بازدید 18077

سود ۱۰ میلیون تومانی دلال در هر کیلو زعفران!

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه مافیا زعفران را از کشاورزان نصف قیمت خریداری کرده و 2 برابر در بازار می‌فروشند، گفت: با قیمت فعلی کشاورز در فروش هر کیلو یک میلیون تومان ضرر می‌کند.
کد خبر: ۹۸۴۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ 12 June 2020

علیرضا غنی‌زاده مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی از نفوذ مافیای دلالی در خرید زعفران از کشاورزان خبر داد و گفت: متأسفانه دلالی خرید زعفران در دستان چند نفر است و آنها این محصول استراتژیک و ارزآور را به کمترین قیمت از کشاورزان خریداری می کنند و به دو برابر قیمت در بازار می فروشند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: قیمتی که اکنون دلالان از کشاورزان خریداری می‌کنند یک میلیون تومان زیر قیمت تمام شده است وکشاورزان با توجه به هزینه‌های برداشت، فرآوری، خشک کردن گل و نیز هزینه خرید پیاز زعفران در حقیقت ضرر می‌کنند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه قیمتی که دلالان و مافیا از کشاورزان خریداری می‌کنند زیر ۸ میلیون تومان است، گفت: این در حالی است که قیمت زعفران در بازار کیلویی ۱۸.۵ میلیون تومان است که مابه‌التفاوت این رقم یعنی ۱۰ میلیون تومان در هر کیلو به جیب دلال می‌رود.

وی افزود: مافیای زعفران علاقه دارند که محصول را به حداقل قیمت از کشاورز خریداری و به دو برابر قیمت در بازار بفروشند.

*راهکار سازمان تعاون روستایی برای حذف دلالی

غنی‌زاده در پاسخ به اینکه راهکار شما برای حذف این دلالان و افزایش سود کشاورزان چیست، گفت: راهکار ما این است که زعفران را از کشاورزان خریداری و در بازارهای دیگر صادر کنیم. سال گذشته ۷۲ تن زعفران به مبلغ ۶۷۲ هزار میلیارد تومان از کشاورزان خرید حمایتی شد و به دلیل اینکه باعث افت قیمت در بازار نشود به مصرف‌کنندگان نفروختیم و قرار است به کشورهای دیگر صادر کنیم.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: قیمت هر کیلو زعفران در بازار دبی ۲ هزار یورو (حدود ۴۰ میلیون تومان) و در بازارهای اروپا ۴ هزار دلار است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه فروش گران شما به بازارهای صادراتی نفعی به تولیدکننده ندارد و شما برای حمایت از کشاورز باید نرخ خرید از کشاورز را افزایش دهید، گفت: زمانی که محصول زعفران در بازارهای صادراتی به قیمت بیشتری به فروش می‌رود در حقیقت تقویت همین تعاونی‌هایی است که کشاورزان در آن عضو و سهیم هستند و باعث رشد و افزایش درآمد کشاورز نیز خواهد شد.

غنی‌زاده در پاسخ به اینکه پیش‌بینی شما از نرخ خرید حمایتی زعفران در سال جاری چیست، ادامه داد: زعفران تا چند وقت دیگر برداشت می‌شود و اگر ببینیم ورود ما به نفع کشاورز است حتماً خرید حمایتی را انجام می‌دهیم و اگر قیمت در بازار مناسب نباشد انجام نخواهیم داد. در هر حال ما باید تمام اقدامات‌مان در جهت منافع تولیدکننده باشد.

* مطالبات زعفران‌کاران تا هفته دیگر پرداخت می‌شود

وی با بیان اینکه سال گذشته به ارزش ۶۷۲ میلیارد تومان زعفران از کشاورزان خریداری شده است، گفت: ۶۵ درصد پول زعفران پرداخت شده و ۳۵ درصد باقی مانده است که هفته آینده کامل پرداخت خواهد شد.

غنی‌زاده افزود: در حقیقت ۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات زعفران‌کاران پرداخت شده و ۲۳۰ میلیارد تومان باقی مانده نیز پرداخت می‌شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در مورد پیش‌بینی تولید زعفران هم گفت: انتظار داریم تولید زعفران امسال با ۳۰ درصد افزایش به ۵۰۰ تن برسد.

وی تأکید کرد: برنامه ما فروش شفاف زعفران در بورس با اخذ نظر کارشناسان و همچنین صادرات به کشورهای دیگر است.

غنی‌زاده گفت: به زودی زعفران در بورس عرضه می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که قیمت آن دو برابر فعلی باشد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: البته از منافع مصرف‌کننده هم چشم پوشی نمی‌کنیم و اگر قیمت بازار برای مصرف‌کننده بالا باشد ما می‌توانیم با عرضه زعفران‌های خریداری شده قیمت را در بازار تعدیل کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر