بازدید 22418
۲

«دگزامتازون» درمان کروناست؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی درباره مباحث مطرح مبنی بر میزان اثرگذاری دگزامتازون بر درمان کرونا، توضیح داد و تاکید کرد: استفاده از دگزامتازون در بیماران سرپایی مبتلا به عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی فوقانی باعث سرکوب شدید سیستم ایمنی فرد مبتلا شده و استعداد ابتلا به عفونت‌های مختلف را در این افراد افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۹۸۵۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۶ 21 June 2020

به گزارش «تابناک»، دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌درباره میزان اثرگذاری استفاده از دگزامتازون در درمان بیماران کرونایی، گفت: استفاده از دگزامتازون در بیماران سرپایی مبتلا به عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی فوقانی از جمله کرونا، سرماخوردگی و آنفلوآنزا، باعث سرکوب شدید سیستم ایمنی فرد مبتلا شده و استعداد ابتلا به عفونت‌های مختلف را در این افراد افزایش می‌دهد. بنابراین تزریق و تجویز دگزامتازون در بیماران سرپایی مبتلا به عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی فوقانی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. پزشکان عمومی و متخصص به هیچ عنوان نباید برای این بیماران دگزامتازون تجویز کنند.

وی با اشاره به مطالعه‌ای که درباره تاثیر دگزامتازون بر روی بیماران کرونایی انجام شده است، گفت: این مطالعه در آن دسته از بیماران کرونایی انجام شده که در بخش آی‌سی‌یو و تحت مراقبت‌های ویژه بستری بودند و طبق بررسی‌های انجام شده کمبود شدید اکسیژن داشتند که مجبور شدند به آنها دستگاه تنفس مصنوعی متصل کنند. در این مطالعه بر روی این بیماران مشاهده کردند که میزان مرگ‌ومیر این افراد که به دستگاه تنفس مصنوعی متصل بودند و به آنها دگزامتازون داده شده، کاهش یافته است.

مردانی با بیان اینکه این موضوع به این معنا نیست که دگزامتازون در پیشگیری یا درمان کرونا تاثیر دارد، افزود: از زمانی که این موضوع مطرح شد، عده‌ای آمپول‌های دگزامتازون خریدند و فکر می‌کنند اگر دگزامتازون تزریق کنند، دیگر به کرونا مبتلا نمی‌شوند. این اقدام اصلا منطقی نیست.

وی تاکید کرد: دگزامتازون در پیشگیری از ابتلا به کرونا و درمان بیماران سرپایی مبتلا به این بیماری، تاثیری ندارد. باید توجه کرد که سال‌هاست که از دگزامتازون در بیمارانی که دچار دیسترس تنفسی هستند، استفاده می‌کنیم، اما اینطور نیست که برای همه بیماران دگزامتازون تجویز کنیم، بلکه برای بیمارانی که شرایط خاص دارند، مشکلات تنفسی دارند و یا به دستگاه تنفس مصنوعی متصل شدند و این دستگاه برایشان جوابگو نیست، از این دارو استفاده می‌کنیم که گاهی اوقات نتیجه مطلوب می‌گیریم. بنابراین موضوع جدیدی نیست. البته درباره کرونا برای بیمارانی که اعلام کردم، این مطالعه جدید است.
احتمال تولید واکسن کرونا تا اواخر پاییز

مردانی درباره آخرین وضعیت مطالعات بر روی درمان انتخابی کرونا و یا تولید واکسن این بیماری، گفت: تا امروز هیچ درمان انتخابی موثری برای کرونا وجود ندارد. تنها یک داروی "رمدسیویر" مطرح شده که در ایران هم به صورت محدود استفاده می‌شود و توانسته دوره بیماری را از ۱۴ روز به ۱۰ روز کاهش دهد. بقیه داروها وضعیت متفاوتی داشتند، اما هنوز هیچ‌کس درمان انتخابی کرونا را نمی‌داند.

وی همچنین گفت: تولید واکسن هم در دانشگاه آکسفورد و یکی دو کارخانه آمریکا دارد به نتیجه می‌رسد. ان‌شاالله در ۴ تا ۵ ماه آینده و اواخر پاییز به احتمال زیاد واکسن در دسترس قرار می‌گیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
البته ایشان قطعااین مطالب رابرای آگاهی بیماران گفته اندنه برای همکارانشان چون هیچ چیزتازه ای نفرمودند ودانشجوی سال اول پزشکی هم خوب میداندکه اثرکورتن روی دفاع بدن چیست چه رسد به اینکه فرمودندپزشکان عمومی ومتخصصین بایدتوجه کنند وحواسشان جمع باشد ! خیلی لطفی میشوداگرتصورشودپزشکان مان نیازبه گوشزدکردن چنین مطلبی داشته باشند
همین را گفتند ..یک بسته دگزا دیگه در دارو خانههای ایران پیدا نمی شود ...بنازم مردم ایران مسلمان .موقعیت طلب سود جو کشور را ....هنوز ادعا طبق طبق دارید ما بهترینم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان