بازدید 25749
نایب رئیس اتحادیه املاک تهران در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی

اوراق تسهیلات مسکن سفته بازی در بازار مسکن را ترویج می‌کند/ هزینه ۴۰ میلیونی برای دریافت وام ۱۶۰ میلیون تومانی

این نوع تسهیلات دادن از طریق خرید اوراق تسهیلات مسکن باعث شده است تا بازار سیاه شکل بگیرد و سفته بازی ترویج شود. اینکه متقاضی برای دریافت تسهیلات اقدام به خرید اوراق کند و بعد در خرید اوراق، بازار سیاه ایجاد شود و بعد افزایش و کاهش قیمت این اوراق در قیمت مسکن و گرفتن تسهیلات تاثیر بگذارد به نظر روش غلطی است.
کد خبر: ۹۸۲۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲ 06 June 2020

اوراق تسهیلات مسکن سفته بازی در بازار مسکن را ترویج می‌کند/ متقاضی دریافت وام ۱۶۰ میلیون تومانی باید یک چهارم وام را برای دریافت آن هزینه کند

تابناک اقتصادیدر شرایط عادی هر شهروندی که قصد دریافت تسهیلات از بانک ها به ویژه تسهیلات مسکن را داشته باشد، نیاز است تا در بانک سپرده گذاری کند و پس از گذشت یک مدت زمان مشخص می تواند تسهیلات را با شرایط مشخصی دریافت کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ با این حال اگر شهروندی امکان سپرده گذاری بلندمدت در بانک مسکن را جهت دریافت تسهیلات مسکن نداشته باشد، می تواند برای دریافت تسهیلات زودتر، اقدام به خرید اوراق ممتاز یا اوراق تسهیلات مسکن (به اختصار تسه) کند.

این اوراق توسط چه نهادی منتشر می شود؟

این اوراق توسط بانک مسکن منتشر می شود و پیشتر در شعب بانک مسکن و تحت یک بازار غیر مسنجم معامله می‌شد که پس از پذیرش این اوراق در فرابورس، در عمل معامله این اوراق شکلی رسمی و ضابطه‌مند به خود گرفت.

آیا این اوراق تاریخ انقضا دارند؟

اوراق عملاً تاریخ انقضا دارند. یعنی وقتی اوراقی منتشر شد برای استفاده از آن و دریافت وام تا دو سال مهلت وجود دارد و بعد از آن اوراق باطل می‌شود و بانک دیگر بابت آن وامی نمی‌دهد؛ بنابراین اگر اوراقی مهر ۹۶ منتشر شده است تا مهر ۹۸ اعتبار دارد؛ بنابراین هرقدر اوراقی جدیدتر باشد مدت اعتبار آن بیشتر است و ارزش بیشتری دارد.

روش های خریداری این اوراق چگونه است؟

روش خرید اوراق به این صورت است که متقاضی وام با مراجعه به یکی از شعب بانک مسکن و یا یکی از شعب کارگزاری فرابورس می تواند تا سقف مشخص و به میزانی که نیاز به وام دارد اوراق بخرد.

قیمت آن ها بر چه اساسی تعیین می شود؟

نرخ این اوراق بر اساس میزان عرضه و تقاضا در فرابورس تعیین می‌ شود و با هر برگ آن امکان دریافت ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات وجود دارد.

طی ۴۰ روز قیمت اوراق تسهیلات مسکن ۱۵.۵ افزایش یافت!

ایسنا درباره افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در سال جاری نوشت: بررسی ها نشان می دهد، در سیزدهم خرداد ماه سال جاری قیمت اوراق تسهیلات مسکن (تسه) فروردین، اردیبهشت و خرداد سال ۱۳۹۸ به ترتیب ۷۹ هزار و ۴۰۰، ۷۹ هزار و ۷۰۰ و ۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است. همچنین قیمت داد و ستد هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر، مرداد و شهریورماه سال ۱۳۹۸ نیز به ترتیب ۷۹ هزار و ۱۰۰، ۷۹ هزار و ۵۰۰ و دوباره ۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

قیمت اوراق مهر، آبان و آذر ۱۳۹۸ نیز ۷۹ هزار و ۸۰۰، ۷۹ هزار و ۵۰۰ و ۷۸ هزار و ۹۰۰ تومان بوده و هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در دی، بهمن و اسفند سال گذشته نیز در تاریخ سیزدهم خرداد ماه سال جاری با قیمت‌های ۷۹ هزار و ۷۰۰ ، ۷۹ هزار و ۳۰۰ و ۸۰ هزار تومان داد و ستد می‌شده است.

بنابراین هزینه وام مسکن بر اساس آخرین قیمت که همان قیمت اوراق اردیبهشت ماه سال جاری (۸۰ هزار تومان) است، محاسبه شده است.

سقف تسهیلات مسکنی که به زوج‌های تهرانی تعلق می‌گیرد ۲۴۰ میلیون تومان، شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله است؛ بنابراین، زوجین تهرانی باید برای دریافت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی، ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن (برای هر ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات یک برگه خرید کنند) خریداری کنند که هزینه آن ۳۲ میلیون تومان (از قرار هر برگه ۸۰ هزار تومان) است که همراه با شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان وام جعاله که برای آن باید ۸۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

این در حالی است که اگر زوجین تهرانی برای دریافت وام ۲۴۰ میلیون تومانی مسکن و جعاله در ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری اقدام می‌کردند، باید ۲۲ میلیون و ۷۵۲ هزار تومان پرداخت می‌کردند؛ یعنی پس از گذشت چهل روز قیمت اوراق تسهیلات مسکن برای یک زوج تهرانی در مجموع ۱۵ میلیون و ۶۴۸ هزار تومانی افزایش یافته است.

نکته جالب اینجاست که در مجموع زوجین تهرانی برای دریافت ۲۴۰ میلیون تومان وام مسکن، باید ۴۸۰ برگه تسهیلات مسکن به قیمت ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کنند که این رقم تقریباً برابر با ۴۰ میلیون تومان وام جعاله‌ای است که پرداخت می‌شود!

چرا قیمت اوراق تسهیلات مسکن افزایش  میلیون تومان یافت؟

بررسی‌ ها نشان می ‌دهد که چهار عامل موجب افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن شده است که این چهار عامل عبارتند از:

  • افزایش تقاضا برای دریافت وام جعاله مسکن تحت تاثیر تصمیم جدید برای پرداخت وام جعاله به مالکان و دارندگان واحدهای مسکن مهر،
  • افزایش تقاضا برای دریافت وام بدون سپرده ساخت مسکن که بخشی از آن با استفاده از خرید اوراق به سازنده‌ها تخصیص داده می‌ شود،
  • افزایش تقاضای مصرفی برای خرید مسکن با استفاده از وام اوراق
  • پررنگ‌تر شدن حضور سرمایه‌گذاران ملکی در بازار که قصد خرید مسکن و دریافت وام با استفاده از اوراق حق تقدم دریافت تسهیلات دارند.

اوراق تسهیلات سفته بازی در بازار مسکن را ترویج می کند

حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی با بیان اینکه روش پرداخت تسهیلات بانکی در کشور ما روشی غلط است، افزود: به این دلیل غلط است که باید پرداخت تسهیلات بانکی به گونه ای باشد که در وهله اول بوروکراسی های اداری در حداقل ممکن باشد و در وهله دوم هزینه های مترتبه برای دریافت تسهیلات بانکی برای متقاضیان نیز تا حد امکان کاهش یابد و حتی به صفر برسد.

وی ادامه داد: لذا در هیچ جای دنیا به این صورت نیست که بخواهند به متقاضی دریافت تسهیلات، 160 میلیون تومان وامی بدهند که حدود 30 یا 40 میلیون تومان آن هزینه است. به عبارت بهتر فرد متقاضی تسهیلات در ایران باید یک چهارم تسهیلات دریافتی را هزینه کند تا به تسهیلات مورد نیاز خود برسد.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران گفت: این نوع تسهیلات دادن باعث شده است تا بازار سیاه شکل بگیرد و سفته بازی ترویج یابد.

وی افزود: بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار، دولت و بانک عامل باید در جهت ارائه تسهیلات بانکی برای خرید مسکن ورود پیدا کنند. اینکه متقاضی برای دریافت تسهیلات اقدام به خرید اوراق کند بعد در خرید اوراق بازار سیاه ایجاد شود و بعد افزایش و کاهش قیمت این اوراق در قیمت مسکن و گرفتن تسهیلات تاثیر بگذارد به نظر روش غلطی است.

عقبایی گفت: در برخی از کشور‌های توسعه یافته سود تسهیلات بانکی حتی به عدد منفی رسیده است. یعنی اینکه به فرد متقاضی ۱۰۰ میلیون وام می‌دهند و ۹۰ میلیون از وی پس می‌گیرند. حتی در کشور‌های اطراف ایران نیز سود تسهیلات بانکی بین ۱ تا ۴ درصد می‌باشد.

این در حالی است که در کشور ما تسهیلات با سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود و به جز این ۱۸ درصد هم فرد متقاضی باید ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هم برای دریافت یک وام هزینه کند که این سود تسهیلات را به ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران در انتهای صحبت‌های خود گفت: به نظر من این روش اوراق تسهیلات مسکن باید اساسا برچیده شود، چون این روش سوداگری و سفته بازی در بازار مسکن ترویج می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
نتیجه دستکاری سهام و دلار
خوب اینم ازاین اون کورسوی امیدمونم خاموش شد.علی برکت الله..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
چرا؟؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
موج جوانان دهه شصت در حال ورود به بخش های مختلف کشور است و اگر برنامه ریزی و کنترل صورت نگیرد مثل یک سیل کشور را با خودش خواهد برد ... این را در نظر بگیرد دشمنان ما هم بر روی این موج سوار خواهند شد و وضعیت را بدتر خواهند کرد
اقتصاد توخالی و وابسته به نفت با تحریم ها توزرد از آب دراومد

تحریم ها نشانداد در هیچ چیز خودکفا نبودیم جز شعار و حرف زدن .
من وام ٣٠ ساله مسكن تو امريكا گرفتم براي ٩٠ درصد قيمت خونه و سود ٣ درصد و ٢-٣ هزار دلار هزينه...
وام مسکن با سود 50درصد با باز پرداخت 15 ساله به مردم بدهند .تمام!
بانکها اینقدر لقمه را دور سر خودشان و مردم دور میدهند که کسی اول متوجه نمیشود چقدر باید سود پرداخت کند و در آخر هم متوجه نمیشود که چقدر سود پرداخت کرده! بخاطر همینه که وام گیرنده در بازپرداخت کم میاره چون گیجش کردن!
هر روز خبر بد.هر روز خبر ناامیدی .خدایی تو این مملکت کسی نیست به داد ما بی خانه ها برسه.واقعا کی به یه بنگاهی یا دلال اجازه داده از عید به اینور خونه ۷۰۰ملیونی را بکنه ۱ ملیارددددد!!!!!از مجلس محترم و قوه قضاییه خواهشمندم وارد عمل بشن و محتکرین و دلالها را نقره داغ کنند.دوستان نباید بیکار نشست.شماره ۱۲۹ ارتباطات مردمی قوه قضاییه زنگ بزنید و در مورد احتکار مسکن پیام بگذارید.اگر پیام ها زیاد بشه شاید کاری بکنند
با سلام. نسبت هزینه خرید به خود وام یک به چهار هست. این نسبت موقعی که وام 20 تومنی هم می گرفتی بود با 3.5 تومن می دادی تا 20 تومن وام بگیری. جیز عجیبی در مملکت ما نیست.
عامل اصلی گرانی کاذب و فضائی مسکن در چند سال اخیر املاکی ها هستند که اکثراً خود سازنده مسکن هم هستند و اینها با تبانی با مافیای مسئولان مالک برجها و ساختمانها از فروش مسکن با ارزش واقعی آن جلوگیری می کنند و بصراحت میگویند اگر کسی ارزان بفروشد خودمان آن ملک را می حریم و نخواهیم گذاشت تا ملک ارزان شود! البته بدروغ برای خریداران هم اشک تمساح نیز می ریزند! با وجودیکه خانه های نوساز از چند سال پیش خالی مانده و فروش نرفته اند ادعا میکنند دائم در حال فروش با قیمتهای فضائی هستند!
مسکن می تواند باعث شکوفائی اقتصاد، حل مشکل ادواج جوانان و اجاره نشینی و شکوفائی و ایجاد کسب کارها شود!
اگر دولت واقعاً دنبال حل مشکل اقتصادی کشور و حل مشکل مسکن است باید ابتدا به جمع آوری املاکی ها اقدام و با ایجاد مراکز ارائه دهنده فایلهای مسکن اقدام و تنها برای عقد قرارداد مبلغ ثابتی را بعنوان حق الزحمه برای آنها در نظر بگیردتاقدم اول را بسمت رونق مسکن بردارد وگرنه همچنان مسکن برای سالهای دارازی در کما خواهد ماند!
قیمت این اوراق 4 سال پیش بالای 100 هزار تومان بوده الان رسیده به 80 هزار تومان چیز خاصی تغییر نکرده ارزون تر هم شده
چرا در ایران برای هر کاری باید واسطه باشد؟!
مصادیق بارز پروپاگاندا که اینروزها مکررا تبلیغ میشوند:
نرخ ارز بزودی کاهش خواهدیافت
پیش بینی رشدبورس تا کانال ۱۲۰۰۰۰۰ واحدی
قیمت مسکن حداکثر درحدتورم افزایش خواهدیافت و شاهد جهش قیمت مسکن نخواهیم بود
یک کارشناس پیشبینی کرد شاخص کل بورس تا پایان سال ۹۹ به دومیلیون واحد برسد !
قیمت سکه حباب دارد
خانه وخودرو نخرید تا ارزان بشود !
سلام. به نظر من بانک مسکن سالهاست با قوانینش مانع بزرگ خانه دار شدن مردم میشه.
به طور مثال وقتی امتیاز وام پس از یکسال سپرده گذاری میرسه اگه پولت رو تو حسابشون نگه نداری وامت هر شش ماه ده میلیون کسر میشه تا به صفر برسه! و این در حالیه که خودشون میدونن از وقتی دنبال خونه بگردی تا پیدا کنی یکسال طول میکشه و در صورتیکه خانه صفر بخری دوسال طول میکشه تا سندش آماده بشه. تا اون موقع به جای اینکه وامت رو که ارزش واقعیش نزول کرده رو افزایش بدهند وامت رو سوخت کردن یعنی بعد از شش دوره شش ماهه یعنی همون سه سال دیگه وامی نداری به همین سادگی!
نرخ بهره هر وامی بستگی مستقیم به نرخ تورم داره . جالب اینه که این آقا واسه بازار مسکن نسخه هم تجویز می کنه. بعله کشوری نرخ بهره نزدیک صفر و در شرایط استثنایی منفی داره که ۵۰ سال تورم زیر ۵ درصد داشته نه کشور گل و بلبل ما که تورم زیر ۲۵ درصد واسمون آرزو شده.
خدایا 15ساله کارمندم هنوز نتونستم صاحب یه خانه ویلایی شوم با بچه‌های بزرگ که تو خونه آپارتمانی نمیشود زندگی کرد با این روند سعودی قیمت مسکن و این شرایط تسهیلات بانکها(40تومان خرید اوراق،سود بالا و...) کی صاحب میشویم؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
پونزده ساله کارمندی اونوقت خونه ویلایی میخای
اون سری از دوستان دلال دلار که هی علیه بورس تبلیغ میکنن و بورس رو عامل تورم میدونن واقعا هدفشون فقط گمراه کردن ملت و سوق دادن مردم به سمت خرید دلار هست تا جیبشون پر پول بشه.
تنها چیزی که در شرایط فعلی میتونه جلوی تورم و نقدینگی رو بگیره بورسه. اینکه بورس در یک روز 4 درصد رشد میکنه به چه معناست؟ یعنی 4 درصد نقدینگی جمع شده و در بخش صنعت سرمایه گذاری شده. یعنی عوض تبدیل شدن پول به دلار و افزایش قیمت دلار و افزایش بدبختی مردم، رفته در صنعت سرمایه گذاری شده و از طرفی نقدینگی مردم کاهش پیدا کرده پس تورم کنترل میشه.
دوستان مراقب شیطنت دلال های دلار و طلا باشید. سود این افزاد در نابسامانی ارزی و تورم هست. تا بورس رشد میکنه سم پاشی این افراد شروع میشه چون تنها عامل بازدارنده برای دلالها محسوب میشه
کی میشه ما هم خونه دار شیم؟!
قیمت به زیر 60 هزار تومن می رسه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل