بازدید 10389

آیا راه اندازی بورس مسکن امکان پذیر است؟

کد خبر: ۹۸۳۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۹ 08 June 2020

رئیس اتحادیه مشاوران املاک: با توجه به خاصیت ناهمگن بودن مسکن در هیچ کجای دنیا بورس بازار مسکن وجود ندارد

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از اتاق بازرگانی تهران، درحالی‌که یک ماه از امضای تفاهم‌نامه بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان بورس برای تأمین مالی پروژه‌های مسکن از طریق بازار سرمایه می‌گذرد که مسئولان وزارت راه و شهرسازی امیدوارند در فاز اول این همکاری‌ها منابع لازم برای ساخت هزار واحد مسکونی از طریق بازار سرمایه، تأمین شود. محمود زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده امکان خریدوفروش سهام مسکن که تحت عنوان خرید متری مسکن شناخته می‌شد، در بازار سرمایه ایجادشده است. البته برای اجرایی شدن این موضوع و راه‌اندازی بورس مسکن باید قوانین و آیین‌نامه‌هایی در سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت بازآفرینی صورت گیرد که به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی هم‌اکنون در جریان است.

اما مسئولان وزارت راه و شهرسازی چرا به دنبال ایجاد بورس و حضور در بازار سرمایه هستند؟ به اعتقاد کارشناسان رکود در بازار مسکن از یک‌سو، افزایش دائم و با سرعت زیاد قیمت‌ها از سوی دیگر و البته نبود منابع کافی در وزارت راه و شهرسازی برای اجرای پروژه‌هایی همچون مسکن ملی باعث شده تا مسئولان این وزارتخانه به فکر تأمین سرمایه از بورس باشند. اما این اقدام در حالی رخ می‌دهد که میانگین قیمت هر متر مسکن در ماه جاری در پایتخت به 17 میلیون تومان رسیده است؛ عددی که نشان می‌دهد بسیاری از جمیعت کشور باید آرزوی خانه خریدن را از ذهنشان خارج کنند و در بهترین حالت ممکن شاید بتوانند در حاشیه شهرهای بزرگ یا کوچک خانه‌دار شوند.  

اما آیا بورس مسکن اجرایی است و می‌تواند راهکاری برای خروج مسکن از رکود باشد؟ کارشناسان مسکن معتقدند مردم عادی از بورس مسکن و خرید سهام متری زمین در بورس استقبال چندانی نخواهند کرد و راه‌اندازی بورس مسکن بیشتر فضا را برای بانک‌ها و بخش‌های شبه‌دولتی باز می‌کند تا روی پروژه‌های انبوه‌سازی مسکن سرمایه‌گذاری کنند و درنهایت موضوع به نفع شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی و بانک‌ها به پایان می‌رسد و بانک‌ها را به سمت بنگاه‌داری بیشتر هدایت می‌کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مصطفی قلی‌خسروی هم دراین‌باره گفته است:« مسکن مانند دیگر کالاها مثل آهن، سیمان، پلاستیک و غیره که خصوصیات ثابتی دارند نیست. با توجه به خاصیت ناهمگن بودن مسکن در هیچ کجای دنیا بورس بازار مسکن وجود ندارد. فقط شاید بتوان پروژه‌های مسکونی در حد انبوه مثل پروژه‌های سازمانی که از یک تیپ و مشخصات ثابت برخوردارند را بتوان وارد بورس کرد که آن‌هم بعید است که تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت مسکن داشته باشد.»

البته باوجود همه این نقدها معاون وزیر راه و شهرسازی محمود زاده معتقد است «بورس مسکن سودآوری خوبی خواهد داشت». او به ایسنا گفت:« مطالعات جامع و کافی در خصوص ریسک و شرایط بازار بر روی پروژه‌ها انجام می‌شود. بنابراین پروژه‌هایی که ما در بورس معرفی می‌کنیم، حتماً اقتصادی است و سودآوری خوبی برای سرمایه‌گذاران خواهد داشت. کسانی که خواستار سرمایه‌گذاری مطمئن هستند ولی محلی برای سرمایه‌گذاری ندارند، وقتی به بورس می‌آیند و با اطمینان در پروژه‌های مسکن سهامدار شوند سود مناسبی برداشت می‌کنند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی