بازدید 32826
فارین پالیسی نوشت

مساله فقط ترامپ نیست؛ جهان در حال تماشای افول آمریکاست

قدرت سیاسی و قدرت نرم آمریکا تحت ریاست‌جمهوری ترامپ، افولی اسفناک داشته است. من از کشوری می‌آیم که افول را تجربه کرده، ولی این روند چندین دهه طول کشید. افول در آمریکا پرشتاب‌تر است. پیروزی دموکرات‌ها (در انتخابات آینده) شاید این روند را فروبنشاند اما نمی‌تواند آسیب‌هایی را جبران کند که ترامپ بر اعتبار و پرستیژ آمریکا وارد کرده است.
کد خبر: ۹۸۵۶۴۷
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸ 20 June 2020

مساله فقط ترامپ نیست؛ جهان در حال تماشای افول آمریکاست

بین الملل تابناک: مجله آمریکایی «فارن پالیسی» در مطلبی پیرامون افول آمریکا نوشت: بیش از سه سال است که نزدیک‌ترین متحدان آمریکا خود را به این باور دلخوش کرده‌اند که ریاست‌جمهوریِ پوپولیستیِ ترامپ یک اشتباه تاریخی است و ایالات متحده سرانجام به ریشه‌های دموکراتیک و جهان‌گرایی‌اش بازخواهد گشت. اما فصلی از همه‌گیری و اعتراضات، این باور را در هم شکست و بار دیگر چهره کشوری گرفتار در بیماری‌های ژرف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را آشکار کرد. امروز ایالات متحده آماج سرزنش‌های بین‌المللی است و نه تنها به خاطر رئیس‌جمهورش هدف انتقاد قرار گرفته، بلکه پیشینه‌ای از خشونت افسارگسیخته پلیس، لینچ کردن، برده‌داری و جنگ داخلی، ناظران را از ژنو تا گابون به هراس انداخته است.

اعتراض‌ها علیه خشونت پلیس و نژادپرستی سامان‌یافته، بیانگر چیزی است که به عنوان افول روزافزون ایالات متحده در نظر گرفته می‌شود.

در ژنو، یک بلوک کلیدی از دولت‌های آفریقایی خواهان رسیدگی سازمان ملل به بدرفتاری‌های ایالات متحده با شهروندان آفریقایی‌تبار شده است. گروهی بیست نفره از مقامات ارشد سازمان ملل، از جمله تدروس ادهانوم، دبیرکل اتیوپیایی سازمان جهانی بهداشت، با انتشار بیانیه‌ای، خشونت پلیس در شهرهای آمریکا را محکوم کرده‌اند. تندای آشیوم (Tendayi Achiume)، استاد حقوق دانشگاه کالیفرنیا و گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تبعیض نژادی به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت، ایالات متحده باید پایش شود و شرایط در آمریکا نیازمند پاسخی بین‌المللی است تا پرهیز از خشونت چشمگیر و روزانه علیه شهروندان آفریقایی‌تبار این کشور تضمین شود.

رهبران و دیپلمات‌های خارجی باور دارند که ترامپ در واکنش به کروناویروس و اعتراض‌های سیاسی، بی‌کفایتی‌اش را اثبات کرد؛ اما آنچه بیش از همه ناظران خارجی را نومید کرده این است که حتی ایالات‌ و شهرهای لیبرال، از جمله نیویورک، نیز در برابر همه‌گیری و اعتراضات سیاسی، آمادگی و واکنش مناسب نداشته‌اند. برخی از خشن‌ترین سرکوب معترضان تظاهرات‌ اخیر در ایالت‌ها و شهرهای آبی (حوزه‌های انتخاباتی حزب دموکرات) از جمله لس آنجلس، مینیاپولیس و نیویورک، انجام شده که تحت مدیریت رهبران سیاسی لیبرال هستند.

من از کشوری می‌آیم که افول را تجربه کرده، اما این روند چندین دهه طول کشید. افول در آمریکا پرشتاب‌تر است. پیروزی دموکرات‌ها (در انتخابات آینده) شاید این روند را فروبنشاند اما نمی‌تواند آسیب‌هایی را جبران کند که ترامپ بر اعتبار و پرستیژ آمریکا وارد کرده است.

آخرین نمایش از کشتار و خونریزی آمریکایی، نشانه‌ای دیگر از سقوط پرشتاب یک قدرت بزرگ به دوره‌ای از افول ملی و بین‌المللی است. اندرو گلیمور (Andrew Glimur)، معاون بریتانیایی‌تبار پیشین دبیرکل سازمان ملل در امور حقوق بشر، می‌گوید: "قدرت سیاسی و قدرت نرم آمریکا تحت ریاست‌جمهوری ترامپ، افولی اسفناک داشته است. من از کشوری می‌آیم که افول را تجربه کرده، اما این روند چندین دهه طول کشید. افول در آمریکا پرشتاب‌تر است. پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات آینده، شاید این روند را فروبنشاند اما نمی‌تواند آسیب‌هایی را جبران کند که ترامپ بر اعتبار و پرستیژ آمریکا وارد کرده است.

مایکل فولی‌لاو (Michael Fullilove)، دبیر اجرایی موسسه لووی استرالیا، می‌گوید شهرت آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ آسیب جدی دید و این آسیب با اختصاص یافتن بدترین شیوه مدیریت کروناویروس در جهان به ایالات متحده، شدیدتر شد. تقریبا تمام کشورهای توسعه‌یافته در موارد ابتلا و بستری در بیمارستان کاهش چشمگیر داشته‌اند؛ فقط در آمریکا ـ و تا حدی در بریتانیا ـ هر دو مورد افزایش یافته است. عملکرد متوسط و نه چندان خوب آمریکا در پاسخ به کووید-19 بسیاری از ناظران را تکان داد. ما خو گرفته‌ایم که آمریکا را مرکز قدرت جهانی ببینیم و نه مرکز بیماری جهانی.

 ایالات متحده پیش از این هم با افول اعتبار روبه رو بوده ـ مثلا در دوران افشای شکنجه‌های زندان ابوغریب ـ اما توانسته جایگاه دیپلماتیکش را بازیابد. مایکل دوکلوس، سفیر پیشین فرانسه در سوریه، با اشاره به این نکته می‌گوید، اگر ترامپ دوباره انتخاب نشود، بازهم احتمال بازسازی جایگاه دیپلماتیک آمریکا وجود دارد. به باور او، این بار تفاوت در این است که متحدان آمریکا درباره گستره شکاف ایجاد شده در جامعه‌ی خودِ آمریکا تردیدهایی دارند. "آمریکا اکنون همزمان با یک جامعه گسسته و یک نظام سیاسی درهم‌شکسته روبروست.

فولی‌لاو امیدوار است که پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر بتواند جایگاه آمریکا را بازگرداند. جهان همیشه به یاد خواهد داشت که آمریکا دونالد ترامپ را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کرد، اما فکر می‌کنم که امکان جبران بخش بزرگی از آنچه از دست رفته، وجود داشته باشد. با این حال، برای ناظران خارجی این امیدواری تنها زمانی وجود دارد که ثابت شود انتخاب ترامپ واقعا یک اشتباه بوده است. اگر آمریکایی‌ها بار دیگر ترامپ را انتخاب کنند، نمی‌توان مطمئن بود که ایالات متحده جایگاه جهانی‌اش را دوباره به دست بیاورد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۶۷
امریکا بد،بد،بد! همه دنیا هم میگن مرگ بر امریکا! حتی خود امریکایی ها هم می گویند مرگ بر آمریکا! ولی چرا دیروز قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی علیه ایران، با ۲۵ رای موافق، ۲ رای مخالف چین و روسیه و ۷ رای ممتنع کشورهای آذربایجان، هند، مغولستان، نیجر، پاکستان، آفریقای جنوبی و تایلند به تصویب رسید؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
یعنی نمیدونی اون باجگیر بزرگ و رهبر مافیاست که همه بهش باج میدن تا سلامت بمونند؟مبارزه فقط کار شجاعانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
آمریکا بد بد بد، همه دنیا هم میگن مرگ بر آمریکا حتی خود امریکاییا هم میگن مرگ بر آمریکا و پرچم آمریکارو اتش میزنند
ولی بالاخره در کشوری به نام ایران یک آدمایی زندگی میکنند که آمریکاپرست هستند و به آمریکا قسم خوردن که تا آخرین نفس از آمریکای عزیز دفاع کنند حتی اگه زانوی یک آمریکایی راه نفس خود اونهارو بند بیاره و تا آخرین قطره خون از آمریکا دفاع کنند حتی اگر هزار بار دیده باشند که تروریستهای ساخت آمریکا گلوی انسانهای زیادی را بریده باشند
باید به ایمان این انسانهای مومن و معتقد افرین گفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
واقعا نمیدونی چرا ؟
چون آمریکا توی همه کشورای دنیا دوستانی مثل شما داره که حتی اگه خود آمریکاییها مرگ یر آمریکا بگند و پرچم آمریکارو هم اتش بزنند باز هم از هر آمریکایی امریکاییتر هستند حتی اگر آمریکا به کشور خود اونها و خود اونها تجاوز کرده باشه ختی اگه امریکا کشورشون و خودشون رو تحریم کرده باشه حتی اگر امریکا سردارسلیمانی اونها و برادران خود اونهارو ترور کرده باشه و به ترور هم اعتراف کرده باشه حتی اگه.....این مثالها پایان نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
واقعا آمریکا دیگه باید چکار بکنه که شما بفهمید آمریکا خوبه یا بد ؟
البته احتمالا اگه ی روزی خود شما هم توسط یک امریکایی حتی کشته بشی حتما از آمریکاجون تشکر هم خواهی کرد چون قطعا امریکا شمارو بیشتر از خودت و حتی بیشتر از خودش دوست داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
باید از ایران مدیر جوان ، انقلابی و جهادی وارد کنندتا
شکوفا بشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
افول اسفناک گفتی ، نمیدونم چرا یاد ارزش ریال افتادم؟
به قول اقای همتی: ارزو بر جوانان فارین پالیسی عیب نیست!

ارزو بر جوانان عیب نیست ولی از سوی مدیران مادامالعمر که بارها تحلیل انها اشتباه از اب در امده تلخ است!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
با این تحلیلاشون :))
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
فعلا که آقای همتی آرزوی خیلی ها را برآورده کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
حالا اینو بیا ده بار دیگه هی تکرار کن.
به قول اقای همتی: ارزو بر جوانان فارین پالیسی عیب نیست!
ارزو بر جوانان عیب نیست ولی از سوی مدیران مادامالعمر که بارها تحلیل انها اشتباه از اب در امده تلخ است!
اگرچه چین و روسیه و اتحادیه اروپا از آمریکای رو به افول استقبال می کنند ولی خودشان مانع از اضمحلال آمریکا خواهند شد.
چون علاوه بر برهم خوردن موازنه امنیتی سیاسی قوا در دنیا،اقتصاد در هم تنیده جهانی دچار افول کشنده خواهد شد.
دنیا بیشتر از ترامپ وحشت و تنفر و واهمه دارد و با رهبری امثال اوباما مشکلی نخواهند داشت.
انتخابات پیش روی آمریکا چه بخواهیم و چه نخواهیم برای دنیا سرنوشت ساز و تعیین کننده خواهد بود
اینها برای ما نون و اب نمیشه. کشک.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
برای شماها اگه شکستهای امریکا آبروریزیهای آمریکا فاش شدن توخالی بودن ابهت آمریکا برملاشدن ضدبشر بودن دشمن آزادی بودن مخالف آزادی بیان بودن مخالف دموکراسی بودن طرفداردیکتاتور بودن و.....آمریکا آب نداشته باشه ولی کوچکترین خیر منفی در مورد ایران براتون نون خوبی داره
هر اخبار منفی در مورد امریکا که گقته بشه را یا تکذیب میکنید یا رد میکنید یا حاشا میکنید یا زیر سوال میبرید یا منبعش را مزدور و وابسته به این و اون میدونید یا بالاخره یک دلیلی برای بی ارزش بودنش بیان میکنید یا مثل الان که منبعش آمریکاییه و از این ترفندها نمیشه استفاده کرد ، دنبال نون و آبش میگردید
ولی کافیه یک خبر خوب در مورد ایران باشه ، دقیقا همون دلایل را که برای رد کردن خبر منفی در مورد امریکا میاوردید برای رد کردن خبر مثبت ایران ردیف ، میکنید ، دروغه منبعش بی اعتباره ، از خودشونه ،و ....یا هزار بهونه دیگه
و البته برعکسش هم که صادقه
به سن تو قد نمیده این چیزا ننه
افول امریکا یعنی ازهم پاشیده شدن اقتصاد جهان
بیخود نیست تا میگه از دلار تحریمتون میکنم همه غلاف میکنن
زیاد تو بحرش نرو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
نه بابا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
نه ننه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
همين الان درآمد سرانه در چين 21 هزار دلار هست در حاليكه در آمريكا 19 هزار دلار است، قدرت اقتصادي آمريكا در حال افول و تا چند سال آينده به قدرت دوم يا سوم اقتصادي تبديل خواهد شد.
اگه آمریکا بده پس چرا آقا زاده هاتون در آمریکا هستن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
اقازاده های کدوم اقایون ؟
اون اقایونی که از اول میگفتن امریکا بده ولی حالا دلشون واسه مذاکره باهاش ضعف میره ؟
یا اون اقایونی که از اول میگفتن امریکا بده و هنوز هم میگن امریکا بده ؟
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
از اول می گفتن آمریکا بده ولی بچه هاشون اونجا هستند !
همه با هم فامیل هستند
خودت هر چی می خوای باش ولی ما را نااگاه فرض نکن !
فعلا افول ارزش پول ملی را داریم تجربه می کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
البته این افول ارزش پول ملی را به لطف علاقمندان مذاکره با کدخدا و رای دهندگانی که ۱ دلاری را با یک هزاری در دست داشتند تجربه میکنیم
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
بله اشتباه شده بر خلاف میل جنابعالی رای دادن !
یک روز بعد امضای برجام که اعلام کردیم به شرکتهای آمریکایی اجازه ی ورود به ایران را نمی دهیم فاتحه ی برجام خوانده شد
از همان لحظه پروسه ی خروج آمریکا ار برجام کلید خورد
فکر نکن مردم نمی فهمند برجام چطور شکست خورد
هر چند شما ها مرد نااگاه دلتون می خواد که ما نیستیم !
فرامرز
| United Arab Emirates |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
به لطف اطلاح طلبان علی برکت الله
قبل از جنگ جهانی اول کشورهای روسیه و اروپایی آقای دنیا بودن.
کارنامه روسیه و انگلیس در ایران برای همه مشخصه
خدا به بچه هامون رحم کنه
افول آمریکا ؟؟؟!!!
پولشون که بعد از جنگ جهانی دوم مبنای دادو ستد جهانیه
زبانشون که زبان رسمی دنیا است
بزرگترین اقتصاد دنیا هم که هست
بزرگترین ارتش دنیا را هم که داره
کعبه ی آمال و آرزوی اکثر مردم دنیا هم که هست
حالا خودتون قضاوت کنید
افول
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
خب پس خداروشکر
من تعجب کرده بودم که این اخباری که الان چندوقته در مورد امریکاحون میگند از کجا داره میاد بیرون
امان از دست این مزدورای ایران که توی همه تلویزیونها و رسانه های دنیا نفوذ کردند و هر جا هم که نفوذ میکنند فقط اخبار امریکارو برعکس منتشر میکنند
ممنون که حقیقتو برای من روشن کردی
فریبرز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
حیف که نمیفهمی وگرنه برات توضیح میدادم افول یعنی چی
ناشناس
| Canada |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
دوست عزیز فریبرز خان ...کشوری که ۲۰ در صد تولید دانش و علم را در اختیار دارد افول ندارد ....۳۰ تا ۴۰ در صد بهترین های دانشمندان جهان در این کشور زندگی می کنند و هیچ گاه افول نخواهند داشت ....لطفا یک نگاه به منابع و ماخذ تمام دانش بشری تا الان داشته باشید بد نیست ....شما را درک می کنم که منتظر نابودی و افول امریکا هستید ولی متاسفانه یا خوشبختانه هیچ نشانه ای از این نیست مگر اینکه شما به عالم غیب وصل باشید
الان بهترین فرصته
که دنیا با فرماندهی ایران بر علیه آمریکا قیام کنه و برای همیشه بشریت را از امپریالیسم نجات بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
پارک ات رو عوض کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
جان؟
فضا
| United States of America |
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
داداش اسم ساقی شما چیه؟ مثل اینکه جنسش خیلی خوبه!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
ساغیت کیه دادا !!!
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
متاسفانه با همین افکار مشعشع تریبون دارند و مدام افاضات می کنند !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
چند سالت عجیجم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
شماها دیگه کی هستید
دلار چنده تابناک ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
B
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
آمریکا داره سقوط میکنه ولی دلارش داره پرواز میکنه
تحلیلهای آبکی
ترامپ با رای مردم مشروعیت گرفته و انتخاب شده و با رای میره قرار نیست مادام العمر سلطنت کنه
و دنیا فعلا دست به سینه در مقابل امریکاست مگر این ساقی خوب باشه
آمریکا در حال غرق شدن هستش، به همه چی داره چنگ میزنه خفه نشه، دیر یا زود داره ولی سوخت و سوز نداره، بلاخره نابود میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
شاید نابود نشه ولی قطعا افول میکنه و بجای نگاه کردن از اون بالا به پایین تا چند وقت دیگه خودشم میاد پایین و با نگاه برابر به چند کشور قدرتمند دیگه نگاه میکنه
تایتانیک متلاشی نمیشه ولی غرق میشه و میره ته دریا و هم سطح چند کشور دیگه میشه
Bet
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
شماها حالتون خوبه؟ یه نگاه هم به مملکت خودتون بکنین بی زحمت البته اگه بهتون بر نمیخوره
باور کنید نه فقط آمریکا بلکه تمام جهان در حال افول است بنیاد های خانوادگی و بشری در حال نابودی است. حتی در کشورهایی که تا چند سال داعیه رهبری معنوی جهان را داشتند فساد تا گلوی جامعه رسیده است. امیدی به نجات بشر نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
عزیزم شما خیلی افسرده ای
واقعا اینطوری نیست
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
به 2250. نکنه شما انتظار دارید واقعا نصف مردم ایران از فساد و فقر از هم بپاشند و انوقت شما کمی بدبین شوید؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
امیدی به نجات بشریت بر اساس فرهنگ و سیاست و اقتصاد امریکایی نیست چون آمریکا اگه بتونه اول باید ی فکری به حال خودش بکنه
کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی
ولی شاید راه نجات دیگه ای باشه
آمریکا داره افول میکنه! ولی ریال ما شده یک صدو‌نود هزارم دلار!!!
شما به چی میگین افول؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
ما می فرماییم که افول کرده. شما مردم هم باید بگین افول کرده. اگر هم نگین البانی نشین هستید!
ناشناس
| Brazil |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
وقتی میگن آمریکا در حال افول است آنرا با خودش میسنجند نه با ایران. ارزش ها در آمریکا در حال افولند، تساوی حقوق انسانها در حال افول است، محبوبیت آمریکا در کشورهای دیگر
با خوندن کامنت های این مطلب , فهمیدم که اون کسی که امید دانا در موردش حرف میزنه دقیقا به چه معناست!
آمریکا مانند کشتی تایتانیک بخاطر ظلم هایی کرد غرق خواهد شد
جدا؟ نظرتون راجع به کشور خودمون چیه؟ ما هم که داریم روز به روز پیشرفت میکنیم و اقتصادمون شکوفاتر میشه
نویسنده دچار نوعی خطرناک از خودشیفتگی است. امریکا هرگز خوب نبوده است آنچه او ارزش های لیبرال می نامد برای خود امریکایی ها سعادت و خوشبختی و برای دیگر ملت ها فقر و مرگ و کودتا به ارمغان آورده است.
اگر بگوییم شوروی ثابت کرد «دیکتاتوری پرولتاریا» یک پارادوکس است امریکا ثابت کرد «دیکتاتوری» با «دموکراسی» هیچ تضادی ندارد یک دولت می تواند با روشی کاملا دموکراتیک انتخاب شود اما باعث بدترین رنج ها را برای مردم براساس دروغ و نیرگ بیافریند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
عالی، احسنت
فقط یک مقایسه ساده امریکا وکشورخودمون از۱۹۷۸تاکنون نشاندهنده این خواهدبودکه کدامیک صعودوکدام افول داشته اند البته معنی افول تونظربعضی ها کلا یک چیزدیگه است واین افرادمعمولا آمال وآرزوهای دست نیافتنی خودشون روطی سالیان متمادی تکرارمیکنند!
آمریکا شیطان بزرگ است. دلار 10000 تومن. آمریکا در حال نابودی است. دلار 14000 تومن. آمریکا روبه افول و اضمحلال است. دلار 19000 تومن. و در حالی که آمریکا با سرعت روبه نابودی می رود، ارزش پول ملی ما کم میشود. تورم لجام پاره میکند. قیمت ماشین و مسکن سر به فلک می زند. ضریب هوشی مردم کم میشود. کشور به سمت پیر شدن میرود و اکبر طبری ها برای نابودی آمریکا دست میزنند!!!
لطفاً آقازاده ها از آمریکا برگردند. آمریکا در حال افول است!
باید کاری کنیم تا آمریکا بیش از این افول نکند و الا دلار به مرز 40 و 50 هزار تومان می رسد!
آمریکا در حال افول است و قیمت دلار، سکه، مسکن، ماشین، لوازم خانگی، حبوبات، لبنیات، موتورسیکلت و اختلاف طبقاتی در حال افزایش.
در حال افوله کشورها را اینجوری تحریم میکنه و بقیه قدرتها هم تابع اش هستند اگر در حال افول نبود چکار میکرد؟
در حال افوله کشورها را اینجوری تحریم میکنه و بقیه قدرتها هم تابع اش هستند اگر در حال افول نبود چکار میکرد؟
یکشنبه ۱ تیر ساعت ۱۱:۴۸
دلار(اسکناس) ۱۹۴۰۰
دلار(حواله) ۱۹۷۰۰ به بالا
سکه ۸۱۰۰۰۰۰
گيريم آمريكا رو به افول باشه اين ميشه نون و آب واسه ملت ايران؟بجاي فكر به افول اين و اون به فكر مملكت خودتون باشيد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل