بازدید 20962
۵

چرا دولت ترامپ دیوان کیفری لاهه را تحریم کرد!؟

دولت ترامپ که به اقدامات علیه نهادها و موسسات بین المللی مشهور شده، در جدیدترین اقدام خود دیوان کیفری لاهه را تحت تحریم قرار داد. اقدامی که با رویه های معمول بین المللی سازگار نیست و می تواند وجهه آمریکا در جامعه بین الملل را مخدوش کند.
کد خبر: ۹۸۳۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۹ 11 June 2020

چرا دولت ترامپ دیوان کیفری لاهه را تحریم کرد!؟

بین الملل تابناک: دولت ترامپ که به اقدامات علیه نهادها و موسسات بین المللی مشهور شده، در جدیدترین اقدام خود دیوان کیفری لاهه را تحت تحریم قرار داد. اقدامی که با رویه های معمول بین المللی سازگار نیست و می تواند وجهه آمریکا در جامعه بین الملل را مخدوش کند.

وزیر خارجه آمریکا در اقدامی یکجانبه، نهاد بین‌المللی دیوان کیفری لاهه را به خاطر پیگیری جنایات جنگی سربازان آمریکایی و اشغالگران قدس، تحت تحریم قرار داد.

مایک پمپئو روز پنج‌شنبه در نشست خبری مشترک با مارک اسپر وزیر دفاع، بیل بار وزیر دادگستری آمریکا و رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی ترامپ، این مطلب را مطرح کرد.

وی با یادآوری اعلامیه نوامبر ۲۰۱۷ دیوان بین‌المللی کیفری برای تعقیب سربازان آمریکایی که در افغانستان مرتکب جنایت جنگی شده بودند، افزود: این پیگرد برای عدالت نبود بلکه پیگرد آمریکا بود.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: دیوان بین‌المللی کیفری نمی‌تواند آمریکایی‌ها را تحت پیگرد قرار دهد و آنها را بازداشت کند. آمریکا عضو این دادگاه نیست و اگر این دیوان فرایندی را دنبال کند، در واقع این فرایند را مسخره کرده است.

پمپئو هرگونه تحقیق درباره آمریکایی‌ها را محکوم کرد و گفت: ما مسئولیت خود را در قبال این اقدامات با محکوم کردن این دادگاه، تعلیق همکاری با آن و اعمال محدودیت ویزا برای دست‌اندکاران آن، انجام دادیم.

وی با ابراز خرسندی از انتقاداتی که انگلیس، آلمان و ژاپن نسبت به این دادگاه داشته‌اند، از درخواست آنها برای اصلاح دیوان بین‌المللی کیفری قدردانی کرد.

وزیر خارجه ترامپ تاکید کرد دیوان بین‌المللی کیفری باید مسیر درست را با از بین بردن این تحقیق در پیش بگیرد همانگونه که آخرین نشست پیش از دادگاه به اتفاق خواستار پایان دادن به این تحقیقات شده بودند.

پمپئو با رد اقدامات این دادگاه برای تحقیق علیه سربازان آمریکایی که از ماه مارس آغاز شده است، خطاب به متحدان خود گفت: ممکن است شما به ویژه متحدان ناتو که در کنار ما علیه تروریسم در افغانستان جنگیدند، (متهم) بعدی باشید.

وی همچنین از تهدید دیوان بین‌المللی کیفری علیه رژیم صهیونیستی هم ابراز نگرانی کرد و گفت: این دیوان گفته است که علیه اسرائیل به اتهام جنایت جنگی در کرانه باختری و غزه در حال تحقیق است.

وزیر خارجه ترامپ که این روزها به وزیر نفرت هم مشهور شده است، با تمجید از آنچه که سیستم تنومند مدنیت و قانونی نیروی مسلح رژیم صهیونیستی نامید، اقدام دیوان بین‌المللی کیفری را به سیاسی‌کاری علیه این رژیم متهم کرد.

پمپئو این اقدام دیوان را تمسخر عدالت خواند و افزود: بیش از ۳۰۰ عضو کنگره اعم از جمهویخواه و دموکرات در نامه‌ای به من خواستار حمایت از اسرائیل در برابر حمله غیرقانونی و سیاسی دیوان کیفری شده‌اند.

وی به دیوان هشدار داد هرگونه تهدید علیه متحدان آمریکا به منزله به خطر انداختن خود آمریکایی‌ها است.

وزیر خارجه ترامپ به همین دلیل اقدام دولت خود را مقابله به مثل خواند و ادامه داد: ما مجازیم تحریم‌های اقتصادی علیه مقامات دیوان بین‌المللی کیفری وضع کنیم که به طور مستقیم در تحقیق علیه نیروهای آمریکایی یا متحدان آن دخیل بوده‌اند و کسانی که از این اقدامات حمایت کرده‌اند.

پمپئو  اضافه کرد: اعمال تحریم علیه افراد و نهادها ممکن است نسبت به هر پرونده‌ای متفاوت باشد.

وی همچنین به اعمال محدودیت بیشتر صدور ویزای آمریکا علیه مقامات و کارکنان دیوان بین‌المللی کیفری هم اشاره کرد و گفت: این محدودیت علیه کسانی است که به طور مستقیم در این تحقیقات دخالت داشته‌اند که می‌تواند به خانواده‌های آنها هم گسترش یابد.

وزیر خارجه ترامپ افزود: نمی‌توانیم اجازه دهیم اعضای دیوان بین‌المللی کیفری و خانواده‌های آنها به خاک آمریکا وارد شوند و از آزادی‌های اینجا بهره‌مند شوند و در همان حال نیروهای این کشور را تحت تعقیب قضایی قرار دهند.

لازم به ذکر است که آمریکا هیچگاه عضو دیوان بین‌المللی کیفری نشد و صلاحیت این دیوان برای انجام تحقیق در مورد شهروندان آمریکایی را به این دلیل که "حاکمیت ملی آمریکا" را تهدید می‌کند، به رسمیت نمی‌شناسد.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۵
آمریکا دیوان لاهه که هیچ، حتی اگر سازمان ملل را نیز تحریم کند هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد بنابراین به این تحلیل ها دل خوش نکنید زیرا تاریخ معاصر نشان داده است که متاسفانه تمام دنیا عملا مطیع آمریکاست و این انتقادهای سطحی هم هیچ تاثیری در سیاست های کلان واشنگتن نخواهد داشت.

ما بهتر است بجای اینکه از رفتار سیاسی بقیه دولتها انتقاد کنیم، فکری به حال اوضاع داخلی خودمان و اصلاح ساختار سیاست خارجی خویش بنماییم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
با این حقارت شما . اگر ما می خواستیم نوکر آمریکا می باشیم که ئیگه با یه تیپا شاه نکبت رو پرتش نمی کردیم بیرون!!! التماس تفکر!×
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
این نگاه به قوانین بین الملل منتهی به شکل گیری آلمان نازی دیگر خواهد شد.
دوست من،خنثی بودن از یک عمل منفی هم بدتره.
شما چرا ناراحتید ؟
شما که می گفتید الان وقت مذاکره نیست نباید ناراحت باشید !!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
داره واسه عشق مذاکره ها می گه که همچین دیوانه ای معلوم نیست بعد از مذاکره چه کند
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی