بازدید 9852
اقتصاد در گذر زمان

از «سپردن حفظ نظم تهران به لیاخوف روسی» تا «تصمیم شرکت های اروپایی بر کاهش خرید نفت از ایران»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفدهمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۸۲۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 06 June 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفدهمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

17 خرداد 1287، محمدعلي ‌شاه قاجار پس از سرکوب مشروطه خواهان و استقرار در باغ شاه (پادگان حر) از این روز حفظ نظم تهران را به سرهنگ لیاخوف، افسر روسی و فرمانده قوای قزاق سپرد.

17 خرداد 1301، دولت تهران پس از بركناري سيدضياءالدین طباطبایی ‌یزدی از نخست ‌وزیری، 25 هزار تومان هزينه سفر به او داد تا كشور را داوطلبانه ترك كند و سيدضياء از ايران رفت.

17 خرداد 1311، خرید قایق موتوری در 85 سال پیش به عنوان یک کار مهم تلقی می ‌شد، تا آنجا که وزیر مالیه در خصوص آن راسا اقدام می‌ کرد. در همین رابطه خبری در روزنامه 17 خرداد ماه 1311 آمده است که بر اساس آن اداره گمرک برای حمل‌ و نقل اعضای خود از بندر پهلوی آن زمان تا غازیان درخواست یک دستگاه قایق موتوری کرده است. از آنجا که قیمت یک قایق حدود یکصد هزار ریال است و در بودجه آن سال، اعتباری برای آن موجود نیست، وزیر مالیه از مجلس درخواست کرده است که این مبلغ را برای خرید قایق موتوری تصویب کند.
سدسازی در مشهد نیز از جمله خبرهای جالب توجه در این روز است.  

17 خرداد 1327، کار ساخت مقبره بوعلی سینا در همدان آغاز شد.

17 خرداد 1329، به موجب توافقهاي انجام شده ميان ايران و آمريكا، دولت آمريكا مبلغ 27.640.000 دلار كمك نظامي به ايران اعطا خواهد كرد.

17 خرداد 1332، طبق دستور نخست ‌وزیر، حقوق معاونین وزارتخانه به ‌طور مقطوع چهارده هزار ریال تعیین شد.

17 خرداد 1335، محسن نصر، وزیر کار ایران به ریاست کنفرانس بین ‌المللی کار تعیین شد.

17 خرداد 1339، لایحه ساخت سدهای لار و لتیان با قید دو فوریت تقدیم مجلس شد.  همچنین در این روز قانون تاسیس موسسه استاندارد، قانون مربوط به تملک زمین ‌ها برای شهرسازی و قانون پرداخت سالانه ششصد لیره انگلیس به دانشگاه کمبریج به پاس خدمات ادوارد براون تصویب شد.

17 خرداد 1340، دولت اعلام کرد به علت مضیقه ارزی از این پس تنها به بیماران و بازرگانان و مسافرین سیاسی و اتباع خارجه اجازه مسافرت داده خواهد شد و از مسافرت ‌های تفریحی جلوگیری می ‌شود.

17 خرداد 1348، در شمال دریای خزر نفت کشف شد.

17 خرداد 1356، در جراید کشور اعلام شد که با ساخت یک بزرگراه به نام داریوش جاده آبعلی به جاده کرج وصل می ‌شود.

17 خرداد 1377، مشاور وزير خارجه آمريكا گفت واشنگتن با هر طرحي براي انتقال نفت منطقه خزر از طريق ايران مخالف است. زيرا ايران را غيرقابل اعتماد مي داند.

17 خرداد 1383، وزارت نيرو اعلام كرد ذخائر نفتي منطقه جنوبي درياي خزر كه متعلق به جمهوري اسلامي ايران است، 32 ميليارد و 850 ميليون بشكه مي باشد.

17 خرداد 1390، محمد علی آبادی سرپرست وزارت نفت شد.

17 خرداد 1396، در اولین ساعات این روز تروریست‌ ها در دو حادثه تقریباً همزمان ابتدا به حرم مطهر امام ‌خمینی‌(ره) و سپس به مجلس شورای اسلامی حمله تروریستی کردند.

17 خرداد 1397، بر اساس گزارش های منتشر شده، با نزدیک شدن موعد ۶ نوامبر برای اجرایی شدن تحریم های آمریکا شش شرکت اروپایی بزرگ وارد کننده ی نفت تصمیم گرفتند که تا زمان نامبرده، و یا تا زمانی که اثر تحریم های آمریکا ملموس شود، واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند. ین شرکت ها در حوزه انرژی فعال بوده و شامل توتال فرانسه، Eni  و ساراس ایتالیا، رپسول اسپانیا و هلنیک پترولیوم یونان می شوند.

 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، ویکی پدیا و سایت روزنامک

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس