بازدید 7949
اقتصاد در گذر زمان

از «تصویب اجازه تاسیس بانک فلاحتی و صنعتی» تا «بازداشت مدیرعامل فراری بانک سرمایه در اسپانیا»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و یکمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۸۳۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 10 June 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و یکمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

21 خرداد 1312، مصادف شد با تصویب اجازه تاسیس بانک فلاحتی و صنعتی مستقل با سرمایه 20 میلیون ریال، توسط مجلس شورای ملی.

21 خرداد 1332، یک موافقتنامه بانکی نیم میلیون دلاری در هشت ماده بین بانک ملی ایران و بانک لومی اسرائیل به امضا رسید.

21 خرداد 1335، دولت وقت اعلام كرد كه از سال تحصيلي آينده، تحصيل در دانشگاه تهران رايگان خواهد بود و از دانشجويان پولي دريافت نخواهد شد.

21 خرداد 1372، انتخابات ششمین دوره ریاست جمهوری در ایران برگزار شد. در نتیجه این انتخابات مرحوم هاشمی رفسنجانی برای 4 سال دیگر به ریاست جمهوری اسلامی ایران برگزید شد.

21 خرداد 1393، سرانجام پس از ماه‌ها بحث و گفت‌و‌گو میان خودروسازان و شورای‌ رقابت، فرمول نهایی قیمت خودرو اعلام شد. براساس این فرمول، کف و سقف افزایش قیمت 49.3 تا 9.6 درصد تعیین شد.

21 خرداد 1396، وزیر دارایی اتریش طی دیدار با وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان از اختصاص یک میلیارد یورو از سوی بزرگ ‌ترین بانک این کشور به منظور تامین مالی و توسعه همکاری ‌های دو کشور خبر داد.

21 خرداد 1397، نشست خبری رئیس سازمان توسعه تجارت حاوی دو خبر مهم بود؛ خبر اول اعطای مجوز برای معامله اظهارنامه‌های صادراتی بود که به نوعی به‌منزله ایجاد بازار دوم برای ارز بود. خبر دوم آمار جدید از ثبت‌سفارش‌های واردات از ابتدای سال ۹۷ تا ۲۰ خردادماه بود. مطابق صحبت‌های جدید مجتبی خسروتاج، بازار جدیدی برای صادرکنندگان کالا با پایه غیرنفتی ایجاد شده و آنها ملزم به ارائه ارز به چرخه اقتصاد از طریق سامانه نیما نیستند.

21 خرداد 1398،  نماینده دادستان تهران از بازداشت حیدرآبادی مدیرعامل فراری بانک سرمایه توسط پلیس اینترپل خبر داد. قهرمانی در جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سیدمحمدهادی رضوی و احسان دلاویز از بازداشت حیدرآبادی، مدیرعامل بانک سرمایه توسط پلیس اینترپل خبر داد و گفت: مدیرعامل بانک سرمایه در حین تحقیقات از کشور متواری شد و به اسپانیا رفت که هفته گذشته پلیس اینترپل وی را دستگیر کرد. نماینده دادستان افزود: تشریفات قانونی برای عودت ایشان به ایران در حال انجام است.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل