بازدید 21565

یک روز کاری کارمند پلیس آگاهی

گزارش یک روز کاری کارمند رتبه ۱۵ زهرا تقی زاده که درمرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی – دایره چهره نگاری مشغول فعالیت می‌باشند.
کد خبر: ۹۸۰۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳ 26 May 2020

به گزارش تابناک، بنا به اعلام پایگاه خبری پلیس، تمام کارکنانی که در سالن ارجاع پلیس آگاهی مستقر هستند هر روز شاهد آمد و شد مستمر مالباختگانی هستند که امیدوارانه با مستندات و تصاویر و مدارک به جا مانده از صحنه جرم از ادارات تخصصی پلیس آگاهی و پایگاه‌ها قدم به اتاق خانم تقی زاده می‌گذارند تا با کمک ایشان موفق به شناسایی مجرمی که اموالشان را به سرقت برده یا آنان را مورد آزار و اذیت قرار داده شوند.

خانم تقی زاده متبحرترین چهره نگار پلیس آگاهی پایتخت که حالا بعداز گذشت ۲۵ سال به صورت تجربی روانشناسی مالباختگان و بزه دیدگان را هم آموخته با صبر و حوصله زیاد ضمن همدردی با مراجعین با کنار هم گذاشتن قطعات پازل موجود در پرونده و در اکثر موارد از یکی از طرق زیر موفق به چهره نگاری از مجرم می‌گردد. خانم تقی زاده نحوه کار خود را اینگونه تشریح می‌نماید که:

۱- گاهی شاکی با یک اسم به اینجا می‌آید و من اسم را بر اساس آیتم هایی، چون هیکل و نوع جرم مورد بررسی قرار می‌دهم و از بین گزینه‌ها موفق به شناسایی متهم می‌گردم.

۲- یا بر اساس یک اسم کامل در کل کشور به جستجو می‌پردازم که گاهی خیلی زمان بر است و شاید دو ساعت به طول بیانجامد، اما سرانجام به نتیجه مطلوب منتهی می‌شود و شاکی خوشحال و با دست پر از اینجا می‌رود.

۳- در نهایت چهره نگاری فرضی هم داریم که امروزه به دلیل وجود دوربین‌های مداربسته این مورد کم شده ولی در این موارد هم چهره نگاری فرضی انجام می‌دهم و سپس آلبوم مجرمین را به شاکی نشان می‌دهم. گاهی اوقات که هیچ مدرکی برای اثبات جرم وجود ندارد چهره فرضی طراحی شده توسط شاکی می‌تواند در آینده کمک کننده باشد.

خانم تقی زاده در خصوص شاخص‌ترین چهره نگاری که انجام داده به پرونده پستچی قلابی اشاره می‌کند و می‌گوید: در طی سه سال تعدادی از شکات به این دایره مراجعه نموده و مشخصات این فرد را که زنان خانه دار را مورد آزار و اذیت قرار داده بود به من می‌دادند و در نهایت من چهره فرضی او را ترسیم نمودم و تصویر در اختیار گشتی‌ها قرار گرفت و چند وقت بعد یکی از گشتی‌ها با جانشین وقت آگاهی سرهنگ یاراحمدی تماس گرفتند و گفتند متهم را مشاهده نمودند و پلاک را برداشته و در ادامه با اقدامات پلیسی موفق به شناسایی مخفیگاه وی شده و بعد از ۳ سال متهم دستگیر شد.

 

منبع:میزان

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار