرا که بسیاری از دانشگاه‌ها این موضوع را با نظر خواهی و مشورت استادان تعیین و به هر حال بر اساس مصوبه شورای آموزشی دانشگاه تصمیم گیری کرده‌اند.

وی ادامه داد: اینکه بخواهیم کل نمره نهایی دانشجویان را بر اساس ارزشیابی مستمر درج کنیم بستگی به نظر استاد و مجوز دانشگاه دارد که البته این امر در دوره های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) امکان پذیرتر است و استادان با مجوز شورای آموزشی دانشگاه می تواند به این ارزشیابی اقدام کنند. در دوره های کاردانی و کارشناسی معمولا ارزشیابی به صورت ترکیبی و به روش جمع نمره عملکرد مستمر دانشجو در طول نیمسال و نمره امتحان پایانی تعیین می شود.

دکتر آهنچیان در خصوص امکان افزایش تقلب در آزمون های مجازی نیز تاکید کرد: تقلب همواره در آزمون های دانشگاه ها وجود داشته و در همه دنیا نیز این موضوع وجود دارد. چنین نیست که در نظام آموزشی ایران تقلب شایع‌تر باشد. این پدیده ناهنجار به عنوان یک چالش، ممکن است در بین تعداد اندکی وجود داشته باشد. در آزمون های الکترونیکی اگر سئوالات به صورت شفاهی و چهره به چهره از دانشجویان پرسیده شود و دانشجو نیز در مقابل دوربین رایانه، پاسخ خود را ارائه بدهد، اعتبار نتایج بیشتر و اطمینان بخش تر خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر آزمون مجازی دانشجویان از روش چهره به چهره (استاد و دانشجو) خارج شود و آزمون نابرخط(آفلاین) داشته باشیم، احتمال مداخله و اثرگذاری عواملی که تقلب خوانده می شود بیشتر خواهد شد. در این زمینه نیز اگر استادان در طول نیمسال ازرشیابی دقیقی از دانشجویان داشته باشند و عدم اختلاف بین ارزشیابی مستمر و نتیجه نهایی آزمون دانشجو برای استاد محرز شود قاعدتا می‌تواند با اطمینان نمره دانشجو را ثبت کند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی برخورد با تقلب امتحانی دانشجویان مشمول آیین نامه انضباطی است، گفت: در نیم سال جاری این آیین نامه تغییر نکرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۶
نفستان از جای گرم بلند می شه. جالبه! یکی از جایگاهی که نشسته داره حرف می زنه بدون آنکه متوجه عواقب حرفش باشه. ارزیابی مستمر چیه؟ !!! دانشجو وقتی بهش تمرین داده می شه اصلا حل نمی کنه چیزی تحویل نمی ده باید چه کار کنیم. یا اگر هم تحویل بده کپی پیست جواب دیگری است. من هیات علمی هم از خیلی از این قانون ها و دستور العمل ها خسته شدم. الان دانشجویان را به جون ما انداختید که پایان ترم 5 نمره است. 15 نمره قبلا تعیین تکلیف شده. با این حرف فقط صورت مساله تقلب در آزمون مجازی را پاک کرده اید. به جای این کار قبول کنید که این مشکل وجود دارد و به فکر چاره باشید. نه اینکه همش انکار کنید یا این مساله را کم اهمیت جلوه دهید. تصمیماتی داره گرفته می شه که اصلا نظر من هیات علمی برای هیچ کسی در این سیستم از دانشگاه گرفته تا وزارت علوم مهم نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
اساتید دانشگاه خودشان هیچ خروجی برای کشور ندارند درس را که بصورت پرزنتیشن واگذار کرده بودید به دانشجو و در پایان نامه هم کمکی نمی کردید جزوات شما هم همه مال 20 سال پیش بود
سلام.
امتحان مجازی دارای مشکلات زیر نیز هست که باید درنظر گرفته شود
1 - از هفته گذشته تا کنون بدلیل مصرف بالای برق محله ما در منطقه 6 تهران 3 تا 4 بار در ساعت گرما 2 ساعت روزانه برق رفته.
2 - سیستم adsl خانگی هم در ساعاتی از روز یا کند است یا گاهی قطع ووصل میشه .
3 - سرعت انتقال و سیستم دانشگاهها هم توانایی برقراری تصویری چهره به چهره را ندارد..
پس اگر در ساعت پیک مصرف برق و قطع تابستانی ساعات امتحان شد چه باید کرد ؟ چه کسی مسئوله ؟
لطفا انتقال و بررسی بفرمایید.
دانشجوی ارشد.
خواهش میکنم اساتید گرامی نخواهند از نمره امتحان پایان ترم بکاهند چراکه مگر دانشجو به صورت حضوری و طبق روال سابق درس خوانده که حالا همان گونه آزموده بشود ، آیا کیفیت آموزش بی کیفیت مجازی را معادل به سنجش گذاشته شدن با چنان بارم و چنین شرایطی میدانید ؟!
اتفقا روش بسیار درستی است که در کشور های توسعه یافته هم انجام میشود.
آقایی که هیئت علمی تو به رخ ملت میکشیداین رو بدون که فعلاً تواین شرایط کرونایی با پول وشهریه شبهه ناک( بدون اومدن دانشگاه وایاب وذهاب ) ارتزاق میکنید.شما هم بجای گله از سلسله مراتب تون تبعیت کنید.‌.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر