بازدید 10284

آمریکا از «معاهده آسمان‌های باز» خارج می‌شود

رئیس‌جمهور آمریکا امروز تأیید کرد که از «معاهده آسمان باز» خارج خواهد شد و احتمالاً توافقی دیگر را جایگزین آن خواهد کرد.
کد خبر: ۹۷۹۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲ 21 May 2020
به گزارش تابناک به نقل از فارس، نیویورک تایمز امروز صبح به وقتی محلی (پنج‌شنبه بعد از ظهر) گزارش داد که یک منبع آگاه در دولت «دونالد ترامپ» گفته که واشنگتن قصد دارد روز جمعه (فردا) به مسکو اعلام کند که می‌خواهد از «معاهده آسمان باز» خارج شود.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، ترامپ امروز در این باره گفت: «آمریکا از معاهده آسمان باز خارج خواهد شد.» او همچنین گفته که معاهده‌ای دیگر جایگزین این توافق خواهد شد.

ترامپ در ادامه صحبت‌های خود گفت که دولت او روابط خوبی را مسکو دارد، اما روسیه از معاهده آسمان باز تبعیت نمی‌کند تا به دیگر کشور‌های عضو این معاهده اجازه دهد که پرواز‌های نظارتی غیر‌مسلحانه (بر این کشور) داشته باشند.

«جاناتان هافمن» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) امروز در حالی روسیه را به نقض معاهده آسمان باز متهم کرد که آمریکا تصمیم داشت از این معاهده خارج شود.

هافمن امروز گفت: «روسیه بار‌ها تعهدات خود نسبت به معاهده آسمان باز را نقض کرده است و این معاهده را به روش‌هایی پیش برده است که به تهدید نظامی علیه آمریکا و متحدان و شرکای این کشور منجر شده است.»

هافمن همچنین موضع واشنگتن که آمریکا کاملاً به این معاهده پایبند بوده را تکرار کرد.

بر اساس گفته معاون وزارت خارجه روسیه، مسکو این معاهده را نقض نکرده است.

«سرگئی ریابکوف»، معاون وزارت خارجه روسیه در ادامه گفت: هر گونه تلاش برای توضیح خروج از معاهده آسمان باز به دلیل وجود مسائل فنی را رد می‌کند.

بر اساس اعلام وزارت خارجه روسیه، خروج آمریکا از این معاهده، توافق اساسی که امنیت در اروپا را تقویت کرده، زیر سؤال خواهد برد.

به نوشته خبر‌گزاری آسو‌شیتدپرس، دولت آمریکا به دلیل اینکه روسیه در حال نقص این معاهده است قصد دارد از این پیمان خارج شود، به گفته دولت ترامپ از دلایل دیگری که آمریکا قصد دارد از این معاهده خارج شود این است که این کشور می‌تواند تصاویر را با پرواز هواپیما‌ها یا از طریق ماهواره‌های تجاری با هزینه خیلی کمتر به دست بیاورد.

آسوشیتد پرس در ادامه نوشت، انتظار می‌رود با خروج آمریکا از این معاهده روابط این کشور با مسکو به هم بریزد و متحدان اروپایی آمریکا و برخی از اعضای کنگره در این کشور را نیز نگران و ناراحت کند.

ماه گذشته، دموکرات‌های حاضر در کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا به ترامپ نامه نوشتند که در حالی که همه کشور‌های جهان در حال دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا هستند وی در خروج از این معاهده عجله می‌کند.

طبق این معاهده، بیش از ۱۵۰۰ پرواز با هدف افزایش شفافیت در مورد فعالیت‌های نظامی و کمک به نظارت بر کنترل تسلیحات و سایر توافقات در کشور‌های عضو این معاهده انجام شده است. همه کشور‌های عضو این معاهده موافقت کرده‌اند که تمام قلمرو‌های خود را برای پرواز‌های نظارتی در دسترس قرار دهند، اما روسیه بر برخی از مناطق خود همچنان محدودیت گذاشته است.

معاهده آسمان باز، سال ۲۰۰۲ بین ۳۴ کشور جهان به امضا رسید تا اعتماد میان آن‌ها افزایش یابد و بتوانند پرواز‌های شناسایی را جهت جمع‌آوری اطلاعات درخصوص تحرکات نظامی یکدیگر انجام دهند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر