بازدید 21586
خطر کم رنگ شدن دومین کالای استراتژیک از سفره مردم با تصمیم عجیب وزارت صمت؛

حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی واردات برنج با هدف تنظیم بازار یا فشار اقتصادی بر اقشار آسیب پذیر؟

در شرایطی که برنج وارداتی از مهم‌ترین کالا‌های مصرفی خانوار‌های کم درآمد جامعه است، حالا خبر‌ها از حذف ارز دولتی برای واردات این محصول مهم در زنجیره غذایی دهک‌های پایین جامعه حکایت دارد. تصمیمی که تاثیر زیادی در افزایش قیمت برنج و فشار اقتصادی مضاعف بر قدرت خرید مردم خواهد داشت.
کد خبر: ۹۷۹۷۳۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰ 20 May 2020

حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی واردات برنج با هدف تنظیم بازار یا فشار اقتصادی بر اقشار آسیب پذیر؟

تابناک اقتصادی؛ از سال 97 هم زمان با تولد دلار 4200 تومانی در ادبیات اقتصادی ایران، شاهد دسته بندی واردات کالاها به اساسی و غیراساسی بودیم. به مرور زمان اختصاص ارز دولتی با نرخ 4200 محدود به کالاهای اساسی شد.

در این میان، با تشدید تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا بر فروش نفت خام ایران، عملاً نظام پولی و ارزی کشورمان با کاهش درآمدهای نفتی و ارزآوری از ناحیه فروش طلای سیاه مواجه شد.

این روند باعث شد دولت در بودجه سال 99 به دنبال محدود کردن منابع ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی باشد و طبق گفته مقامات دولت، میزان ارز تخصیص یافته برای واردات کالاهای اساسی از رقم 14 میلیارد دلار در سال 98 به رقم 10 میلیارد و 500 میلیون دلار در سال 99 کاهش یافت.

اما این رقم با توجه به کاهش معنادار قیمت نفت در بازار جهانی، برای دولت تا حدود زیادی تحقق پذیر نیست و بر این اساس، به نظر می‌رسد سیاست گذار تصمیم به حذف برخی کالاها از دایره تخصیص ارز4200 تومانی گرفته است. سیاستی که در سال گذشته با حذف ارز دولتی واردات گوشت، چای و شکر کلید خورد و حالا در این روزها نوبت به برنج رسیده است. کالایی بسیار مهم در سبد غذایی مردم که تبعات تغییر قیمت آن، زنجیره غذایی اقشار کم درآمد را نشانه می‌گیرد.

اما زمزمه حذف ارز 4200 تومانی از چه زمانی به گوش رسید؟

در روزهای پایانی پاییز سال 98 خبرها حکایت از پیشنهاد سرپرست وزارت جهاد کشاورزی برای حذف ارز دولتی واردات برنج داشت. عباس کشاورز سرپرست وقت این وزارت خانه، در تاریخ 27 آذرماه سال 1398 طی مصاحبه ای اظهار داشت: پیشنهاد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات برنج و شکر با هدف حمایت از تولید کنندگان ارائه شده و مطمئن هستیم که با شکر موافقت می‌شود، اما درباره حذف برنج باید با وزارت صنعت مذاکره بیشتری کنیم.

حال در سال 99، خبرها حکایت از موافقت ستاد تنظیم بازار برای خارج کردن برنج از دایره ارز 4200 تومانی دارد.

بر این اساس، روز گذشته رئیس انجمن واردکنندگان برنج طی نامه ای به رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از تغییر ارز واردات این کالا از 4200 تومانی به نیمایی، نسبت به تبعات منفی این تصمیم بر سفره خانوارهای کم درآمد و آسیب پذیر هشدار داد.

حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی واردات برنج با هدف تنظیم بازار یا فشار اقتصادی بر اقشار آسیب پذیر؟

عباس توکلی رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران در نامه مذکور نوشت:

«جناب آقای دکتر همتی
ریاست محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
با سلام

احتراماً، مستحضرید علی رغم اهمیت تأمین کسری برنج کشور از محل واردات برای مصرف شش دهک اقشار آسیب پذیر کشور و همچنین تأکید مراجع ذیربط برای ادامه تأمین ارز 4200 تومانی برای این مهم، متأسفانه با مقاومت بانک مرکزی و عدم تأمین ارز برای حدود 500  هزار تن کالای رسوبی از بهمن ماه 98 ، در اردیبهشت ماه 99 تغییر گروه کالایی برنج انجام شد.

در جلسات کارگروه محترم تنظیم بازار کشور برای رفع بلاتکلیفی محموله های برنج رسوبی بر الویت تخصیص ارز نیمایی تأکید گردید و واردکنندگان با توجه به تحمیل هزینه‌های انبار داری و دموراژ از فروشندگان خارجی خود مجدداً مهلت گرفته تا تعهدات خود را از محل  ارز نیمایی انجام دهند .

متأسفانه بانک مرکزی با تخصیص ارز نیمایی به صورت قطره چکانی و توقف آن مجدداً این صنعت را با چالش جدی مواجه نموده ، علاوه بر هزینه های انبارداری، دموراژ، تهدید فساد و آسیب به سلامت محموله‌ها بر اثر گرما در بنادر و همچنین تهدید عودت محموله‌ها توسط فروشندگان خارجی به دغدغه های جدی تبدیل شده است.

حال آن که تنها مسئول و مرجع تصمیم گیری برای تخصیص ارز در کشور بانک مرکزی است ادامه بلاتکلیفی و تهدید امنیت غذایی کشور و صنعت واردات برنج به عنوان دومین کالای استراتژیک کشور، هیچ دفاع و بهانه ای را باقی نمی‌گذارد به نظر می‌رسد در صورت عدم تأمین منابع ارز نیمایی، بلافاصله سایر روش‌های اجرایی و امکان پذیر می‌بایست در دستور کار قرار گیرد .

عدم تصمیم گیری و پاسخگویی به این صنعت که کارنامه درخشانی در تأمین نیاز سبد غذایی اقشار ضعیف جامعه در سنوات قبل داشته‌اند و سهم قابل توجهی در اشتغال زایی از مرحله ورود محموله‌ها به کشور تا توزیع آن را دارند امری ناصواب است که آثار زیان بار آن غیر قابل جبران خواهد بود و مسئولیت آن تنها متوجه آن مجموعه محترم می‌باشد.»

اما با بررسی این نامه، به نکات قابل تأملی می‌رسیم:

ابتدا تصمیم کارگروه تنظیم بازار برای حذف ارز 4200 تومانی از واردات برنج و اختصاص ارز نیمایی برای واردات این کالای اساسی است.

این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده است که از زمان ارائه لایحه بودجه سال 99 توسط دولت به مجلس شورای اسلامی، همواره مقامات تصمیم گیر در بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت صمت، از عزم راسخ برای ادامه سیاست حمایتی ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی در سال 99 خبر می‌دادند. اما حالا در اولین گام، برنج را لیست کالاهای اساسی مشمول ارز دولتی حذف کرده تا هزینه خانوار کم درآمد برای خرید برنج وارداتی افزایش یابد.

نکته دوم در این نامه؛ عدم تأمین ارز از سوی بانک مرکزی برای حدود 500  هزار تن برنج رسوبی در گمرکات از بهمن ماه 98 می‌باشد. مقاومت بانک مرکزی برای تخصیص و تأمین ارز برنج‌های وارداتی در شرایطی بود که این کالای استراتژیک در نبود عرضه کافی، با روند افزایشی در سبد خانوار مواجه شد و هزینه اقشار آسیب پذیر روز به روز افزایش یافت.

نکته سوم به تخصیص قطره چکانی ارز نیمایی برای محموله های برنج مانده در بنادر و گمرکات مربوط می‌شود. این روند قطره چکانی متأسفانه باعث آسیب به کیفیت و سلامت این محصولات خواهد شد. هرچند همین عرضه قطره چکانی نیز به گفته رئیس انجمن واردکنندگان در حال حاضر قطع شده است و باید منتظر تبعات این تصمیمات باشیم.

هرچند بر کسی پوشیده نیست که در سال جاری دولت با کاهش درآمدهای نفتی دست و پنجه نرم می‌کند و به اجبار به سمت حذف ارز دولتی از کالاهای اساسی رفته و خواهد رفت. اما این سیاست و راهکار  نیاز به بررسی همه جانبه از تبعات مثبت و منفی بر سفره مردم دارد. در شرایط اقتصادی موجود، بسیاری از خانواده های کم درآمد جامعه، قدرت خرید محصول گران قیمتی همچون گوشت قرمز را ندارند و حال با افزایش نرخ ارز وارداتی برای محصولی همچون برنج، باید منتظر فشار بیشتر بر این قشر از جامعه باشیم. جای سؤال است که ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت که اخیرا با جابجایی‌هایی در سطح کلان مدیریتی همراه شده است، به این نکته مهم توجهی نداشته و دستور به حذف ارز 4200 تومانی از واردات برنج داده است. آیا تاکید و توصیه های شخص رئیس جمهور مبنی بر حمایت از دهک‌های پایین درآمدی با سیاست اخیر مسئولان تنظیم بازار مطابقت دارد؟ آیا حذف ارز 4200 از واردات برنج در راستای مدیریت بازار کالاهای اساسی است یا کوچک شدن سفره مردم در تأمین مواد غذایی مورد نیاز؟

در شرایط سخت اقتصادی که بیشترین فشار اقتصادی بر دهک‌های پایین درآمدی است، لزوم تدابیر ویژه برای حفظ زنجیره غذایی مردم بیش از پیش ضرورت دارد.   

در این خصوص، بهتر است که وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار، برای حذف ارز 4200 برنج تجدید نظر کنند و گزینه دیگری از مجموعه کالاهای وارداتی با ارز دولتی را جایگزین کنند. در این شرایط، می‌توان کالایی را برای خارج کردن از لیست ارز 4200 تومانی انتخاب کرد که تأثیر کمتری بر زنجیره غذایی اقشار آسیب پذیر داشته باشد. به عنوان مثال، در حال حاضر واردات روغن خام با ارز دولتی صورت می‌گیرد، اما بسیاری از محصولات تولید شده با استفاده از روغن وارداتی، یا صادر می‌شود یا در سبد خانوارهای کم درآمد قرار ندارد. متأسفانه ارز محصول صادراتی مورد نظر هم پس از صادرات، یا به چرخه اقتصادی باز نمی‌گردد یا اگر بازگردد با نرخ نیمایی یا آزاد عرضه می‌شود. در نتیجه یارانه ارزی برای برخی از کالاهای اساسی همچون روغن، برای قشر خاصی است نه مردمی که در حسرت خرید مایحتاج ضروری خود هستند.

متأسفانه در ماه های اخیر با عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی و عدم عرضه به داخل کشور، شاهد رشد قیمت برنج‌های خارجی به هر کیلو بالاتر از 13 هزار تومان هستیم. گرانی و رشد قیمتی که مشخصاً اقشار محروم جامعه و کم درآمد را هدف گرفته است. مردمی که در این سال‌ها به دلیل توان مالی پایین‌تر نسبت به اقشار دیگر، قید خرید برنج ایرانی با قیمت‌های بالا را زده‌اند و رو به خرید برنج‌های وارداتی همچون برنج‌های هندی آورده‌اند.

حال با توجه به تجربه حذف ارز 4200 برای واردات چای و جهش قیمت آن محصول پس از اعلام تخصیص ارز نیمایی، نباید انتظار ثبات قیمت برنج وارداتی را داشت و با توجه به افزایش نرخ دلار نیمایی، برنج وارداتی با قیمت های بسیار بالاتر به دست مردم خواهد رسید. یادآور می شود در حال حاضر، نرخ دلار نیمایی، چهار برابر دلار دولتی می باشد و قطعا با این سیاست، امنیت غذایی بسیاری از خانواده های محروم و کم درآمد جامعه، به خطر خواهد افتاد.

ضرورت دارد تا در اسرع وقت، ستاد تنظیم بازار و سرپرست وزارت صمت در این باره چاره ای بیندیشند تا بیش از این به طبقه کم درآمد جامعه فشار اقتصادی و هزینه ای وارد نشود. هرچند تنها اختصاص ارز دولتی برای حمایت دهک‌های درآمدی پایین جامعه کفایت نمی‌کند و برای اثرگذاری مثبت، ضرورت دارند تا نظارت دقیق و همه جانبه در توزیع برنج با قیمت منطقی (بر مبنای ارز دولتی تخصیص یافته) در دستور کار سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت قرار گیرد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۵
تو رو خدا نذارید برنج از اینی که هست گرون تر بشه حداقل بذارید برنج خالی رو خیلی ها بتونن بخورن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
برنج برای سلامتی خوب نیست، نان هم برای سلامتی مضر است، فقط آب خالی بخوریم کافیه
ناشناس
| Germany |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
اینها برنجهای باسماتی هندی و پاکستانی و تایلندیه که اینجوری که بوش میاد میخاد کیلویی 20000تومن به دست مردم برسه.
اقای همتی به جای پست گذاشتن که همه چیز ارومه باید به وظیفه ملی و میهنی خود عمل کنه و به مسئولان بالاتر بدون تعارف بگوید که وضع خزانه و واردات و ارز کشور چگونه است. شاید قبل از کرونا میشد تا بعدا از انتخابات امریکا صبر کرد ولی الان تا ان موقع خیلی زمان زیادی است و تاره معلوم نیست اگر ترامپ هم برنده نشه باز رئیس جمهور اینده دوباره شیر دلار نفتی را باز کند. از ما گفتن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
حداقل استارت مذاکره رو بزنید، لزومی نداره در این چند ماه مانده به انتخابات امریکا به توافق برسید، ولی وقتی مذاکره شروع شد خیلی از دلال ها از ترس ریزش دلار بازار رو ترک میکنند، و خود به خود دلار ارزان تر میشه
وقتی گفته می شود گه چه اندازه مهار کرونا حتی برای اقتصاد و معیشت تک تک ایرانیان مهم است به خاطر همین است. الان بعد از کرونا تقریبا سه ماه هست که درامد توریست و مسافر خاجری و ایرانیان خارج از کشور و البته صادرات به عراق و امارات و چین به خاطر بسته شدن مرزها به شدت کاهش یافته. قرار بود عراق بعد از عید فطر مرزها را به سوی کالاهای ایرانی باز کند ولی با شیوع مجدد کرونا در خوزستان معلوم نیست چند ماه دیگر درامد صادرات غیر نفتی کاهش شدید خواهد داشت. حالا باز هم بفرمایید ارزون بر حوانان عیب نیست. ...
پاسخ ها
قندچی
| France |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
سیاستمداران ما اولین باراست که میخواهند کشور را بدون فروش نفت ادامه دهند گرچه بی تخصص هم هستند ولی این توفیق اجباری موجب اصلاح امور میشود
الان وضع مردم اسیب پذیر و فقیر ایران حتی از ونزویلا و کره شمالی هم بدتر است. چون حداقل ونزیولا در ماه 60 کیلو ارزاق مصرفی خانوار را مجانی به هر خانواده می دهد یا کره شمالی ماهی 35 کیلو ارزاق مصرفی را مجاین به هر خانواده می دهد ولی ما تقریبا غیر از یارانه دو دلاری در ماه هیچ.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
شما ماهی لاقل 100 دلار یارانه انرژی میگیری بلکه بیشتر ولی متاسفانه مدیریت کشور به نحویست که منابع در جای درست هزینه نمیشه ربطی هم به دولتهای مختلف نداره .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
پول نداریم ،نداریم حتی حقوق ما بازنشسته های ارتش رو هم تا حالا ندادند،،سیب زمینی بخوریم دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
وضع فقیرهای ایران با دریافتی هایی که از جاهای مختلف می گیرند از مردم فقیر امریکا بهتر است
سرمه
| France |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
دوست عزیز دولت حالا حالا حالا پول چاپ میکند تاجائی که یک گونی پول بدی یگ گونی سیب زمینی بخری دولت بایستی ره تعدیل وحذف موازی کاری رو درپیش بگیره دیگه ازفروش کشتی کشتی نفت وگاز خبری نیست که نیست
دولت میخواد کاری کنه که افرادی که وارد بورس بادکنکیش شدن و روزی 5 درصد سود بردن بتونن راحت زندگی کنن.
اخه کدوم ارز را دادید به برنج. اگر ارز دادید برای واردات. 4200. یعنی باید قیمت برنج. قیمت. 97 باشد. یعنی کیلوی. 5000. هزارتومان. پس این قیمتها تو بازار. چی هست. کیلوی. 20 هزار تومان. پس مشخص میشود یا این سخن که ارز برای واردات داده شده درست نیست یا در این میان رانت به وارده کننده داده شده که ارز 4200 بگیره و با ارز 30000. تومن برنج را بفروشه
همون دلار جهانگیری که همه باهاش مخالف بودین ؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
دلار نوبختی در راهه
ما تا پای جان در راه ارمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایستاده ایم حتی اگر بنا باشد فقط نان خالی بخوریم این دنیا ارزش حقارت در برابر کافران و مشرکان و زورگویان را ندارد برای ما زندگی جاودانه اخروی مهم است پس بهتر است تحملمان را هر چه بیشتر بالا ببریم
اگر دلار به زیر 14 تومان برنگردد، من عملا نابود میشم. قدرت خرید ریالی ام وحشتناک کم شده. هیچکسی مردم رو درک نمیکنه، طبقه متوسط دارن به سمت طبقه فقیر هل داده میشن. کاری کنید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
الان دستورش را میدهم دلار بشود ۱۳۰۰۰ تومان
خوبه؟
ارز ۴۲۰۰ را حذف کنید ولی به مردم برای خرید برنج
و ... ارز ۴۲۰۰ تعلق بگیرد به طور مستقیم
در حال حاضر هرکس پول دار و مرفه بی درد باشد
از ارز ۴۲۰۰ بیشتر استفاده می کند
ارز ۴۲۰۰ باید به شکل اعتبار خرید و حواله پرداخت برای اقلام ضروری مردم به آنها تعلق گیرد و به شکل
پول نقد به هیچ وجه در اختیار مردم قرار نگیرد و به طور عادلانه
هرچه دست رانت خوران کوتاهتر شود برای کشور بهتر است هرچند برای فقیران مشکل ایجاد می شود ولی سود مفت آن به جیب سوداگران نخواهد رفت چون سود انان خبلی بیستر از فقیران می باشد
من بعنوان یک کارشناس اقتصادی عرض میکنم ارز 4200 کار بسیار غلطی بود درشرائط تحریم دادن ارز فقط موجب ایجاد فساد و رانت بود دولت بهتر بود
اول سقف وکف حقوق کارکنان دولت را به نسبت 3 به 1 میرساند
دوم برای مددجویان واقشار بی درآمد ویا کم درآمد حقوق تعیین میکرد وبنیادهای اینچنینی رادروزارت رفاه ادغام میکرد زن یا مرد بی درآمد و سرپرست خانوار حقوق میگرفتند ودنبال این بسته های تحقیر کننده نبودند
قطعا بدون تعدیل قیمتها علی الخصوص حاملهای انرژی ادامه کار دولت به چاپ پول بدون پشتوانه می انجامد همینکاری که شروع کرده اند وادامه این روش همه کارهارا مختل میکند امروز شاخص بازار قیمت ارزاست بابالارفتن قیمت ارز لوبیا قرمز ومسکن هم جهشی بالامیروند دیگر پشتوانه فروش نفت نداریم که حفره های اقتصادی را با آن بالانس کنیم خواهید گفت مسئله بنزین تکرار خواهد شد میگم نه اگر دولت اول حقوق یک کارگر وکارمند با پائین ترین رتبه را مثلا 3 میلیون تومان وحقوق ارشد ترین را 3برابریعنی 9 میلیون تومان بکند و خانواده های بدسرپرست یابی سرپرست وانواع واقسام امدادیها را به نسبت نیازشان حقوق بپردازد دیگر کسی نمیگوید چرا گاز گران شد پرابرق وآب و....... گران شدند وقطعا به خودکفائی اقتصادی میرسیم همین ترکیه با وجود نداشتن نفت وگاز این کاررا کرده وموفق هم شده است باپوزش از کارشناسان عزیز
همان بهتر که خذف سود برنج با ارز آزاد هم همین قیمت در می آید این وسط ارز ۴۲۰۰ تومنی آن فقط رانت برای یک عده می شود .
برنج وطنی چرا کشت نمیشود تا نیاز به واردات نباشد
همین الان برنج پاکستانی کیسه ای بالای 200 تومنه هنوز میخاد گرونتر بشه یعنی کارگر بیچاره برنج خالی هم ازین به بعد نمیتونه بخوره
ببخشید پس ارز 4200 تومنی برای چه کالای اساسی هست الان گوشت که قیمت اونجوریه شکر روهم که حذف کردید برنج رو هم حذف کردید قیمت روغن هم الی ماشالا پس این ارز 4200 تومنی برای کدوم کالای اساسیه نکنه دسته بیل باهاش وارد میکنند
جاره ای جز حذف ارز ۴۲۰۰ نیست تا بساط فساد و فروش ارز در بازار ازاد برچیده شود با حمایت از تولید برنج داخلی.
چگونه است در تمام کالاها تبلیغ خرید محصول ایرانی میشود الا برنج؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برنج شمالی چرا باید ۳ برابر برنج وارداتی باشد؟؟؟؟؟؟؟
زمان جنگ شیلات ملی شده بود و به هر خانواده ایرانی ماهانه ماهی میدادند و صنعت ماهیگیری رونق یافته بود و الان هم برنج را ملی کنند تا هر ایرانی یک سهم برنجی داشته باشد
بریم بمیریم، راحت میشین؟
خدایا کی سال 1400 میشه ، از نمایندگان که کوچکترین امیدی نمیره بله 1400 زودتر بیاد از این وضعیت بلکه خارج بشیم
دیگه چیزی از مردم عادی باقی نمانده ...هرکرای می خواهید بکنید .تا ببنیم چند مرده حلاجید
به جای تخصیص ارز به سیگار و غذای سگ و غیره و به جای مبارزه با قشر ضعیف جامعه و به جای تخصیص بودجه به شرکت های زیان ده دولتی و غیر دولتی و بنیاد های مختلف به فکر قشر آسیب پذیر جامعه باشید.
آقای مدرس خیابانی فکری بکنید. تنظیم بازار اینجوری آخه؟؟؟!!
آقایون استخوانهای ما در حال له شدنه بسه دیگه یه کم مردم را دریابید.
دلسوزي براي کشاورز بهانه اي بيش نيست.
از کشاورز و کشاورزي ،هيچ همايتي نميشه.
دولت اگه ميخاد از کشاوز حمايت کنه چرا ارز 4200توماني رو مستقيم به کشاوز نميده؟؟؟؟که اگه اين اتقاق بيفته برنجکاران سه استان شمالي ميتونن نياز کل کشور رو تامين کنند.
تا حالا اين ارز ارزان قيمت رو دادن دست ي سري دلال و حق کشاورز بد بخت رو خوردن.
کشاورز برنجکار الان داره با طبيعت ناسازگار ،بي آبي ،آفات،بيماريهاي نباتي ميجنگه ،بعد فردا که محصولش بعد عبور از اين همه بلايا به دستش ميرسه بايد با بزرگترين بيماري که همان بي تدبيري مديران و اقتصاد بيمار هم بجنگنه.
هيچ کشارزي دوست نداره محصولش به قيمت گران دست هموطن مصرف کننده برسه.
يک کشاورز برنجکار خودش مصرف کننده ساير محصولات کشاورزي ديگر نيز هست، پس مطمئنا دوست نداره به هموطنش فشار مالي وارد بشه.
البته اين بحثها بي فايده است و همه کشاورزان برنجکار رنج کشيده خوب ميدانند آنچه که به جاي نمرسد فرياد کشاورز است.

رضا عاشوري کشاورز برنجکار گيلاني.
باید دولت برنج وارد کنه با هر نوع ارزی که دلش میخواد ، بعد بدهد تحویل تعاونیها برحسب جمعیت همان منطقه بین مردم توزیع بکنند و برنج داخلی هم از کشاورزان عزیز به نرخ برنج هندی درجه یک که خرید میکند ، خریداری نماید تا برنجکاران زحمتکش هم به حق خودشون برسن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر